Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: dneproshin - 17.06.2012, 19:12:24

Otsikko: 855 -94 2.4 10V man "Fågel" - End of road :(
Kirjoitti: dneproshin - 17.06.2012, 19:12:24
Kaikki kuvat Picasawebissä. (https://picasaweb.google.com/111755090431939713458/Volvo85594?authuser=0&feat=directlink)

(https://lh5.googleusercontent.com/-h6gpFn6_lww/T933-foeznI/AAAAAAAABKY/PQj0vXLCcnI/s400/volvo-850-4576430_l_f011771dfb8e629b.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/Et_mAGwm4YycldO7efJgY9MTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink) (https://lh5.googleusercontent.com/-e4wPwv_n_Tc/UDE_Se8ybkI/AAAAAAAABw4/b0St5Wx6rps/s400/20120819_173703.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/NwZHpPQ5ETL2dSAOUeknFdMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink)(https://lh6.googleusercontent.com/-edfUUkl3Xq0/UhYs8RvC-1I/AAAAAAAACWs/sqMDcpjKQsg/s400/%255BUNSET%255D.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/j3h_qtwrlu--lQxLybfyQ9MTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink) (https://lh5.googleusercontent.com/-YJO8quInsBM/UhYrxOKGKtI/AAAAAAAACWk/G_N9HP5mmf8/s400/%255BUNSET%255D.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/kZDNnP3ngNPlhV6G1BMtdNMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink)

Perheemme entinen käyttöauto on tällainen mustanpuhuva ja tuskastuttavan tavallinen saksantuonti 855 vuodelta -94.

Ulkoisesti kohtuullisen siisti, pientä fiksailua tapahtuu motivaation mukaan - vähän rottahenkinen tästä näköjään tulee väkisinkin, ei kauheesti intoa tai resursseja panostaa ulkoasuun, mutta ihan överiksikään ei ole tarkoitus vetää :P

Ostettu helmikuussa 2012, n. 313000 km mittarissa. Ostohinta 1700 euroa (sis. lähes täyden tankillisen bensaa).

Varusteet:
- Manuaaliloota
- Automaatti-ilmastointi
- Radio/cd-soitin
- Puolinahkaverhoilu
- Integroitu lastenistuin keskellä takana
- Kohtuullisen hyvät talvirenkaat peltivanteilla, kesärenkaat 16" aluilla.
- Lohkolämmitin, sisäpistoke
- Vetokoukku
- Kattokaiteet
- Tavaratilan kumimatto
- Turvatyynyt kuljettajalla, etumatkustajalla ja sivuilla
- Sähköpeili oikealla puolella

(https://lh6.googleusercontent.com/-1BKioxbcp4A/T94ZTy20oaI/AAAAAAAABME/naeW1UT4tQE/s288/volvo-850-4576430_l_01c0860bd7d4b9be.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/lTXcgByF6vjBFMowRR6R6tMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink) (https://lh5.googleusercontent.com/-wKBtfGibPwQ/T94L2Lb6L3I/AAAAAAAABKg/kAdHfpbzWM8/s288/20120427_011.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/lDNU5aUxEtEPV7L4WU1ag9MTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink)

Puutteet ostohetkellä:
- Hanskalokeron kansi kiinni tarralla - Korjattu uudella kannella + tekemällä itse lukonkieli
- Keskuslukitus ei toimi kunnolla. Vain yhdet avaimet - Korjattu uusimalla takaluukun lukko, toinen avain teetetty.
- Takaluukku sulkeutuu vain järjettömällä voimankäytöllä - Korjautui uudella lukolla
- Kesärenkaat sileät - Ostettu uudet
- Tuulilasin reunuslista "kuoriutunut" oikealta puolelta - Listat poistettu kokonaan toistaiseksi
- Tavaratilan rullaverho puuttuu - Varaosa-auto hankittu, siitä löytyy jos joskus tarvii
- Tavaraverkon yläkiinnitysosat puuttuvat - Eivät itseasiassa puuttuneet (käyttäjän virhe!), tosin nyt koirakalteri paikallaan
- Etusumuvalot poistettu käytöstä - mihin niitä edes tarttee? Ei leimalle ainakaan...
- Tankinluukku vääntynyt ja lukituskieleke puuttuu - Ostettu lukittava korkki - vino luukku sopii rotta-lookkiin!
- Pakoputki vuotaa - paikattu katsastukseen - varaosa-autosta lähes uusi putki laitetaan tilalle kuhan keritään...
- Vilkkuviiksi ei palauta vasemmalta - työn alla, ei juuri haittaa ajoa...
- Autossa ei ole penkinlämmittimiä (Saksassa on vissiin lämmintä tai jotain) - Vaihetaan varaosa-autosta penkit kuhan ehditään.

Myöhemmin havaitut viat:
- Kone syö öljyä reippaasti - lisätään Motonetin halpaa öljyä...
- Ajovalojen suuntaus todella alas: pimeällä ei näe juuri mitään lähivaloilla - Umpio oli rikki, ostettu uusi
- Etumatkustajan turvatyynyn kiinnitysruuveista (4 kpl) yksi korkannut - Uusi kojelauta odottaa asennusta...
- Oikea sivupeili vinossa - haitta ainoastaan kosmeettinen, jos viittii niin vaihtaa varaosa-autosta...

Olin lukenut ennen ostopäätöstä 850:sen tyypillisistä vioista ja tämä yksilö vaikutti hyväkuntoiselta ja moottori kävi nätisti, joten päädyimme tähän, lähelläkin kun oli. Myyjä tietenkin vakuutteli että "ei ole tarvinnut lisätä öljyä edellisen öljynvaihdon jälkeen". Täyttä bullshittiä lateli siis päin naamaa, kuten näin jälkeenpäin olen saanut havaita. Auto imaisee n. litran tonnille, puskee välillä sinistä savua ja karstoittaa tulppia vähän turhan paljon. Kumma juttu, jo toinen öljysyöppö Volvo omistuksessani, jonka myyjä vakuuttelee öljyjen pysyvän koneessa - suomalaiset on rehellistä kansaa.

Kaikesta huolimatta olen tyytyväinen autoon, edelliseen eli Corollaan verrattuna tämä on mukava, hiljainen, tilava ja erinomainen ajettavuudeltaan. Ilmastointi toimii ja olen saanut pahiten ärsyttävät pikkuviat korjattua kohtuullisin kustannuksin. Pahin ongelma lienee öljynsyönti - pitänee oppia elämään sen kanssa - kone vaihdetaan jos se hajoaa :)
Otsikko: Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel"
Kirjoitti: dneproshin - 17.06.2012, 19:16:19
Spritmonitor.de tilastotiedot 22.8.2013 (tietoja puuttuu vielä...)

Depreciation   1.700,00
   100,0% of 1.700,00 EUR purchase price   1.700,00

Miscellaneous   7,00
   12.08.2013   323.279   Öljyä 1.25l alle 0/0 - 3/4   5,00
   02.08.2013   323.228   Öljyä 0.5l 0/0 - 1/3   2,00

Spare parts   2.399,69
   11.08.2013   323.260   Pakoputken takaos purkuautosta, as.töhnät+termal maali. Poliisi pysäytti valkoisen savun takia.   25,92
   24.07.2013   322.734   Etanolia varten pa-letku AD-varaos. 56258 Polttoaineletku kumi 8mm 5m   20,00
   24.07.2013   322.734   Vaihteensiirtopuslien tilalle laakerit 2x608-EE SNR LPR Laak.keskus. Lis. prikkoja 8.4x16 ja 24.   10,00
   27.02.2013   321.744   Öljypumpun mäntä+jousi+lukkorengas. Auto-Kilta LPR   19,00
   07.02.2013   321.744   Skruvat.fi öljytikku+tiivisteet+tarvikkeita   55,18
   25.01.2013   321.744   LPR Autosähkö 10x 71177 Suutintiiviste   10,00
   25.01.2013   321.744   Hihnaremontti, termostaattikotelo+kansi Pajarilan autopurkaamo (hinta saatto olla parikymppiä...)   20,00
   25.01.2013   321.744   Hihnaremontti, Fixus 029-22574 H-hihnan vaimennin   136,00
   24.01.2013   321.744   Hihnaremontti, Motonet apuhihnan kiristin+ohjain, tarvikkeita   128,50
   18.01.2013   321.744   Hihnaremontti, Neste Ruokolahti 5l Neste Super   29,75
   04.01.2013   321.744   Motonet: 2xÖljytulpan tiiviste 18mm 27-3018, 2xTermost.tiiv. 30-6112   7,40
   15.11.2012   320.340   Vaihteistoöljy Motonet 59-0070 3xRedLine MTL (n0.9l)   59,70
   14.11.2012   320.340   Paisutin, ruuveja, tiivisteitä. Auto-Kilta   77,35
   29.10.2012   319.895   Ajovalopolttimot Prisma 2xAutol.Philips H1   7,90
   20.10.2012   319.895   Motonet 30-5005 Termostaatti, 48-4616 H1+H1 lyhty   94,90
   12.10.2012   319.000   Vakaajan yhdystanko 16-21678, alatukivarsi V077. AD Varaosa LPR   110,00
   29.09.2012   319.135   Motonet 23-1650 ABS-tunnistimet taka, MaxLifeSYNTHETIC 5W-40 4l   94,80
   13.09.2012   318.700   Motonet 60-8028 STP Complete Fuel System CL   19,90
   08.09.2012   318.700   Akkuvettä 10l, lasinpesua 1l   9,75
   01.09.2012   318.700   Motonet 22-3403 K-jarrukengät(surkeat), 23-0720 as.sarja, 2x24-7289 Vaijerit(väärät, sovitettu)   56,80
   19.08.2012   318.700   Biltema 792363 Putkikiristin 2kpl 64mm   2,99
   18.08.2012   318.321   Motonet 14-7808 häntäputki, paikkanauha   16,80
   18.08.2012   318.321   Hihnaremontti, hihnat+vesipumppu+tiivisteitä. Auto-Kilta LPR   440,00
   16.08.2012   318.321   AD Varaosa 2x 851-80248 Pakop.tiiv. Volvo   5,46
   16.08.2012   318.321   Biltema 98010 liitosputki   5,99
   17.07.2012   317.800   AD Varaosa 851-80248 Pakop.tiiv. Volvo   2,70
   17.07.2012   317.800   Huohotukseen öljyloukku ym. osia, lisäksi ilmansuodatin. Auto-Kilta   96,70
   12.07.2012   317.400   Motonet 13-4957 Katalysaattori, as.tahna   263,80
   16.06.2012   316.400   Raitisilmasuodatin Motonet 19-2266=Aktiivihiilisuodin, 45-0580=Silikoniletku+kirist73-78,nesteitä   188,40
   14.06.2012   316.400   Motonet virtaosat: 10-7018, 10-6045, 11-2237, 5x11-0804, ruiskusuodin 19-1006.   124,70
   25.04.2012   315.500   Motonet 12-5303 Pyyhkimensulka Champion 53c   9,50
   09.04.2012   314.928   Takal. lukko, hanskalokeron kansi, etuvalopyyhkijät (GHOST)   160,00
   28.02.2012   313.600   Volvo 850 katkaisijat   28,50
   27.02.2012   313.600   FullSynth 5W-40, tankinkorkki, lyhdynp.sulat   58,80
   21.02.2012   313.500   Paristo Motonet 47-5890 Philips CR2025 Lithium   2,50

