Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Nikkei - 29.01.2011, 17:27:39
-
Eli auto on '87 240 B200k koneella. Piti alkaa sytystä ajottamaan koneremontin jäljiltä kun huomasin että yhteenkään tulppaan ei tule kipinää, aiemmin kone kävi kyllä remontin jälkeenkin. En tiedä liittyykö mitenkään tähän mutta ennenkun tämän huomasin niin sovittelin nostoketjua pakosarjan alle ja johonkin se osui ja räpsähti.
Mistähän tota vikaa kannattaisi lähteä etsimään? Kokeilin strobolla puolan johdosta ja starttasin niin vilkkui, mutta yhdessäkään tulpanjohdossa ei tunnu olevan eloa?
Sytytysmoduulin kerkesin jo vaihtamaan.
-
Eli auto on '87 240 B200k koneella. Piti alkaa sytystä ajottamaan koneremontin jäljiltä kun huomasin että yhteenkään tulppaan ei tule kipinää, aiemmin kone kävi kyllä remontin jälkeenkin. En tiedä liittyykö mitenkään tähän mutta ennenkun tämän huomasin niin sovittelin nostoketjua pakosarjan alle ja johonkin se osui ja räpsähti.
Mistähän tota vikaa kannattaisi lähteä etsimään? Kokeilin strobolla puolan johdosta ja starttasin niin vilkkui, mutta yhdessäkään tulpanjohdossa ei tunnu olevan eloa?
Sytytysmoduulin kerkesin jo vaihtamaan.
jakajankansi, pyörijä ?
-
Olikos tässä koneessa jakaja kannen päässä? Jos on niin se liitin mikä menee jakajaan on ihan sika herkkä hajoon pienistäkin kolhuista. Samanlaista hommaa tehdessä saatiin kaverin kanssa se kyseinen liitin rikku meinaan ihan vaan irrotus vaiheessa.Vai toimiikos kaikki muut sähköt eli onko moottorin maadotus kiinni?
-
Juu jakajan kansi ja pyörijä olis tarkotus hakea uudet maanantaina. Tässä on lohkojakaja.. Muista moottorin sähköistä en osaa sanoa kun ei tässä pahemmin muita sähköjä ole.. Kyllä maadoituspiuhakin näytti ihan kiinni olevan..
-
No niin no toisaalta joo kyllä se saattaa olla ihanvaan jakajassa se vika kun jos sieltä signaali olis poikki niin luulis että se edes jostain räiskis läpi sen verran että jotain pikku kipunaa tulis. Edes jossain vaiheessa. Halpa ja helppohan tuo on kokeilla pelkillä nuilla vermeillä. Toivotaan että alkaa pelittään.
-
Eli auto on '87 240 B200k koneella. Piti alkaa sytystä ajottamaan koneremontin jäljiltä kun huomasin että yhteenkään tulppaan ei tule kipinää, aiemmin kone kävi kyllä remontin jälkeenkin. En tiedä liittyykö mitenkään tähän mutta ennenkun tämän huomasin niin sovittelin nostoketjua pakosarjan alle ja johonkin se osui ja räpsähti.
Mistähän tota vikaa kannattaisi lähteä etsimään? Kokeilin strobolla puolan johdosta ja starttasin niin vilkkui, mutta yhdessäkään tulpanjohdossa ei tunnu olevan eloa?
Sytytysmoduulin kerkesin jo vaihtamaan.
Eikai se nostoketju vaan laturin liittimiin räpsiny?
Olikos tässä koneessa jakaja kannen päässä? Jos on niin se liitin mikä menee jakajaan on ihan sika herkkä hajoon pienistäkin kolhuista. Samanlaista hommaa tehdessä saatiin kaverin kanssa se kyseinen liitin rikku meinaan ihan vaan irrotus vaiheessa.Vai toimiikos kaikki muut sähköt eli onko moottorin maadotus kiinni?
Yhdessäkään 200-sarjan Volvossa ei voi olla jakaja kannen päässä koska moottori on vain senttien päässä tulipellistä. ;)
-
Yhdessäkään 200-sarjan Volvossa ei voi olla jakaja kannen päässä koska moottori on vain senttien päässä tulipellistä. ;)
Voihan jos on annettu moukarihoitoa, sellaisia taitaa olla? ;D
-
Eikai se nostoketju vaan laturin liittimiin räpsiny?
Yhdessäkään 200-sarjan Volvossa ei voi olla jakaja kannen päässä koska moottori on vain senttien päässä tulipellistä. ;)
Todennäkösesti räpsähtikin.. Mikä muu sielä puolella voisi räpsähtää? Täytyy vielä tarkistaa olisko sieltä joku piuha palanu poikki, mutta mikä niistä muka voisi vaikuttaa sytkän katoamiseen?
-
Voihan jos on annettu moukarihoitoa, sellaisia taitaa olla? ;D
Aika rankasti täytyy nuijia... :P Voi olla että noita "muokattuja" löytyy.
Todennäkösesti räpsähtikin.. Mikä muu sielä puolella voisi räpsähtää? Täytyy vielä tarkistaa olisko sieltä joku piuha palanu poikki, mutta mikä niistä muka voisi vaikuttaa sytkän katoamiseen?
Eipä muuta tule mieleen. Niin, hyvä kysymys että miten se voi vaikuttaa sytytykseen. Paha sanoa kun en varsinaisesti tunne laturin enkä sytytyksen sielunelämää. :-\
-
Jos kerran puolassa vilkkuu lamppu mutta ei puolan johdossa niin kokeilisin toisella puolalla/puolanjohdolla.
