Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: RumaUgly - 29.01.2011, 18:55:48

Otsikko: V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut
Kirjoitti: RumaUgly - 29.01.2011, 18:55:48
Se on moro. Ongelma olisi tälläinen. Auto on -04 1.8. Pari viikkoa sitten syttyi moottorin vikavalo. Vein auton paikalliseen huoltoon (ei ole volvon merkkikorjaamo) ja lukivat koodit. Näytti kahdessa sylinterissä sytytys ongelmaa. Vaihtoivat niihin puolat ja kaikki tulpat. Vika ei korjaantunut vaan valo syttyi melkein heti uudestaan. Sitten tutkivat ja huomasivat että happiarvot on aivan päin per*****. Vaihtoivat ilmamassamittarin joka maksoi 440€!!!!!! ..... puolat olivat 100€/kpl. Ajoin päivän ja valo syttyi taas. Viat luettiin ja nyt vikakoodeja ei ole kuin yksi. Auto nykii tasaisessa ajossa. Sillain ihan vähän...tuskin huomaa mutta kuitenkin. Auto myös kuluttaa enemmän. Vian aikana noussut keskikulutus 0,4 l/km. Tankkasin keskiviikkona 98 tankkiin.
Nyt on ruvennut ottamaan aikalailla päähän tää touhu. Autoon menny 800€ ja vika jatkuu. Kävin jo rähjäämässä siellä että on se nyt perkele. Vien sen taas maanantai aamuksi ja sitten rupee tapahtumaan jossei auto tule kuntoon.
Olisiko täällä kenelläkään parempaa tietoa mitä siellä voi olla vialla tai mitä pitäs tehdä. Olen jo soittanu kuluttajaneuvojalle mutta sinne pitää soittaa uudellen. Kiitos neuvoista jos joku tietää jotain.
Otsikko: Vs: V40
Kirjoitti: Ristus - 29.01.2011, 20:08:36
Mitenkäs se auto oireilee? vikavalon lisäksi siis. nykiikö se tai on tehoton, enemmän kuin normaalisti  ;)

Lambdakin on yks kun voi olla...
Otsikko: Vs: V40
Kirjoitti: RumaUgly - 29.01.2011, 20:14:26
No niinkun aiemmin sanoin niin lievää nykimistä ja bensaa menee enemmän. Tehotonhan toi on muutenkin niin ei sitä oikein huomaa  ;) . Tänään aamulla töihin mennessä valo ei palanut ja ei nykinyt mutta illalla kotiin tullessa nykiminen alkoi heti ja valo syttyi kilometrin ajon jälkeen.
Otsikko: Vs: V40
Kirjoitti: Ristus - 29.01.2011, 20:24:33
Noniin otetaans silmä käteen kun luetaan joo sori niinhän tossa sanoit... kosteuttakin tietty vois olla mut en tiiä, mitäs se lambda sanoo onko arvot kohillaan?
Otsikko: Vs: V40
Kirjoitti: RumaUgly - 29.01.2011, 21:07:10
No niistä en tiedä mutta antaisko se vikakoodin 69 eli sytytyspuolelta?
Otsikko: Vs: V40
Kirjoitti: Ristus - 30.01.2011, 09:08:26
lambdaan viittaavat vikakoodti OBD2 portista olis PO130-PO167
Otsikko: Vs: V40
Kirjoitti: Ambasador - 30.01.2011, 14:11:57
Tuo on tosi harmillista, kun rahaa menee eikä auto tule kunntoon. Itse olen aina ollut merkkiliikkeen kannalla riippumatta siitä mukä auto on, heillä kun kuitenkin on se paras koulutus.
Hyvänä esimerkkinä taannoin oliko se 70 Volvo, jonka se Auto-Kilta sitten lopulta "päihitti".
Enkä sitten varmasti halua mitenkään nokitella.
Otsikko: Vs: V40
Kirjoitti: Volvoilija88 - 07.02.2011, 22:16:07
Veikkaisin lambdaa ja jos vika lambdassa niin osta bosch. Voi myös olla ihan imuilmavuoto, joku tiiviste menny joka sytyttää häiriövalon, se olisi halvin mahdollinen..
Otsikko: Vs: V40
Kirjoitti: Volvoilija88 - 07.02.2011, 22:34:53
Tuo imuilmavuotokin vaikuttaa tuohon bensansyöntiin.. Itselläni oli jokunen vuosi takaperin imusarjantiiviste pettänyt,sytytti valon ja kyl soppa tuntu sillo maistuvan ku normaalistikki kuluttaa kaupungissa noin 13l.. Niin, Hintaa oli 4euroo mut sitä ennemmi meni osia autoon sen 600euron edestä ku etittiin sitä vikaa.. Löydät imuilmavuodon kun kokeilet suihkautella vaikka starttipilottia mahdollisiin vuotokohteisiin, kierrokset alkaa nousta jos osuu vuotoon..
Otsikko: Vs: V40
Kirjoitti: Volvoilija88 - 07.02.2011, 22:37:18
Auto oli kylläkin s70 -97..  ::)
Otsikko: Vs: V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut
Kirjoitti: (Miksu) - 08.02.2011, 23:15:48
Editoin ensimmäisen viestin otsikkoa aihetta kuvaavammaksi.