Care   89,50
   31.07.2013   322.950   Motonet 60-4811 Imuliina   3,50
   31.07.2013   322.950   Biltema 3604 Clay Bar Kit   21,90
   25.11.2012   320.450   Pesu Pesuparkki   16,00
   30.08.2012   318.700   Prisma Sonax hajuntappaja, pesukinnas, 5sateesta   24,40
   12.07.2012   317.400   Motonet 66-2414 Turtle kumi ja muovi   6,90
   31.03.2012   313.247   Pesu, Pesuparkki LPR   16,80

Maintenance   120,00
   31.07.2013   322.950   Ilm.huolto (5cc R134a 750g 5.3C). Lauhd vas alar epäilyttävä, ei hav vuot. Atoy LPR   120,00

Tuning   64,13
   04.01.2013   321.744   Motonet 46-5011 2xVetokoukun kuulasuojus kromi   4,70
   14.11.2012   320.340   Kirkkaat vilkut (2x Biltema 76428)   23,98
   08.09.2012   318.700   Motonet 40-3131 Ratinsuoja musta 37-39cm. Tuoksuu hyvältä, aitoa nahkaa.   5,90
   01.09.2012   318.700   Motonet 46-5011 Vetokoukun kuulasuojus kromi   2,35
   10.03.2012   313.755   Pulttisarja Volvo850 Nettivaraosa   27,20

Supervisory board   86,20
   29.10.2012   319.900   Jälkitarkastus, hyväksytty. K1 LPR   20,00
   12.10.2012   319.000   Katsastus, hylätty. K1 LPR   55,00
   22.02.2012   313.500   Rekisteröinti   11,20

Change tires   841,55
   20.10.2012   319.895   Nokia HKPL 7 92T XL 185/65 R15. Euromaster LPR   441,55
   03.04.2012   314.900   Michelin Energy Saver 205/55 R16 91H +oheisjutut. Euromaster LPR   400,00

Change oil   75,60
   08.09.2012   318.700   MaxLifeSYNTHETIC 5W-40, öljynsuodin Volvo alkup.   46,80
   19.05.2012   315.500   Motonet 59-9501 MOTOX FullSynth 5W-40, Öljynsuodin Volvo alkup.   28,80

Accessories   315,40
   01.09.2012   318.700   Motonet rensi-matot eteen 40-0211+40-0210. Pysyvyys ja koko huonot.   17,60
   23.07.2012   317.800   Koirakalteri+keskikyynärnoja (GHOST)   265,00
   21.02.2012   313.500   Luistonestoalusta kojelautaan Motonet 46-3005   2,90
   21.02.2012   313.500   Korjausopas Motonet 49-0143   29,90

Tax   175,34
   14.04.2012   314.928   Ajoneuvovero 21.02.2012 - 20.02.2013   175,34
   
Insurance   192,68
   25.02.2012   313.500   IF vuosimaksu 22.2.2012 ->   192,68
   Fuel   1.843,02
   09.08.2013   323.214   33,42 l Bio-alcohol   36,73
   31.07.2013   322.960   29,90 l Bio-alcohol   32,86
   24.07.2013   322.734   47,21 l Bio-alcohol   51,41
   22.07.2013   322.223   53,40 l Premium Gasoline 100   91,26
   12.01.2013   321.744   43,91 l Premium Gasoline 100   71,09
   29.12.2012   321.359   52,38 l Premium Gasoline 100   84,02
   08.12.2012   320.900   47,22 l Premium Gasoline 100   76,59
   25.11.2012   320.450   13,41 l Premium Gasoline 100   21,89
   16.11.2012   320.341   49,84 l Premium Gasoline 100   81,84
   29.10.2012   319.895   48,38 l Premium Gasoline 100   80,89
   12.10.2012   319.438   36,99 l Premium Gasoline 100   64,44
   29.09.2012   319.135   51,30 l Premium Gasoline 100   89,98
   14.09.2012   318.733   40,14 l Premium Gasoline 100   70,53
   18.08.2012   318.321   53,56 l Premium Gasoline 100   93,03
   27.07.2012   317.805   49,09 l Premium Gasoline 100   83,80
   13.07.2012   317.455   29,69 l Premium Gasoline 100   50,00
   03.07.2012   316.975   53,51 l Premium Gasoline 100   87,17
   03.07.2012   316.975   53,51 l Premium Gasoline 100   87,17
   17.06.2012   316.433   31,17 l Premium Gasoline 100   51,34
   12.06.2012   316.340   34,68 l Premium Gasoline 100   60,00
   30.05.2012   315.843   46,75 l Premium Gasoline 100   79,42
   10.05.2012   315.412   51,82 l Premium Gasoline 100   88,20
   23.04.2012   314.929   46,90 l Premium Gasoline 100   82,40
   31.03.2012   314.247   49,71 l Premium Gasoline 100   86,94
   10.03.2012   313.755   53,12 l Premium Gasoline 100   90,00
   26.02.2012   313.528   29,95 l Premium Gasoline 100   50,02

Total costs   7.910,11
Vehicle costs in EUR/km   0,82
Total driven distance: 9.686 km (313.528 km to 323.214 km)
Period: 22.08.2011 until 22.08.2013 (731 days)

Määräaikaishuollot:

ToimenpidePVMKMLisätietojaSeuraava ajankohta
Ilmastointihuolto28.7.2011308788R134a/750gKesä 2013
Jakohihnan vaihto02.09.2007233000Heti
Jarrunesteen vaihto13.10.2012319554Motox Jarruneste Dot 4. VT: Ilmausruuvi poikki. Kytkin unohtui...syksy 2014
Katsastus29.10.2012319000Vaihdettu VE alapallo, OE koiranluu, VE ajovalo14.10.2013
Pakkasneste??Heti
Raitisilmasuodin17.06.2012316400Motonet 19-2266 Aktiivihiilisuodin 35.50€2013
Ruiskupuhdistus17.06.2012316400Valvoline Fuel Injector & Carburettor Cleaner2013
Öljynvaihto13.10.2012319554Valvoline Engine Flush + MaxLife 5W-40 + Volvo alkup. suodinKevät 2013
Polttoainesuodatin10.07.2012317416Motonet 19-1006Kesä 2014

Aikaisemmat huollot/korjaukset:
30.03.2007 XXXXXX Vas. etup. laakeri
15.09.2011 310608 Vas. vetoakselin stefa
15.09.2011 310608 Pyöränsuuntaus
Otsikko: Oston jälkeen toteutetut korjaukset/hankinnat
Kirjoitti: dneproshin - 17.06.2012, 19:27:03
20.2.2012 Avain. 30€
Koska ostaessa tuli mukana vain yksi avain, teetin paikallisella avainsepällä toisen. Maksoi 30 euroa ja on malliltaan aika lailla samanlainen kuin alkuperäinenkin. Merkkiliikkeestä kysyin avaimen hintaa ja pelkkä avain olisi ollut 120 euroa... Ajoneston "tikun" teettäminen ei liene kannattavaa, koko maassa kuulemma vain kaksi laitetta joilla operaatio onnistuu. Avainsepällä oli myös ajonestoavainten kopiointipalvelu, mutta ei onnistunut tietenkään tuon tikun kopiointi.

21.2.2012 Korjausopas 29.90€
Ostin motonetista Alfamerin korjausoppaan. On mielestäni hyödyllinen, löytyy mm. vikakoodit ja perusrempat on kohtalaisen perusteellisesti selvitetty.

27.2.2012 Tankinkorkki 10€. Lyhdynpyyhkijän sulat 2x 13.50€
(https://lh3.googleusercontent.com/-vzD7dWUFYVE/T_x5nsIQJmI/AAAAAAAABco/fuVNZMhesYs/s288/20120427_004.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/aO7QS0NE9BKF25dsNmwlM9MTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink)
(Kuvassa Volvon takana perheen senhetkinen kakkosauto Caddy)
Keskuslukon moottori oli ilmeisesti jossain vaiheessa alkanut jumittamaan ja tankin läppä oli revitty väkisin auki ja väännetty pilalle (vai bensavarkaitako ollut asialla)... Tämän seurauksena ei luukussa sitten ole minkäänlaista lukitusta tällä hetkellä. Ensiavuksi hain motonetista lukollisen korkin. Eipä tuo läppä nyt niin erotu kauempaa katsoessa, mutta ehkä vaihdan sen ehjään jossain vaiheessa. Varsinkin kun tuo lukkomoottori on näköjään herännyt henkiin jossakin vaiheessa. Varmaan ollut pakkotilanne saada auto tankattua kun ei ole maltettu verhoiluja purkamalla jumittunutta lukkoa hoitaa... Laitoin lampunpyyhkijöihin uudet sulat, motonetin mallistosta. Aika kalliit tuon kokoisiksi...

