Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: sfrhkki - 23.06.2012, 22:05:19

Otsikko: 850 10venttiilinen vesipumppu hirtti kiinni
Kirjoitti: sfrhkki - 23.06.2012, 22:05:19
Just vedin 940:llä vaarin 850:n hallille. Oli Vesipumppu hirttänyt kiinni. Vedet tielle ja jakohihna löysällä. Hampaita ei näyttänt puuttuvan. Pumpun pyörä ei pyöri käsin. Eli Graft-pumppu on hirttänyt itsensä kiinni. Ei ollut kuulemma pahempia ääniä päästellyt. Oli vain Volle sammunut. Mitä kaikkea on mennyt hajalle? Katkooko tämä kone nokka-akseleita?  Venttiilit kierona? Kannattaako alkaa korjaamaan vm. 96:sta. Ajettu alle 300 tkm. Tässä oppi siitä, että se pumppu on syytä vaihtaa jokaisen jakohihnan vaihdon yhteydessä! Muistanko oikein, että "välikansi" vai miksi sitä tässä kustsutaan, on vaikea irroittaa liimoistaan ehjänä? Ohjeita kiitos. Missä moottorin asennossa / miten voi testailla nokka-akseleiden pyörittelyllä venttiilien liikkuvuutta?
Otsikko: Vs: 850 10venttiilinen vesipumppu hirtti kiinni
Kirjoitti: arska11 - 24.06.2012, 11:00:26
Just vedin 940:llä vaarin 850:n hallille. Oli Vesipumppu hirttänyt kiinni. Vedet tielle ja jakohihna löysällä. Hampaita ei näyttänt puuttuvan. Pumpun pyörä ei pyöri käsin. Eli Graft-pumppu on hirttänyt itsensä kiinni. Ei ollut kuulemma pahempia ääniä päästellyt. Oli vain Volle sammunut. Mitä kaikkea on mennyt hajalle? Katkooko tämä kone nokka-akseleita?  Venttiilit kierona? Kannattaako alkaa korjaamaan vm. 96:sta. Ajettu alle 300 tkm. Tässä oppi siitä, että se pumppu on syytä vaihtaa jokaisen jakohihnan vaihdon yhteydessä! Muistanko oikein, että "välikansi" vai miksi sitä tässä kustsutaan, on vaikea irroittaa liimoistaan ehjänä? Ohjeita kiitos. Missä moottorin asennossa / miten voi testailla nokka-akseleiden pyörittelyllä venttiilien liikkuvuutta?

