Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jarit84 - 18.06.2012, 06:43:26

Otsikko: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
Kirjoitti: jarit84 - 18.06.2012, 06:43:26
osaako kukaan sanoa mistä sais nokka-akselin kiinnitykseen kuuluvat pukit?
ovat kaikki poikki vesipumpun laakerin pettämisen johdosta :'(
Otsikko: Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
Kirjoitti: Nortti - 18.06.2012, 11:28:55
osaako kukaan sanoa mistä sais nokka-akselin kiinnitykseen kuuluvat pukit?
ovat kaikki poikki vesipumpun laakerin pettämisen johdosta :'(

Eikö muka muuta hajonnut? Jos laakeripukit on katkenneet, on siellä alapuolella ollut varsin ahdasta. Jos hihna katkeaa, niin venttiilit iskevät rullakeinuvipuja poikki ja öljytäytteisten tukien paikkoja kannessa on voinut lohkeilla. Jää mahdollisesti huomaamattakin. Laakeripukkeja löytyy täältäkin muutamia.

Edit: käännetty ¿ oikeinpäin.
Otsikko: Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
Kirjoitti: jarit84 - 18.06.2012, 13:35:45
koitin kyllä tarkasti tutkia nuo nostimen kupit ja keinut sekä venttiilit mutta en kyllä nähnyt niissä mitään, remmi ei kerenny katketa kun meni vaan löysälle kun vesipumpun laakeri petti.
tilanne oli moottori jarrutuksessa sytty jäähytinnesteen herja näyttöön ja kytkin pohjaan niin kone sammu välittömästi ei kerenny kolinata kuulua...
Otsikko: Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
Kirjoitti: estate - 18.06.2012, 14:42:45
Kyllä siellä on aika kolina käyny jos nokkapukit on hajalla, on täytynyt mäntien hakata venttiilejä oikein kunnolla. Veikkaisin, että on venttiilejä mutkalla/poikki, nokat roskis kamaa ja pahimmassa tapauksessa mänt(i)ä rikki.
Otsikko: Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
Kirjoitti: jarit84 - 18.06.2012, 15:55:58
eipä tuolta muuta vauriota löytyny moottori on kannen osalta purettuna talliin ja männät päältä putsattuna eikä halkeemia näy
Otsikko: Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
Kirjoitti: virkpe - 18.06.2012, 16:00:40
Venttiileihin ei välttämättä tule vaurioita kun on kohtisuoraan mäntiin. On ihme jos hydraulisten nostimien pesät ole haljenneet, tätä ei välttämättä heti huomaa ne kun on nokkien alla piilossa.

Lisätty -> minultakin löytyy muutamia laakeripukin kansia, hydraulisia nostimia ja saattaa olla muutama keinuvipu.
Otsikko: Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
Kirjoitti: Kulmamies - 18.06.2012, 16:28:58
Täällä myös yksi lisää, joka ihmettelee, jos ei nostimen reiät ole halki :hello: Hyvä juttu toisaalta jos ei ole, mutta tulee mieleen, että onko nokkapukit vaihdettavissa kannesta toiseen? Perinteisissä moottoreissa ainakaan ei pysty vaihtamaan, kun nokkien paikat ovat koneistettu pukit paikallaan ja pukit ovat siksi aina hieman yksilöllisisä.
Otsikko: Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
Kirjoitti: virkpe - 18.06.2012, 17:17:53
Ja missä määrin osat on keskenään vaihtokelpoisia, kun ovat kuluneet yksilöllisesti?
Otsikko: Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
Kirjoitti: (Miksu) - 18.06.2012, 17:30:56
Täällä myös yksi lisää, joka ihmettelee, jos ei nostimen reiät ole halki :hello:

Heh
Ja minä laittelin yv:llä kyselyä tuosta jo ennen seitsemää, kun tää kyssäri oli tullut :D
No, kummia tosiaan sattuu, jos ei ole sieltä rikki..
Otsikko: Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
Kirjoitti: jarit84 - 18.06.2012, 19:20:25
en löytäny vieläkään mitään muuta piti käydä uudestaan kaikki tarkastamassa kun niin moni asiaa epäilee... jos joku muukin haluaa käydä ihmettele niin kansi on paltamossa
Otsikko: Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
Kirjoitti: (Miksu) - 18.06.2012, 20:53:12
en löytäny vieläkään mitään muuta piti käydä uudestaan kaikki tarkastamassa kun niin moni asiaa epäilee... jos joku muukin haluaa käydä ihmettele niin kansi on paltamossa

Ei siin mitään, ihan hyvä noin :)
Otsikko: Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
Kirjoitti: sheiggi - 19.06.2012, 02:07:03
Jos tosiaan noin vähillä vaurioilla selvitty nii olis melkee lotto kannattanu vetää samana päivänä.
Otsikko: Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
Kirjoitti: Nortti - 19.06.2012, 10:28:37
eipä tuolta muuta vauriota löytyny moottori on kannen osalta purettuna talliin ja männät päältä putsattuna eikä halkeemia näy

Onnea mukana :).  Koska venttiilit ovat ihan suorassa niin eivät sinne alapuolelle aiheuta mitään vaurioita. Puristuspaineet mittaamalla olisi tuosta selvinnyt kantta irroittamatta.