28.2.2012 Volvo 850 katkaisijat 28.50 €
Bongasin Tori.fi:stä Volvo 850 katkaisijoita, joiden joukossa oli myös vilkkuviiksi. Ostin pois kuleksimasta, koska autossani vilkku ei palauta vasemmalta ollenkaan. Saa nähdä auttaako tuon viiksen vaihto.

11.3.2012 Purkuosia. 140€
(https://lh5.googleusercontent.com/-Ae4JSKAVWis/T94OXKpWcqI/AAAAAAAABK4/17WVy-Awfl8/s288/20120311_001.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/ZddZrkqiUeOoc5YyzORjRNMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink)

Tuossa muutaman kilometrin päässä oli myynnissä Volvo 850 purkuosia, joita kävin tutkimassa. Mukaan tarttui mm. seuraavia:
- Vetoakselit
- Takajarrulevyt, OK-kuntoiset
- Sisustuksen pieniä muoviosia
- Pari laatikollista pikkuosia, ruuveja, releitä, katkaisijoita yms.
- Pissapojan säiliö
- Sytytyspuola
- Startti
- Lämppärin puhallin
- Tuulilasinpyyhkimien moottori ja mekanismi
- Etuvilkku+parkkivalo
- Tankin täyttöluukku

31.3.2012 Pesu. 16.80€
Käytin auton pesussa Lappeenrannan pesuparkissa. Hinta oli hirveä, vaikka jokin tehopesu olikin kyseessä ja sain vielä alennustakin. Tuolla hinnallahan tekee itse vastaavat pesut vuoden ajan...

3.4.2012 Renkaat MICHELIN ENRGY SAVER 205/55 R16 91H 400€. Pyöränpultit 27.20€
(https://lh6.googleusercontent.com/-DYmgnML7lio/T_x9HusjidI/AAAAAAAABeM/MtcGIeKp62c/s288/20120403_001_edit.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/ZQwlMF6zCd4ppzSNqxlHitMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink) (https://lh4.googleusercontent.com/-3j-vfg4Asfw/T_x-uu7pYsI/AAAAAAAABeo/cjNb_Y2gKSU/s288/20120427_005.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/uvC94kxDf7E20JKie0dqCtMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink) (https://lh6.googleusercontent.com/-EitAyoDLknI/T_x-sceEtSI/AAAAAAAABeY/VWOjU6neTBI/s288/20120427_006.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/rLj4rnaTICAyqZGOVoIWitMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink) (https://lh4.googleusercontent.com/-ZixWHIpvbb0/T_x-s0Lwa3I/AAAAAAAABeg/Xoz3s41C6vo/s288/20120427_007.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/mD59RgANnk-fpdE1_zJ1pdMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink) (https://lh5.googleusercontent.com/-rZ9BgWAJaGw/T_x-4fPjBWI/AAAAAAAABe8/JYsI5DRxQDo/s288/20120427_008.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/-TDwNKayw-Iuf4SwESmsPNMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink)  (https://lh5.googleusercontent.com/-8NsRC-jouVQ/T_x-4HT4s1I/AAAAAAAABe0/S28OhOC1SMs/s288/20120427_009.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/kZVALQiS0bJ638RAcfPmwNMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink) (https://lh6.googleusercontent.com/-bY5P_U7ry-0/T_x-5B8lBCI/AAAAAAAABfE/UYVAbd0L5YU/s288/20120427_010.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/4D44fA_KKKGlICabk32aldMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink) (https://lh5.googleusercontent.com/-0NGfOwFOIkA/T_yBcaDfTYI/AAAAAAAABfQ/5LZ1hKCtL-I/s288/20120222_014.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/GasWeciG6Tq-8TAxCHz9-NMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink)
Ostin Euromasterilta energy saverit, kun sain hyvän alennuksen. Vaihtelin alle 27.4. Juuri ja juuri riitti bilteman tunkin nostovara kun vetokoukusta tunkkasin perän ylös. Etupää oli varsin helppo nostaa tuosta keskeltä apurunkoa. Talvirenkailla olisi muuten päässyt vielä ensi talven, mutta yhteen oli ilmestynyt patti jostakin... Varmaan siitä johtui ratin tärinä satasen nopeudessa. Ihan tyylikkäät on nuo Dezentin vanteet mitkä tuli auton mukana. Hieman kolhuja on ja maalia lähtenyt, mutta eivätpä ainakaan ravista. Valitettavasti vain ottaa rengas johonkin kiinni vasemmalle käännettäessä. Näyttäisi alatukivarresta puuttuvan vasemmalta puolelta tuollainen muovisen näköinen lätkä, saattaapi johtua siitä. Toisella puolella sellainen löytyy ja siihen rajoitin ottaa kiinni. Nettivaraosasta bongasin lisäksi käyttämättömät kromatut pyöränpultit (oikea termi olisi kylläkin ruuvi).

28.4.2012 Hanskalokeron kansi, takaluukun lukko, lampunpyyhkijät. 160€
(https://lh3.googleusercontent.com/-1bAd9ETjME8/T3NHqIxDewI/AAAAAAAABCk/A-lO5V_bIMk/s288/20120328_006.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/jAWaaF9kx30XLnBi4f3iwtMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink) (https://lh6.googleusercontent.com/-LMp-L3skBPw/T94Q7inlm-I/AAAAAAAABLQ/WYwVmZXN9rY/s288/20120421_001.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/ZddZrkqiUeOoc5YyzORjRNMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink) (https://lh3.googleusercontent.com/-vVgql_OIjgk/T94Q53ltgnI/AAAAAAAABLI/J1PNGig4M4s/s288/20120422_001.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/ZGD4LKcV3qusxCUiKILcMtMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink) (https://lh5.googleusercontent.com/-iqn_KitYis0/T94Q3pLw1wI/AAAAAAAABLA/DtD4WUWWKhE/s288/20120428_004.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/IcFVAnmEfp8Ead7KF_k0Z9MTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink) (https://lh4.googleusercontent.com/-WK-y3AycEpI/T94RCbzkFhI/AAAAAAAABLY/daIKq13Wlz8/s288/20120428_007.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/Juui_NPeJptHZ0DmSzPGDNMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink) (https://lh6.googleusercontent.com/-i2eH0kLNUGo/T94REPqfJcI/AAAAAAAABLg/LRP8CdjMrnw/s288/20120428_008.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/uPcahngFIPdALdeZTwBJFdMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink) (https://lh5.googleusercontent.com/-4LE_g0l4V6s/T94REmlwXaI/AAAAAAAABLk/g6oZ8c44zlc/s288/20120428_009.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/nqp5_NO8HdzneZUS-PKMPdMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink)

Näillä osilla sain pahimmat ärsyttävät pikkuviat korjattua. Edellinen omistaja oli murtautunut hanskalokeroon "hellävaraisesti" ja patentoinut kannelle tarrakiinnityksen, mistä johtuen:
- Hanskalokeroon piti rakentaa uusi lukituskieli
- Kojelaudan päällinen repsottaa
- Hanskalokeroon ei saa valoa, koska katkaisijan tappi on katkaistu
- Tökeröt liimajäänteet, eri keeperiltä näyttää... :)
- Yksi etumatkustajan turvatyynyn kiinnitysruuveista on korkannut. Pitänee etsiä uusi turvatyyny, vai uskaltaisiko tuon vain antaa olla kolmella ruuvilla kiinni?

Täytyypä tässä välissä todeta, että joidenkin vain pitäisi pysyä autoista kaukana... :nohnoh

(https://lh3.googleusercontent.com/-JaNkYfFujkA/T94VDln2f4I/AAAAAAAABL0/rr_wCA7fucA/s288/20120428_020.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/KZ5emjAZrTHTxZZKblrt-9MTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink)

Keskuslukituksen toimimattomuus johtui jumittavasta takaluukun lukosta. Uuden lukon asennuksen jälkeen luukku myös sulkeutuu normaalilla voimankäytöllä. Samalla purin ja puhdistin keskuslukon kaukosäätimen ja laitoin siihen uuden pariston. Lisäjarruvalolle en etsimisestä huolimatta löytänyt virtaa, vaikka luukun sisällä yksi ylimääräinen piuha olikin. Takaluukun verhoilu on tietenkin rikottu ja kiinni muutamalla peltiruuvilla. No, kunhan jotenkin kestää paikoillaan...

Lampunpyyhkijän varret ostin koska vahingossa katkaisin toisesta letkun liitännän suuttimen juuresta. Tavoitteenani kun on että autossa kaikki toimii ja mitään ei puutu... EDIT: Saattaa olla, että lähdetään tämän kanssa kuitenkin sille linjalle, että kaikki "turhat" osat mitä ei katsastuksessa vaadita karsitaan pois...

Kauden kustannukset: 869.40€
Kokonaiskustannukset: 1700 + 869.40 = 2569.40 €
Otsikko: Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel"
Kirjoitti: dneproshin - 05.07.2012, 19:30:02
Tänään ja eilen tutkittu taas öljynsyöntiongelmaa... Arviolta siis litra menee tonnille. Jostain luin vinkin naftaliuotuksesta, eli kaadetaan dieseliä tulpanrei'istä (ja toivotaan että jumiutuneet öljyrenkaat avautuvat). Eilen iltapäivällä liruttelin n. puoli desiä joka pyttyyn. Myöhemmin illalla kävin vilkaisemassa tilannetta ja ainoastaan vitosessa oli naftat tallella... että silleen... Vuorokauden kuluttua kaikki pytyt olivat kuivia. Ja alle tonnin ajetut uudet tulpat aivan mustat ja karstaiset.