Ne imu- sekä pakovuodot tosiaan olisi hyvä tutkia tarkkaan, kaikki vuodot ilmamassamittarin ja etummaisen lambda-anturin välillä vaikuttaa, eli myös pakoputken vuoto
Otsikko: Vs: V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut
Kirjoitti: Masked Jackal - 09.02.2011, 10:42:10
Oispa kiva tietää ensihätään, että mitä koodeja tästä on kaikkiaan luettu.
Otsikko: Vs: V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut
Kirjoitti: RumaUgly - 13.02.2011, 13:29:15
Kiitos vastauksista. Vika oli viikon poissa ja sain auton katsastettua. Kävin samantien vaihtamassa sen pois  :) . Tarvittiin muutenkin toinen diesel ja ostin biliasta c30 r-design 2.0d:n -09.
Asia ratkesi sillä  ;)
Otsikko: Vs: V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut
Kirjoitti: (Miksu) - 13.02.2011, 13:55:32
Kiitos vastauksista. Vika oli viikon poissa ja sain auton katsastettua. Kävin samantien vaihtamassa sen pois  :) . Tarvittiin muutenkin toinen diesel ja ostin biliasta c30 r-design 2.0d:n -09.
Asia ratkesi sillä  ;)

Odotellaan siis auton seuraavaa omistajaa ja jatketaan tästä sitten :)
Otsikko: Vs: V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut
Kirjoitti: RumaUgly - 13.02.2011, 18:47:07
No se ei näkyvän kerenny olemaan myynnissä kuin kaksi päivää. Näyttäis olevan myyty :)
Otsikko: Vs: V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut
Kirjoitti: (Miksu) - 13.02.2011, 21:31:46
No se ei näkyvän kerenny olemaan myynnissä kuin kaksi päivää. Näyttäis olevan myyty :)

Laitas tähän vielä rekkarin alku, niin osaa uusi omistaja yhdistää tämän ja jatkaa :D
Otsikko: Vs: V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut
Kirjoitti: Volvoilija88 - 13.02.2011, 23:00:29
No voi juku, kylläpä oli nopeeta touhua!  ;D
Otsikko: Vs: V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut
Kirjoitti: Ambasador - 14.02.2011, 10:19:52
Odotellaan vaan sitten näille sivulle kirjoitusta, millaisia huijareita automyyjät ovat, kun myyvät kunnossa olevan auton jossa ilmenee nykimistä ym. muutaman viikon sisällä.
Me tietysti neuvomme heti menemään kuluttaja asiamiehen juttusille ja manaamme automyyjäkaartin alimpaan hornankattilaan.
Otsikko: Vs: V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut
Kirjoitti: RumaUgly - 14.02.2011, 15:51:28
No toivottavasti auto toimii. Niinkuin sanoin niin se toimi viikon ihan kunnolla viimeisen korjaamokäynnin jälkeen.
Otsikko: Vs: V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut
Kirjoitti: (Miksu) - 14.02.2011, 21:32:01
No toivottavasti auto toimii. Niinkuin sanoin niin se toimi viikon ihan kunnolla viimeisen korjaamokäynnin jälkeen.

