Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: hukka - 01.07.2012, 20:30:14
-
Lankon 945 teki eilen temput.
Rupesi pätkimään ajossa, sammui, lähti hädin tuskin uudestaan käyntiin, kulki kotiin asti.
Tänään rupesimme selvittämään vikaa!
-Ainut vikakoodin minkä antoi oli lambdananturi. Lambda on vaihdettu pari viikkoa sitten.
-Nollasimme koodit.
-Kokeilimme käyntiin, kävi juuri ja juuri, ei vastannut kaasuun, lopuksi sammui itsestään.
-Kokeilimme kaverin volvosta lainata suuttimienrelettä, ei auttanut.
-Kokeilimme vaihtaa ohjainboksin, mikä on vänkärinjalkatilassa. Ei käynnistynyt!
-Samalla mittaristonmerkkivalot katosivat.
-Laitoimme oman ohjainboksi takaisin. Mittaristonvalot ovat edelleen pimeät.
-Auto ei enään lähde käyntiin. :(
-Bensapumpunrele naksuu, joten sekin taitaa olla ehjä.
Bensaa on tankissa, joten ei ole siinä vika.
MISSÄ VIKA?
Tekniikka on: B200f+m47. Vuosimallia -91.
-
akun jännite? suriseeko bensapumppu? tuleeko ylipäätään bensaa ettei suodatinkin tukossa?
kipinä?
-
Virta sieltä on loppu.
-
akun jännite? suriseeko bensapumppu? tuleeko ylipäätään bensaa ettei suodatinkin tukossa?
kipinä?
Akussa ainakin on virtaa. bensaa tuli ainakin ekalla yrittämällä, koska silloin kävi hetken aikaa.
Kipinää epäilimme myös. Pyörittelimme kaikkia tulpanjohtoja+puolanjohtoa. Jos olisivat irronneet. Ei auttanut.
-
Virta sieltä on loppu.
Pyörittää kyllä starttia hyvin.
Ellei sitten lopussa akunvaraus ruennut hiipumaan. Ei ainakaan huomattu.
-
imm hajalla? Heiluuko kiekkamittari startatessa? Tarkista sulakkeet ja maadotukset, myös boxi ja mittaristo.
-
imm hajalla? Heiluuko kiekkamittari startatessa?
Luulisi antavan siitä vikakoodin?
Lanko starttasi ei tiedä heiluiko :(
-
Virtalukonpohja.
-
Akussa ainakin on virtaa. bensaa tuli ainakin ekalla yrittämällä, koska silloin kävi hetken aikaa.
Kipinää epäilimme myös. Pyörittelimme kaikkia tulpanjohtoja+puolanjohtoa. Jos olisivat irronneet. Ei auttanut.
kokeilitteko tulpan/ puolanjohtoa suoraan runkoon n 0.5-1 cm ilmavälillä
-
YKK-anturi
-
Se voi olla vika siinä lambda anturissa, itellä kävi samalla tavalla, kaikkien kokeilujen jälkeen vaihdettiin parempilaatuinen tarvike lambda ja ongelmat loppu. Oli se "uusi" lambda paksussa noessa antoi alusta saakka väärää tietoa.
-
Lambdan voi laskea oireista pois, kun ottaa siltä piuhan irti ja kattoo mitä tapahtuu. Kastuuko tulpat startatessa, eli se saa oikeesti bensaa? Ja ihan mielenkiinnosta (kun olen oman purnukkani saanut käyntiin ilman mitään valoja (mukaan lukien mittariston kaikki valot) ja lähtenyt vielä ajamaankin hämärässä ja ihmetellyt, kun on jotenkin outo fiilis :D), kun kääntää virrat päälle, niin toimiiko esim. lämppärin puhallin ja valot? Noin niinkun, liikkuuko virta muutenkin kuin startille, kun avainta käännetään. Lupaileeko tuo muuten edes startatessa vai pyörittääkö se vaan tyhjää?