Edit: Eipä tuo liuotus mihinkään vaikuttanut - ei siitä kyllä haittaakaan varmaan ollut. Ostetaan halpaa öljyä jatkossakin - pitäiskö kokeilla ihan mineraalia eli Mobil Delvaccia, taitais olla n. 3e/litra... Tähän mennessä käytetty Valvoline Maxlifea, Motox FullSynthiä ja Nesteen jotain synteettistä.
Otsikko: Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Öljypoltin*
Kirjoitti: adrock - 05.07.2012, 19:35:47
Takakontin verhoilun saa uusilla nastoilla näppärästi kiinni eikä jää ruuveja näkyviin.
Irtonastoja saa Siniseltä. Niihin yläreikiin on myös metalliliuskoja valmiina, jos ovat löysät.

edit:

- Tavaratilan rullaverho puuttuu

Meinaat sitä näkösuojaa?
Minulta saisit ilmaiseksi sellaisen version, jossa hissi ei toimi, eli käsin pitää rullata nippuun jos haluaa auki. Hissikin periaatteessa toimii, mutta muovit hajonneet niin, ettei se pysy kiinni kun jousta pitäisi kiristää.
Otsikko: Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Öljypoltin*
Kirjoitti: paku97 - 05.07.2012, 19:49:44
Mahtaako kilsat pitää paikkansa.Oletko kuullu vanhojen miesten konstista. Ilmanputsari veks, kone käymään, reilusti kierrokksia, imarista vesi sumua koneeseen, niin kauan, että rupee kakerteleen, silloin lopettaa sumuttamisen. Koko ajan kaasu reilusti päällä. Tämä muutaman kerran, pitäis renkaat irrota. Omalla vastuulla sitte.
Otsikko: Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Öljypoltin*
Kirjoitti: Tuomas-89 - 05.07.2012, 21:51:56
aikamoinen vika kasa jos 1700e maksoit?  ??? itte myin vanhan 855 -95 1800e eikä siinä ollut oikeastaan mitään vikaa, kaikki toimi jne   :)
Otsikko: Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Öljypoltin*
Kirjoitti: paku97 - 06.07.2012, 08:37:12
Poika osti kevät talvella -94:n 350tkm mittarissa, ei isompia vikoja, katsastukseen jarruletku, kässärin vaijeri. Eikä näkyvää ruostetta missään, tasan 1000e. Öljyä tuokin kyllä syö, ei ole keretty vielä koittaan tuota vesi sumu konstia.
Otsikko: Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Öljypoltin*
Kirjoitti: JAMH - 06.07.2012, 10:10:25
Mulla oli 2000-luvun alkupuolella reilu 300tkm ajettu 850 2.4 20v. Öljyä se kulutti n. 1L/1000km.
Yhtenä vuonna se ei sit mennyt katsastuksesta läpi päästöjen takia ja päätin teettää siihen konerempan.
Koneeseen kunnostettiin kansi ja vaihdettiin laakerit ja männänrenkaat, mutta ei mäntiä. Remppa maksoi muistaakseni 1700€.
Rempan jälkeen ei mennyt vieläkään päästöistä läpi ja huomattiin että katalysaattori on paskana.
Romarilta haettiin 150tkm ajettu katti(uusi olis maksanut n.700€) ja päästöt oli taas kuin uudessa autossa.
Kaiken lisäksi öljyn kulutus ei erityisemmin pudonnut. Vähän kyllä harmitti 1700€:n turha remontti. :idiot2:

Tästä omasta kokemuksesta ja monen muun foorumilaisen kirjoittelusta päättelisin että harvalla taitaa öljyt koneessa pysyä...
Eli et välttämättä romuttamolta sen parempaa konetta saa.  :-\
Ehkä kannattaa vaikka koittaa jotain toisia öljyjä jos vaikka pysyis paremmin koneessa..?
Otsikko: Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Öljypoltin*
Kirjoitti: Tuomas-89 - 06.07.2012, 11:42:40
mut eikös noi 10V oo muutenkin öljy syöppöjä mitä oon kuullut? söi toi vanha käsipätkä (10V) niin öljyä kans jonkin verran verrattuna nykyseen autoon.
Otsikko: Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Öljypoltin*
Kirjoitti: TVS - 06.07.2012, 12:14:51
Ei kai tuommosessa mitään vikaa ole vaikka se öljyä vie, niin ne tekee kaikki muutkin eli haet vaan halvinta öljyä ja ajelet menemään. Entiselle omistajalle voit käydä viemässä vaikka terveisiä ohiajaessas  :hello:
Otsikko: Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Öljypoltin*
Kirjoitti: Nercs - 06.07.2012, 12:32:22
Kuten tiedätte öljyä kului alkupääm 850 Volvoissa kun ne sylinterin menivä soikeaks(ohut seinämä)i tuohon puuttuttiin kun 95 tuli  uusi malli.
Otsikko: Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Öljypoltin*
Kirjoitti: Okko - 06.07.2012, 12:38:58
Muistelisin, että landian puolella joku oli kaksitahtiöljyä laittanut bensan joukkoon ja saanut tällä öljynkulutusta pienenemään. Saatan muistaa väärinkin  V:>
Otsikko: Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Öljypoltin*
Kirjoitti: paku97 - 06.07.2012, 13:53:06
Ei kai tuommosessa mitään vikaa ole vaikka se öljyä vie, niin ne tekee kaikki muutkin eli haet vaan halvinta öljyä ja ajelet menemään. Entiselle omistajalle voit käydä viemässä vaikka terveisiä ohiajaessas  :hello:
Vois koittaa mineraalia, tai dieseliä 15w-40:ä
Otsikko: Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Öljypoltin*
Kirjoitti: paku97 - 06.07.2012, 13:56:43
Muistelisin, että landian puolella joku oli kaksitahtiöljyä laittanut bensan joukkoon ja saanut tällä öljynkulutusta pienenemään. Saatan muistaa väärinkin  V:>
Taitaa olla ESSON kahvipöydästä juttu. 2-t ölppä varmaan ohkasempaa kun 4-t. Ai jaa bensan sekaan, en usko. Savuttaa vaan enampi.
Otsikko: Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Öljypoltin*
Kirjoitti: dneproshin - 06.07.2012, 16:06:48
Tämä on kaiken kaikkiaan 7s ostamani auto. 3/7 ovat olleet jonkin asteisia pettymyksiä, joten ihan hyvähän meikäläisen prosentti on  :)

Valvoline Maxlife 10W-40 osasynteettinen siis tällä hetkellä sisällä, ei mainittavaa eroa öljynkulutuksessa. Edelliset öljyt jotain castrolia muistaakseni, pitääpä tarkistaa huoltokirjasta.
Edit: Shell TMO 5W-40, 310606km, 15.9.2011.

Tähän hintaan toki olisi saanut olla vähemmän vikoja, mutta aina ei voi voittaa. Onneksi tämän hintaisissa pirsseissä ei paljoa voi hävitäkään. Autoiluhan on sikakallista joka tapauksessa.

Eka volvoni oli 242L -76, joka "ei syö öljyä". Hinta 1400e ja saman verran sain 1,5 vuoden päästä kun myin pois. Vaikka kerroin rehellisesti että väh. litra menee tonnille. Tämä oli paras autoni tähän mennessä, oikein leppoisa peli ajella.

Toinen B20-Volvoni on 145 -71, joka sekin imuroi saman verran ööliä. Tämän myyjä jopa myönsi öljynkulutuksen, tosin kysymykseni sanamuoto olikin "MITEN PALJON syö öljyä". Tässä vaiheessa olin oppinut että terveen B20sen kuuluukin kuluttaa öljyä jonkin verran.

Lisäillään öljyä siis 8satkuun ja katsotaan miten käy katsastuksessa, katti saattaa olla ainakin entinen kun on vajaapyttyisenä ryskytelty menemään. Tulpat nääs pimeni ja itse kun olin työmatkalla silloin niin muu perhe tietysti iloisesti rumpsutteli menemään kun pakko oli päästä menemään. Ei kuulemma meinannut mäkiä päästä enää ylös. Kotiin tultuani vaihdoin sytkäpuolen osat ja sen jälkeen auto on kulkenut ihan normaalisti, ehkä jopa aavistuksen pirteämminkin kuin ennen. Ei kyllä ihme, oli vanhat tulpat aika kamalassa kunnossa.

14.6.2012, ~316000 km, motonetin osilla mennään:
10-7018 Pyörrin Volvo850 Bosch               11.90
10-6045 Virranj kansi Volvo850 Bosch      13.50
11-0804 Bosch Super 4 FR78                      5.50 x5
11-2237 Johtosarja Volvo850/70               55.90

Edit2: Tässä kuvat vanhoista tulpista, ei tietoa paljon ajettu:
(https://lh6.googleusercontent.com/--3ld68Me2_s/T93xED_cNCI/AAAAAAAABKE/jpVMdJXdbpA/s144/20120614_002.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/wtTjTQNaOiXFVt7UIQJQMdMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink) (https://lh4.googleusercontent.com/-IZiUbJ_HZng/T93xFzbjaaI/AAAAAAAABKE/89UR6USGwlk/s144/20120614_003.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/QGRxYEXlxpdoJ2lgbEmPE9MTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink)

Ja tuota öljyähän kertyy koneen päälle koko ajan, mikä sekin lienee pahasta:
(https://lh3.googleusercontent.com/-ASS4kcrSmno/T93xbPe5SKI/AAAAAAAABKE/AM89DvRmHKk/s144/20120614_011.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/Mi1az2KSGMT6oN3aDZBPEdMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink) (https://lh4.googleusercontent.com/-jkwYwQKQA6k/T93xD8kn9pI/AAAAAAAABKE/sEuaXvgl1kU/s144/20120614_008.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/2i5gxyoNOFeFFp34G-EUCtMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink)

Uudet tiivisteet öljykorkkiin ja mittatikkuun vai onko riskiä että puskee sit stefoista pihalle? Huohotuksen tarkistaminen/puhdistaminen on kyllä asialistalla...

