Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Matu_68 - 01.07.2012, 19:45:11
-
Olisiko viiksessä vika kun pissapoika ei toimi kuin satunnaisesti ja etulasille tulee vettä sekä taaksepäin että eteenpäin liikkeellä, kun viikseä käyttää jos sattuu toimia??.. Suurin piirtein samaan aikaan (parin viikon päästä) takalasin pyyhin jumittui väärään asentoon.. Ja veden tulo lakkasi myös takalasille, jossain vaiheessa..
Purkasin takaluukun ja pyyhkimen moottori oli kuuma. Otin johdon irti ja samalla vaihdoin lukon, koska auto oli herjannut takaluukku auki.. Ei korjaantunut sekään vika.. >:(
Nyt menee hermo ei ole toiminut koko keksintö kunnolla ollenkaan. On laatikko rempattu, laakeri eturenkaasta ja etulasin nostin puolen vuoden aikan jonka se on meillä ollut... ELK
Eikä laatikko vieläkään vaihda pehmeesti prkle.. :crazy2:
-
Taka- ja etulasia kastellaan samalla moottorilla, jonka pyörimissuuntaa muutetaan. Pumppu löytyy oikean etupyörän etupuolelta kun lokaria hieman raottaa etureunasta.
"Takaluukku auki" tarkoittaa usein katkennutta takaluukun johtoa.
Jumiutuneen pyyhkimen kannen voi avata ja akselin voi naputella pois ja puhdistaa ruosteesta ym.
-
Eli nyt vettä tulee eteen painoi tai veti viikseä.. (jos sattuu toimimaan..)
Olisko vika nyt kummassa päässä, viiksi vai moottori?? Siinäpä pulma.. :-\
Pitää purkaa toi takapään pyyhin systeemi ja koettaa korjata. Olisi kiva tietää minkävärinen johto olisi mahd. poikki..
Kaikki ne näytti ehjiltä ja vetämälläkään ei löytynyt poikkinaista..
-
Avasitko sitä johtonippua sieltä luukun sarasta??
Kannattaa ihan aukaista se kokonaan. Ottaa sen kontin yläreunan panelin pois paikaltaan niin sieltä pääsee hyvin käsiksi ja saa löysiä johdinnippuun.
Mulla kun lopetti keskuslukko toimimasta, niin tutkiessa selvisi että viisi johtoa oli kokonaan poikki ja kaikista muista johtimista oli suojakuoret jo katkeilleet.
-
Avasin saranan muovin ja takaluukun sisäverhouksen. Pitää katsoa saisiko irti lisää muovia sisäpuolelta.
Jospa viallinen kohta löytyisi..
Jos jollakin olisi kokemusta siitä pesuri asiasta niin olisi kiva saada kommentteja..
-
Itsellä reistaili myös pissapojan vedentulo pari viikkoa sitten. Pumppu pyöri, mutta mitään ei lentänyt.
Täytin säiliön eikä vieläkään lentänyt. Viaksi löyty tukkeutunut ilmaletku, eikä pissapojan säiliöön päässyt korvausilmaa tilalle.
Ilmaletku lähtee siitä pesunestesäiliön yläosasta.
Oot ehkä jo tutkinutkin, ajattelin kuitenkin mainita.
-
Pumppu on täysin pimee kun ei toimi, ja ihmeellistä on se että aina tulee vettä tuulilasille työnsi tai veti vipua jos sattuu toimimaan..
Pitäisi ilmeisesti mennä takalasille toisesta asennosta..
-
Eli nyt vettä tulee eteen painoi tai veti viikseä.. (jos sattuu toimimaan..)
Luulisin että vika on siinä viiksessä. Viiksestä menee kytkintieto SWM-moduliin, joka on ratin alla oleva tietokoneyksikkö. Siitä kulkee data CEM-keskusyksikölle, jossa on kaksi relettä tuolle moottorille (suunnan vaihdon takia). Vikakoodinlukijakin saattaisi havaita jonkunlaisen vian. Joku naksahdus pitäisi kojelaudan alta kuulua kuskin puolelta kun viiksestä vääntelee. Sulake F34 on CEM:n alareunassa ja suojamuovi jalkatilasta pitää poistaa että se CEM ja sulakkeet näkyvät.
