Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: volvo71 - 26.06.2012, 22:18:18
-
Onko kellään ollut 850 samaa ongelmaa kuin mulla ?
Elikkäs sadevedet tuli auton sisään ja kasteli lattiamatot.
Konehuoneen puolella vesiaukot oli osittain auki mutta nyt kokonaan auki.
Äänieritematot lattiamattojen alta meni piloille. Lattiamatot sentään kuivaa.
Tämmöistä ei ole sattunut ennen.
-
Oletko ihan varma että se on sadevettä?
Meillä edellinen 850 "kasteli" vänkärin jalkatilan märäksi. Viaksi ilmeni ilmastoinnin kondensiovesi. Ei päässyt auton alle, joten vuosi lattialle >:(
-
No ilmastointia ei ole.
-
No ilmastointia ei ole.
OK.
Kattoluukku?
-
Ei sitäkään.
-
Sitten en osaa auttaa :(
Tarkista tuulilasin tiivisteet.
Yritä selvittää veden reitti. Voi tulla kaukaakin..
-
Ok. Tuulilasi vaihdettiin viime syksynä.
-
Mulla oli v70:ssä tuulilasi irti yläkulmasta,sieltä valutti vettä a-pilaria pitkin jalkatilaan
-
Tarkista pääseekö vesi siitä tuulilasin alareunan listan välistä ilmanotto aukkoon.
Tuossa tapauksessa kastuu tosin vain vänkärin puoli.
-
ei kenno vuoda? siis lämppärin kenno..
-
Eipä vuoda se tulikin jo katottua.
-
Kuules tarkista ne vesivalureiät on 4 kpl.
Siinä edessä ne tuulilasin alla rintapellissä on kumiletkut ja kun poistaa sen raitislmasuodattimen päällä olevan muovin sieltä paljastuu ne 2 lisää .Irrota ne kumiletkut putsaa ne auki laske vettä että sieltä vesi poistuu sanoin kuin sen kotelon tyhjennysreistä.Monesti havuneulasia ja muuta töhjää vesi ei psse maahan kunnollaa valuu raitisilasuodattimen kotelon kautta lattiallle.
-
Kuules tarkista ne vesivalureiät on 4 kpl.
Siinä edessä ne tuulilasin alla rintapellissä on kumiletkut ja kun poistaa sen raitislmasuodattimen päällä olevan muovin sieltä paljastuu ne 2 lisää .Irrota ne kumiletkut putsaa ne auki laske vettä että sieltä vesi poistuu sanoin kuin sen kotelon tyhjennysreistä.Monesti havuneulasia ja muuta töhjää vesi ei psse maahan kunnollaa valuu raitisilasuodattimen kotelon kautta lattiallle.
Mulla oli sama juttu, havut yms töhnät oli tukkinu kaikki rännit...
-
Loistava neuvo. Kaksi olenkin vasta löytänyt.
-
Kun olet putsannut 4 paikkaa huollellisesti niin infoa tänne kun vesisateet alkaa oliko apua vinkeistä.
-
On todellakin ollut samaa ongelmaa! Toisaalle avauduin aiheesta oikein kuvien kanssa. Mattojen ja eristeiden kuivatus vei monta päivää ja kun luulin homman olevan valmis, tajusin katsoa takajalkatilaankin, aivan märkä koko kuskin puoli.
Itsellä vesi tuli sulakerasiaa kiinni pitävää ruuvia pitkin, oli joku asentaja unohtanut tiivisteen yhdestä ruuvista. Lisäksi sulakerasian ympäristö oli täynnä kaikenlaista orgaanista mönjää, nyttemmin lähinnä multaa ;D Se vielä tehosti veden sisälle pääsyä.
Vuotokohdan paikallistin kaatamalla vettä tuulilasin alakulmaan sinne sulakerasian lähelle ja sisältä näki selvästi, mistä vesi tuli, kun jalkatilan ylämuovi oli poistettu.
-
Olihan homma. Lattiamatto oli myös märkä takapenkin edestä.
Sisustan joutui purkamaan pois. Eli penkit pois ja matto pois.
Maton pesin painepesurilla ja mäntysuovalla.
Tuli hyvä tuoksu autoon. Ei haise enää pahalle.
Lämmityslaitteen moottori sanoi itsensä irti johtuen kait siitä että vettä pääsi moottorille.
Vedenpoisto putket on nyt avattu.
Putket olikin ihan tukossa.
Sisusta on jälleen laitettu takaisin ja toivottavasti vedet pysyy jatkossa ulkona.