Edit 3.11.2012: Eipä tuota öljyä enää näytä kertyvän koneen päälle, mistä lie tullut aikaisemmin sinne.... Olen jokatapauksessa tilannut nuo mainitsemani tiivisteet ja huohotuksen osat ja aion uskaltautua ne vaihtamaan joskus sopivana viikonloppuna.

16.-17.6.2012, 316397 km
Öljyt vaihdettu ja Valvoline Engine Flush moottorin sisäpesu suoritettu. Tankkauksen yhteydessä lisätty Valvoline Ruiskupuhdiste. Ei havaittu näillä mitään erityistä vaikutusta, mutta tuskinpa tilannetta huonontivatkaan. Öljyä piti ostaa yht. 10 litraa lisäyksiä varten.
15-1530 Öljynsuodin Volvo alkup.                        6.90
60-7114 Valvoline Moottorin sisäpesu                   5.90
60-7110 Valvoline Ruiskupuhdiste                        6.90
59-7015 Valvoline MaxLife 10W-40 5l                  33.90 x2

Kauden kustannukset: 179.80 €
Kokonaiskustannukset: 2569.40 +  179.80 = 2698.50 € = 2749.20 €
Otsikko: Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Öljypoltin*
Kirjoitti: adrock - 06.07.2012, 16:28:17
...mites se verho? onko tarvetta?
musta, käsin rullattava. saan sen luultavasti taipalsaarelle ensi viikolla jos haluat.
Otsikko: Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Öljypoltin*
Kirjoitti: dneproshin - 06.07.2012, 18:32:55
Oikeastaan ennemmin olisi tarvetta koirakalterille tai tavaraverkon kiinnitysosille. Itse verkko (verkot) löytyy kyllä, mutta ei ole mitään millä ne saisi kiinni kattoon... Saisi vähän mielenrauhaa kun kontti on usein kattoon asti täynnä kuitenkin. Kiitos tarjouksesta joka tapauksessa, mutta ehkä joku muu tarvitsee näkösuojaverhoa enemmän. 
Otsikko: Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Öljypoltin*
Kirjoitti: adrock - 06.07.2012, 18:35:04
Oikeastaan ennemmin olisi tarvetta koirakalterille tai tavaraverkon kiinnitysosille. Itse verkko (verkot) löytyy kyllä, mutta ei ole mitään millä ne saisi kiinni kattoon... Saisi vähän mielenrauhaa kun kontti on usein kattoon asti täynnä kuitenkin. Kiitos tarjouksesta joka tapauksessa, mutta ehkä joku muu tarvitsee näkösuojaverhoa enemmän.

tjaa tavaraverkko.
kysy nimimerkki GHOST:ilta, jos sillä olis ne kattopalat?
Otsikko: Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Öljypoltin*
Kirjoitti: adrock - 06.07.2012, 18:49:25
Outoa, jos siellä on verkko, mutta ei niitä kattopaloja? Onkohan penkit vaihdettu...

(http://farm3.staticflickr.com/2794/4205857682_c4cf6bd395.jpg)

(http://new.volvocars.com/ownersdocs/2007/2007_XC70/images/pg105.jpg)

Toinen kiinnityspaikka on takapenkin kauhukahvoissa. Eli takapenkit nurin, niin sen verkon saa edemmäs:

(http://new.volvocars.com/ownersdocs/2007/2007_XC90/images/pg98a.jpg)
Otsikko: Tavaraverkon mysteeri ratkesi....
Kirjoitti: dneproshin - 06.07.2012, 23:12:37
Nyt kyllä hävettää, mutta pakko se on tunnustaa tyhmyytensä. Eli tuo tankohan on TELESKOOPPIMALLINEN! Pitäisi jaksaa lukea käyttöoppaita... (miul on vain saksankielinen, lieventävä asianhaara) :)

Tilanne oli tällainen, enkä keksinyt miten tuosta pitäisi edetä:

(https://lh6.googleusercontent.com/-zcgDyS88UoY/T_c-teeNb3I/AAAAAAAABWM/mrXJavbXTNQ/s144/20120706_223059.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/gFjFBxkEnpENjjGwLeLkntMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink) (https://lh5.googleusercontent.com/-dUSZvEnK7-E/T_c-465KVhI/AAAAAAAABWI/5id0VZUQZqw/s144/20120706_223052.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/UbkV5CUpBR5P5VL2xB8_xdMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink)

Suuret kiitokset noista kuvista, nyt tajusin miten kiinnitys tapahtuu ja helppohan tuo oli viritellä paikoilleen. Selvästi on epätietoisuutta tästä tavaraverkosta ihmisillä, koska edellinen omistajakin mainitsi jotain tyyliin "laittaa kierretangosta vaikka siihen", kun kyselin tuon verkon kiinnityksestä...

Aika rimpulan tuntuinenhan tuo kyllä on, että ehkä kuitenkin ostan sen kalterin. GHOST sellaista jo tarjoilikin kun laitoin ostoilmoituksen. Eikä tule mitään kierretankoja meikäläisen autoon kyllä...
Otsikko: Tappelua katalysaattorin kanssa...
Kirjoitti: dneproshin - 24.07.2012, 23:03:11
Puhdistelin hieman huohotinjärjestelmää ja kaasuläpän ympäristöä, siitäkin on kuvia tuolla galleriassa. (https://picasaweb.google.com/111755090431939713458/Volvo85594?authuser=0&feat=directlink) Ei vaikuttanut ollenkaan tukkoiselta kun puhaltelin imusarjan välistä kulkevaan putkeen ja ampiaispesäsuodatinkaan ei ollut mitenkään pahan näköinen. Otin sen kuitenkin pois kuten ilmeisesti kaikki muutkin ovat tehneet :P. Lisäksi vaihdoin pahamaineisen kurttuletkun motonetin tuning-silikoni-kulmaletkuun.
(https://lh6.googleusercontent.com/-_6PRV7FwI8k/T_x6MjufpwI/AAAAAAAABdI/SiJ_yZRq_Cg/s144/20120709_213832.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/ECrwStcf6mLYoXsiPZ2ZDtMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink)

Seuraavaksi katalysaattorin kimppuun...
(https://lh5.googleusercontent.com/-Ubic8Jre-FQ/UA7zyjdguQI/AAAAAAAABkU/8CeuKu8-Ma8/s144/20120721_215947.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/R1Y8S9P5Qdx88Ib3hnG7ONMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink) (https://lh3.googleusercontent.com/-bIUw0Wiklwg/UA72Onv25mI/AAAAAAAABkg/3VZLJIzvFHw/s144/20120721_220010.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/ghcRM_XprHvlokeJL4QqS9MTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink)
Katti siis alkoi pörisemään jokin aika sitten ja ostin motonetista uuden mallikohtaisen tarvikeosan: 13-4957 Kat Volvo-850 259.90. Pakosarjan ja kattiputken väliseen laippaan (mallia 4-pulttinen) ei löytynyt motonetista, fixukselta eikä merkkiliikkeestä tiivistettä... Viimeksimainitussa suositteli liitokseen tahnaa, joka olisi heillä maksanut 47e tuubi. Löysin onneksi AD-Varaosamaailmasta mokoman 3 euron läpyskän (tuotenro 851-80248, Volvo 850 2.4 10V 4-pulttilaipan tiiviste).

Motonetin katin mukana tuli kourukiristin takapään liitosta varten. En saanut liitosta tiiviiksi, joten tein tuollaisen ratkaisun:
(https://lh4.googleusercontent.com/-ofjfFMqnXRA/UA74qBwRh0I/AAAAAAAABl0/ghuwsRMFh2Q/s144/20120723_223640.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/HimdhNLKLvFrT3ZhWr3zpdMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink)

Eli sahasin putket suoriksi ja laitoin väliin bilteman 6 euron liitosputken. Oli aavistuksen liian iso halkaisijaltaan tuo liitosputki, joten ei meinannut pysyä kaasut putkessa vieläkään, ennenkuin tungin liitoksen täyteen pakoputken korjaustahnaa. Nyt ei pörise enää keskiliitoksesta, mutta paljastui sitten että katin hitsaussauma vuotaa... Eikun reklamaatiota kehiin siis. :/
Edit 19.8.2012: sopiva liitosputki on tuotenumero 98-010, halkaisija 42mm

(https://lh5.googleusercontent.com/-UkzGowDn5LQ/UA76pYYNbRI/AAAAAAAABl8/s86XCJTq4Os/s144/20120719_211731.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/kcXmHZzcr0M9rDGqwlFbe9MTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink) (https://lh4.googleusercontent.com/-EGVEswJVqjE/UA77NqHXeXI/AAAAAAAABmI/J7WHDEUlZ_Q/s144/20120719_211829.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/tRD-KuTLGfbkbGVdEs67I9MTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink) (https://lh3.googleusercontent.com/-LBqOnOLaKd8/UA77umu-ZsI/AAAAAAAABmU/EYhaoR6-t2c/s144/20120719_215824.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/BZx1XrDadInvaLQLgG-iRdMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink)
Ja toinen probleema liittyy tuohon levyyn joka on neljällä pultilla kiinni tuossa melko lailla keskellä autoa. Vanhan katin pujottelin irti levy paikallaan, mutta uuden asennusta varten päätin irroittaa mokoman lärpäkkeen. Eihän se suosiolla lähtenyt tietenkään, vastapuolen hitsimutterit repesivät irti ja alkoivat pyörimään tyhjää. Sain ruuvit katkottua rautasahalla ja mutterit kaivoin ulos tuolta kotelopalkin vedenpoistorei'istä. Olettaisin että tuo levy on tarpeellinen, eli jotenkin se pitäisi taas kiinni saada... Vaihtoehtoina olisi kai seuraavat:
1. Kierteiden teko jäljellejääneisiin 10mm reikiin.
2. Reikien suurentaminen, mutterien hitsaaminen niihin.
3. Niittimutterit eli mutteriniitit
Ekaksi aion kokeilla noita niittimuttereita, mitenköhän kestäisivät? 10 mm asennusreikään saa M6-kierteellisen niittimutterin, orkkiksena M8.

