Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: juspa - 01.07.2012, 10:54:10
-
Omituinen vika vaivaa volvoani. Kiihdyttäessä rivakasti 1 tai 2 vaihteella, moottori nykäisee kevyesti ja tämän jälkeen tehot katoaa. Kulkee vaivoin 100km/h. Uudelleen käynnityksellä vika korjaantuu. Joskus moottori jopa sammuu nykäisyn jälkeen ja lähtee kyllä uudelleen käynnistämällä heti käyntiin. Edellisellä huoltokäynnillä luettu vikakoodit ja siellä oli merkintä polttoaineen paineesta. Olisiko tuo syy? Mitä siis pitäisi vaihtaa tai tarkistaa?
Niin joo ja sinisen huollossa kaikki laitettiin hiukkassuodattimen vaihtamattomuuden piikkiin...
-
Mullahan teki vastaavaa kun oli TCV huonolla hapella, osan vaihtamalla asia korjaantui.
Eli suomeksi turbon ahtopaineen säätöventtiili - jolla ECM säätää ahdot sopivaksi - oli mennyt vanhaksi ja ahtopaineet piikkasi
kiihdytyksessä yli kilon josta syystä auto meni suojatilaan eikä antanut painetta ennen auton uudelleenkäynnistystä.
-
Mitään vikavaloja ei syty...?
-
Ei syty vikavaloja tuon oireen yhteydessä.
-
Ei syty vikavaloja tuon oireen yhteydessä.
Ok. Lisää kysymyksiä... Minkä ikänen auto ja paljonkin ajettu?
-
Auto on -07 ja ajettu 140tkm
-
Meillä töissä kaverilla Mondeo 2.0 TCDi jossa ihan samanlainen ongelma. Siinä kaikki viittaa polttoainepuoleen, polttoainepumppu huonossa hapessa tms.
-
Polttoainepainetunnistin, tai korkepainepumppu, vuoto polttoainelinjassa, painetunnistimen liitoksissa häikkää tai vaikka tukkeutunut polttoainesuodatin?
-
FPS on nätti vaihtaa jos sitä epäilee vian syyksi. Eli bensanpainetunnistin, Fuel Pressure Sensor.
Omasta tuonkin joutunut vaihtamaan TCV:n lisäksi.
-
Täällä myös samat oireet. Missä tuo TCV sijaitsee ja pystyykö sen itse vaihtamaan? Entä mistä sellaisen voisi ostaa?
-
Kannatan vikakoodien lukua ennen osien summittaista vaihtoa.
-
Niin taidan tehdäkin, mutta jos kyseessä TCV niin olisi kiva tietää etukäteen voiko osan itse vaihtaa ja mitä osa kustantaa. Ellei onnistu normi työkaluilla niin voi sitten samalla jättää pajalle korjattavaksi. Hieman heikosti löytyi tietoa netistä.
-
Vaihdoin polttoainesuodattimen ja MAP-anturin o-renkaan, josta puuttui palanen. Anturin ympäristö oli melko öljyinen, jonka vuoksi osasin tutkia sen. Ajoin aika pitkän koeajon ja sammuttelinkin välillä ja nyt tuntuu pelaavan taas normaalisti. Ehti mennä jo todella huonoksi kulkeminen kun piti pitää kierrokset reilusti alle 3000rpm kiihdytyksissä, muuten lähti tehot täysin ja välillä jopa sammui. Mitään vikavaloja ei syttynyt.