-
Olihan homma. Lattiamatto oli myös märkä takapenkin edestä.
Sisustan joutui purkamaan pois. Eli penkit pois ja matto pois.
Maton pesin painepesurilla ja mäntysuovalla.
Tuli hyvä tuoksu autoon. Ei haise enää pahalle.
Lämmityslaitteen moottori sanoi itsensä irti johtuen kait siitä että vettä pääsi moottorille.
Vedenpoisto putket on nyt avattu.
Putket olikin ihan tukossa.
Sisusta on jälleen laitettu takaisin ja toivottavasti vedet pysyy jatkossa ulkona.
Ite tein saman homman, kun kuskin puolen mattojen alla oli jäähytinnesteet, ja vänkärin puolella kaikkee sekasin. Revin matot irti ja ruiskuttelin vettä ja huuhtelin niitä moneen kertaan, uudet äänieristeet.. Nyt on vähän raikkaampi tuoksu autossa, vielä tietysti jos olis jollain pesuaineella pessy ja painepesurilla viitsiny pestä...
-
Vettä se on tullut minunkin kasipätkän sisälle. Täytyykin katsoa nuo tässä ketjussa tulleet kohdat läpi.
Sunnuntaina kun satoi vettä oikein kunnolla koko päivän, niin takapenkin jalkatilassa (kuskin takana) oli ihan ehta-aito lätäkkö. Ei ollut lätäkköä ennen tuota sadetta ja ao päivänä autolla ei ajettu metriäkään. Aikaisemmin olen kyllä huomannut umpimärät eristeet sekä kuskin että takapenkin jalkatiloissa ja koittanut kuivatella & keksiä mistä se vesi sinne pääsee.
Itse veikkasin tuulilasin kuskinpuolen alareunaa. Se kovakumitiiviste/huullos oli siitä kohtaa hieman irti ja tuulilasin alareuna näkyi parin sentin matkalta. Sain napsastua tiivisteen paikoilleen ja nyt seurataan tilannetta. Nuo 4kpl vesivalureiät täytyy tarkistaa, kolmen sijainnin tiedän, eli neljäs pitää metsästää.
Ilmastointi tuskin pissii sisälle, kun se on OFF-asennossa. Hävis kylmäaineet ja pitäis selvittää mihin hävis - jahka toi lompakko ja viitsiminen antaa periksi. Siihen asti pidän kylmänpuskijaa pois päältä.
-
Otin omastani vesipoisto reikien alapuolella olevat letkut pois. Eipähän enää mene letkut tukkoon kun ne on mutkaletkuja.
-
Auoin eilen paikkoja konehuoneen puolelta. Ei se tuulilasin vas. alareuna mitenkään voinut olla syyllinen, vaikka kuinka se alatiivistezydeemi olisi irti.
Kuskinpuolen sulakelaatikon alla oli tukoksen tynkää, sitä moskaa siis. Ehkä juuri sen verran, että pääsi tulvimaan sitä kautta jotenkin. Sen sijaan pelkääjän puolen raitisilmaröörin kyljessä oli keskikokoisen linnunpesän verran moskaa - liekö tulvinut sitä kautta ja jotenkin ovelasti muodostanut lätäkön väärälle puolelle.
Sulakelaatikon irrottaminen aiheuttikin tenkkapoota - se yksi viemärirööri kun oli sen alla ja sinne piti päästä kurkkaamaan. Piti irroittaa pyyhkijät ja sen alla oleva koko auton mittainen muoviosa, niin löytyi kaikki mutterit millä se boxi on kiinni. Kaksi neljästä oli piruuttaan näemmä jemmattu sinne piiloon...
Laitan kuveja kohta.
-
No venähti vähän kuvien lähettäminen, mutta tässäpä näitä:
(http://i5.aijaa.com/b/00608/10998225.jpg) (http://aijaa.com/8vD7Vp)
Tässä on kokonaisuus. Eli piti irroittaa pyyhkijät ja sen alla oleva muovikansi. Jälkimmäinen kolmella torx-ruuvilla kiinni. Raitisilmakanavan kohdalla oli tosiaan "linnunpesä" eli sitä moskaa ihan reippaasti.
Muovikansi kuvan etualalla ja päällä pyyhkijän sulat.
Viemäreitä on siis neljä, yksi tulee sieltä raitisilmaröörin juuresta, toinen muovikannen vas. laidasta, kolmas oikeasta laidasta ja se neljäs sieltä sulakeboxin alta.