Keinuvivut on tehty karkaistusta peltistä. Varsinkin laakerin tapin kohdalla voi olla särö jolloin tappi karkaa ja laakeri neuloineen. Öljysäätöiset tukitapit kannattaa myös tarkistaa ettei mikään ole pahemmin liskautunut. Raksuttaa ikävästi jos öljy ei pysy tapin sisällä.

Laakeripukit on yksilöitä ja numeroitu mutta koneistus on senverran samaa tarkkuutta kaikissa ettei ihan helpolla pysty eroa havaitsemaan. Muutama satanen pitäisi olla öljykalvolle tilaa. Mikrometriruuvilla sen pystyisi mittaamaan ja vertaamaan ehjään.
Otsikko: Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
Kirjoitti: jarit84 - 18.07.2012, 19:32:22
oli siellä nokat mutkalla ne meni kans vaihtoon.

koneesta otettu savut ja käy nätisti ja kulkee normaalisti...mutta mitä ainetta/liimaa päätymmäiasten nokka pukkien väliin kun vuotaa oljyä kannen ja pukin väli saumasta (oli vissiin alun perin liimattu)? kohta on imunokan jakopään pääty pukki jossa on myös se stefa.
on kokeiltu eri pukillaki ja ei muutosta hommaan.
Otsikko: Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
Kirjoitti: virkpe - 19.07.2012, 15:43:02
Volvo myy siihen kuuluva liimaa, on sellainen 50 ml tuubi.
Otsikko: Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
Kirjoitti: Jonesi - 22.07.2012, 16:42:20
Just vetäsin omasta S60 D5 kannen pois, missä sylttäs remmi. Ihme ja kumma, ei yhtään venttiiliä mutkilla!? Eivät näytä vuotavankaa ku kokeilin. Männissäkää ei mtn jälkiä näkyny. Ainoastaa nyt näyttäs olevan noita nokkapukkeja 9kpl paskana.  :idiot2:
Otsikko: Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
Kirjoitti: hukka - 05.05.2014, 16:34:45
Nostetaan vanhaa aihetta.
Mulla kans on konerikkoinen D5.
Kansi on nyt koneistettu. Kokoaminen voisi alkaa, mutta tarviin ehjät pukit. Mistä niitä voi ostaa?
Wetteriltä luulis saavan. Hinta?

Tarvitsen myös huohotinletkun, joka lähtee ennen turboa. Sen saa varmaan myös Wetteriltä?
Otsikko: Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
Kirjoitti: Kulmamies - 05.05.2014, 17:02:11
Vahva veikkaus on, että niitä ei saa uutena erikseen ostettua. Ne ovat kuitenkin koneistettu kannen parina, joten periaatteessa eivät ole vaihdettavissa. Käytännössä kuitenkin mittatarkkuus on sitä luokkaa, että toisesta samanlaisesta kannesta se pukit voi huoletta ottaa.
Otsikko: Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
Kirjoitti: (Miksu) - 05.05.2014, 17:41:08
Vahva veikkaus on, että niitä ei saa uutena erikseen ostettua. Ne ovat kuitenkin koneistettu kannen parina, joten periaatteessa eivät ole vaihdettavissa. Käytännössä kuitenkin mittatarkkuus on sitä luokkaa, että toisesta samanlaisesta kannesta se pukit voi huoletta ottaa.

Juurikin noin.
Varaosakuvassa noita ei oo eroteltu ollenkaan erilleen kannesta.
Otsikko: Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
Kirjoitti: hukka - 05.05.2014, 20:19:58
Onko 2.4D samat pukit ku D5?
Otsikko: Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
Kirjoitti: (Miksu) - 05.05.2014, 20:21:05
Onko 2.4D samat pukit ku D5?

Samat moottorithan ne on, eri tehoiset vain.
Otsikko: Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
Kirjoitti: hukka - 05.05.2014, 20:26:23
Samat moottorithan ne on, eri tehoiset vain.

OK. Työkaverilla on tallinperällä yks 2.4D josta saattaisi löytyä ehjät pukit.
Otsikko: Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
Kirjoitti: (Miksu) - 05.05.2014, 20:33:30
Imunokka-akseleita näkyy olevan kolmea eri sorttia, riippuen moottorinumerosta ja sylinterikansia on neljällä eri numerolla, toivottavasti nokka-akselit on ristiin kaikki samankokoisia laakerikohdaltaan.
Kannatta ainakin sitten kiinnittää erityistä huomiota siihen, että ei oo väljä, eikä liian tiukka :)
Otsikko: Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
Kirjoitti: hukka - 05.05.2014, 21:11:12
Eli niitä on kahta eri kokoa per kone? Molemmilla nokilla erikokoiset?
Otsikko: Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
Kirjoitti: (Miksu) - 05.05.2014, 22:28:26
Eli niitä on kahta eri kokoa per kone? Molemmilla nokilla erikokoiset?

