Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: PerttiVesa - 27.06.2012, 17:27:05

Otsikko: Volvo V70 D5 -2001/ ECM-0033 / Kaasupolkimen viive / Ideoita?
Kirjoitti: PerttiVesa - 27.06.2012, 17:27:05
Moi,

Taustat ja vika;
Kaasua painettaessa kierrokset nousevat viiveellä, riippumatta vaihteesta tai kierroksista, sama vapaalla.
Viive on ajallisesti aina likimain sama n. 3sek.  Cruiseria käyttämällä kierrokset nousevat heti.

Vikakoodit;
Ainoa vika mitä PPC lukija antoi, on ECM-0033
Joka tarkoittaa;
ECM-0033 Accelerator pedal (AP) position sensor digital signal. Signal missing. Intermittent fault
ECM-0033 Accelerator pedal (AP) position sensor digital signal. Signal missing. Permanent fault
ECM-0033 Bypass valve, charge air cooler (CAC). Signal missing

Korjaus1;
"Accelerator pedal (AP) position sensor digital signal" viittaa suoraan kaasupolkimeen ja sopisi vikakuvaukseen. Joten tällä kohti ratkaisua.
Koska sähköviat on tehty korjattaviksi, kaasupoljin pois (v-mäinen irrotettava) ja kansi auki.
Boksista paljastuu jousikuormitteiset kovametallipäiset "harjat" jotka koskettavat liukupintoja.  Liukupinnoissa oli likaa,  jotka putsasin elektroniikka pesuaineella.  Kontakti rasvaa vielä liittimeen.  Kansi kiinni, poljin paikalleen. 
Ei toimi.  Vikakoodi sama.

Korjaus2;
Tilasin uuden /mutta käytetyn polkimen ja vaihdoin sen.
Ei toimi.  Vikakoodi sama.

KYSYMYS;
Onko kellään ollut vastaavaa?  Miten ratkaisit?

Kiitos
Pertti

PS
(Onko kellään ollut vikaa "ECM-0033 Bypass valve, charge air cooler (CAC). Signal missing"  ?
Tämä lienee ahtoilman jäähdytyksen ohitusventtiili, tms.  Mutta en oikein usko, että olisi tuo vika, koska cruisea käytettäessä ei ole mitään viivettä.)


Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 -2001/ ECM-0033 / Kaasupolkimen viive / Ideoita?
Kirjoitti: jp_olli - 13.07.2012, 14:19:06
Katsotaan miten kuun vaihteessa käy. Työn alle tulee vastaavalla vialla oleva S80.  :)
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 -2001/ ECM-0033 / Kaasupolkimen viive / Ideoita?
Kirjoitti: (Miksu) - 13.07.2012, 21:27:19
Tarkasta moottoritilan sulakerasian sulake nro 8
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 -2001/ ECM-0033 / Kaasupolkimen viive / Ideoita?
Kirjoitti: dometic - 21.12.2013, 18:07:37
Onko tämä ratkennut? Samoilla oireilla pukkaa vikaa ja koodit anto tota katkonaista signaalia.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 -2001/ ECM-0033 / Kaasupolkimen viive / Ideoita?
Kirjoitti: V50R - 21.12.2013, 18:15:33
Hmmm ... Katsoppa ilmastointikompsessorin sulake sieltä sulakeboxista ;)
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 -2001/ ECM-0033 / Kaasupolkimen viive / Ideoita?
Kirjoitti: dometic - 21.12.2013, 18:17:04
onko juurikin tuo miksun sanoma 8 sulake?
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 -2001/ ECM-0033 / Kaasupolkimen viive / Ideoita?
Kirjoitti: dometic - 22.12.2013, 14:10:26
Rupes toimiin sulake numero 8 vaihdolla! Kiitos vinkeistä! Joulu pelastettu.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 -2001/ ECM-0033 / Kaasupolkimen viive / Ideoita?
Kirjoitti: xovolvo - 11.07.2015, 09:06:43
Eli sulake numero 8 vaihtamalla sulla ei tullu enää tuota kaasun viivettä?
Itellä nimittäin sama vika et antaa tuon vika koodin ECM-0033 ja kaasu toimii viiveellä juuri kuten sinullakin ja tarkistin sulakkeen sieltä sisä sulake rasialta ni siinä "sulake numero 8" kohdalla ei ollu mitään ja se on tarkotettu penkinlämmittimelle.  :o kokeilin kuitenki laittaa siihe sulake ni ei mitää vaikutusta.  Tarkistin muutki sulakkeet ja ne oli kunnossa.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 -2001/ ECM-0033 / Kaasupolkimen viive / Ideoita?
Kirjoitti: Lentäjä - 11.07.2015, 12:48:45
Tere.
Miksu kirjoitti "konetilan sulakerasia"
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 -2001/ ECM-0033 / Kaasupolkimen viive / Ideoita?
Kirjoitti: xovolvo - 11.07.2015, 13:02:21
Hhups no niimpäs kirjoittiki. Kiitos oikaisusta  :)
Edit: Alko toimiin tuolla sulakkeen vaihdolla  ;)
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 -2001/ ECM-0033 / Kaasupolkimen viive / Ideoita?
Kirjoitti: THX - 14.03.2020, 18:50:11
Hei, googlettelin monta päivää tietoa, miksi auto ei vastaa kaasuun. Ongelma alkoi reissun päällä ja samalla konepellin alta alkoi kuulua kilinää. D5 kone. Parin päivän päästä vetolaitehihna meni poikki voimakkaan savun saattelemana. Onneksi startatessa eikä jakohihna päässyt vahingoittumaan. Jo tätä ennen liikkeelle lähtiessä ei tapahtunut mitään vaan piti suostutella varovasti ja pari kertaa meinasi tulla kuolema kun ohitustilanteessa auto ei kiihtynytkään odotetusti ja vastaan tuli toinen auto tai risteyksessä et päässytkään yli ja toinen auto vain lähestyi.

Selvisi että ilmastoinnin kompuran magneettikytkimen laakeri kaput. Samalla se oli kuumentunut ja hajottanut kytkimen käämityksen. Hihna oli kuumentunut ja sulattanut kaikki muoviset hihnapyörät eli kiristimet ja tehostimen pumpun pyörän. Vaihdettiin kaikki. Mutta auto ei kiihtynyt edelleenkään mihinkään. Aivan hirveä ajaa.
Kauhulla luin kaikki keskustelufoorumeiden "varmat" tiedot turbon siipien kuluneisuudesta, polttoainepumppuun, suodattimiin, egr:ään ja pakoputken lämpöantureihin, jne... Sitten löysin tämän ketjun ja ajattelin josko katsoisi sulakkeen 8. Poikkihan se oli ja sen vaihtamalla kaasuun vastaavuus palautui ennalleen.