Venttiilit on todennäköisesti mennyt kieroksi, kun näissä moottoreissa ne pääsee lyömään mäntiin kiinni. Saattaa siis olla myös männissä sanomista...
Välikannen saa toki ehjänä irti liimoista, kun maltillisesti sen irroittaa.
Voithan toki varovasti koittaa pyörittää nokka-akselien päästä ja katsoa, että pysähtyykö mihinkään kohti? Sehän jo kertoo jotain venttiileistä.
Ja alakertaa voi pyörittää kampiakselin pultista ja katsoa miten se pyörii...että onko kenties kiertokankia mutkalla tai muuten klappia...
Kyllähän se taitaa olla viisainta kun käyttää kannen irti ja vilkaisee, että mitä siellä on tapahtunut.
Otsikko: Vs: 850 10venttiilinen vesipumppu hirtti kiinni
Kirjoitti: sfrhkki - 24.06.2012, 13:12:33
 :nohnoh
Vesipumppu oli todellakin kiinni jumissa. Laakeri pettänyt ja siivet runkoon ottaneet kiinni. Nokkahihna kuitenkin täysin moitteettomen NÄKÖINEN.
Nyt vastustaa se  nokkahihnan kiristimen T40 matalakantainen kiinnitysruuvi. Joka tietty kolostaan jo aiemmin märstääntynyt. Täytynee koittaa katkaisutampilla lyödä liikkeeelle. Torvi keksintö, mikiä torvi keksintö! Vielä niin meltoa tavaraakin! >:(
Lienee helpoin irroitta vasta kannen irroituksen jälkeen.
Tähän asti oli ihan tuttua purkamista. Tästä eteenpäin onkin sitten oudompaa tässä koneessa.
Uteliaisuus lienee näissä hommissa hyve. Ja huumori. ::)
Mistä kantsii tiivistesarjat ostaa?
Mikä liima välikanteen ja mistä?
Mikä pumppu? Tää Graft-merkkinen oli viimeinen Graft, jonka paikoilleen laitoin.
Nokkahihna ja kiristin lienee samaa laatua volvo-osien kanssa myös Gates-merkkisenä.
Lisää neuvoja hommaan! Ja kiiresti kiitos!
Otsikko: Vs: 850 10venttiilinen vesipumppu hirtti kiinni
Kirjoitti: Justus - 24.06.2012, 14:37:07
:nohnoh
Vesipumppu oli todellakin kiinni jumissa. Laakeri pettänyt ja siivet runkoon ottaneet kiinni. Nokkahihna kuitenkin täysin moitteettomen NÄKÖINEN.
Nyt vastustaa se  nokkahihnan kiristimen T40 matalakantainen kiinnitysruuvi. Joka tietty kolostaan jo aiemmin märstääntynyt. Täytynee koittaa katkaisutampilla lyödä liikkeeelle. Torvi keksintö, mikiä torvi keksintö! Vielä niin meltoa tavaraakin! >:(
Lienee helpoin irroitta vasta kannen irroituksen jälkeen.
Tähän asti oli ihan tuttua purkamista. Tästä eteenpäin onkin sitten oudompaa tässä koneessa.
Uteliaisuus lienee näissä hommissa hyve. Ja huumori. ::)
Mistä kantsii tiivistesarjat ostaa?
Mikä liima välikanteen ja mistä?
Mikä pumppu? Tää Graft-merkkinen oli viimeinen Graft, jonka paikoilleen laitoin.
Nokkahihna ja kiristin lienee samaa laatua volvo-osien kanssa myös Gates-merkkisenä.
Lisää neuvoja hommaan! Ja kiiresti kiitos!


Liima kandee hakee Volvolta, kallista mutta hyvää.

Ostin kerran liimaa FCP-grotonilta, se oli Victor Reinzin valmistamaa ja ihan hyvin toimi sekin, hinta oli jotain ihan muuta kuin sinisellä.

INA:n kiristin=volvon alkuperäinen.
Gates on hyvä hihna.
Ostin joskus SKF:n jakopää paketin, sisällä oli INAn kiristin ja Gatesin hihna  :D
Otsikko: Vs: 850 10venttiilinen vesipumppu hirtti kiinni
Kirjoitti: sfrhkki - 24.06.2012, 18:27:15
Na nih! :2funny:
Kolme pakovenaa ja yksi imu on jatkuvastiauki-asennossa kannen olessa pöydällä. Männissä ei kuiten jälkiä. Tämä yksilö näyttää imevän öljyä yläkautta, joten taitaa olla iha hyvä, kun tulee varrentiivisteet samalla uusittua. Onhan tuo pyörinyt jo 290 tkm.

250 tkm:n kohdalla, kun jakohihnan vaihdoin, oli vesipumppu ihan ok. Nyt kaput. Oppia tulee.  Ei ihme, että korjaamot vaihtavat myös pumpun jokaisen 100 tkm:n jälkeen. Parempi ja havempi pelata varman päälle.

Sylinterit ovat hyväkuntoiset. Hoonausjäljet näkyvillä. Kannentiiviste hyväkuntoinen.

Saako noita nokka-akselien takapään "stefoja" ( virranjakajapääty) muualta kuin volvolta?

Nokka-akselien hamppirattaat näyttävät oelvan soikeilla rei`illä, eli voidaan säätää jonkin verran? Mikä idea noissa? Miten säädetään?

Eikä se päälikansi ollu kovin lujassa liimoissaan.
Jokseenkin helppo ja yksinkertainen oli purkaa.
Voiko kannenpultit käyttää uudelleen? Ovat normi 14 mm:n kannalla ja olivat jokseenkin tiukassa.

