Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: t--m - 27.06.2012, 19:52:33
-
Kyseessä on 2005 vuotinen V70 D5 AWD (Laitoin kysymyksen tänne, vaikka kyseessä on neliveto, koska lukijoita on varmasti enemmän, ja apua tarvitaan.)
Automaattivaihteisto kolahtaa alaspäin vaihdettaessa silloin tällöin. Kolahdus on kova, tuntuu kuin koko auto tärähtäisi. Mitään yhdistävää tekijää en ole keksinyt, ainoa mitä tulee mieleen, on että kun autolla on ajettu moottoritiellä tms. maantiellä vähän kovemmalla nopeudella (tai sanotaan että 80 km ylöspäin), ja sitten hidastetaan nopeutta, kuuluu/tuntuu vaihteistosta kova kolahdus usein silloin, kun vauhtia hidastetaan ns. vapaasti (ei siis jarruttamalla nopeasti).
Auto on käytetty kertaalleen huollossa muissa asioissa, ja korjaamo (ei merkkiliike, mutta muuten Volvoihin erikoistunut) ei löytänyt vaihteistosta vikakoodeja eikä pikaisella koeajolla vika tullut esiin.
Onko kellään ollut vastaavaa vikaa, tai kokemusta korjaamisesta. Auto ostettu pari kuukautta sitten, ja kauppakirjassa on maininta vaihteiston kolahtelusta ja myyjän vastuusta maksaa korjaus. Käyttöautoon tms. sen voisi tietysti viedä, jossa vaihdettaisiin osa kerrallaan kunnes tulee kuntoon, mutta niin rajuihin toimiin en ole vielä ryhtynyt. Tämä paikallinen korjaamo saa ainakin aluksi kelvata, kunhan keksitään mikä on vikana... Ideoita?
-
Jos kerran myyjä maksaa korjauksen, niin vie ihmeessä korjattavaksi...?
-
Kyseessä on 2005 vuotinen V70 D5 AWD (Laitoin kysymyksen tänne, vaikka kyseessä on neliveto, koska lukijoita on varmasti enemmän, ja apua tarvitaan.)
Ihan oikein, neliveto-osio on tarkoitettu nimenomaan nelivetojärjestelmän ongelmien pohdintaan. Tosin voihan tässäkin olla kyse siitä, mutta siirretään sitten tarvittaessa. :)
Onko kellään ollut vastaavaa vikaa, tai kokemusta korjaamisesta. Auto ostettu pari kuukautta sitten, ja kauppakirjassa on maininta vaihteiston kolahtelusta ja myyjän vastuusta maksaa korjaus. Käyttöautoon tms. sen voisi tietysti viedä, jossa vaihdettaisiin osa kerrallaan kunnes tulee kuntoon, mutta niin rajuihin toimiin en ole vielä ryhtynyt. Tämä paikallinen korjaamo saa ainakin aluksi kelvata, kunhan keksitään mikä on vikana... Ideoita?
Moottorin tukikumit kannattaa tarkistaa ensimmäisenä. Jos moottori-laatikko -paketti pääsee heilumaan liikaa, seurauksena voi olla kolahtelua.
-
Kyseessä on 2005 vuotinen V70 D5 AWD
Automaattivaihteisto kolahtaa alaspäin vaihdettaessa silloin tällöin. Kolahdus on kova, tuntuu kuin koko auto tärähtäisi.
... Ideoita?
Kuinka paljon autollasi on ajettu? Milloin vaihteiston öljynvaihto on tehty? Onko JWS3309 luokan öljyt? Tuossa mallissa on vielä öljytikkukin, jolloin näkee öljyn värin eli onko kirkkaan punaista eikä mustaa. Jos vaihdossa tekee kovan kolahduksen, niin voisi arvata että vaihdelaatikko sekoilee vaihdossa ja vaihto tapahtuu väärään aikaan. On noissa vikojakin kuten esim tukkeentuneita venttiileitä. Onko autossa geartronic? Jos on, niin saako kolahdusta tulemaan vaihtelemalla vaihteita manuaalisesti? Mainittiinkin jo moottorin kumeista ja alhaalla on 2 tyynyä ja hihnapyörien alla yksi kumi. Ylhäällä on ylätukikumi.
-
jaah itella alkoi tekee sitä että alaspäin vaihtaessa kolahtaa.. tätä sattuu milloin tahansa mutta tänää ainakin silloin kun jarrutti.. sama kolahdus tapahtuu kun vaihtaa paikaallan ollessa R:lle.. mutta ei aina.. kylmänä ei kolahda ikinä mutta lämpösenä aina silloin tällöin..
oisko öljyt vähissä tai huonot? jos äljyt vaihtaa ja huuhtelee niin pitääkö joku suodatin vaihtaa?
auto siis v70 D5 -07 ja ajettu 230tkm.. ollut uutena hetken taksina.. täydelinen huoltokirja on mutta ei mainintaa vaihteisto öljyistä... ostettu liikkeestä n 3kk sitten et jos laatikko rikki voisi osan korjaus kuluista saada takaisin.. siis jos jokin rikki
-
jaah itella alkoi tekee sitä että alaspäin vaihtaessa kolahtaa.. tätä sattuu milloin tahansa mutta tänää ainakin silloin kun jarrutti.. sama kolahdus tapahtuu kun vaihtaa paikaallan ollessa R:lle.. mutta ei aina.. kylmänä ei kolahda ikinä mutta lämpösenä aina silloin tällöin..
oisko öljyt vähissä tai huonot? jos äljyt vaihtaa ja huuhtelee niin pitääkö joku suodatin vaihtaa?
auto siis v70 D5 -07 ja ajettu 230tkm.. ollut uutena hetken taksina.. täydelinen huoltokirja on mutta ei mainintaa vaihteisto öljyistä... ostettu liikkeestä n 3kk sitten et jos laatikko rikki voisi osan korjaus kuluista saada takaisin.. siis jos jokin rikki
Ylätukikumin kunto kannattaa tsekata, se kustantaa jotain 70-80 eur. -07:ssa dieselissä ei ole öljynmittatikkua , vaan öljyt vaihdetaan huuhtelemalla, mitään suodatinta ei huuhteluvaihdon yhteydessä vaihdeta (=laatikossa on sisällä metallisihti, ei vaihdettavaa paperisuodatinta). Öljynlaatu on JWS3309, löytyy sinisen lisäksi Mobil ATF 3309 , Teboil Fluid S.
-
okei, kertoisitko vielä miten tuon tukikumin sais helpoiten tarkastettua ?
-
Vanhemmissa ainakin iha näkee että onko se riekaleina. ja sitte joku kaasuttelemaan paikallaan ja katsot että heiluuko moottori paljon.
-
okei, kertoisitko vielä miten tuon tukikumin sais helpoiten tarkastettua ?
Ylimmäinen tukikumihan on poikittaistukitangon alapuolella. Tuossa ylätukikumissa on kumi vulkanoitu kiinni tuen alumiinirunkoon. Käsin moottoria heiluttamalla huomaa , onko kumi revennyt
irti rungostaan ja/tai muuten hajonnut. Ex:ssä (V70 -07 2,4d Classic) ylätukikumin kumi oli revennyt irti itse tuen rungosta ja moottori pääsi heilumaan melkoisesti.
-
Jos vika siinä puslassa niin kannattaa vaihtaa heti uuteen ettei käy ku minulle et repi dp mutkasta melkein poikki....