Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Supi - 28.01.2011, 22:04:01
-
Terve,
Laitoin nuo 911 porschen uudet jarrut kiertoon kun ei viitsi alkaa noita napoja päivittämään, tulee turhan kallista.
Minkä uudemman turbovolvon jarrut saisi vähän vaivalla sovitettua tuohon sontakärriin (koko kierros) ? Hintaluokkakin voisi olla sellainen max noin tonni satuloille ja levyille. Missäs olisi hyvin myynnissä esim Ruotsissa ?
-
miksi napoja päivittämään??
-
taidetaan kulkea mielenkiintoisissa tehoissa jos jarruiksi kaivataan porschen omia S*
-
Mikä niissä porschen jarruissa on ongelmana asentaa? Nakkaa satulan levyn selkään ja mittoo takaa minkälaisen kiinnikkeen tarvii.
Oletko päivittänyt levyjen kokoa johonkin suuntaan?
911 turboissa on käytetty samaa brembon family-b satulaa (samoilla männillä) kuin V70 ja S60 ärrissä.
-
Hyviä kommentteja
Eli volvon navat ja porschen levyt niin täytynee aikakin ostaa jarrulevyt jossain ns irtokeskiö jotta voi käyttää volvon navassa olevalla jaolla (wilwoodilla näytti olevan mutta suolaisia 230€ zipale)..ja sitten teettää ne keskiöt. levyt 299 ja 318 millisen eli Porschen pienet vakiokoot.
Täytyypä harkita tätä vielä ...tossa 911 SC projektissa jota pikkuhiljaa puuhastelen on 996TT:n jarrut ja isot levyt ja nämä volvoon alunperin ostetun vähän pienemmät. brembo family b ...osaatko sanoa minkä vuosien 911 turboissa ? tuo vauhtivolvoreferenssi oli hyvä
Niistä vauhdeista ei vielä tiiä mutta toivottavasti jonain päivänä kyyti on kauhia ;)
-
Hyviä kommentteja
Eli volvon navat ja porschen levyt niin täytynee aikakin ostaa jarrulevyt jossain ns irtokeskiö jotta voi käyttää volvon navassa olevalla jaolla (wilwoodilla näytti olevan mutta suolaisia 230€ zipale)..ja sitten teettää ne keskiöt. levyt 299 ja 318 millisen eli Porschen pienet vakiokoot.
Täytyypä harkita tätä vielä ...tossa 911 SC projektissa jota pikkuhiljaa puuhastelen on 996TT:n jarrut ja isot levyt ja nämä volvoon alunperin ostetun vähän pienemmät. brembo family b ...osaatko sanoa minkä vuosien 911 turboissa ? tuo vauhtivolvoreferenssi oli hyvä
Niistä vauhdeista ei vielä tiiä mutta toivottavasti jonain päivänä kyyti on kauhia ;)
Tarviiko levyjen olla irrotettavilla keskiöillä? Jos joudut jokatapauksessa tekemään satulankiinnnikkeen itse niin voisit katsella vakiolevyjen tarjontaa vähän suuremmassa skaalalla..
Brembon nelimäntäsatulat sopii tavallisesti ~30mm rajoissa eri kokoisille levyille. Ärrä volvon etu brembot menee ainakin 310...335mm levyille. Eli sopisko sulle eteen esim. S60 T5:n(28mm) tai V50 T5:n(25mm) levyt jotka on 320mm.
Tuo family-b on siis vain tuon rungon malli ja sille löytyy brembon sivuilta mittapiirusteukset. Sen tunnistaa helpoiten siitä että se on pienen brembomalli jossa lohkot yhdistävä jarruputki on vedetty satulan ulkopuolelta. Family-a:ssa kaikki poraukset on tehty rungon sisälle, sitä ei saa yhtä suurilla männillä mutta sopii lähes yhtä isoille laikoille, ainakin 330mm menee vielä.
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20recycleracing/jarrusatulat.jpg)
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20recycleracing/jarrusatulat2.jpg)
-
tuo itelläki oli mielessä, käyttää s60 tai v50 levyjä.. ja joissakin (kirosana)peugeot malleissa on samalla jaolla levyä myös. että kyllä näissä valinnanvaraa on.
-
tuo itelläki oli mielessä, käyttää s60 tai v50 levyjä.. ja joissakin (kirosana)peugeot malleissa on samalla jaolla levyä myös. että kyllä näissä valinnanvaraa on.
