Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: V70T5AWD - 26.06.2012, 16:11:34

Otsikko: -97 B5204T3 sanoi poks...
Kirjoitti: V70T5AWD - 26.06.2012, 16:11:34
Nimimerkistä näkee, missä ko. kone on kiinni. Luotettava sotaratsu nyykähti juhannuksen viettoon lähteneen perheen alla. Kiertokangen ja kampiakselin laakeroinnille tuli kilometrit täyteen ja matka jäi taipaleelle. Öljynsuodattimessa oli kuulemma metallipurua, mikä ei tiedä hyvää lompakolle.

Olen juuri investoinut autoon sillä mielellä, että pidän autoa pitkään. Pari viikkoa vanha tuulilasi, jakopääremontti, uudet venttiilinvarren kumit, ilmastoinnin huolto, lämppärin kennon vesiletkut uusiksi, uudet Bilsteinit edessä ja keltaiset säädettävät Konin Sportit takana... Ja palkinnoksi tämä.  :'(

Vaihtoehtoja on kaksi eli kolme:
1. Korjataan vanhaa tai vaihdetaan tehdaskorjattu kone
2. Vaihdetaan autoa
3. Viritetään vanhaa, kun tehdään koneremontti...  ::)

Nyt hyviä vinkkejä, mistä löytyy edullisimmat vaihtomottorit. Saa olla B5234T?, sillä turbon voisi vaihtaa samalla, ettei se mene seuraavaksi. Auto on täysin vakio muuten, mutta Eurostainlessin vapaavirtaus katti ja 3" downpipe vaihdettu. Onko tietoa, millä kombolla saadaan B5234T? ja toinen ahdin sopimaan olemassaolevaan autoon? Lastutus tai uudelleenohjelmointi on tässä kohtaa mahdollista.

Pikaiset avut ovat nyt tarpeen. Auto pitäisi saada radalla mahdollisimman nopeasti. Onneksi on kesäkulkine, mikä hoitaa työmatkailun kesän ajan. 8)
Otsikko: Vs: -97 B5204T3 sanoi poks...
Kirjoitti: artturi - 26.06.2012, 22:08:45
Purkaamot... Näytti ainakin yksi tuommonen kone olevan kaupan myös tuolla Foorumin kierrätyskeskuksessa...
Otsikko: Vs: -97 B5204T3 sanoi poks...
Kirjoitti: V70T5AWD - 26.06.2012, 22:55:38
Täytynee niitä purkaamoita alkaa käydä huomenna läpi.

Missä osiossa oli kone myytävänä, en nyt hakemallakaan löytänyt ilmoa...?
Otsikko: Vs: -97 B5204T3 sanoi poks...
Kirjoitti: artturi - 26.06.2012, 23:58:23
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=20246.0
Otsikko: Vs: -97 B5204T3 sanoi poks...
Kirjoitti: V70T5AWD - 27.06.2012, 00:24:14
Kiitos, löysin ilmon, kun etsin. Hain vaan ensin tuota B5204T3 moottoria, siksi en tajunnut, että tarkoititkin tuota ilmoa. Voisi olla vaihtoehto.

Onko kellään tietoa tuon B5204T3 moottorin turbon mallimerkinnästä ja onko se suoralla vai vinolla lähdöllä? Auto pajalla, enkä voi tutkia asiaa itse.
Otsikko: Vs: -97 B5204T3 sanoi poks...
Kirjoitti: arska11 - 27.06.2012, 11:47:36
Kiitos, löysin ilmon, kun etsin. Hain vaan ensin tuota B5204T3 moottoria, siksi en tajunnut, että tarkoititkin tuota ilmoa. Voisi olla vaihtoehto.

Onko kellään tietoa tuon B5204T3 moottorin turbon mallimerkinnästä ja onko se suoralla vai vinolla lähdöllä? Auto pajalla, enkä voi tutkia asiaa itse.

Turbo pitäisi olla TD04-13G ja suoralla lähdöllä.
Otsikko: Vs: -97 B5204T3 sanoi poks...
Kirjoitti: V70T5AWD - 27.06.2012, 16:53:18
Muisti palasi pätkittäin ja tuon 13 numeron muistankin joskus nähneeni, kun auton ostaessani jo 6-7vuotta sitten googlailin tietoja siihen liittyen.