Lisää ohjeita kaipaan, ettei tule oppi kantapään kautta...
Kiitos tähänastisista!
Otsikko: Vs: 850 10venttiilinen vesipumppu hirtti kiinni
Kirjoitti: anfi - 24.06.2012, 19:16:03
Na nih! :2funny:
Kolme pakovenaa ja yksi imu on jatkuvastiauki-asennossa kannen olessa pöydällä. Männissä ei kuiten jälkiä. Tämä yksilö näyttää imevän öljyä yläkautta, joten taitaa olla iha hyvä, kun tulee varrentiivisteet samalla uusittua. Onhan tuo pyörinyt jo 290 tkm.

250 tkm:n kohdalla, kun jakohihnan vaihdoin, oli vesipumppu ihan ok. Nyt kaput. Oppia tulee.  Ei ihme, että korjaamot vaihtavat myös pumpun jokaisen 100 tkm:n jälkeen. Parempi ja havempi pelata varman päälle.

Sylinterit ovat hyväkuntoiset. Hoonausjäljet näkyvillä. Kannentiiviste hyväkuntoinen.

Saako noita nokka-akselien takapään "stefoja" ( virranjakajapääty) muualta kuin volvolta?

Nokka-akselien hamppirattaat näyttävät oelvan soikeilla rei`illä, eli voidaan säätää jonkin verran? Mikä idea noissa? Miten säädetään?

Eikä se päälikansi ollu kovin lujassa liimoissaan.
Jokseenkin helppo ja yksinkertainen oli purkaa.
Voiko kannenpultit käyttää uudelleen? Ovat normi 14 mm:n kannalla ja olivat jokseenkin tiukassa.

Lisää ohjeita kaipaan, ettei tule oppi kantapään kautta...
Kiitos tähänastisista!
Stefat saa jostain autotarvike liikkeistä entinen mukaan/mittaamalla. Ite olen käyttäny kannenpultina entisiä ne on sitten momentissa ja liimattu siksi tiukassa. sääntöhän on että pitäs vaihtaa, liekkö miten paljon venyneet, liima kannattaa volvolta noin 40e makso tuubi.
Otsikko: Vs: 850 10venttiilinen vesipumppu hirtti kiinni
Kirjoitti: Justus - 24.06.2012, 20:16:23
Stefat saa jostain autotarvike liikkeistä entinen mukaan/mittaamalla. Ite olen käyttäny kannenpultina entisiä ne on sitten momentissa ja liimattu siksi tiukassa. sääntöhän on että pitäs vaihtaa, liekkö miten paljon venyneet, liima kannattaa volvolta noin 40e makso tuubi.

Juu uudet pultit vaan, eihän ne maksa kuin abt. 30€.
En ottais riskiä, että katkeevat kirstettäessä.
Otsikko: Vs: 850 10venttiilinen vesipumppu hirtti kiinni
Kirjoitti: anfi - 24.06.2012, 20:28:24
Juu uudet pultit vaan, eihän ne maksa kuin abt. 30€.
En ottais riskiä, että katkeevat kirstettäessä.
niin samahan se, kansipultit venyy. maku kysymys ;D
Otsikko: Vs: 850 10venttiilinen vesipumppu hirtti kiinni
Kirjoitti: Justus - 26.06.2012, 07:56:29
niin samahan se, kansipultit venyy. maku kysymys ;D

venyy ja aika paljonkin:
(http://www.tracystruesoaps.com/tutorials/850hg/stretched_bolt.jpg)
http://www.tracystruesoaps.com/tutorials/850hg/p8.html
Otsikko: Vs: 850 10venttiilinen vesipumppu hirtti kiinni
Kirjoitti: mara h - 26.06.2012, 08:45:41
Ja kannenpulttien kiristykseen astelevy eikä momenttiavain,tuleevat samaan kireyteen kun pultin kierteiden ja kaulusten maholliset erilaiset kitkat eivät vaikuta lopputulokseen
Otsikko: Vs: 850 10venttiilinen vesipumppu hirtti kiinni
Kirjoitti: Justus - 26.06.2012, 08:49:54
Ja kannenpulttien kiristykseen astelevy eikä momenttiavain,tuleevat samaan kireyteen kun pultin kierteiden ja kaulusten maholliset erilaiset kitkat eivät vaikuta lopputulokseen

