Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Sohveli - 28.06.2012, 16:20:49

Otsikko: Kulkuhaluttomuutta, V70 2.5tdi mk1
Kirjoitti: Sohveli - 28.06.2012, 16:20:49
Eli otsikon mukainen ongelma, vasta vaihdettu uusi automaatti laatikko 850 volvosta. Noh, laatikko pelaa ihan hyvin mutta 4. vaihde menee nykäisemällä päälle, luultavasti kannatinkumit vetelee viimesiään mutta remontin jälkeen auto on tuntunut koko ajan laiskemmalta kuin ennen laatikon vaihtoa.  :-\

Eilen ilmeni semmonen "vika" en tiedä onko kylmähköllä koneella normaalia että kun lähtee liikkeelle ja vauhtia on n. 95km/h ja kierroksia about 2500 niin kulku loppuu siihen, siinä jurraa vaan eikä kulje kovempaa millään, loivaan ylämäkeen vaikka kaasu pohjassa. Mäenpäällä sitten kaasua ylös ja kohta uudestaan niin jotenkin vähä kakertelee ja sitten lähtee hyvin. Paitsi tuntuu että vieläkin laiskemmin kuin ennen remonttia. :D
Meinaa jo usko, toivo ja rakkaus loppua tämän kanssa kun ensimmäinen oma volvo ja kokoajan tuntuu olevan jotakin ongelmaa  :idiot2: .

 Kiitoksia vaan etukäteen.
Otsikko: Vs: Kulkuhaluttomuutta, V70 2.5tdi mk1
Kirjoitti: jip59 - 28.06.2012, 23:15:32
Ilmamassamittari?
Savuttaako?  Ellei niin tuo sopisi kuvaan. ::) 
Otsikko: Vs: Kulkuhaluttomuutta, V70 2.5tdi mk1
Kirjoitti: ESE - 28.06.2012, 23:49:01
no onko ton lootan vikakoodit luettu? Jos siellä vaiks joku solenoidi sökö tai jtn.. Onks lootoassa nyt uudet öljyt? Jos ei niin vaihto huuhtelemalla. niin ja onhan sytkäosat kunnossa sekä suodattimet uusittu?
Otsikko: Vs: Kulkuhaluttomuutta, V70 2.5tdi mk1
Kirjoitti: v8 - 29.06.2012, 14:32:16
no onko ton lootan vikakoodit luettu? Jos siellä vaiks joku solenoidi sökö tai jtn.. Onks lootoassa nyt uudet öljyt? Jos ei niin vaihto huuhtelemalla. niin ja onhan sytkäosat kunnossa sekä suodattimet uusittu?
tdi koneessa ei sytkäosia kauheammin vaihdella ::) polttoaine suodatin kannattaa tarkistaa ja mielellään vaihtaa jos ei ole vaihdettu. ilmamassa mittari antaa myös juuri tuollaiset oireet.
Otsikko: Vs: Kulkuhaluttomuutta, V70 2.5tdi mk1
Kirjoitti: Sohveli - 29.06.2012, 19:32:55
Ilmamassamittari?
Savuttaako?  Ellei niin tuo sopisi kuvaan. ::)

Tuotaaa, kunnon kiihdytyksessä pukkaa kyllä miehekkäät savut mutta tuossa kun se meinasi hyytyä niin mielestäni ei savuuttanu yhtään.
Otsikko: Vs: Kulkuhaluttomuutta, V70 2.5tdi mk1
Kirjoitti: Sohveli - 29.06.2012, 19:36:23
tdi koneessa ei sytkäosia kauheammin vaihdella ::) polttoaine suodatin kannattaa tarkistaa ja mielellään vaihtaa jos ei ole vaihdettu. ilmamassa mittari antaa myös juuri tuollaiset oireet.