Onpahan taas vastoinkäymisiä tässäkin projektissa. No, tuleepahan testattua ainakin miten Motonetissa takuuasiat hoituvat.

Tuossa vielä kuvat vanhasta katista:
(https://lh5.googleusercontent.com/-EB4Y4Th_nok/UA72umuUt7I/AAAAAAAABk0/DnQp6u4nD_s/s144/20120723_172630.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/sOSJPJwTbKNdwe0rzTuK5NMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink) (https://lh6.googleusercontent.com/-K-ItoVlknNY/UA7-0FyzTGI/AAAAAAAABmg/T3oN1_5oPM0/s144/20120720_213238.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/L1u5OmSV8Es8EB16yS26g9MTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink)
Otsikko: Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Tappelua katalysaattorin kanssa*
Kirjoitti: dneproshin - 26.07.2012, 22:07:11
Eilisen ja tämän päivän soittokierroksen satoa:

Eilen soitin Lappeenrannan Motonetin takuuasioista vastaavalle. Motonetin kanta oli, että eivät voi ottaa katalysaattoria takaisin, koska sitä on muokattu. Eivät kuulemma saa toimittajalta hyvitystä, kun osaa on muokattu.

Sitten soitin toimittajalle eli Fennosteelille. Edustajansa oli kanssani samaa mieltä asiasta, eli että putken katkaiseminen ei vaikuta takuuseen tässä tapauksessa. Tuotteessahan on selvästi virhe, eli viallinen hitsisauma. Kys. henkilöllä ei ollut kuitenkaan valtuuksia suoraan antaa lupaa takuuvaihtoon, lupasi kysyä asiaa joltakin toiselta kaverilta ensi viikolla.

Fennosteelin edustaja soitti tänään ja kertoi saaneensa luvan myöntää takuuvaihdon. Käski ottaa yhteyttä Motonettiin uudestaan ja kertoa toimittajan kanta asiaan. Soitin Motonettiin, mutta takuuvastaava ei ollut tänään paikalla. Soitan huomenna uudestaan.

Näillä näkymin siis saan uuden katin tuon viallisen tilalle. Tarinan opetus on se, että kannattaa varmistua osan kelvollisuudesta ennenkuin tekee siihen muutoksia, pääsee helpommalla. Motonetille risuja siitä, että eivät itse osaa sopia tällaisia asioita toimittajiensa kanssa. Aion antaa palautetta asiasta, ei ole mielestäni asiakkaan tehtävä hoidella Motonetin ja toimittajan välisiä asioita.
Otsikko: Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Tappelua katalysaattorin kanssa*
Kirjoitti: dneproshin - 19.08.2012, 12:59:42
Nyt alkaa vihdoin olla pakoputki kelvollisessa kunnossa. Katalysaattori on takuuvaihdettu ehjään yksilöön, akseliylityksen kohdalta korjattu reikä paikkausnauhalla ja häntäputki (Motonet 14-7808, 11.90 euroa) odottaa asentamista.

Joo, pakoputken takaosakin menee kyllä vaihtoon, mutta vasta ensi kesänä...  ???

Päivitystä: Nyt on häntäputkikin laitettu paikoilleen. Tuossa ennen ja jälkeen kuvat:
(https://lh4.googleusercontent.com/-6ddMHZPVbCg/UDE_DPVeHuI/AAAAAAAABwg/NJIHV7W1YFk/s144/20120818_161441.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/0F_VKXTTbiSJsdJ0-8Zty9MTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink) (https://lh5.googleusercontent.com/-VrRIVu4PdJ4/UDE_D5ts4SI/AAAAAAAABwo/mzcOzXvPGz8/s144/20120819_153635.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/AzPFdtnC4DuDc4utBlD139MTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink) (https://lh6.googleusercontent.com/-Vjz96QrhF-8/UDE_CFm4ORI/AAAAAAAABwc/EbiFOjDjluA/s144/20120818_215556.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/AXC4k6o0G19sgMV-v2FCG9MTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink)
Kolmannesta kuvasta selviää miksi jäi aikalailla piiloon... Eipä tuo haittaa, tosin oishan sen voinu kerralla suoraankin laittaa :P Ite tein ja tuli ite tehty :)


Muita viimeaikaisia puuhasteluja:

- Koirakalteri saapui ja asentui paikoilleen melko kivuttomasti.
- Keskikyynärnoja mukitelineillä odottaa asennusta.
Kustannukset kahdesta edellä mainitusta 265 €.

- Takavalojen kunnostus aloitettu, vasen puoli hiottu 100-180-240-400-... jatkuu kun jaksaa...


- Konepelti ja takaluukku vahattu Simoniz Originalilla, muovilistojen käsittely Turtlen Black Chromella aloitettu. Lisäksi hankittu kokeilua varten Turtlen ICE-vahaa, josta saatu ristiriitaisia kommentteja.
(https://lh5.googleusercontent.com/-e4wPwv_n_Tc/UDE_Se8ybkI/AAAAAAAABw4/b0St5Wx6rps/s144/20120819_173703.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/NwZHpPQ5ETL2dSAOUeknFdMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink) (https://lh6.googleusercontent.com/-eEpIkjVqwDg/UDE_S6w1xeI/AAAAAAAABw8/RRIVJ0LsqkM/s144/20120819_173717.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/9vsoZT18n5g8rPbevo6ozNMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink) (https://lh5.googleusercontent.com/-dbz3UYOKmRs/UDE_XhL5aqI/AAAAAAAABxQ/3laIG6H38PA/s144/20120819_173734.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/CVW7stnjgCyS7NiNCvucU9MTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink) (https://lh4.googleusercontent.com/--6f7dy_Ona8/UDE_TagxArI/AAAAAAAABxE/lgwHk8HuxBE/s144/20120819_173726.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/GB-Wr8QoHYvtumr3Tqw_X9MTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink)
Päivitystä 22.8: Nyt on kokeiltu Turtle ICE:a konepeltiin, ihan riittävän hyvin kiiltää ja on ainakin tosi helppo kiillottaa. Kestosta ei voi vielä sanoa. Turtlen puskuriaine auttoi kyllä ulkonäköön, huomattavasti tummemmat on nyt muoviosat. Alkaa tässä kiero suunnitelma hahmottua auton vahauksen suhteen... Kerran tai pari kesällä/syksyllä Simoniz Original pohjalle ja muoviosiin tuota Turtlea tai sitten kehuttua Auto Glymin bumper carea (vielä kokeilematta)... Pesujen jälkeen täydentelisi vahapintaa tuolla helppotöisellä ICE:lla, joka on kuulemma hyvin riittoisaa ja soveltuu myös muoviosille. Vaikuttaisi siinäkin mielessä hyvältä tuo ICE, että sillä saa piilotettua Simonizin jäljiltä "hologrammit" (eihän tuota kiinteää jaksa kiillottaa hullukaan ilman konetta). Enkä halua ostaa konetta, on rojua liikaa muutenkin...

- Haaveillaan kirkkaista sivuvilkuista ja muusta pienestä tuuningista...
- Tuumaillaan miten tuulilasin ylälistan saa irti, pitäisi pari ruostekukkaa elvyttää sieltä...
- Oiskohan tökerön näköinen jos vain repisi halkeilleet pinnoitteet irti kokonaan tuulilasin sivulistoista ja kiillottaisi ne?
- Abs-valo syttyi palamaan alustapesun jälkeen, siinäpä seuraava tutkimuksen kohde. Katsastus lähestyy huolestuttavasti...
- Muutama pintaruostekohta pohjasta kaipaisi huomiota. Katalysaattorin alla oleva peltilevykin pitäisi patentoida kiinni. Ja pakosarjan pelti on myös toistaiseksi irti, pitää muistaa ennen talvea laittaa takas.
- Ajovaloja sain säädettyä vähäsen ylemmäksi. Vasemmanpuoleinen ei näköjään liiku moottorin avustuksella mihinkään vaikka surina kuuluukin. Jos katsuri huomaa niin selvinneeköhän korjauskehotuksella... Laitan kyllä kuntoon jos kerkeän eikä maksa maltaita :P
- Vikakoodit tuli luettua (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=165.0), tommosia löytyi:

A1 Sytytys/suihkutus, Fenix
- 122 Imuilman lämpötunnistin

A3 Jarrut
- 314 Oikean takapyörän nopeuden tunnistin, katkos tai oikosulku
- 324 Oikean takapyörän nopeuden tunnistin, epänormaali signaali yli 40 km/h nopeudessa
- 142 Jarruvalokatkaisin

B1 Ilmastointi
- 135 No signal from engine coolant temp. sensor
- 414 Drivers side interior temperature sensor inlet fan seized

Imuilman tunnistimen piuha unohtui laittaa kiinni kun vaihdoin ilmanputsarin, eipä sen dramaattisempaa toivottavasti. ABSien koodeilla ei kuulemma välttis ole mitään rajapintaa todellisuuden kanssa, mut aion silti aloittaa tutkimalla tuota oikean takapyörän ympäristöä. Ilmastointi toimii mielestäni moitteettomasti joten en aio noista B1:sen koodeista stressata ainakaan vielä. "Temperature sensor inlet fan" mietityttää, sensorin yhteydessä joku puhallin, häh?