-
Jos kerran puolassa vilkkuu lamppu mutta ei puolan johdossa niin kokeilisin toisella puolalla/puolanjohdolla.
Lueppa uudestaan :)
Puolan johdossa vilkkuu, mutta tulpanjohdoissa ei
-
Puolan johdossa vilkkuu, mutta tulpanjohdoissa ei
Puola rikki?
-
jakajan kansi + pyörijä se on..
-
Oma veikkaus et jakajan kannen keskihiili lähtenyt matkoille...
-
Mistähän tota vikaa kannattaisi lähteä etsimään? Kokeilin strobolla puolan johdosta ja starttasin niin vilkkui, mutta yhdessäkään tulpanjohdossa ei tunnu olevan eloa?
Harvoin olen saanut hyvää signalia tulpanjohdosta, huono strobo minullakin lainassa ollut? :idiot2:
-
Harvoin olen saanut hyvää signalia tulpanjohdosta, huono strobo minullakin lainassa ollut? :idiot2:
Mistään en mitään tiedä mutta mistä se signaali otetaan ajotukseen jos ei tulpanjohdosta?
-
Käytän tässä vanhaa ketjua hyväksi kun läheltä aihetta liipataan, olen kärjetöntä sytkää ehkä vaihtamassa kärjellisen tilalle, kyseessä 240 jokkisvolvo josta kaikki sähköt rapsittu pois ja uudet vedetty. Mittasin yhdestä kärjettömällä sytkällä olevasta 240 kerran että kärjettömässä puolalle tulee vain n. 5volttia virtaa, muistanko oikein tämän ja jos näin niin jossain täytyy olla jännitteensäädin/alentaja mikälie virallinen nimi, minkänäköinen mutikka se on ja miten toimii? Onko kenties joku noista kuvan mutikoista jotka on vasemman iskaritolpan edessä? Kärjettömän jakaja, puola, sytkänvahvistin ja johtosarja edellisten välille minulla jo varastossa on, virrankulku vaan on nyt vähän mysteeri.
(http://i101.photobucket.com/albums/m44/volvo_360/2013-01-02135445_zpsd379cebc.jpg)
-
Jos on etuvastus puolalla niin se on sellainen 5 senttiä pitkä ja puolitoista paksu vaalea "kalikka" puolan lähistöllä. Kärjellisissä ainakin on puolan alapuolella siellä kartturin puolella. Tuossa http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Sytytys-hehkutusjarjestelma/Sytytysosat/Sytytyspuola/Suurtehosytytyspuola-53402/ (http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Sytytys-hehkutusjarjestelma/Sytytysosat/Sytytyspuola/Suurtehosytytyspuola-53402/) bilteman puolassa on se etuvastus puolan päällä. Kyllä sinne enemmän mielestäni pitäisi tulla kuin 5V, jos en väärin muista niin luokkaa 9v. Ja on noilla ajettu kokonaan ilman etuvastustakin, tarkkailee vain ettei puola kuumene kovasti. Jos jo lyhyen käyttelyn jälkeen puola kuumenee kättäpolttavaksi niin tarvitsee laittaa etuvastus tai vaihtaa sellainen puola joka ei etuvastusta kaipaa (esim. Bilteman sininen). Normaalisti etuvastus ohitetaan starttauksen aikana, jotta saadaan voimakkaampi kipinä, ainakin vanhemmissa vinokoneiden starteissa herätenavan vieressä on toinen lattaliitin juuri tätä varten, siihen tulee virta vain startin pyöriessä. Siitä herätteen viereisestä navasta johto puolan plussaan niin saa täydet virrat startatessa.
-
Varotuksesta huolimatta pakko kysyä kun loppu järki.
Voiko sytkäpääte olla paskana vaikka puolalle tulevaan siniseen piuhaan tulee virta?
-
Voi. Puolan sininenhän on virta ja sytkäpääte sitten ohjaa sitä toista, maatto puolta.
-
Voi. Puolan sininenhän on virta ja sytkäpääte sitten ohjaa sitä toista, maatto puolta.
Tämä selvä. Varmistin vaan etten turhaan hae uutta sytkäpäätettä, vaikka se nyt pitäs vaihtaa lähes aina ku B200K-koneinen 240 lakkaa käymästä, jos vaan tankissa on ainetta.
Kipinä löyty ja syyllinenkin kipinän puuttumiseen oli tuo mainittu sytkäpääte.
-
laitetaan tähän nyt vielä vaikka vikakin ilmeisesti selvisi. Mulla oli kanssa kipinä hukassa omassa volvossa ja kaikki muut syttyvermeet vaihdoin paitsi HALL-anturin. Lopulta vika löytyi niinkin yksinkertaisesta paikkaa kun se sytty-yksikön liittimestä oli maadoitus johto oli pudonnut liittimestä.
-
Tämä selvä. Varmistin vaan etten turhaan hae uutta sytkäpäätettä, vaikka se nyt pitäs vaihtaa lähes aina ku B200K-koneinen 240 lakkaa käymästä, jos vaan tankissa on ainetta.
Kipinä löyty ja syyllinenkin kipinän puuttumiseen oli tuo mainittu sytkäpääte.
missä tuo sytkäpääte sijaitsee?
-
missä tuo sytkäpääte sijaitsee?
Vasemmassa sisälokasuojassa akun etukulmalla.