Ari E:n ehdottama kipinätesti olis myös paikallaan ja ottaa sen alkuun tulpanjohdolta ja jos siellä pimeetä, niin puolan johdosta vasta sitte (josko pääsis puolan johdon vaihtamalla).
-
Bensanpaineen voisit myös mitata, normirengaspainemittari käy siihen bensatukissa olevaan mittayhteeseen...
-Virrat päällä asennossa pitäisi olla 3 bar
-Tyhjäkäynillä noin 2,5
-Kaasua reippaammin annettaessa 3 bar
Tällä kokeilulla saa selviää se saako polttoainetta, suuttimien toiminta selviää siitä että niiden pitäisi rapsahtaa kun käännät virrat päälle.
-
vika löytyy yleensä, kun testaa kipinän, seuraavaksi bensansaanti sisältäen tarkistuksen jossa kuunnellaan naksahteleeko suuttimet startatessa, tähän käy normaali meisseli suuttimen ja korvan väliin.
Jos ei tule kipinää eikä suuttimet naksu > ykk anturi, vl-pohja tai pää rele. Jos kipinää saa ja suuttimetkin naksuu, mutta tulpat on kuivat, on syytä epäillä tukkeutunutta suodatinta, siis jos pumppu surisee.
Lambda korjaus ei taida olla käytössä kylmällä koneella. Kannattaa kokeilla irrottaa vielä imm johto irti
-
Bensanpaineen voisit myös mitata, normirengaspainemittari käy siihen bensatukissa olevaan mittayhteeseen...
Asiaan vähän liittyen,-91 ei välttämättä ole vielä sitä venttiiliä bensatukissa. Se taitaa kulkea käsi kädessä sen mallimuutoksen kanssa, jossa vielä oli erillinen kylmäkäynnistyssuutin, ei ollut tuota venttiiliäkään. Kun suutin poistui ja rikastus hoidetaan normaalisuuttimilla, löytyy tuo painemittauskohtakin.
Omassa entisessä -91 FT:ssä oli noin ja näissä vähän uudemmissa mistä kk-suutin puuttuu, tuo venttiili löytyy.
-
Ootko kattonu jakohihnan että onko hypänny muutaman hampaan? Itellä kävi niin ku tein moottori jarrutuksen.. Auto pysy juuri ja juuri käynnissä ja kun painoi kaasua niin ei jaksanu lähtee kiertämään.
Kannattaa myös tarkastaa sytytyksen ajoitus.
Ite tarkastaisin nuo niin saa nekin pois laskuista, aikaa menee kuitenkin vain 10-15 min.
-
Tänä iltana rupeamme tarkastelemaan asiaa uudestaan. Jos sää sallii..
Tarkastamme aluksi perusasiat, virranmäärä, sytytys, bensansaanti yms.
-
Luulisi antavan siitä vikakoodin?
sehän antoi vikakoodiksi lambdan ja tässä se voi tarkoittaa IMM. aiemmin ehdotettiin jo piuhojen irrotusta
Miksi muuten lambda vaihdettu pari viikkoa sitten, olisko alunperinkin vika IMM
-
sehän antoi vikakoodiksi lambdan ja tässä se voi tarkoittaa IMM. kokeile irrottaa IMM piuhat, josko kävisi paremmin
Miksi muuten lambda vaihdettu pari viikkoa sitten, olisko alunperinkin vika IMM
Vaihdettu aikasemmin lambda , koska se antoi koko ajan vikakoodia!
Antoi pari viikkoa sitten imm vikakoodin. Se korjaantui käyttämällä imm irti. Sen jälkeen ei ole imm antanut koodeja.
-
Eli onko imm vika vaikka antaa lambdan vikakoodia??