Koodit on nyt nollailtu ja kattellaan myöhemmin mitä sinne on taas ilmestyny...
Otsikko: Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Tappelua katalysaattorin kanssa*
Kirjoitti: Suoli - 19.08.2012, 15:08:47
- Konepelti ja takaluukku vahattu Simoniz Originalilla, muovilistojen käsittely Turtlen Black Chromella aloitettu. Lisäksi hankittu kokeilua varten Turtlen ICE-vahaa, josta saatu ristiriitaisia kommentteja.
- Ajovaloja sain säädettyä vähäsen ylemmäksi. Vasemmanpuoleinen ei näköjään liiku moottorin avustuksella mihinkään vaikka surina kuuluukin. Jos katsuri huomaa niin selvinneeköhän korjauskehotuksella... Laitan kyllä kuntoon jos kerkeän eikä maksa maltaita :P

-Ei tuo vaha huonoa oo, mitä veljen autoon on pari kertaa tullu apuna laitettua. Helppo levittää ainakin, mutta kestoltaan ei tunnu kovin pitkäikäseltä.

-Miulla ei oo 850 ollenkaan noita korkeudensäätömoottoreita ja pelkkä korjauskehotus tulee.
Otsikko: Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Tappelua katalysaattorin kanssa*
Kirjoitti: Grahik - 19.08.2012, 15:28:57
"Temperature sensor inlet fan" mietityttää, sensorin yhteydessä joku puhallin, häh?
Juuri näin, siellä on pienet puhaltimet jotka imevät lämpöantureille ilmaa.
Voi olla pölystä jumissa, voi varovasti antaa paineilmaa..
Otsikko: Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Katsastukseen...*
Kirjoitti: dneproshin - 23.10.2012, 22:33:13
1.9.2012.
Tein käsijarrurempan koska peräpäästä kuului epäilyttävä kolahdus jos käkkärin veti vauhdissa päälle: uusiksi meni kengät asennussarjoineen ja vaijerit (yht. 56.80 euroa, Motonet). Kolina katosi ja käsijarru toimii nyt hyvin, kolme kertaa piti tosin suorittaa säätäminen yritys-erehdys-menetelmällä :D

Ostin merkkikohtaiset Rensi-kaukalomatot eteen ja tuning-osana vetokoukkuun krominvärisen suojuksen :) (yht. 19.95 euroa, Motonet). Rensit on pienemmät kuin orkkismatot ja eivät kyllä pysy paikallaan sitten millään... Jotain patenttia kenties kehiin...

13.9.2012
Ostin STP Complete Fuel System Cleaner -ainetta ja kaadoin hieman vajaaseen tankilliseen. Ei havaittavaa vaikutusta käyntiin tai sytytystulppien karstaisuuteen (19.90 euroa, Motonet). Moottorijarrutuksessa tuntuu nimittäin kone jonkin verran rupsuttelevan, voiskohan tuo johtua ihan karstaisuudesta tai sit tyhjäkäyntimoottorin puhdistamista suositeltiin jossakin. Ei kai pakoventtiili ole menossa... Tyhjäkäynti ainakin kuulostaa mielestäni ihan siistiltä eikä tupsuttele putkessa.

29.9.2012
Ilmastointi ei ole enää antanut vikakoodeja nollauksen jälkeen, ja abs-jarrutkin sain kuntoon vaihtamalla taka-anturit (54.90 euroa, Motonet 23-1650). Lämppärin puhaltimen moottori on kyllä alkanut vikisemään ajoittain, joutuu ehkä senkin vaihtamaan tässä talvea vasten. Onneksi on jemmassa purkuosa, toivottavasti toimiva jopa...

10-14.10.2012
Katsastusta varten paikkasin vielä pakoputken takaosaa CRC:n tahnalla ja tarkistelin valot. Muuten kaikki toimivat, mutta vasen etuvalo näyttää edelleen liian alas: korkeudensäätöpalikka on revennyt irti.

Katsastuksessa siis tuli odotetusti korjauskehotus etuvalosta. Lisäksi korjauskehotus oikean puolen kallistuksenvakaajan yhdystangosta (tää on nyt vissiin se koiranluu) ja hylsy vasemmasta alapallonivelestä.  (55 euroa, K1 katsastajat)

Tähän mennessä olen saanut vaihdettua vasemman alatukivarren kokonaan (pitäs vissiin ostaa vanhemman malliset alumiinitukivarret, joihin voi vaihtaa pallonivelen erikseen...) ja koiranluun. Uudessa alatukivarressa on sentään nyt jo kauan kaivattu muovilätkä ohjauksen rajoittamista varten => rengas ei ota enää kiinni sisälokariin. Sisälokari oli jo lähtenyt osittain irti, laitoin takaisin paikoilleen. Ostin myös motonetista ajovaloumpion (merkki on Depo, laatu kysymysmerkki...) ja kunhan saan sen vaihdettua käyn uudestaan konttorilla hakemassa leiman. Näihin katsastusosiin jouduin sijoittamaan yht. 195 euroa (Vakaajan yhdystanko/16-21678 31 euroa + Alatukivarsi/V077 79 euroa, Ad-VaraosaMaailma) (H1+H1 lyhty 85 euroa, Motonet 48-4616)

Vaihtelin myös öljyt (Valvoline MaxLife Synthetic 5W-40) ja suodattimen (Volvo alkup.). Öljyä ostin kaikkiaan 8 litraa, riittää myös lisäyksiin vähäksi aikaa... (86.70 euroa, Motonet)

Jälleen laitoin pientä tuningia: Nahkainen musta ratinsuojus kuluneen orkkisratin päälle. Mielestäni oikein tyylikäs ja mukavan tuntuinen (5.90 euroa, Motonet 40-3131)

15-21.10.2012
Tilasin ja kävin hakemassa Volvoon uudet Hakkapeliitta 7:t (441.55 euroa, Euromaster). 21.10 vaihdoin talvirenkaat perheen molempiin autoihin. Pakko olla ajoissa nääs kun renkaiden kausisäilytyspaikkani on 100 kilsan päässä...

Ennen pakkasia voisi vielä yrittää ehtiä pesemään ja vahaamaan auton kertaalleen. Ja tekemään jakopään rempan. Ja lisäksi laitoin tilaukseen bioadapterin, pääsee sitten kokeilemaan etanolin kylmäkäynnistysominaisuuksia...

Merkkiliikkeestäkin tuli tilailtua pikkunippeleitä, öljykorkin ja -tikun tiivisteet, pari ruuvia ja tulevaisuutta ajatellen käsijarrun laajennusmekanismit eli paisuttimet (onpas typerä nimi).
Otsikko: Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Katsastukseen...*
Kirjoitti: pomo - 23.10.2012, 22:47:48
Älä hyvä mies vedä käsijarrua vauhdista päälle. Sillä saat sen ainakin rikki.
Se on seisontajarru eikä käkkärikäännös jarru.   ;)

Ja Depo on ihan OK merkki.
Otsikko: Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Katsastukseen...*
Kirjoitti: dneproshin - 23.10.2012, 22:56:03
En käytä käkkäriä vauhdista, sen opin jo edellisessä työpaikassani... Pomo ei tykännyt kun joutui MB Sprinterin käsijarrukenkiä vaihtelemaan turhan usein, jaksoi meitä kuskeja kyllä muistutella asiasta. Ihan vahingossa siis huomasin tuon kolahtelun ja päätin varmuuden vuoksi laittaa hilut uusiksi, on kuulemma ollut käsijarruongelmia näissä.

Nähdäkseni käsijarrun rakenne on sellainen että kengät liikahtelevat rajoitinta vasten aina joko eteen- tai taaksepäin, siitä varmaankin tuo kolina. Rikkinäisiä osia en löytänyt jarrua purkaessani, oisko vaan ollut kengät sen vertta kuluneet että välystä turhan paljon...
Otsikko: Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Katsastukseen...*
Kirjoitti: pomo - 23.10.2012, 23:00:34
Nähdäkseni käsijarrun rakenne on sellainen että kengät liikahtelevat rajoitinta vasten aina joko eteen- tai taaksepäin, siitä varmaankin tuo kolina.
Tuota kutsutaan itsetehostukseksi. Niiden kuuluukin liikkua hieman.
Otsikko: Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Katsastukseen...*
Kirjoitti: adrock - 24.10.2012, 17:02:20
Ja tekemään jakopään rempan.

Kummosia osia meinasit?
Miulla kans sama edessä, tosin teetätän. Mietin vaan, että Sinisellä vai Motonetin osilla ja pikkupaja. Sama moottori.
Otsikko: Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Katsastukseen...*
Kirjoitti: dneproshin - 24.10.2012, 22:30:04
Siniseltä olen käynyt hakemassa jakopään osia. Tähän mennessä olen remppaa varten varannut seuraavat:
Koodia: [Valitse]
30758262 Volvo hammashihnasarja 185
30751700 Volvo vesipumppusarja 120
6842272 Volvo tiivisterengas 13.62 x2 (nokka-akselin stefat, apparin puoli)
981204 Volvo o-rengas 5.02 (öljypumpun o-rengas)
1366789 Volvo tiiviste 5.68 (öljypumpun tiiviste)
9146557 Volvo hihna 37 (apulaitehihna, autossa ilmastointi)
3507309 Volvo tiivisterengas 30.03 x2 (nokka-akselin stefat, kuskin puoli)
Yht. 440 euroa jouduin noista siis maksamaan sinisellä tiskillä.

Muita hankintoja asiaan liittyen:
Koodia: [Valitse]
Motonet 30-6005 Termostaatti 90-92 C 9.90
Motonet 60-9843 ZeroPropylen pakkasneste 3l 19.90
Motonet 60-5724 Akkuvesi 5l 3.90 x2
Motonet 60-6030 CRC Radiator Cleaner 4.90

Toistaiseksi käytetty rahaa 482.50 euroa eikä mitään ole vielä tapahtunut...