Jaa eli se kuitenkin korjaamon toimesta tuli kuntoon.
Tuosta yhdestä viestistäsi jäi käsitykseen, että se oli mystisesti alkanut toimimaan :)
Tämähän on toki sitten sillä selevä :)
Otsikko: Vs: V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut
Kirjoitti: eetsi - 17.03.2011, 19:35:38
Kysytäänpäs nyt sitten täältäkin :D
Elikkä auto on V40 -97 2.0i aj. 280tkm

Mulla kans samaa onkelmaa kun otsikkoon sopii ja tarttisin kipeesti apua ton vollen kanssa.
Elikkä kun lähtee kiihdyttämään normaalisti niin nykii/kangertelee ennen 2000rpm aika vahvasti. Nykiminen on semmosta aika pehmeetä mutta kuitenkin v****maista.
Nykiminen menee ohi kun painaa lisää kaasua ja toimii sen jälkeen normaalisti ylemmillä kierroksilla, sitten taas seuraavalla vaihteella sama juttu. Se nykiminen voi alkaa myös ku ajaa esim. nelosella ja antaa kierrosten pudota siihen alle 2000rpm.

Autoon tähän mennessä vaihdettu vikaa etsiessä:
-Tulpat
-Tulpanjohdot
-Lambda-anturi (Vikavalo palo, siksi vaihdettiin)
-Polttoainesuodatin
-Tankkiin laitettu pullo suuttimien puhditusainetta

Vikakoodeja ei antanut muutama viikko sitten kun kävin luetuttamassa vikakoodit kun lambdaa herjas. Tai siis happitunnistin häiriö oli ainut mikä tuli. Se on nyt kunnossa ja volvon alkuperänen tuli kiinni laitettua autoliikkeen toimesta kun kävin siellä vähän juttelemassa.
Voisko ruiskutussuuttimet aiheuttaa tollasta? Eikös jos ne olis likaset niin nykis koko kierrosalueella?

Yks on kans tuo ilman sisäänottojärjestelmä/alipainejärjestelmä jos siellä ois jotain vuotoja/tukoksia.
Mikä olis hyvä tapa selvittää vuodot? Kättä väleihin vähän koitin tunkea, mutta ei äkkiseltään mitään tuntunut.


Nyt oon sitten vähän antureita epäillyt että joku niistä ois rikki.
Autodatan mukaan sellasia antureita mitkä nykimiseen vaikuttaa ois mm. jäähdytysnesteen lämpötilatunnistin, kaasuläpän asentotunnistin, imuilman lämpötilatunnistin.
Map-anturi (imuilman alipainetunnistin) on kans yks mitä voisin epäillä, se lähettää tiedon ECUlle moottorin kuormitustasosta, niin eikös se tavallaan vois liittyä tohon?
Yks vielä on toi kaasuläppäkotelo/kaasuläpän asentotunnistin.
Viimisenä on sitte se veemäisin ja suolasin moottorinohjausyksikkö. Sitä en haluis lähtee vaihtaa, ei oo halvimmasta päästä.

