Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: allu-85 - 26.06.2012, 22:54:59
-
V70n -00. Lähes aina peruuttaessa huomaa peruuttamisen raskauden yhtäkkiä. Jotenkin käsijarru ilmeisesti jarruttaa? Kun ajaa eteenpäin ei ole ongelmaa. Käsijarrua kiristetty joskus vuosi sitten. Onko yleinen ongelma ja tarvii varmaan purkaa takaa levy pois, että näkee tilanteen.
-
Hihnoista pinnat irti. Suosittelen pikaista hihnojen uusintaa.
-
Taatusti pinnat irti,itsellä oli V70 ja nykyisin S80 ja ensimmäinen toimenpide oli käyttää takaa jarrulevyt irti ja kummastakin pinnat tipahteli maahan kun sai irroitettua levyt.
Mikä piru >:( niissä on kun niin monesta pinnat irtoilevat eikä sillä tunnu olevan merkitystä mistä ostaa,aina sama juttu.
-
Todella yleinen vika joka pahimmillaan aiheuttaa koko takanavan uusimisen kun nalkkaa kiinni ja pyöräyttää kaiken käsijarruun liittyvän kappaleiksi.
-
Yksi syy siihen on varmasti se, että tekee kässärikäännöksiä eli vetää kässäriä vauhdissa, mutta lähteekö siltikin vaikka ei vedä? Uusin kengät 2-vuotta sitten enkä ole ikinä vetänyt vauhdissa ja olen luottanut siihen, että ne on ehjät sen takia. Pitääkin varmaan avata ja putsata niin samalla näkee onko pinnat vielä kiinni.
-
Yksi syy siihen on varmasti se, että tekee kässärikäännöksiä eli vetää kässäriä vauhdissa, mutta lähteekö siltikin vaikka ei vedä? Uusin kengät 2-vuotta sitten enkä ole ikinä vetänyt vauhdissa ja olen luottanut siihen, että ne on ehjät sen takia. Pitääkin varmaan avata ja putsata niin samalla näkee onko pinnat vielä kiinni.
En ikinä ole tehnyt kässärikäännöksiä ja molemmat takanavat on kertaalleen vaihdettu 10 vuoden aikana. :-\
Jälkimmäinen ei varoittanut yhtään, ei ongelmia peruuttaessa, ei vinkunut tai rahissut, yhdessä routamontussa ojanpuoleinen takapyörä lukkiutui märällä asfaltilla ja peli oli selvä. Käsijarruvaijeri poikki, kaikki osat vääntyi tunnistamattomiksi rummun sisällä ja käsijarrun toppari navasta poikki. Topparia saa tarvikkeena mutta olisi pitänyt ostaa kuitenkin uusi jarrukilpi koska kaikki jousien kiinnityskorvatkin lähti irti.
Keväällä asensin ns. vanhanajan materiaalista käsijarruhihnat, jotka eräs paja teki ja liimasi pöydän alta. Katsastuksessa tuli vuolaita kehuja, piti kuulemma yllättävän hyvin eikä käsijarru kiljunut testin aikana. Ei auta "pöllytellä" liiemmin kun avaa rummun joskus.
Normina pitäisin, että kengät kannattaa vaihtaa uusiin noin 5 vuoden välein ihan turvatoimenpiteenä.
-
Ok. Onneks mä joka vuosi ennen katsastusta puran ja putsaan kaikki jarrut. Siinä samalla sitten tulee tarkastettua kässärikin. Viime kesänä vaan en viitsinyt purkaa kässäriä. Onneks toimii ja palauttaa edelleen.
-
Uudet rojut ostettu siniseltä, ihanan kallista jousien kanssa melkein 90€.
-
Kalliita on siniset hinnat joo. Kyselin V70 -03:meen etujarrupaloja. Makso jotain 116€. Samat alkuperäset TRW:n palat www.varaosa.fi paikassa 50€. Toi kauppa on Akaassa. Multa tulee sinne Pirkkalasta ajomatkaa 60km edestakasin ja se maksaa kaasulla n.5€ eli kannattaa ajella.