-
Eli onko imm vika vaikka antaa lambdan vikakoodia??
voi olla Imm, bensansaanti, kipinä tai tuo jaon hyppääminen, tuohan vaan herjaa ettei pysty säätämään seosta kohdilleen :)
-
Päivän tulos:
Virtaa on.
Bensaa tulee.
Kipinää tulee, samalla vaihdettiin uudet tulpat. Edelliset olivat vaihto kunnossa.
Saatiin auto sahaamalla käyntiin, kävi huonosti. Ei vastaa kunnolla kaasuun!
Epäilemme nyt sitä jakopään hyppäämistä.
Jakopäänremmi tuntui löysältä. Ainakin mielestämme.
Löysimme jonkun edellisen omistajan vaihtomerkinnän. Vaihdettu vuonna 2003. Kilometrejä 200tkm. Nyt ajettu 310tkm. :P
-
Päivän tulos:
Virtaa on.
Bensaa tulee.
Kipinää tulee, samalla vaihdettiin uudet tulpat. Edelliset olivat vaihto kunnossa.
Saatiin auto sahaamalla käyntiin, kävi huonosti. Ei vastaa kunnolla kaasuun!
Epäilemme nyt sitä jakopään hyppäämistä.
Jakopäänremmi tuntui löysältä. Ainakin mielestämme.
Löysimme jonkun edellisen omistajan vaihtomerkinnän. Vaihdettu vuonna 2003. Kilometrejä 200tkm. Nyt ajettu 310tkm. :P
Saattaa hyvinki jako olla pompannu ::)
-
Päivän tulos:
Virtaa on.
Bensaa tulee.
Kipinää tulee, samalla vaihdettiin uudet tulpat. Edelliset olivat vaihto kunnossa.
Saatiin auto sahaamalla käyntiin, kävi huonosti. Ei vastaa kunnolla kaasuun!
Epäilemme nyt sitä jakopään hyppäämistä.
Jakopäänremmi tuntui löysältä. Ainakin mielestämme.
Löysimme jonkun edellisen omistajan vaihtomerkinnän. Vaihdettu vuonna 2003. Kilometrejä 200tkm. Nyt ajettu 310tkm. :P
Jos on remmi löysällä niin hyppää melko helposti, varsinki moottori jarrutuksessa.
-
Ei auttanut remmin vaihto >:(
Mites sitte kannattaa tarkastaa/vaihtaa?
-
Jos et vielä ole kokeillut imm töpsä irti niin kokeile nyt.
Jos bensaa tulee oikeasti sylinteriin asti ja kipinä on olemassa ja jako kohdillaan, ei vaihtoehtoja ole enää montaa.
Sytkän pääte voi myös oireilla noin, kipuna tulee huonosti ja vähän miten sattuu...
Ps. Kun ne mittariston varoitusvalot häipyi boksia vaihtaessa, katoppa ettei ole sieltä boksin tyköä maajohto irronnut siitä maadoitusrimasta.
http://www.matthewsvolvosite.com/downloads/1994_940_wiring_diagram.pdf
-
Jos et vielä ole kokeillut imm töpsä irti niin kokeile nyt.
Jos bensaa tulee oikeasti sylinteriin asti ja kipinä on olemassa ja jako kohdillaan, ei vaihtoehtoja ole enää montaa.
Sytkän pääte voi myös oireilla noin, kipuna tulee huonosti ja vähän miten sattuu...
IMM kokeiltiin pari päivää sitten. Huononsi käyntiä entisestään, töpselin irroituksen jälkeen.
Kipinä tulee joka tulppaan. Taitaa silti vika olla sytytys puolella.
Eilen saatiin auto hetkeksi taas käymään. Kävi aluksi huonosti, käynti parani välillä hiukan, kävi jopa tyhjäkäyntiäkin, välillä muka vastasi kaasuunkin, välillä ei, poltti pari kertaa bensaa putkessa (paukkeesta päätellen). Sammutimme auton, keräsimme kamat koeajoa varten, ei käynnistynyt enään! :( Lupailee kyllä, mutta ei käy.