Kyllä laatikossa pitäisi olla uudet öljyt, paitsi jos on sekoittunut sen 850 laatikon jämien ja niiden mitä turbiinissa oli kanssa. Polttoaine suodattimen vaihdan huomenna. Ja pystyykö tuon ilmamassa mittarin vaihtamaan itse, motonetissä oli 299.90e ilmamassa mittari.  :buck2:
Otsikko: Vs: Kulkuhaluttomuutta, V70 2.5tdi mk1
Kirjoitti: v8 - 29.06.2012, 20:45:43
Kyllä laatikossa pitäisi olla uudet öljyt, paitsi jos on sekoittunut sen 850 laatikon jämien ja niiden mitä turbiinissa oli kanssa. Polttoaine suodattimen vaihdan huomenna. Ja pystyykö tuon ilmamassa mittarin vaihtamaan itse, motonetissä oli 299.90e ilmamassa mittari.  :buck2:
nyt olet kyllä väärää osaa katsonut. ei meille fixus liikkeessä mittari maksanut kuin ~90e luokkaa. helppo vaihtaa ja osaa suhteellisen kädetönkin  ;) eikös tuon voinut testata kun ottaa liittimen irti ja jos ei vaikutusta niin mittari olisi sökö?
Otsikko: Vs: Kulkuhaluttomuutta, V70 2.5tdi mk1
Kirjoitti: jip59 - 29.06.2012, 23:30:48
nyt olet kyllä väärää osaa katsonut. ei meille fixus liikkeessä mittari maksanut kuin ~90e luokkaa. helppo vaihtaa ja osaa suhteellisen kädetönkin  ;) eikös tuon voinut testata kun ottaa liittimen irti ja jos ei vaikutusta niin mittari olisi sökö?
Ilmamassamittarin vian saa "virallisesti" selville ainakin Boschin KTS 670 testerillä jota päivittäin työnpuolesta käytän. Testeri kiinni ja online tietona moottorin ohjainlaite EDC/MSA 15.8 verraten ilmamassan ohjearvo/mitattu ilmamassa. Jos noissa on testilenkillä paljonkin eroja, yleensä jos mitattu on pienempi kuin ohjearvo niin ilmamassamittari on viallinen.
Toisaalta voihan tuota "perstuntumallakin" testata. Jos täyskiihdytyksellä ei tule pakoputkesta yhtään havaittavaa savua niin vika on paikallistettu.
Mullla on ollut kaksikin volkkarin tdi-koneella olevaa V70:stä jotka ostohetkellä eivät kulkeneet juuri mitenkään (ei savua). Molempiin vaihdoin ilmamassamittarin ja voimasavut löytyivät kuten varmaan ainakin 50heppaa lisää potkua.
Otsikko: Vs: Kulkuhaluttomuutta, V70 2.5tdi mk1
Kirjoitti: Sohveli - 30.06.2012, 02:45:46
Ilmamassamittarin vian saa "virallisesti" selville ainakin Boschin KTS 670 testerillä jota päivittäin työnpuolesta käytän. Testeri kiinni ja online tietona moottorin ohjainlaite EDC/MSA 15.8 verraten ilmamassan ohjearvo/mitattu ilmamassa. Jos noissa on testilenkillä paljonkin eroja, yleensä jos mitattu on pienempi kuin ohjearvo niin ilmamassamittari on viallinen.
Toisaalta voihan tuota "perstuntumallakin" testata. Jos täyskiihdytyksellä ei tule pakoputkesta yhtään havaittavaa savua niin vika on paikallistettu.
Mullla on ollut kaksikin volkkarin tdi-koneella olevaa V70:stä jotka ostohetkellä eivät kulkeneet juuri mitenkään (ei savua). Molempiin vaihdoin ilmamassamittarin ja voimasavut löytyivät kuten varmaan ainakin 50heppaa lisää potkua.