Joo, ja netistä löytyy jarruluetteloita jotka voi kaapata vaikka exeliin ja sit rajata ehdoiksi pelkät 5x108 - 65 - 300...330 - 23...30
Edit: 65 navalla jarrulevyn keskireikä pitäänee olla 68mm
-
Eikös ne S60/V70 reilu 300mm jarrut menneet suoraan kun laittaa satulan kannakkeen väliin 7,xmm paksun prikan
jotain tuollaista muistan lukeneeni landiasta.. nopealla haulla en löytäny topiikkia
-
No niin silmät avautuivat, kiitos Jäsen Tapion Isällisistä neuvoista erityisesti. Kyllä noilla Volvon levyillä pääsen eteenpäin niin ei tarvitse napoihin koskea.
Tällaset ne satulat eli eli seuraaviin vapareihin istuvat 996/997 + Boxu 2000-2009
(http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2920799.jpg)
Jarrut tulevat siis tähän perhefarmariin
(http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2909907.jpg)
-
Härskin näköinen kontti, täytyy myöntää :buck2:
Sellanen piti vielä mainita että kun taulukoissa on ilmoitettu levyille paksuusmitta niin se on levy todellinen kokonaissyvyys eikä mikään ofset -mitta niinkuin vanteissa. V50:ssä levyn paksuus on 49 tai 50mm vähän luettelosta riippuen.
Nelimäntäisissä satuloissa on lähes poikkeuksetta toinen mäntäpari suurempi kuin toinen. Satulat valitaan autoon niinpäin että suurempi mäntä puristaa ensin ja pienempi jälkeen..
-
Eikös ne S60/V70 reilu 300mm jarrut menneet suoraan kun laittaa satulan kannakkeen väliin 7,xmm paksun prikan
jotain tuollaista muistan lukeneeni landiasta.. nopealla haulla en löytäny topiikkia
Mites se nyt oli tämä asia, 320mm levyä näkyy olevan.
Oliko se idea S60/V70 omilla satuloilla ja kannakeraudoilla toteuttaa ja sinne vain nuo prikat väliin? Entäs sellainen asia kun motonet kirjottaa notta 17" vanteelle tuo 320mm levy, mahtuuko 16" vanne tuolla setupilla siis laisinkaan?
-
Ei taida 16 vanne mennä, kun 305 laikkojen kanssakaan ei päljoa jää pelivaraa vanteen ja satulan väliin.
-
Yksi vaihtoehto isoiksi jarruiksi on myös Volvo XC90 335mm jarrulevyt ja niille kaveriksi uuden V70:n jarrusatulat jotka ovat muuten samat kuin xc90 mutta kiinnityskorvat erikohdissa.
(http://img401.imageshack.us/img401/8644/20120218131546.jpg)
(http://img12.imageshack.us/img12/9951/20111203154541.jpg)
(http://img51.imageshack.us/img51/2016/img4252p.jpg)
Linkkiä:http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=165886&page=13 (http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=165886&page=13)
Minimi vanneko tuolla kombinaatiolla on kyllä sitten 17"
-
No perhana.. Kyllä se 16" vanne on must eli 305mm siis varmaan aika passeli.. Edelleen:
Oliko se idea S60/V70 omilla satuloilla ja kannakeraudoilla toteuttaa ja sinne vain nuo prikat väliin?
-
Tiskillä ois S60:iin tarjolla 316 ja 320mm laikkoja. Tietäiskö joku et onko molemmat koot samoissa puristimille ja kannakkeille tarkoitetut? Parin millin ero kehällä ei oo paljon, et mikä merkitys tällä rinnakkaiskoolla on.
-
http://www.blocket.se/stockholm/Bromskit_till_Volvo_740_940_336mm_6Kolvs_ok_37843806.htm?ca=2&w=3 (http://www.blocket.se/stockholm/Bromskit_till_Volvo_740_940_336mm_6Kolvs_ok_37843806.htm?ca=2&w=3)
Tälläiset osui silmiin kun blockettia selailin. Käytettynäkin oli hintaan 3000kr.
Eikös tämänkokoisilla jarruilla tule aika paljon lisää painoa? Minkäslaista levyä sitten taakse jos edessä on näin isot?
-
kiitti xuppo linkistä, tuli tarpeeseen :)
pakko toteuttaa