-
Ei auttanut remmin vaihto >:( Mites sitte kannattaa tarkastaa/vaihtaa?
Onko VARMASTI jakoremmin jako kohdallaan? (Asensikko remmin siihen, missä oli ennen irtiottamista?)
Tulpanjohtojen paikat VARMASTI oikeissa paikoissaan jakajalla? Tulpanjohdot mitattu ohomien osalta?
-H-
-
Veikkaisin IMMiä. Itellä oli melko samanlaisia oireita eikä antanut mitään vikakoodia :P
-
Heitämpä tähän tuon itselle sattunen vian eli tankissa oli vettä.. Pätki ja ryki ja sytytti lambda-valoa ja antoi koodeja jos jonkinlaisia.
Bensaa tuli, kipinää myös, ja jako ja puristuksetkin oli kohdillaan. Epätoivossa aloin jo jotain ECUa tms. epäilemään.
300 euron osien vaihtelun jälkeen, (sytytys ja polttoainelinjan osia) tuli ahaa elämys.
Tankki tyhjäksi ja uutta pensaa, ei auttanut.
Tankki tyhjäksi ja uutta pensaa ja 2pulloa masinolia, viat hävisi.
Omaa autoa on aikanaan tankattu usein Venäjällä ja kannusta, sieltä ja 95e10 kokeiluista se vesi tankkiin on kai joutunut.
Toivottavasti saat auton kondikseen. :)
-
Omaa autoa on aikanaan tankattu usein Venäjällä ja kannusta, sieltä ja 95e10 kokeiluista se vesi tankkiin on kai joutunut.
Ei pitäs tässä ketjussa kommentoida, mutta pitää kuitenkin. Toi 95E10 on sama, kuin laittais Masinolia (joka siis etanolia) tankkiin. 95E10 siis ennemminkin sitoo sen veden polttoaineeseen (etanoliin). Mut ei siittä sen enempää tässä threadissa :-X
Tästä vois tietty kysyy, että onko tankki miten tyhjä? Vesi menee siis tankin pohjalle, jos siellä semmosta on. Onko tota muuten kokeiltu toisilla tulpanjohdoilla? Itsellä oli pari kuukautta vanha tulpanjohto (vaihdoin käyntihäiriön takia johdot uusiin) rikki ja siitä pystyi päältä mittaamaan voltteja. Huomasin sattumalta vian, kun se löi kynsille.
-
Vaihdettu aikasemmin lambda , koska se antoi koko ajan vikakoodia!
Antoi pari viikkoa sitten imm vikakoodin. Se korjaantui käyttämällä imm irti. Sen jälkeen ei ole imm antanut koodeja.
Jos on yleismittaria käytössä, mittaa imm pinni numero 3 (musta-pun-johto) jännite.
pitäisi olla tyhjäkäynnillä 2v ja täyskaasu 5v
-
Minulla oli vajaa 2 vuotta sitten -93 945:ssa, B230FD (85 kW, 2.3 litraa ) samanlainen vika.
Yritettiin todella monta viikkoa korjata ja mietittiin vikaa. Vein tunnetulle
Volvo-korjaajalle Helsinkiin ja kyllä se sieltä toimivana takaisin tuli.
Vika ei selvinnyt, koska en oikein uskonut heidän selityksiään.
Väittivät, että oli vääränlaiset sytytystulpat. Olihan se niillä toiminut jo ainakin vuoden.
Kysymys oli kai siitä R-merkinnästä (sekö puuttui/oli liikaa itse laittamissani tulpissa).
Muitselen että olisin jo vuoden ajanut noilla itse vaihtamillani tulpilla eli n. 16000 km.
Nyt juuri äsken eli pari viikkoa sitten uskaltauduin mittaamaan puristuspaineet (olivat tasaiset ja oikein hyvät, 13 kg).