Joo, kiitoksia tästä. Rupeankin nyt metsästämään tuota mittaria, motonetin hinta oli 135e. En tiiä mitä osaa olin kahtonut kun 299e  :P
Otsikko: Vs: Kulkuhaluttomuutta, V70 2.5tdi mk1
Kirjoitti: Phav - 30.06.2012, 06:41:58
Helpoiten ja halvimmalla saat vian selville, kun nyppäät sen ilmamassamittarin piuhan irti, jos kulku paranee vika on siinnä. Täysiä tehoja ei kuitenkaan tule, mutta enemmän kuin viallisella mittarilla. Ensiapuna voi käyttää mittarissa puhdistusta, siihen on aineet autotarvike liikkeissä.
Ja eihän tuo 299€ nyt edes paha olisi, Audilla maksaa samaan koneeseen 650€, ja ei ole saatavana kuin alkuperäisenä.
Otsikko: Vs: Kulkuhaluttomuutta, V70 2.5tdi mk1
Kirjoitti: HenkkaR1 - 30.06.2012, 13:41:25
Ite vaihoin eilen tuon pa-suodattimen, vähä oli mullaki isommilla kierroksilla tuota hyytymisongelmaa mutta sillä korjaantui. Imm löytyy muuten biltemastakin hintaan 99,9€. Jos on sama mittari kun pullaposki tdi:ssä..
Otsikko: Vs: Kulkuhaluttomuutta, V70 2.5tdi mk1
Kirjoitti: seiskakymppitdi - 30.06.2012, 14:23:23
Palaako mitään vikavaloa? Sen saa syttymään ainakin irroitttamalla johdon ilmamassamittarista ja sammutus tapahtuu nollauslaitetta käyttämällä (esim kts tms). Puhdista nyt aluksi nippa imusarjan oikeasta päädystä ja katso onko vaikutusta asiaan. Saa ainakin ahtopaine mittari oikeaa tietoa ahdoista.
Otsikko: Vs: Kulkuhaluttomuutta, V70 2.5tdi mk1
Kirjoitti: Sohveli - 30.06.2012, 16:22:07
Palaako mitään vikavaloa? Sen saa syttymään ainakin irroitttamalla johdon ilmamassamittarista ja sammutus tapahtuu nollauslaitetta käyttämällä (esim kts tms). Puhdista nyt aluksi nippa imusarjan oikeasta päädystä ja katso onko vaikutusta asiaan. Saa ainakin ahtopaine mittari oikeaa tietoa ahdoista.

Käytin tuota johtoa tuossa jo irti ja vaihdoin pa-suodattimen. Ja sitten huomasin että siinä putkessa joka lähtee ilmansuodattimelta moottorille, oli joku semmonen ohut valkoinen muoviputki irti. Sen kun laitoin paikoilleen niin tuntu ainakin että parani ja kierrosten seilaaminen vakkarilla loppui. Pitää vielä puhdistaa tuo nippa. Kiitoksia ohjeista!  :hello:
Otsikko: Vs: Kulkuhaluttomuutta, V70 2.5tdi mk1
Kirjoitti: HenkkaR1 - 30.06.2012, 16:27:29
Se nippa kannattaa kuulemma puhdistaa joka öljynvaihdon yhteydessä, tukkeutuu nopeasti.. tarkista se letkukin mikä lähtee siitä nipasta map-anturille, itellä oli ainakin niin tukossa että ei jekkulanka menny läpi.
Otsikko: Vs: Kulkuhaluttomuutta, V70 2.5tdi mk1
Kirjoitti: Sohveli - 03.07.2012, 10:10:07
Ei paljo hampaita naurata...
1. Ecm-0012 ilmastoinnin paineanturi -liian pieni signaali.
2. Ecm-0038 EGR ohjaus -virheellinen virtaus
3. Ecm-0039 Ahtopaineen säätely - liian suuri virtaama
4. Ecm-003C Vaihteiston ohjausyksikkö - vikakoodi TCM:ssä
5. Tcm-0014 solenoidi SL liian pieni signaali

Kuulema nuo 2 viimeistä on siitä kun johtosarja ohjausyksiköltä vaihteistolle muhinu ihtesä puhki ja on nyt oikosulussa. Viimeinen vaihde katosi :'( ja justiin vaihdettu uusi laatikko. Huhhuh
Otsikko: Vs: Kulkuhaluttomuutta, V70 2.5tdi mk1
Kirjoitti: HenkkaR1 - 03.07.2012, 10:49:23
PPC sanois tämmöstä tuosta kolmosesta..

Diagnostic trouble code (DTC) information ECM-0039

Condition

The diagnostic trouble code (DTC) is stored if the difference between the desired and actual values for turbocharger (TC) boost pressure is too great.

Substitute value
-Only initial boost pressure is permitted
-No EGR control occurs.

Possible source

Flow too high:
-Defective turbocharger (TC) control valve
-Blocked hoses for the turbocharger (TC) control valve
-Defective turbocharger (TC)
-Blocked three-way catalytic converter (TWC) or exhaust system.

Flow too low:
-Air leakage in the intake system.