(http://i3.aijaa.com/b/00404/10998224.jpg) (http://aijaa.com/VnAEwB)
Sulakelaatikon neljän pultin paikat. Kaksi näkyy heti kun ruuvaa sulakelaatikon kannen auki (nrot 1 ja 2). Loput kaksi löytyy vasta kun ottaa em. muovikannen pois tieltä. Nummero 3 ei oikein näy kuvassa, kun pyyhkijän varsi peittää näkyvyyden.
(http://i6.aijaa.com/b/00290/10998226.jpg) (http://aijaa.com/8eE4bP)
Tässä tarkemmin missä se "linnunpesä" olikin. Moskat pois ja vähän vettä lorauttaen testasin, että viemäri toimii kanssa.
-
Loistavat kuvat.
Minulla taas moskaa siellä pyyhkijöiden alla kotelossa.
Edellisestä putsauksesta parisen kuukautta aikaa.
-
Mistähän sinne koteloon noin nopeasti moskaa voi päästä? Kun ainoa reitti siihen tilaan on raitisilmaritilöiden kautta. Omani ymmärrän, liekö putsattu kertaakaan, mutta että parissa kuukaudessa on jo kertynyt moskaa.
Vaan onhan toki nämä syksykelit ja ilma täynnä puista irtoavia lehtiä, neulasia yms.
-
Minulla on auto kotona parkissa melkein havupuun alla ja tuulisella säällä auton päällä on havunneulasia ja pieniä oksan palasia.
Onneksi ei ole vielä ollut mitään isompaa auton päällä.
Havunneulasia olen nyppinyt melkein joka päivä tuuletusaukkojen päältä pois.
Nyt rupesin vaan tarkistamaan onko siellä pyyhkijöiden alla kotelossa mitään ja olihan siellä.
Vedenpoisto putket kyllä oli auki.
-
Tänä vuonna ainakin täällä mansesterissa päin sitä koivunsiementä oli ilmassa aivan pirusti loppukesästä. Auton kun käynnisti niin puhallin pukkasi joka kerta puoli kourallista koivunsiementä silmille. Ne onkin semmoista tavaraa, että helposti pääsevät ihan joka paikkaan ja mukavasti voivat alkaa sitten muodostella ihquja "linnunpesiä" vähän sinne sun tänne :o
Vanhempieni luona tuossa elokuussa imuroin autoa semmoisella navakalla tuulella. Motivoivaa puuhaa, kun tuuli toi sitä mukaa lisää havunneulasta ja koivunsiementä kun entisiä imuroi pois :P
-
Sama vika. Koivunsiementä tuli kyllä aina reilusti kun puhaltimen laittoi päälle.
Saattaisi korjata asian jos olisi raitisilmasuodatin ?
Minulla ei ole. Suora näkyvyys puhaltimen moottoriin kun ulkoilmaluukku on auki silloin kun se pyyhkijöiden alla oleva muovi on irroitettu.
-
Tähän väliin onkin hyvä laittaa muistutus miksi raitisilmasuodatin olisi syytä olla autossa uudesta asti.
Kuvassa S70 ilmastoinnin kenno, ja kuvastakin voi jo päätellä ettei ilmastointi toiminut enää kovinkaan hyvin.
(http://i691.photobucket.com/albums/vv272/ksutinen/S70R/Ilmastointi/P1010047-1.jpg)
-
Aika messevässä kunnossa tuo kenno :o
-
On muuten kerpeleesti keltaista koivunlehtä liikenteessä. Semmoista mukavaa tavaraa tukkimaan röörejä >:(
-
Kohta saadaan lunta toivottavasti ei auton sisään. Nyt kyllä tallissa sisällä kun katsuri antoi työmääräyksen vaihtaa vetarien kumit.
-
Kohta saadaan lunta toivottavasti ei auton sisään. Nyt kyllä tallissa sisällä kun katsuri antoi työmääräyksen vaihtaa vetarien kumit.
Tyhmä "setä". Olis vaihtanut siinä samalla kun kerta viitti niistä mollata... :pomo:
No, hyvähän ne on ehjätä ettei mee nivelet. Jos on ollut kauan rikki, melkein pesisin nivelet samaan vaivaan ja laittaisin kouransilmän bepanth..eiku koko kourallisen uutta vaseliinia niihin.
Voi säästää sen 150€(osat) rempan talvella. :o
-
Tyhmäpä oli "setä". Ei taida kuulua asennus nille.....
Hyvähän se on että tuli ilmi.
En ollut tarkkana joten näin pääsi käymään.
Tuleepahan harjoiteltua kun en ole etuvedon niveliä koskaan laitellut.