Eli pitemmän kaavan mukaan meinasin tehdä rempan. Mielessä kävi kyllä että veisi johonkin pajalle, mutta halu oppia on kova ja mielestäni autoilussa parasta on juuri tämä itse tekeminen ja yritys/erehdys-periaate (valmistelen kyllä näitä remppoja huolella, että en ihan persaus edellä puuhun yritä sentään...). Tartteis vaan löytää sopiva pidennetty viikonloppu jossain välissä et kerkee puuhastelemaan...

Jos joku osaa neuvoa jotain muuta mitä kannattaisi vaihtaa samalla niin otan tietoja vastaan mielelläni. Nuo tuolla ylimmäisellä listalla olevat osat osasi Volvon varaosamyyjä tarjota kun kyselin mitä kaikkea kannattaisi vaihtaa samalla. Tiedossa on, että jonkinlaisia erikoistyökaluja noidenkin vaihtaminen vaatii, eli sekin on otettava huomioon ennenkuin alkaa purkamaan autoa... Tästähän voisi kirjoittaa jonkinlaisen howto-artikkelinkin, kunhan saisin homman toteutettua ensin...
Otsikko: Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Katsastukseen...*
Kirjoitti: volvos70 - 09.11.2012, 09:37:33
Kun teet jakopään remppaa niin voit kattoa samalla missä kunnossa koneen oikeanpuolimmainen alatukikumi on.
Otsikko: Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Katsastukseen...*
Kirjoitti: adrock - 09.11.2012, 10:58:23
Kun teet jakopään remppaa niin voit kattoa samalla missä kunnossa koneen oikeanpuolimmainen alatukikumi on.

(http://farm9.staticflickr.com/8464/8118702695_7648b91a73_b.jpg)
Vajaa 150€
Otsikko: Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Katsastukseen...*
Kirjoitti: volvos70 - 09.11.2012, 23:30:16
Ja ad varaosassa tais olla n. 45e mutta ei ollu orkkis osa.
Otsikko: RE: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Katsastukseen...*
Kirjoitti: adrock - 09.11.2012, 23:52:34
Ja ad varaosassa tais olla n. 45e mutta ei ollu orkkis osa.

Ai katos vaan. Ei käynyt kyllä mielessäkään kun pajamestari sanoi, että hae sellainen. Tiesi vielä kertoa, että "Sinisen hinta n. 125€". Liekö noissa sitten eroa...

Jakohihnasta samantyyppisiä lukuja sain Turusta. Työssä eikai säästä pajalla paljon, osista kyllä. Liekö se sitten "varmempaa" käyttää orkkisosaa kuin tarviketta. Jotenkin vaan original tuntuisi paremmalta mielikuvalta, vaikka lompakko on eri mieltä.
Otsikko: Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Katsastukseen...*
Kirjoitti: dneproshin - 02.08.2013, 23:22:49
Paljon on tapahtunut tässä edellisen päivityksen jälkeen... Jakopää on nyt tehty, uusia vikoja on ilmaantunut/itse aiheutettu ;) ja varaosa-autokin hommattu... Ja mikä tärkeintä, Volvo kulkee nyt E85:n voimin - tästä lisää kokemuksia myöhemmin....

Edit: Hajotin siis kesällä tuulilasin listaa irrottaessani, oikea ylänurkka on nyt pahasti halkeamilla. Haljennut alue on lähes kokonaan lasinpyyhkijöiden pyyhkimäalueen ulkopuolella (ja kelpasi katsastuksessakin, josta lisää seuraavassa viestissä).

E85:lla auto toimii lämpimänä oikein hyvin, mutta kylmänä nykii ja pätkii senkin edestä. Kylmärikastus bioadapterissa on oletusarvossaan ja sitä en ole kokeillut vielä säätää. Käyntiin on lähtenyt nyt nollakeleillä yleensä toisella tai kolmannella starttauksella. Olen noudattanut foorumin E85-keskustelussa ollutta neuvoa, eli lyhyillä starteilla. Olen myös pitänyt kylmärikastukset päällä (5 sekuntia odotetaan ennen starttia virrat päällä, jolloin bioadapterin kylmärikastus menee päälle). Lämmettyään kone toimii ajossa ja startissa aivan kuten bensallakin. Kulutus on pyörinyt 13 litran tienoilla, joko hieman alle tai hieman yli, riippuen onko paljon kaupunkiajoa. Vastaa jotain n. 8-9 litran kulutusta bensalla, jos rahallisesti laskee. Bensallahan tää laite on vienyt 9-11 litraa meikäläisen sekalaisessa ajossa, eli viinalla pääsee hieman halvemmalla tämän lyhyen kokemukseni perusteella.
Otsikko: Vs: 855 -94 2.4 10V man "Fågel"
Kirjoitti: dneproshin - 19.10.2013, 10:49:24
7.10.2013 sain käsijarrun vihdoin toimimaan. Motonetin vaijerit oli aika huonot, ei oikein voima välittynyt kengille asti... Tai sitten vika oli käsijarrun paisuttimissa, jotka nekin tuli vaihdettua ihan uusiin. Purkuautosta otin (melko) ehjät vaijerit  ja nyt jarrut pitää hyvin, jopa motonetin jarrukengillä :P Käytin myös varmuuden vuoksi ennen asennusta 40:stä hiekkapaperia rumpuihin ja kenkiin.

12.10.2013 katsastus meni läpi ilman huomautuksia, huolimatta rikkinäisestä tuulilasista. Myös vasenta raidetangon sisempää niveltä tutkivat jopa kahden inssin voimin, mutta totesivat että ei tartte vaihtaa (sama homma oli viime vuonnakin). Käsijarrusta mitattiin enemmän nyyttoneita kuin takaa käyttöjarrusta, eli lienee kunnossa :) Oikea vetarin ulomman nivelen suojakumi oli vähän alkanut pykimään, pitää varmaan vielä vaihtaa se ja tuo raidetangon nivel jossakin sopivassa välissä. Päästöt oli ok, käytin mittauksessa paikallisessa merkkiliikkeessä, vaikka tulikin kalliimmaksi. Autossahan on kiinni bioadapter ja tankissa e85:sta, sen takia en halunnut edes kysyä katsurin mielipidettä päästöasioihin liittyen - merkkiliikkeessä olivat varsin höveleitä ja asentaja ainakin sanoi, että häntä ei henk.kohtaisesti kiinnosta, mitä bokseja autoon on asennettu.

Katsastus 44e, päästömittaus 25e.

Auto jatkaa tästä eteenpäin matkaansa serkkupojan hallussa ja minun omistuksessani. Perheeseen tuli nimittäin kesällä uusi auto (Peugeot 807) ja tämä jäi tavallaan ylimääräiseksi. Sen verran on remppaa tehty nyt että ei millään raatsi myydä pois, säilyypä sentään suvussa ja itse saa tätä rempata jatkossakin :) Itsehän ajelen ainakin ensi talven mersulla (S210), joka on ihan hieno auto, vaikkakin väärän merkkinen :P Voin sitten kevväämmällä kertoa, miten hyvin/huonosti väyrynen toimii talviajossa...
Otsikko: Vs: 855 -94 2.4 10V man "Fågel" *Mikä M56:sta vaivaa?*
Kirjoitti: dneproshin - 04.01.2014, 01:27:09
Tässä katselin kuva-albumia tästä autosta ja mieleen palasi kesällä havaitsemani ongelma: Laatikossa ilmeisesti tasauspyörästön poskilaakeri on mennyt aika väljään kuntoon.

Edit: Kysymys siirretty korjaamo-osioon. (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=5865.0)
Otsikko: Vs: 855 -94 2.4 10V man "Fågel"
Kirjoitti: dneproshin - 09.06.2014, 22:57:18
Lauantaina Volvo palasi kotiin pahasti ontuen. Vielä talven yli jaksoi serkkupoikaa kuljettaa töihin ja harrastuksiin. Nyt näyttää pahasti siltä että Fåågelin tarina päättyy tähän ja auto alkaa purkautumaan osina maailmalle...

Huohotus on aivan tolkutonta ja öljynkulutus sietämätöntä. Pyttyjä on pelissä mukana 4 kappaletta ja moottoritienopeuksiin ei enää pääse. Lisäksi tuulilasi on rikki, takakylki rumasti lommotettu ja ruostekukkaa puskee joka puolelta. 338 tkm oli tälle yksilölle tarpeeksi, RIP.
Otsikko: Vs: 855 -94 2.4 10V man "Fågel" - End of road :(
Kirjoitti: dneproshin - 13.06.2014, 21:09:33
https://www.youtube.com/watch?v=x4Ru5lAzvRI
Pientä huohotusta vaan  V:>

Onhan se vähän surullisen näköinen :(
(https://lh5.googleusercontent.com/-rMy5kVU9H-s/U5stZiivyAI/AAAAAAAAF9o/AezGCk4XfcA/s640/20140613_184945.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/2uWyMEeKfBIQzqQJiE0dvdMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink)

(https://lh3.googleusercontent.com/-Vo5qiHDsedA/U5st4P5HhHI/AAAAAAAAF94/MWA05lnpyzk/s640/20140613_185018.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/TcW2HQxnUQc2HNAbnOv1stMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink)

Nelonen on pois pelistä:
(https://lh6.googleusercontent.com/-smmxMcdorVM/U5stB4uTwYI/AAAAAAAAF9Y/-A0ymVMVFmg/s640/20140613_183816.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/LXjc2sPclVUL0N8YAQUXodMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink)
Otsikko: Vs: 855 -94 2.4 10V man "Fågel" - End of road :(
Kirjoitti: Kaziganth - 13.06.2014, 21:10:44
Mielenkiinnolla odotan mitä kannen alta löytyy :D
Otsikko: Vs: 855 -94 2.4 10V man "Fågel" - End of road :(
Kirjoitti: dneproshin - 02.01.2015, 21:50:58
Tämän voi lukottaa. Auto ei palaa enää liikenteeseen, mutta sen osia on myynnissä tuolla (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=35259.0) ja parhaat valitsen tietysti itselleni tuohon projektiin. (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=40758.0)