Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: john_anthony - 28.06.2012, 22:57:12
-
Ongelmana on että akussa ei säily lataus kunnolla, vaan muutaman startin jälkeen hyytyy kokonaan eikä enää käynnisty. Ongelma alkoi viikko sitten kun auto oli pari viikkoa vähällä ajolla, ja nyt ei meinaa toimia ei sitten ollenkaan. Outoa on että ajotietokone ei millään tavalla ilmoita akun vähäisestä varauksesta, vaikka sen kai pitäisi niin tehdä? :-\
Ei ole kuitenkaa kertaakaan jättänyt välille, eli laturi tuntuis toimivan ihan ok, mutta starttaus on suht nihkeää.
Mittasin latausjännitteen ja mittari näytti 14.3v, akun navoilta ilman mitään kuormaa 12.3v, ja avain ykkös asennossa lataus tipahti 11.8v.
Akku on puolitoista vuotta vanha Exide Premium, joten senhän nyt ei vielä pitäis vaihtokunnossa olla, vai onko nykyakkujen laatu tätä luokkaa? >:( Kannattaako tuota vielä yrittää akkulaturilla ladata täyteen vai onko tuo nyt mennyttä kalua ja takuuvaihtoon? Se kunnon ilmaisin mikä siinä akun keskellä on näyttää kyllä vihreää, eli sen puolesta pitäis olla ok, jos siihen on luottamista.
-
Veikkaisin että sun akku on nk. sökö.
-
Ongelmana on että akussa ei säily lataus kunnolla, vaan muutaman startin jälkeen hyytyy kokonaan eikä enää käynnisty. Ongelma alkoi viikko sitten kun auto oli pari viikkoa vähällä ajolla, ja nyt ei meinaa toimia ei sitten ollenkaan. Outoa on että ajotietokone ei millään tavalla ilmoita akun vähäisestä varauksesta, vaikka sen kai pitäisi niin tehdä? :-\
Ei ole kuitenkaa kertaakaan jättänyt välille, eli laturi tuntuis toimivan ihan ok, mutta starttaus on suht nihkeää.
Mittasin latausjännitteen ja mittari näytti 14.3v, akun navoilta ilman mitään kuormaa 12.3v, ja avain ykkös asennossa lataus tipahti 11.8v.
Akku on puolitoista vuotta vanha Exide Premium, joten senhän nyt ei vielä pitäis vaihtokunnossa olla, vai onko nykyakkujen laatu tätä luokkaa? >:( Kannattaako tuota vielä yrittää akkulaturilla ladata täyteen vai onko tuo nyt mennyttä kalua ja takuuvaihtoon? Se kunnon ilmaisin mikä siinä akun keskellä on näyttää kyllä vihreää, eli sen puolesta pitäis olla ok, jos siihen on luottamista.
Ootko kattonut, onko nestepinnat OK? Onko koskaan päässyt purkautumaan ihan tai melkein tyhjäksi? Jos on, akku on entinen.
Jos ei mitään selvää syytä, mene valittamaan paikkaan josta ostit, jos et saa takuuna uutta, varmaan hyvällä alennuksella.
Mulla meni kerran AD-kaupasta ostettu akku entiseksi noin 3 viikossa. Syy oli, ettei maahantuoja ollut hapottanut akkua oikein. Sain rahat takas.
-
Nestepintoja tuosta kai ei edes voi tarkistaa kun on huoltovapaa akku, en oo tarkemmin tutkiskellut. Kovien pakkasten aikaan viime talvena kerran se meni sen verta tyhjiin että piti ladata, mut sen jälkeen se toimi kesään asti oikein hyvin. Pitänee kävästä neuvottelemassa myyjäliikkeessä miten tuon kanssa menetellään. Laitoin sen nyt lataukseen vielä niin pääsee autolla edes sinne akkukauppaan asti ;D
-
Akun latauksen jälkeen auto lähti käyntiin kuin palmun alta. Mittasin latausjännitteen vielä tyhjäkäynnillä kylmällä koneella ja pienen ajon jälkeen lämpimänä: Kylmänä näyttää 14.4 ja lämpimällä koneella latausjännite putoaa 13.8-13.9v, viisaammat kertokoot onko tämä ihan normaalia laturin toimintaa? ???
-
Akun latauksen jälkeen auto lähti käyntiin kuin palmun alta. Mittasin latausjännitteen vielä tyhjäkäynnillä kylmällä koneella ja pienen ajon jälkeen lämpimänä: Kylmänä näyttää 14.4 ja lämpimällä koneella latausjännite putoaa 13.8-13.9v, viisaammat kertokoot onko tämä ihan normaalia laturin toimintaa? ???
Laturin säätäjä pudottaa latausjännitteen, ja tuo 13.8 - 13.9 on aivan riittävä jännite.
Joko akku ei ota virtaa vastaan, tai sitte sulla on joku kuluttaja päällä niin, ettet ole sitä huomannut, ja kuluttaa akun loppuun.
Epäilen, että jokin kuluttaa akkua, eli mittari napoihin kiinni, ja sulakkeita pois yksi kerrallaan, kyllä se siitä , ainakin tuo vika selviää, joskin voihan akkukin itsessään olla syyllinen.
-
Okei, eli laturi voidaan sulkea tällä kertaa pois vikalistalta :) Tänään ainakin jännitteet pysyi työpäivän ajan ihan hyvällä tasolla ja auto käynnistyi kunnolla. Pitänee huomenna vielä vähän rääkätä tuota akkua varmuuden vuoks jotta huomaa varmasti että siinä on vikaa ennenkun vie takuuvaihtoon :D
-
Ehkä se sun akku on ollut alivarauksessa, tommottista 100ah akkua pitää ladata vähintään pari vuorokautta kunnon laturilla jos sen varaus tila on pudonnut alle puoleen.
-
Sen mitä tuossa sitä muutaman tunnin latailin niin se laturin jännitemittari näytti olevan nollassa jo puolentunnin latauksen jälkeen, vai pitääkö sen nollille mennäkkin? Jotain siellä akussa ainakin tapahtui kun hiljainen porina kuului kokoajan :D
-
Sen mitä tuossa sitä muutaman tunnin latailin niin se laturin jännitemittari näytti olevan nollassa jo puolentunnin latauksen jälkeen, vai pitääkö sen nollille mennäkkin? Jotain siellä akussa ainakin tapahtui kun hiljainen porina kuului kokoajan :D
Tarkoitat varmaan laturissa olevaa virtamittaria... Jännitemittari näyttää napajännitteen eli latausjännitteen, virtamittari näyttää akkuun menevän latausvirran.
-
Tarkoitat varmaan laturissa olevaa virtamittaria... Jännitemittari näyttää napajännitteen eli latausjännitteen, virtamittari näyttää akkuun menevän latausvirran.
Juurikin noin, mutta noissa " latureissa " tuo amppeeri mittari on hehtolitran luokkaa ;) eli näyttää sinne päin, mutta ei todellakaan pidä paikkaansa.
Saksimittarilla joskus kattelin, niin vuorokauden jälkeen laturin mittari oli nollissa, niin kunnon mittari näytti vielä noin 1A:n latausta.
-
Nähtävästi tässä päästiin niinkin helpolla kuin uudella akulla. Maanantaina uusi akku paikallee ja sen jälkeen ei ole ongelmia ollut. Suuret kiitokset Savon dieselille/Saartin akulle kuopioon loistavasta asiakaspalvelusta :)