Kiitos jos joku jakso lukea! Kaikki apu on tarpeen ja eikun arvailemaan! :)
Otsikko: Vs: V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut
Kirjoitti: Masked Jackal - 18.03.2011, 11:15:30
Kyllä tämä vähän semmoiselta haiskahtaa, että polttoaine ei tahdo syttyä kun kuormitusta on vähän enempi.
Eli sytkäpuolelle menee mun lotto.
Tulpat uudet mutta ovatko siniseltä haetut ? On nämä Volvot toisinaan aika ronkeleita tulpistaan. Seuraavaksi sitten katse kääntyykin jo sytytyspuoliin. Tommoiset epäilykset moottorinohjainlaiteen vieasta voit kyllä suosiosta kuopata.
Kyllä se vika jostain halvemmalta osastolta löytyy.
Otsikko: Vs: V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut
Kirjoitti: eetsi - 18.03.2011, 12:53:26
Kiitoskiitos neuvoista :) tuo yks tyyppi sano että jos olis sytkäpuolella onkelmaa niin nykiminen ois ns " terävempää" kun taas sit jos olis bensansyötössä vika? En nyt ite osaa sanoo että kumpaa se on mutta ehkä mielummin sitä pehmeempää. Mitäs mieltä ootte siitä? :D Ja puolat tossa mittasin ja arvot näytti aika tarkalleen sen verran mitä autodata kertoo. Voiskos ne silti olla rikki? Ja tulpat on denson jotkut halvimmasta päästä..

Edit: Kiitos kans toivosta ettei välttämättä koko moottorinohjausta tartte vaihtaa :)
Otsikko: Vs: V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut
Kirjoitti: Masked Jackal - 18.03.2011, 13:50:12
Kiitoskiitos neuvoista :) tuo yks tyyppi sano että jos olis sytkäpuolella onkelmaa niin nykiminen ois ns " terävempää" kun taas sit jos olis bensansyötössä vika? En nyt ite osaa sanoo että kumpaa se on mutta ehkä mielummin sitä pehmeempää. Mitäs mieltä ootte siitä? :D Ja puolat tossa mittasin ja arvot näytti aika tarkalleen sen verran mitä autodata kertoo. Voiskos ne silti olla rikki? Ja tulpat on denson jotkut halvimmasta päästä..

Edit: Kiitos kans toivosta ettei välttämättä koko moottorinohjausta tartte vaihtaa :)

Totta, että kyllä nykiminen on aika terävää mutta kuka vetää sen rajan näin sähköiseen muotoon kun ei ole päässyt itse autolla ajamaan. Hakisin sinuna nyt ihan eka siihen siniseltä tulpat. Eipä ole ainakaan kallis kokeilu
Otsikko: Vs: V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut
Kirjoitti: eetsi - 18.03.2011, 17:11:37
Joopelis. Elikkä nyt kävin kattomassa tota kaasuläppäkoteloa/tunnistinta ja oli kyllä sen verran paskanen että repisin koko härvelin pois ja putsasin ja kävin sinisellä kysymässä että onko entinen niin sanovat että tuskin, mutta sen anturi voi olla.

Mittasin anturin arvot:

-Läppä kokonaan kiinni, arvot pitäisi olla 2260 ohmia. Tuo anturi näytti 2144 ohmia.

-Läppä kokonaan auki, arvot pitäisi olla 1330 ohmia. Tuo näytti 1179 ohmia.

-Syöttäjännite pitäisi olla 5V. Mittari näytti 4.82V.

Onko nuo heitot niin suuria että vois olla rikki?

Tässä pari kuvaa vielä kaasuläppäkotelosta kuin likanen oli :D Ajettu siis 280tkm. Tuskin koskaan putsattu :)

http://img233.imageshack.us/i/18032011177.jpg/ (http://img233.imageshack.us/i/18032011177.jpg/)

ja

http://img694.imageshack.us/i/18032011178.jpg/ (http://img694.imageshack.us/i/18032011178.jpg/)

Aika likasta siis :D Mutta eipä vaikuttanut nykimiseen :(

Kertokaas mikä vielä voi olla vikana.

Vaihdettu/tehty

-tulpat
-tulpanjohdot
-pa suodatin
-ilmansuodatin
-imuilman lämpötunnistin mitattu
-puolat mitattu
-lambda vaihdettu
-tankkiin lyöty pullo suuttimien puhdistusainetta
-kaasuläppäkotelo putsattu

Mitä vielä?? :D
Otsikko: Vs: V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut
Kirjoitti: (Miksu) - 18.03.2011, 21:00:48
Sulla lienee tarkoituksella yksi alipaineletku irti tuossa kuvassa kaasuläpän jälkeen?

