Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: roilo - 21.06.2012, 08:48:59
-
Didii. Kyseessä 00-mallinen vanhakoppainen V70 ja vetokoukkuprojekti juhannukseksi...
Aloittelin sähköjen metsästyksellä vaan en löytänyt sopivia liittimiä. Tähän mennessä purettu vas. takavalo (jonka vieressä, kontin seinässä oli jokin liitin jota ei ollut toisella puolella), vas. kontinpohja (josta palkin alta löytyi se valkoinen ljuskontroll-boksi ja moninapaliitin), varapyörätila, oik. kontinpohja (jossa ensiapukamat) ja oik. takavalon kuoret.
Tässä kuvassa on "luskontroll"-boksi ja sen moninapaliitin. http://aijaa.com/0067010404260
Tässä kuvassa vas. takavalo, sivuseinän liitin ja sähkösarjan liittimet. http://aijaa.com/0026310404261
Ei vaan löytynyt kyvyille sopivaa palikkasestiä eli missäköhän ne sähköliittimiten tarkalleen ottaen olivatkaan.
Sähkösarjassa on kaksi liitintä - 4 + 3 johtoa.
-
Näyttäis olevan väärä sähkösarja (#¤%&), Motonetistä oikea (70€).
Vielä kun keksis mistä ottaa läpivienti, pitääkö porata?
-
Didii. Kyseessä 00-mallinen vanhakoppainen V70 ja vetokoukkuprojekti juhannukseksi...
Aloittelin sähköjen metsästyksellä vaan en löytänyt sopivia liittimiä. Tähän mennessä purettu vas. takavalo (jonka vieressä, kontin seinässä oli jokin liitin jota ei ollut toisella puolella), vas. kontinpohja (josta palkin alta löytyi se valkoinen ljuskontroll-boksi ja moninapaliitin), varapyörätila, oik. kontinpohja (jossa ensiapukamat) ja oik. takavalon kuoret.
Tässä kuvassa on "luskontroll"-boksi ja sen moninapaliitin. http://aijaa.com/0067010404260
Tässä kuvassa vas. takavalo, sivuseinän liitin ja sähkösarjan liittimet. http://aijaa.com/0026310404261
Ei vaan löytynyt kyvyille sopivaa palikkasestiä eli missäköhän ne sähköliittimiten tarkalleen ottaen olivatkaan.
Sähkösarjassa on kaksi liitintä - 4 + 3 johtoa.
C-mallissa oli pistoke muistaakseni oikealla puolella, olikohan se harmaa ja siinä keltainen pistoke valmiina. Voin muostaa värit väärin, saattoi olla toisinpäinkin.
Sieltä pohjasta oikeesta laidasta löytyi tyhjä läpivientikumi.
Voi olla, että V-malli on ihan erilainen, mutta todennäköisesti sielläkin nuo kaikki on valmiina.
-
Sähköt on asennettu käyttäen Motonetin (Thule) sähkösarjaa. Siinä on "välikaapeli" ljuskontrollin ja tulevan kaapelin välille. Motonet myy tuota yleisesti 1991-2000 malleihin joten varmaan tuo kontrolliboksi löytyy useammastakin vollesta. Lisäksi sarjassa oli muutama irtojohto suoraan lamppujen kantoihin (vilkut, sumari ja olikohan kolmas pakki tai jarru).
Ainoaksi ongelmaksi sähköistyksessä jää tuo läpivienti - mistä halvatusta se on tarkoitus vetää ellei koriin poraa uutta reikää?
-
Eikö siellä ole tuollaista?
(http://4.bp.blogspot.com/-S3eG9Sz_9l0/TY_Oo9BzuFI/AAAAAAAAC5s/uwtxOSmbhI0/s400/20110327IMG_8260.jpg)
-
Ei ole, kyseessä on vanhinkoppainen 2000-malli (MkI). Varapyöräkotelon pohjassa on kolme "tulpattua" reikää, mutta a) eivät irtoa sovinnolla b) tyhmää vetää kaapeli kotelosta alas.
Luulen, että kohta pora raikaa...
-
Siihe varapyörä kotelon takareunaan mä porasin, kun laitoi uudet piuhat. Ja sikaa tiivisteeksi.
-
oikean puolen tuuletusräppänässä on ainakin alkuperäinen läpivienti.
-
850:ssä farmarissa on ojan puolella varattuna paikka johtojen läpiviennille.
Omassa näin ainakin ja siellä oli sellainen "tutti" jonka kärjen leikkasin pois ja siitä pujotin/työnsin kaapeli nipun läpi.