emsin momenttiavaimella ja sitten vielä lisää astelevyllä
Otsikko: Vs: 850 10venttiilinen vesipumppu hirtti kiinni
Kirjoitti: Jupe10 - 26.06.2012, 18:07:33
Stefat saa jostain autotarvike liikkeistä entinen mukaan/mittaamalla. Ite olen käyttäny kannenpultina entisiä ne on sitten momentissa ja liimattu siksi tiukassa. sääntöhän on että pitäs vaihtaa, liekkö miten paljon venyneet, liima kannattaa volvolta noin 40e makso tuubi.

Tuommosen homman, jos tekee nii kannattaako alkaa stefoissa, pulteissa ja sun muissa kohtuu halvoissa osissa säästämään??
Oppirahojahan tässä remontissa tunnutaan muutenkin makselevan  :nohnoh
Otsikko: Vs: 850 10venttiilinen vesipumppu hirtti kiinni
Kirjoitti: sfrhkki - 26.06.2012, 21:27:38
juurikin näin! hihna sarja 188 ekee, tuulettajan hihna 22 ekee,  vesipumppu, kannen pultit ja tiiviste 120 ekee, stefat ja täsmätiivisteet by volvo n. 200 ekee (sis. se liima), lisäksi koneistamon työt, joista ei ole vielä arviota, ynnä nesteet yms. (osin huoltotoimenpide) n. 150 ekee, työ menee harrasteen piikkiin, mutta pitää sisällään riskimomentin, että jokin menee pieleen.
kuten sanoin aiemmin, HUUMORI on hyvä apuri tässä.  :2funny:
astelevyjä ja momenttiavaimia löytyy useita klinikalta, eli se ei ongelma.
ISO kiitos Justukselle. Sun ohjeista on aitoa apua!
 :hello:
Otsikko: Vs: 850 10venttiilinen vesipumppu hirtti kiinni
Kirjoitti: Justus - 26.06.2012, 22:14:22
Ollos hyvä vaan, tuon ohjeen mukaan, kun tekee niin luulis onnistuvan.

Ite just vastaavan lainen proju menossa 960:een, ehtis vaan lyödä joskus kamat kasaan vaan, no kesälomalla sit viimeistään.
Sitä ennen tarvis vaihtaa pyöränlaakerikin C70:een, kun nyt vaan tulis sekin saksasta ennen, kuin jään tielle ton kans.

Koneistamo otti kutosen kansityöstä 250€, sisälsi kumien vaihdon, yhden venan vaihdon tarkastukset ja hiomiset, kannen tasohionnan ja puhdistuksen.