Itseltäkin kyllä menee parhaat veikkaukset puolille, näin ensimmäisenä.
Josko puola lyökin runkoon vaikka jonkin eristevaurion takia..  suorasytytyspuolilla niitä vikoja on ollut, mutta tuossa taitaa olla puolat siinä kannen päällä?  Jos pätkii sen takia, että puola iskee maihin, niin se ei näy puolaa mittarilla mitatessa.
Otsikko: Vs: V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut
Kirjoitti: eetsi - 19.03.2011, 15:32:49
Joo letku tarkotuksella irti :D Eipä se tietenkää mitatessa näy mutta puolat oli ehjät lukuunottamatta yhtä tosi pientä halkeamaa (kuva)

http://img69.imageshack.us/i/puolak.jpg/ (http://img69.imageshack.us/i/puolak.jpg/)

Voisko mukamas noin pieni aiheuttaa jotain häriöitä? Koitin muutama kerros sähköteippiä tossa kohtaa, eikä vaikuttanu ja sen jälkee koitin vielä laittaa kumihanskan parin kerroin päälle. Ei kai se siitä enää läpi menis? :) Kuka tietää...
Ja puolat kannen päällä, ja vielä siellä taaempana, ei sylintereitten 3 ja 4 päällä. Toki tuo halkeama on justiinsa sellasessa kohtaa että vois lyödä läpi mutta enpä tiedä :O Ei viittis mennä ostamaan uutta ennen ku tietää mikä on rikki :( opiskelija kun on..
Otsikko: Vs: V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut
Kirjoitti: eetsi - 19.03.2011, 18:41:26
Kävin motonetistä uuden hakemassa ja koitin niin samaa taas teki... Ja huoltokirjan mukaa 30tkm sitten puolat vaihdettukkin.. kenties siitä asti vika ollut :D
Otsikko: Vs: V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut
Kirjoitti: eetsi - 23.03.2011, 18:53:13
No nyt löyty vika! tai viat... Vikakoodit on:

Imuilman lämpötila
Kaasuläpän asento
ECU:n muisti

Nuo muut ymmärrän mutta mites toi ecun muisti?? :-o
Kävin juttelee vähän autokauppiaan kanssa kun tuo vika sillon jo oli, sano vaan että vaiha tulpat ja tulpanjohdot.. No nyt on ne vaihdettu ja vähän muutakin roinaa ja eipä oo nykiminen loppunu :D Kauppiaan joku "kaveri" kattoo sitä perjantaina.
Ei kai se pahemmaks siitä voi mennä :D

Edit: Katoin autodatasta ja sanoo näin:
EFI-325 Moottorin ohjausmoduuli - muistivika      Moottorin ohjausmoduuli kytketty irti, akun lataus purkautunut/akku kytketty irti, johdinsarja