Fault symptom
-Poor acceleration, the engine feels sluggish
-The EGR system is not working.
Otsikko: Vs: Kulkuhaluttomuutta, V70 2.5tdi mk1
Kirjoitti: pomo - 03.07.2012, 15:17:44
Noiden 0038 ja 0039 koodien vuoks kannattais kattoo sieltä konehuoneesta sulake, en muista mikä. Mutta jos se on palanu niin ei liiku sitten mihkään.
Sen sulakkeen polttaa viallinen huohotuksen vastus joka on siinä imuputkessa lähellä turboa.
Tuossa se liitin näkyy irtonaisena. Keltanen nuoli.
(http://i750.photobucket.com/albums/xx147/pomo_62/Volvo/DSCF0304.jpg)
Ja tuossa osa mikä sinne pitää vaihtaa, koko putki siis. Maksaa n.120€.
(http://i750.photobucket.com/albums/xx147/pomo_62/Volvo/DSCF0384.jpg)
Tuo huohotin on siis saman sulakkeen takana kuin ahtopaineen ja EGR:n säätely.

Tarkista nyt tuollainenkin asia. Kerrotaan sit lisää jos tarvetta, tähän selostukseen.
Otsikko: 850 sama vika
Kirjoitti: gravicustoms - 04.07.2012, 15:59:58
96 vuoden 850 2.5tdi seuraavanlaista vikaa ja apua tarvittais pikaseen... Eli, auto ei kiihdy normaalisti ja ahtaa vain puolet siitä mitä aikaisemmin. Mittaristoon sytty vihreä kolmiovalo (moottorin ohjauksen vikavalo). Vaihteiston vikavalokin palaa mutta on palanut jo kauan...  Puskee sinistä savua eikä enää melkein ollenkaan mustaa. Moottori pitää aikaisempaa kovempaa dieselin raksutus ääntä..

Vian alettua tarkistin ensin öljyt, öljy oli loppu joten uudet öljyt sisään. Ilmamäärä mittarin vaihdoin, parani vähän mutta ei mitenkään huomattavasti... Kaikki alipaineletkut ja ahtoputket tarkistettu ja ei löytynyt vuotoja.

JOTEN missä vika??? voiko olla että vikatila jää päälle ja pitäis testerillä nollata? vai mistä tätä vikaa pitäis nyt lähteä etsimään?
Otsikko: Vs: Kulkuhaluttomuutta, V70 2.5tdi mk1
Kirjoitti: Sohveli - 10.07.2012, 22:50:46
Kävinpäs tuossa näyttämässä volvoa katsastussedällekkin ja luulin että pomppaa iskareista ja takakallistuksenvakaajasta kun on poikki.

Mutta iskarit olikin hyvät ja ei se huomannu tuota tankoa ku hitsasin siihen latan palan joka ei kyllä pysyny kun tunnin pari ja sitte kuulu melko paukku ja irtosi  ;D
Pomppasikin sitten apparinpuolen etujarrusta vas 3,0 ja oik 1,6. Ja oikealle taakse ei ottanut kässärikään yhtään, oiskohan vaijeri irti?

Huomenna putsaan myös ilmamäärämittarin. Ja se vielä että kun jotku käski puhdistaa tuon ahtopaineanturin niin eikö se tehojenpuolesta ole hyvä että se on täynnä paskaa kun vikakoodi ainakin antoi että liian suuri virtaama ahtopaineilla. Eikös niitä pidä ollakkin!!  :D
Otsikko: Vs: Kulkuhaluttomuutta, V70 2.5tdi mk1
Kirjoitti: Sohveli - 11.07.2012, 15:28:37
Leimaki tuli! Eessä jarrusatula vähä jumissa, takana kässäri palasi säätämällä ja rekkarikilven valoihin vaihto polttimot. Pikku vika, helppo korjata!  ;D

Ja ilmamäärä mittarinki putsasin oli aivan öljyn ja muun paskan peitossa. Jonkin verran tuli tehoja mutta ei se vieläkään oikein tuprauta mustaa niiku muilla.  :-\
Otsikko: Vs: Kulkuhaluttomuutta, V70 2.5tdi mk1
Kirjoitti: FASTDOHC - 03.10.2018, 17:26:06
Noiden 0038 ja 0039 koodien vuoks kannattais kattoo sieltä konehuoneesta sulake, en muista mikä. Mutta jos se on palanu niin ei liiku sitten mihkään.
Sen sulakkeen polttaa viallinen huohotuksen vastus joka on siinä imuputkessa lähellä turboa.
Tuossa se liitin näkyy irtonaisena. Keltanen nuoli.
(http://i750.photobucket.com/albums/xx147/pomo_62/Volvo/DSCF0304.jpg)
Ja tuossa osa mikä sinne pitää vaihtaa, koko putki siis. Maksaa n.120€.
(http://i750.photobucket.com/albums/xx147/pomo_62/Volvo/DSCF0384.jpg)
Tuo huohotin on siis saman sulakkeen takana kuin ahtopaineen ja EGR:n säätely.