-
Vararengaspöntön takaosassa on peltinen tulppa, poraa reikä siihen, on helppo vaihtaa sitten kun joku haluaa koukun poistaa niin ehjäksi tulpaksi.
94 855sessa menee orig. koukun sähköt keskeltä vararengaspöntön takaseinää, itse en kyllä porais siihen, mutta jälleenmyyjät on jälleenmyyjiä.
-
Koukku on kiinni ja sähkötkin taitaa pelata. Tempaisin varapyöräkoteloon uuden reiän ja siihen läpivientikumin. Sähkösarja oli sen mittainen, ettei se ylttänyt reunoille.
Ei kun vetooo...
ps. vastaavaan ryhtyville tiedoksi, että ostakaa niitä 12mm prikkoja reilusti - osa tuntuu katoavan matkalla...
-
Koukku on kiinni ja sähkötkin taitaa pelata. Tempaisin varapyöräkoteloon uuden reiän ja siihen läpivientikumin. Sähkösarja oli sen mittainen, ettei se ylttänyt reunoille.
Ei kun vetooo...
ps. vastaavaan ryhtyville tiedoksi, että ostakaa niitä 12mm prikkoja reilusti - osa tuntuu katoavan matkalla...
Juu ja riittävän isoja, omassa sarjassani tuli jotain onnettomia lipareita, vaihdoin kaikki suurempiin.
-
Ja sama vaiva täälläkin eli ei löydy piuhoille paikkaa.
Onko mullakin väärät nämä päät? Ja mihin tarkalleenottaen johdot pitäisi tulla?
(http://i527.photobucket.com/albums/cc358/Puusilma1/P1050395.jpg)
Ja autohan oli -98, V70.
-
Sanoisin, että väärä sähkösarja - lieneekö johonkin 850:een tms.
Osta Motonetin/bilian tms. sahkösarja, jossa on kaksi n. kymmennapaista liitintä. Kuvassasi näkyy oranssi "ljuskontroll"-boksi - irroita sen liitin, sarja tulee boksin ja liittimen väliin. Lisäksi sarjassa on erillisiä johtoja pakille, sumarille ja vilkuille jotka viedään takavaloumpiossa oleviin liitinpaikkoihin.
-
Sanoisin, että väärä sähkösarja - lieneekö johonkin 850:een tms.
Osta Motonetin/bilian tms. sahkösarja, jossa on kaksi n. kymmennapaista liitintä. Kuvassasi näkyy oranssi "ljuskontroll"-boksi - irroita sen liitin, sarja tulee boksin ja liittimen väliin. Lisäksi sarjassa on erillisiä johtoja pakille, sumarille ja vilkuille jotka viedään takavaloumpiossa oleviin liitinpaikkoihin.
Kiitos, nyt alkoi asia valkenemaan :hello:.
-
Kiitos, nyt alkoi asia valkenemaan :hello:.
Kun ostin tämän koukun käytettynä niin tämä projekti seisoi autotallissa useamman kuukauden. Toi johtosarja oli eri paikassa kuin toi pelkkä pistoke metrinmittaisen johdon kanssa. Kun toi pistoke oli kiinni koukussa ja otin sen siitä irti hiekkapuhallusta varten niin silloin se päätyi eri paikkaan. Eli huomenna heitetään toi johtosarja kontin pohjalle ja aletaan etsiä sopivia töpseleitä niihin :nuhtelu. Sen siitä saa kun ei pidä projektin kamoja samassa paikassa :hello:.
(eli alla toi ko. johtosarja).
(http://i527.photobucket.com/albums/cc358/Puusilma1/P1050396.jpg)
-
Hei,
Itse tuli laitettua myös samainen sähkösarja koukkuun noin kuukausi sitten. Minulla rupesi vain tekemään valoilmoitin ongelmaa tästä. Eli näyttää mittaristossa palaneen valon symbolia aina, kun painaa jarrua. Onko jokin johtosarjan irtojohdoista jarruvalolle tuleva johto? Ilmeisesti nyt siis jarruvalo hukkaa virtaa johonkin..?
Minulla musta ja sininen johto vielä kytkemättä mihinkään sarjasta. Musta maajohto kyllä laitettu, mutta tässä mustassa on abiko valmiina ja sinisessä myös.
-
Mahtaisiko kellään olla johtosarjan kytkentäkaaviota? Sarjassa oleva rele ilmeisesti muuttaa piirin kuormaa ja aiheuttaa valovalvontaboxille väärän tiedon.
Onneksi kaikki toimii autossa ja kärryssä, ainoastaan mittaristoon syttyvä valo häiritsee :)