Pesurin moottorin päädyssä on joku muovinen liitinosa, minne etu- ja takapään letkut menevät. Siinäkin voi olla joku vika. Se voi olla vaikka jäätynyt talvella ja on jotain mennyt rikki?
... niin ja juuri viimeviikolla vaihdoin yhden pesurin pumpun, kun oli vaan jumissa.
-
Ainakin mulla -03:ssa on takalasin pissapojalle oma moottori,tämä tuli toteen kun eteen antoi vettä mutta taakse ei ja joutui sen moottorin uusimaan en tiedä narrasivatko mutta näin kertoivat.
-
Kyllä tässä on "säästetty" ja on yhteinen pumppu eteen ja taakse.
-
Rele naksuu sekä eteen ja taakse asennossa mutta vesi puuttuu :-\
Joten jokin tieto menee mutta mikä ja mihin??
-
Jos releet (2 kpl) naksuvat, niin viikseä ei kannata enempää epäillä tässä vaiheessa. Mittaisin pumpun päässä johdoista meneekö sinne virta ja vaihtuuko virran suunta kun viiksi on eri asennossa.
-
Pitää varmaan varmistaa että ei ole sama rele joka napsuu..
-
Pitää varmaan varmistaa että ei ole sama rele joka napsuu..
Voi olla korvakuulolta vaikea havaita. Helpompi on mitata pumpun kohdalta johdoista jännite vaikka pumppu paikoillaan. Mun yleismittarissa on käteviä piikkikärkiä, jotka voi painaa johdon kuoren läpi,
-
No niin, omassa autossa on nyt täsmälleen sama vika eli veti tai työnsi viiksestä niin vettä tulee vain etulasille?
eli mihähän mahtaa olla vian aiheuttaja?
-
No niin, omassa autossa on nyt täsmälleen sama vika eli veti tai työnsi viiksestä niin vettä tulee vain etulasille?
eli mihähän mahtaa olla vian aiheuttaja?
No niin, vika korjattu eli pumppu vaihtoon (05- autossa siis on vain yksi pumppu joka vaihtaa suuntaa, vanhemmissa malleissa on kaksi)
Ja Motonetin pumppu 12-1229 ei käy, väärä sähköliitin
-
Itsekin tuon pumpun vaihtaneena totesin, ettei Motonetin tarjoama osa sovi liittimen osalta.
Pyysin tiskille vastaavan ikäisen Forf Mondeon pumpun ja se sopi paikoilleen. Hinnaltaan oli 10 €.
-
Ihmettelin omaa XC70-05 kun ei joka vedolla ruuttaa tuulilasille, tänään huomasin että ne kerrat kun ei lennä niin ampuukin takalasille vaikka vetää eteenpäin. Hienoja vikoja :D Mutta vissiin pumppu menossa kun pyörii välillä väärinpäin?
-
Moi!
Ostin Motonetin pumpun 12-1229 ja nyt aloin lueskelemaan täältä, että mikä mättää kun ruikkii tuulilasille viiksen molemmissa asennoissa, eli eteenpäin tai taaksepäin viiksestä.
Maikki_S oli vaihtanut Ford Mondeon pumpun joka toimi oikein. Onko toiset vaihtaneet ton Mondeon pumpun, toimiiko se. Jos toimii, niin mikä sen tuotenumero on Motonetissä?
Onko tämä oikea tuotenumero: 12-1247?
Kiitos jos vaivaudutte vastaamaan. Itsekin tuon pumpun vaihtaneena totesin, ettei Motonetin tarjoama osa sovi liittimen osalta.
Pyysin tiskille vastaavan ikäisen Forf Mondeon pumpun ja se sopi paikoilleen. Hinnaltaan oli 10 €.