Eli luultavasti toi :D Otin tossa kyllä kaapelin irti yks päivä ku laitoin mölätoosaa kiinni, voisko se siitä ottaa vikakoodin? :D aika outoa..
Otsikko: Vs: V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut
Kirjoitti: Masked Jackal - 24.03.2011, 23:05:22
Noista jos lotolla pitäis laittaa niin uusisin sen kaasuläpän potentiometrin. Ei olisi sekään ensimmäinen maailmassa.
Otsikko: Vs: V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut
Kirjoitti: eetsi - 26.03.2011, 17:52:51
Volle on nyt laitolla autokauppiaan piikkiin.. saa nähdä mitä on sille tehny tässä joku päivä :D
Otsikko: Vs: V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut
Kirjoitti: eetsi - 10.04.2011, 14:50:28
Päivittivät ohjainohjelmiston.. Eli ecun ohjelman. Eipä oikeestaa vaikuttanu mihinkään. Termostaatin vaihdon jälkeen nykii enää kylmänä, siihen asti kunnes lämmöt on keskellä.. Moottorin lämpötila-anturi kans vaihettu. Vielä nykii kiihdyttäessä. Onko kelllään hajua mikä vika vois vielä olla?
Otsikko: Vs: V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut
Kirjoitti: eetsi - 25.05.2011, 22:59:33
Nostetaas taas... Onko kellään tietoa asiasta?
Joskus herjas kaasuläpän asennontunnistinta ja imuilman lämpötilatunnistinta, vaihettiin purkuautosta kaasuläppäkotelo ja ei tullu enää koodeja.. Mutta nykiminen jatkus :D
Voisko imuilman lämpötilatunnistin aiheuttaa tollasta että vaan kylmänä nykii? Tossa ylempänä sanoinkin että termostaatin vaihdolla nykii enää kylmänä.. Eli luulis johonkin lämpötilajuttuihin liittyvän.. :o
Otsikko: Vs: V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut
Kirjoitti: VolvoSpecialist - 15.06.2011, 22:01:16
Virheellisen happiarvon korjaamiseen ei auta massamittari. Näissä moottoreissa on ollut imuvuotoa (vähän) ja bensanpaineensäädin hajoaa aika usein niin että vuotaa imusarjaan bensaa.
Yleensä kylläkin huomaa seisonnan jälkeen siitä että käynnistyy röpöttäen.
Imu ja pakojärjestelmien vuotojen tutkintaan on paras väline savukone jolla ajetaan paineistettu savu järjestelmään. Tässä on tietysti hyvä tietää mitä tekee virheellisten tuloksien välttämiseksi. Myös huohotusjärjestelmän, EVAP järjestelmän ja moottorinperusrakenteen ymmärätäminen on suotavaa.
Lambda koodit ei välttämättä kerro lambda viasta. Virheellinen polttoaineensuihkutus useista eri syistä johtaa lambda koodiin.

edit: Ne map lukemat kannattaa katsoa testerillä. Turboissa varsinkin on paljon map vikoja. Ne tuotteet joissa on VVT järjestelmä, voi virheellinen nokka-akselin säätely aiheuttaa monimuotoisia oireita
Otsikko: Vs: V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut
Kirjoitti: eetsi - 17.06.2011, 22:48:02
Selvä. Mitä mieltä oot tosta imuilman lämpötilatunnistimesta? Voiko se tehä tollasta?
Otsikko: Vs: V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut
Kirjoitti: VolvoSpecialist - 18.06.2011, 12:14:46
Teoriassahan se on mahdollista. Onhan se yksi ruiskutusmäärän säätöparametreista joskaan se ei ole yksi tärkeimmistä. Turbossa sen merkitys on suurempi. Jos parametri on jatkuvasti pielessä niin onhan se syytä korjata.
Otsikko: Vs: V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut
Kirjoitti: eetsi - 18.06.2011, 12:51:12
Teoriassahan se on mahdollista. Onhan se yksi ruiskutusmäärän säätöparametreista joskaan se ei ole yksi tärkeimmistä. Turbossa sen merkitys on suurempi. Jos parametri on jatkuvasti pielessä niin onhan se syytä korjata.

Joo kiitos. :) En tiiä luitko noita mun aikasempia viestejä, mutta se anto tosta anturista yhes vaiheessa vikakoodin kaasuläppäkotelon asennontunnistimen yhteydessä, sitten siihen vaihdettiin kaasuläppäkotelo ja molemmat vikakoodit lähti..
Eikös se loppujen lopuks johonkin lämpötilaa mittaavaan anturiin tai vastaavaan liity koska nykii vaan enää lämpinänä?
Otsikko: Vs: V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut
Kirjoitti: VolvoSpecialist - 18.06.2011, 16:26:15
Joo kiitos. :) En tiiä luitko noita mun aikasempia viestejä, mutta se anto tosta anturista yhes vaiheessa vikakoodin kaasuläppäkotelon asennontunnistimen yhteydessä, sitten siihen vaihdettiin kaasuläppäkotelo ja molemmat vikakoodit lähti..
Eikös se loppujen lopuks johonkin lämpötilaa mittaavaan anturiin tai vastaavaan liity koska nykii vaan enää lämpinänä?