Ei.
Sylinterikansia on neljällä eri varaosanumerolla, riippuen moottorin sarjanumerosta, sillä ei ole merkitystä, että onko se 2.4D vai D5
Se, että mitä eroa noilla neljällä on, sitä on paha mennä sanomaan..  Voi olla että kaikki sopii ristiinrastiin miten päin vain tai sitten ei.
Moottorin sarjanumero ei erottele sitä, että onko se 2.4D vai D5, kun ne on samoja koneita.
Otsikko: Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
Kirjoitti: hukka - 06.05.2014, 15:25:31
Työkaveri oli sitä mieltä että "uudet" pukit pitäisi porata jollain tavalla.
Onko näin?
Mitä jos vaihtaisi nokka-akselit myös samasta autosta ku pukit.
Näin ainakin kävisivät yhteen?
Otsikko: Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
Kirjoitti: Kulmamies - 06.05.2014, 16:58:04
Työkaveri oli sitä mieltä että "uudet" pukit pitäisi porata jollain tavalla.
Onko näin?
Mitä jos vaihtaisi nokka-akselit myös samasta autosta ku pukit.
Näin ainakin kävisivät yhteen?

Periaatteessa kyllä, mutta on näitä pukkeja menestyksekkäästi vaihdettu ilman "aarporaamista" Nokka-akseleiden vaihtaminen ei auta tilanteeseen.

Idea tuossa "poraamisessa" on, että pukeista koneistetaan ihan hitunen pois, jotta akselin reiästä tulee soikea. Tämän jälkeen reiät koneistetaan jälleen uudestaan pyöreäksi, jolloin lopputulos on 100% pyöreä.

Kannattaa kuitenkin kokeilla kasata kuivana pelkkä nokka kanteen paikalleen ja kokeilla, että pyörii herkästi, tai vastaavasti ei ole liian väljä. Välys kuuluu olla jokunen sadasosa.
Otsikko: Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
Kirjoitti: hukka - 21.05.2014, 22:13:24
Huomenna pääsee kokeilemaan että pyöriikö akseli "uusissa" pukeissa.
Ensin putsaan tietysti pinnat hyvin, ja laitan kuivana paikoilleen.
Mutta miten kiristys kannattaa suorittaa tässä vaiheessa? Ettei kannattele esim toista päätää liikaa. Tai muuta vastaavaa.

Olisko keskeltä reunoille päin hyvä idea?
Otsikko: Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
Kirjoitti: jp_olli - 22.05.2014, 07:27:59
Pajalta löytyy ehjät pukit ja nokka-akselit. Nostajatkin ovat ehjät.
Otsikko: Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
Kirjoitti: Kojontti - 22.05.2014, 23:39:42

Mutta miten kiristys kannattaa suorittaa tässä vaiheessa? Ettei kannattele esim toista päätää liikaa. Tai muuta vastaavaa.

Olisko keskeltä reunoille päin hyvä idea?

Keskeltä reunoille joo noin nyrkkisääntönä, mutta kiristysjärjestyksellä tuskin on vaikutusta koska varsinkin lohkossa oleva kansi alkaa olla sen luokan kappale ettei sitä nokkapukilla vääntele kieroon. Jos akselia säälii niin suunnilleen tasoissa kiristelee kaikkia vähitellen. Kiristä pukki kerrallaan lopulliseen kireyteen ja pyöräytä, helppo löytää jos joku yksilö ahdistaa.
Otsikko: Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
Kirjoitti: (Miksu) - 23.05.2014, 00:00:46
Jos et saa millään painettua nokka-akselia paikalleen ennen pukkien asennusta, niin sitten varovasti ja tasaisesti kaikkia kiristäen vuorollaan, jos yhden varaan kiristää liikaa, niin voi se pukki katketa, kun ei se kuitenkaan kovin vahva oo.
Otsikko: Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
Kirjoitti: Kojontti - 24.05.2014, 03:18:29
Jos et saa millään painettua nokka-akselia paikalleen ennen pukkien asennusta, niin sitten varovasti ja tasaisesti kaikkia kiristäen vuorollaan, jos yhden varaan kiristää liikaa, niin voi se pukki katketa, kun ei se kuitenkaan kovin vahva oo.

Tässä tiivistettynä mitä hain, ei vaan jaksa keskittyä... :idiot2:
Otsikko: Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
Kirjoitti: hukka - 27.05.2014, 18:35:18
Pukkeja uusittiin 7kpl. Pukkeja ei aarporattu. Kiristeltiin niitä hartaasti järjestyksessä.
Kierrelukitetta laitettiin pultteihin.
Nyt on koeajettu 100km, hyvin pelaa, koneesta ei kuulu sivuääniä. Joten ilmeisesti kaikki on OK.