Jos päädyn ratkaisuun, missä laitan tilalle B5234T? moottorin, niin minkä turbon se vaatii kaverikseen? Suoralla lähdöllä olevia malleja on mitkä...? 16, 18, 19?  Tässä samassa yhteydessä on ajatus hieman nostaa tehoja, sanotaan n. 300hv:n tuntumaan. Haussa olisi lisäpirteyttä läpi kierrosalueen, mutta ennen kaikkea alakierrosvääntöä. Iskutilavuuden kasvattaminen tuo jotain lisää, mutta ei luultavasti riittävästi. Minulla on Eurostainlessin putki (http://eurostainless.fi/pages/bakery/volvo-850-awd-sv70-awd-r-awd-319.php), mihin pitäisi uudenkin turbon osua kohdalleen. Downpipe osuuden voisi korkeintaan muuttaa, jos laippa on erilainen esim. pulttijaoltaan.

Kommentteja ja faktaa kaivataan, jotta saadaan asioita eteenpäin. 
Otsikko: Vs: -97 B5204T3 sanoi poks...
Kirjoitti: V70T5AWD - 28.06.2012, 18:30:43
Hiljaista faktarintamalla, joten tartuin itse toimeen. 16T turboa on vinolla ja suoralla lähdöllä. Kuten aiemmin todettu, niin omani pitäisi olla suoralla lähdöllä. Olen kääntymässä sellaiseen vaihtoehtoon, missä korvaan oman B5204T3 moottorin B5234T3 moottorilla ja 16T turbolla. Kiikarissa oleva kone on ilman VVT-ominaisuutta ja ikä pitäisi olla muutenkin sovelias, jotta voisi hyödyntää oman auton johtosarjaa. Selvityksessä on nyt se, voiko 166kW Motronic 4.4 ohjauksella varustettuun ECUun ohjelmoida B5234T3:n "lastutetun" ohjelman. En äkkiseltään keksi syytä miksi ei voisi, jos anturit ja muut sähkölaitteet ovat samat. Ihmettelisin, jos eivät olisi, sillä lohkohan moottoreissa pitäisi olla ihan sama ja aikakausi täsmää. No, kaikki on tietenkin mahdollista...

Suunnitelma on kiikarissa olevan koneen osalta käydä se läpi. Kansityön tekijä (venttiilityöt, seetit, kumit, ohjurit jne.) on jo tiedossa. Ajatuksena on rengastaa ja laakeroida kone kauttaaltaan. Turbon osalta ei lähdetä hulluttelemaan, vaan tuo 16T saa piisata. Down pipen lähtöä joutuu muokkaamaan, sillä kokoluokka on eri, kuin mitä nyt kiinni olevassa pikkupuhaltimessa. Toisaalta, Eurostainlessilta voi löytyä suoraan oikea down pipe, sillä tuota omaa koppaa on saanyt tälläkin turbolla varustettuna, joten se voipi ratketa sillä. Täytyy huomenna varmistaa asia.

Käytännön vinkkejä otetaan edelleen vastaan, mitä pitää huomioida ja muistaa tässä asiassa. Ajatuksena on pitää mahdollsimman pitkälle vakiona koko laitos, jotta turvataan käyttökulkineen luotettavuus. Tehoja ei lähdetä hulluttelemaan, vaan otetaan lastulla, mitä järkevästi on käyttämättömästä reservistä hyödynnettävissä.
Otsikko: Vs: -97 B5204T3 sanoi poks...
Kirjoitti: Phav - 28.06.2012, 21:48:47
Oiskos tuolta apuja? http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=23408878
Otsikko: Vs: -97 B5204T3 sanoi poks...
Kirjoitti: V70T5AWD - 30.06.2012, 17:16:47
Eilen hain kotiin B5234T3 koneen. Tämä päivä mennyt purkaessa sitä. Käyn koneen läpi huolellisesti, ennen kuin se laitetaan takaisin konehuoneeseen. Sitä saa aikaan ihan eri tavalla, kun vaimo ja lapset on muualla. Kesäleskenä koko viikon ja tietenkin autotallissa...  ;D

Pakosarjan sisällä on ikäänkuin tähden muotoinen kanavien valu. Tässä uudessa moottorissa siellä on halkeamat jokaisen sakaran päässä. Onko tuomittu vaihtoon vai onko normaalia?

Pakosarja (http://i61.photobucket.com/albums/h60/hdemk1/eb6343e8.jpg)