Lukasin aika nopsassa tahdissa. Harvinaista jos molemmat on samaan aikaan hajonnut.. se vähän haiskahtaa. Mutta jos viat oli jatkuvia ja helpotti uusimalla niin se on eriasia. Nyt ei ole edessä kytkentäkaavoja mutta jos en ihan väärin muista niin kaasuläppäpotikan syöttö on 5V piirissä ja imuilmanlämpö 12V piirissä josta vois päätellä että se ei ainakaan yhteinen syöttö ongelma ole. Joskus käy niinkin että samaan 5V syöttöpiiriin on kytketty useita komponentteja ja yhden hajotessa/mennessä oikosulkuun se kaataa koko syötön ja siinä rytäkässä menee monta anturia pimeeksi. Joten kaikille joille on vikakoodi ei välttämättä tarkoita että kaikissa olisi vikaa. Eipä näitä aina voi sanoa suoraan.. Useasti pelkkä naarasliitin (johdinkenkä) lässähtää ajanmyötä ja tulee kontaktiongelmia. Liittimien avaus/kiinnitys voi helpottaa hetkeksi. Itse puran johdinkengät ja kiristän kielekkeet manuaalisesti. On ainakin tiukat ja tällä on korjaantunut lukemattomia ajoittaisia ongelmia.

Tuohon nykimiseen on hankala sanoa suoraa vastausta kun tekijöitä on niin monta jotka voi sitä aiheuttaa. Moottorin mekaaninen kuntokin vaikuttaa. Perus tutkintaan kuuluu: Polttoaineenpaine, ECM parametrit(kaikki), Sytytyslaitteet(myös triggeri), Moottorin mekaaninen kunto (ohivuodot), Nokka-akselin säätely, Ajoitukset(ei ainoastaan merkkien mukaan vaan todellisen nokka-akselin ja kampiakselin asennon mukaan)
sitten päästään vasta tarkempiin joissa katsastellaan oskilloskoopilla kampiakseli/nokka-akselin pulssit, suuttimen ohjaus pulssit, puolan ensiövirranohjaukset jne... sitten tietysti perus ECM johtosarjamittaukset. Aikaa voi helposti vierähtää 5 työpäivää kun oikein ruvetaan penkomaan joten nämä ei todellakaan ole aina helppoja ja testerillä löytyviä ongelmia.

Yleensä jos perustarkastuksissa mitään ilmene.. kannattaa jaksaa ajella niin kauan kuin vian saa jatkuvaksi niin se on helpompi löytää ja säästyy monen ihmisen rahaa ja aikaa... Tästä nyt vois tilittää pitempäänkin mutta varmaan tuli asia selväksi ja vähän asian sivustakin  :)
Otsikko: Vs: V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut
Kirjoitti: eetsi - 18.06.2011, 23:44:22
Missäs päin suomea vaikutat? :D noei.. aika hyvin tota tietoa löytyy ainakin :D  Pari korjaamoa on jo luovuttanu ton kanssa. Niin rupeen minäkin :D
Eli siis nykii ainoastaan kierrosalueella 1500-2000 jos on vähän enemmän kuormaa tai kiihdyttää. Tyhjäkäyntiä käy hienosti ja ylemmillä kierroksilla toimii kun kello.

Lambda vaihdettu joku aika sitten ja sinisen tiskiltä vielä. Anto siitä vikakoodin. Ongelma ei lähteny sillä. Ainut mikä vikaa on helpottanu, on termostaatin vaihto :D Nyt siis nykii enää siihen asti kun lämmöt on keskellä, eli normaalit. Myös Ecun ohjelma päivitettiin, moottorin lämpötilatunnistin vaihdettiin, samoin oon vaihtanu nää perus suodattimet, tulpat, tulpanjohdot, kaasuläppäkotelo( tosin purkuautosta) yms.