Tarkista nyt tuollainenkin asia. Kerrotaan sit lisää jos tarvetta, tähän selostukseen.

Jahas.. Vanha topikki ja mulla sama ongelma ja samat kaksi koodia. Onko näissä diisseleissä jossain jotain piilo sulakkeita? Kun kaikki katsoin kolmeen kertaan ja kaikki ok.
Map anturi vaihdettu, ahtopaineen säädin vaihdettu, immu vaihdettu, alipaineletkut tsekattu, ahtoputket pitää.
Mikähän tätä voisi vaivata. Ja nuo pomon kuvat ei enään näy, mistä voisi katsoa apuja.
Tuliko topikin aloittajan tdi kuntoon???
Otsikko: Vs: Kulkuhaluttomuutta, V70 2.5tdi mk1
Kirjoitti: HenkkaR1 - 03.10.2018, 17:56:12
Huohottimen lämmitysvastus voi polttaa sulaketta. Vastusta ei saa erillisenä, vaan joutuu ostamaan imuputken. Voi myös irrottaa sulakkeen, jollon tulee koodi mutta autoa voi käyttää normaalisti. Nyt en muista sulakkeen numeroa, mun tdistä alkaa olla aikaa.
Otsikko: Vs: Kulkuhaluttomuutta, V70 2.5tdi mk1
Kirjoitti: FASTDOHC - 04.10.2018, 20:04:32
Huohottimen lämmitysvastus voi polttaa sulaketta. Vastusta ei saa erillisenä, vaan joutuu ostamaan imuputken. Voi myös irrottaa sulakkeen, jollon tulee koodi mutta autoa voi käyttää normaalisti. Nyt en muista sulakkeen numeroa, mun tdistä alkaa olla aikaa.

Tuo sulake nro olisi kiva saada selville. Tsekkasin kaikki sulakkeet jo 4 kerran läpi ja kaikki ehjiä.

Perkule alkaa kaikki paikat oleen jo katottu mahdollisten vikojen osalta..
Otsikko: Vs: Kulkuhaluttomuutta, V70 2.5tdi mk1
Kirjoitti: Elek - 17.12.2018, 21:54:38
Vastus 11 ainakin v70 vm01,

Itsellä seuraavat oireet: nykii kiihdytyksessä ahtojen pomppiessa 0.9-1.3 ja moottorin vikavalo palaa, vikakoodina sanoo boost controllerissa olevan vika, kaikki ahtoletkut vaihdettu ja mappi anturi, ei auttanut..
 toissapäivänä meni huohottimen vastus joka poltti sulakkeen 11, liitin nyt väliaikasesti irti ja uus sulake sisällä mutta millä tuon pumppauksen saisi pois? Ilmamassamittari pitää kokeilla seuraavaks vaihtaa..
Otsikko: Vs: Kulkuhaluttomuutta, V70 2.5tdi mk1
Kirjoitti: FASTDOHC - 18.12.2018, 12:51:15
Itellä ei vieläkään ahda kuin 0,5bar. Kaikkea on vaihdeltu ja kaikkea tyhmääkin kokeilu, mut ei ahda ei. PAITSI, asensin evry/ahtomoden, niin ilman että evry päällä niin ei ahda ei vaikka potikasta säätää täysille  :buck2:, mut sitten kun laittaa evryn päälle ja hanaa niin piikkaa maksimissaan 1.2bar, vaikka heittäisi kokeeksi "överi" säädöt potikasta. Eli jottain vikaa on ja pahasti. Nyt ajellut maltillisissä evryn ja ahtomoden säädöillä ja pistän sen aina päälle kun käynnistän auton, niin onpahan nyt ainakin normi tehoilla  :2funny:

Mut loppuu ymmärrys ja käsitys tän kanssa, hen volvo mekaanikon kanssa ihmetelty asiaa ja ei ratkea.. ahdin varmaan ainut jota ei vaihdettu, mut kun ahtaa kuitenkin evryn kanssa, niin sekään ei voi olla. Ja aika harvoin sytyttelee edelleen vikakoodia 0039 tc turbo. Mut palautuu normaaliksi pienen hetken jälkeen ja yleensä vikavalo sttyy ja menee tehottomaksi jos kiihdyttää esim. loivaan ylämäkeen tasaisella kaasulla, että kierrokset kokoajan n.3000rpm.