Harrastukset maksaa...
Mut sit ne vasta maksaakin, jos tarvis aina viedä auto pajalle rempattavaksi.
Otsikko: Vs: 850 10venttiilinen vesipumppu hirtti kiinni
Kirjoitti: Nercs - 27.06.2012, 02:28:10
Kysyisin vai onko sitä vesipumppu koska viimeksi vaihdettu, kun normalisti se kestää sen 8v/240tkm jos asennus tehty  oikein ja pumppu on alkuperäis laatua?
Otsikko: Vs: 850 10venttiilinen vesipumppu hirtti kiinni
Kirjoitti: sfrhkki - 27.06.2012, 21:26:12
Aisin-alkuperäispumppu vaihtui tähän Graf-tekeleeseen 187 tkm:n kohdalla, kahden jakohihnan jälkeen.
250 658 km:n kohdalla vaihdoin jakohihnan, koska vuodet tuli täyteen. Silloin tuo Graf-pumppu ei oireillut mitenkään. Eli ei vaihdettu, mikä virhe. ajattelin, että kyllä sillä seuraavaan vaihtoon pääsee. Nyt mittarissa (kävin juuri katsomassa) 278 828 km. Eli Graf:n kestoikä oli kilometreissä 91 000 km!
Ohje: älkää sortuko halpaan pumppuun Motonetissä!
Tuo jakopäänhihna kiristimineen ynnä rullineen ja pumppu ovat tässä niin yksinkertaisia asennettavia  vaihdon osalta, ettei niissä voi juurikaan asennusvirhettä tehdä. Ellei siksi lasketa juuurikin tuota halpoihin osiin sortumista.
Ottakaa vapaasti opiksi!
Nercs:n mainostamaa kilometrilukemaa en itse  lähtisi millään jakopäähihnan käyttämällä pumpulla tavoittelemaan.
Otsikko: Vs: 850 10venttiilinen vesipumppu hirtti kiinni
Kirjoitti: Nercs - 27.06.2012, 21:36:32
Kyllä jos vain käytetään niitä alkuperäisiä  osia kun  asentajat kertovat että kyllä se pumppu kestää  yli 300tkm.Itsellä vaihtui 8 vuoden kohdilla ja meikäläinen ei osta mitään huonoa laatuista jos haluat käyttää tarvikepumppuja niin ne Kahan kamat vastaa sitä alkuperäistä jos ei halua ostaa Volvolta.Kun se vesipumpun pitää kestää sen hihnavaihtoväli ja kuka osti oiken sen osan Motonetista. Kun niilläkin on vastuu että osa kestää sen vaihtovalin kun näissä ei ole että kerran vuodessa pitää vaihtaa vesipumppu.Ilmeisesti ostolappua ei ole enää jolloin voisi kysyä mitä se pumppu pitäsi kestää.
Otsikko: Vs: 850 10venttiilinen vesipumppu hirtti kiinni
Kirjoitti: sfrhkki - 04.07.2012, 22:28:00
Kasassa on ja luovutettu takaisin omistajalle. Huolto-osineen koko hommaan meni rahaa himpun verran yli tasaraha. Neljä uutta venttiiliä ja muiden koneistus, ynnä varrentiivisteet, ynnä tason hionta 380 €, vieras työ maksaa!!!

Muut osat; jako- ja urahihna, jakohihnan rullat, jakohihnan ala muovitaustasuojus, vesipumppu, öljy- ja ilmansuodatin, öljyt, tulpat, jakajan kansi ja pyörrin, etujarruletkut, käsijarrukengät, termari,  jarru- ja jäähdytin G12-neste,volvo-liima ja tiivisteet. Niihin se loppu tasarahasta upposi.

Samalla siis tuli tehtyä huoltoa.

Volle lähti heti käyntiin. Nyt koeajossa, jos jotain ilmenisi. Yhtään osaa tai ruuvia ei jäänyt yli. Saavutus sekin.  ;)

Kuvittelin hommaaa paljon monimutkaisemmaksi, mutta helppohan se lopulta oli.

Jakopään rattaiden ajoitusta olen tuossa miettinyt.
Nehän oli irti. Ohjetta ajoitukseen en ole mistään löytänyt.


Käy ja kulkee. Kortti olis ehkä pois, jos mutteriajolla olisi...
Aavistuksen nyki vitosella kiihdyttäessä reippaammassa nopeudessa. Täytyy tarkkailla, onko kyse sytytyksen kosteuskatkomisesta, bensan puutteesta vaiko vain jostain vesihelmestä jossain.  Toki kaikki koloset puhdistettiin hyvin pesuaineellla ja p-pesurilla.  ::)
Varoen, mutta roiski se sittenkin....
Otsikko: Vs: 850 10venttiilinen vesipumppu hirtti kiinni
Kirjoitti: sfrhkki - 07.07.2012, 17:37:44
Selvis se nykiminenkin.

Otin tulpanjohdot piilottavan kannen pois ja sammutin klinikan valot.

Auto käyntiin ja katsomaan.

Kun pikkasen kaasua lisäili siitä tyhjäkäynnistä, näkyi se hyppivä kipuna nelospytyn tulpan seutuvilla.
 
Uudet johdot paikalleen ja jo kiekuu.

6000 kiekkaan kolmosella. Ei nyi ja kyllä kulkee!

Tuo "pimeydessä vaeltaminen" on oma suosikki. Monta syttövikaa olen sillä havannoinut... Saa lainata konstia.

Kaupunkilaisempi olisi tietty vienyt korjaamon mittarille, mutta sillä hinnalla saa jo nuo uudet johdot.

Näin meillä maalla!