Moottorihuollossa ne ajeli tolla ja katteli niitä juoksevia arvoja ja sano että jossain kohtaa kaasuläpän tunnistin anto erroria.? Tolla vaihdetulla läppäkotelolla siis. Voisko toi olla jotain?
Mitään vikakoodeja ei siis anna enää.
Noista oskilloskooppijutuista en sitten tiiä mitään :D
Kiitos paljon avusta!
Otsikko: Vs: V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut
Kirjoitti: VolvoSpecialist - 19.06.2011, 19:54:12
Missäs päin suomea vaikutat? :D noei.. aika hyvin tota tietoa löytyy ainakin :D  Pari korjaamoa on jo luovuttanu ton kanssa. Niin rupeen minäkin :D
Eli siis nykii ainoastaan kierrosalueella 1500-2000 jos on vähän enemmän kuormaa tai kiihdyttää. Tyhjäkäyntiä käy hienosti ja ylemmillä kierroksilla toimii kun kello.

Lambda vaihdettu joku aika sitten ja sinisen tiskiltä vielä. Anto siitä vikakoodin. Ongelma ei lähteny sillä. Ainut mikä vikaa on helpottanu, on termostaatin vaihto :D Nyt siis nykii enää siihen asti kun lämmöt on keskellä, eli normaalit. Myös Ecun ohjelma päivitettiin, moottorin lämpötilatunnistin vaihdettiin, samoin oon vaihtanu nää perus suodattimet, tulpat, tulpanjohdot, kaasuläppäkotelo( tosin purkuautosta) yms.



Moottorihuollossa ne ajeli tolla ja katteli niitä juoksevia arvoja ja sano että jossain kohtaa kaasuläpän tunnistin anto erroria.? Tolla vaihdetulla läppäkotelolla siis. Voisko toi olla jotain?
Mitään vikakoodeja ei siis anna enää.
Noista oskilloskooppijutuista en sitten tiiä mitään :D
Kiitos paljon avusta!

Sen kaasuläppäpotikan voi kattoa skoopilla. Jos se vika on jatkuvasti päällä sinne lämpöseen asti niin täytyy sen näkyä silloin myös kuvaajassa. Puolia et ole vaihtanut vai oliko ne tarvikepuolat? Kantsuu käyttää näissä sitten orkkis puolia. Se nokka-akselien säätely pitäs kans tutkia tässähän tais olla imupuolella VVT. Ne pa-paineet onko katottu kans ja se paineensäätimen kunto? letku pois imusarjasta niin näkee tihkuuko bensaa. Se imujärjestelmän (myös evap) savustus kannattaa tsekata kans.

Ei voi luovuttaa ennenkuin vika löytyy (mikäli maksaja löytyy)
Otsikko: Vs: V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut
Kirjoitti: eetsi - 19.06.2011, 21:09:27
Sen kaasuläppäpotikan voi kattoa skoopilla. Jos se vika on jatkuvasti päällä sinne lämpöseen asti niin täytyy sen näkyä silloin myös kuvaajassa. Puolia et ole vaihtanut vai oliko ne tarvikepuolat? Kantsuu käyttää näissä sitten orkkis puolia. Se nokka-akselien säätely pitäs kans tutkia tässähän tais olla imupuolella VVT. Ne pa-paineet onko katottu kans ja se paineensäätimen kunto? letku pois imusarjasta niin näkee tihkuuko bensaa. Se imujärjestelmän (myös evap) savustus kannattaa tsekata kans.

Ei voi luovuttaa ennenkuin vika löytyy (mikäli maksaja löytyy)


No maksajaksi oon siirtynyt nyt minä itse kun autokauppias ei oikeen suostu enää maksamaan. Oskilloskooppia ei kyllä löydy :D Nämä taitaa jo olla sitte korjaamon heiniä? Tai no, salon moottorihuolto jo luovutti ja sano syyksi sen kun ei löydy vikakoodeja :D voi helvetti, ja kehtaa vielä moottorihuolloksi itseään kutsua..
Toisen puolan alareunassa oli halkeama, joten koitin uudella tarvikepuolalla, ei ollut vaikutusta. Imujärjestelmästä ei ole bensaa tihkunut ja silmämääräisiä imuvuotoja ei ole. Hankalaksi menee :D