Tulpissa (NGK) oli joku koodi, jossa oli R-kirjain mukana!
Ongelmat olivat alkaneet siitä, kun vaihdoin koko pakoputkiston ja katalysaattorin itse viikonloppuna mökilta.
Takasarja tuli rosteria. Etuputki ja katalysaattori Volvon tarvikeosia (kat ei kovin halpa, vajaa 200 €)
Motonetista. Pystyin ajamaan kotiin sunnuntaina n. 60 km ja varoitusvalo (lambda kirjain) syttyi. Kun pääsin 120 km ajon
jälkeen taloyhtiön parkkihalliin Helsingissä, ei auto seuraavana aamuna käynyt kuin erittäin vaivoin.
Tähän kyllä liittyy akun heikkous. Tosin uusi ladattu akkukaan ei enää auttanut.
Ihan kuin olisi sytytys ollut helvetisti pielessä, käynyt kahdella pytyllä tms. Autoi jakso vaivoin käydä
ja vastasi kaasuun vain hieman. Tuli mieleen, voisiko olla saanut bensaa liikaa?
Akkukin otettiin välillä irti, mutta siitä ei ollut apua.
Monen viikon päästä työkaveri hinasi auton korjaamoon.
En ole ollenkaan varma mitä tuo korjaamo oikeasti korjasi. Sytytystulpat vaihdettiin, ei
muita osia tai säätöjä. Kai ne vikakoodit lukivat myös.
-
tarkista bensan paineensäädin, letku irti kaasuläpän asentotunnistimen vierestä ja sieltä ei saa tulla bensaa. Se kaasuläpän asentotunnistin on myös helppo tarkistaa, vähän kääntää pitäisi naksahtaa. Mikä sytytys siellä on bosch vai bendix?
-
Minä epäilisin sitä immua. Kannattaa kokeilla toisesta autosta.
Tai sitte onko tankkianturihärdelli kunnossa, ettei oo putket ruostunu puhki?
-
Luovutimme auton suhteen!
Tähän asti vaihdetut osat:
-Jakopäänremmi.
-Virranjakaja+pyöriä.
-Tulpat.
Bensaa tulee, kipinää tulee!
Auto hädintuskin käynnistyy, ei käy kaikilla pytyillä!
AUTON ON PÄÄTETTY MYYDÄ! OMISTAJA EI JAKSA ENÄÄN RUUVAILLA!
Jos joku haluaa tästä helpon projektin, niin minuun voi ottaa yhteyttä!
Auton tietoja:
945 vm:91 ajettu:310tkm. 7-paikkainen (ilman painorajaa), musta kangas sisusta, vakkari (ei toimi), aikaslailla "karvalakki" malli. Väriltään vaalean kulta. Ajoaikaa tais olla joulukuuhun.
Mulla on koneella kuvia autosta, voin niitä jakaa tarvittaessa.
Hinta jossain 400-500€ paikkella.
-
vaihda se bensapumppu niin pääset ajelemaan..
-
Joko se nyt kuitenkin on kokeiltu toisilla tulpanjohdoilla? Se että kipinää tulee, ei vielä tarkota, että ne johdot olis täysin kunnossa.
-
Autohan on myynnissä, ostakee pois.
-
Auto tutkitaan läpi loppuviikosta vielä kertaalleen!
Sen jälkeen auto myydään rikkinäisenä TAI ehjänä!
Auton omistajalla on jo uusi auto tiedossa! Joten se pitäisi rahoittaa :)
Hieman OT:
"Uusi" auto on jo 40 vuotta vanha ja merkiltään volvo :pupu:
-
Ei pitäs tässä ketjussa kommentoida, mutta pitää kuitenkin. Toi 95E10 on sama, kuin laittais Masinolia (joka siis etanolia) tankkiin. 95E10 siis ennemminkin sitoo sen veden polttoaineeseen (etanoliin). Mut ei siittä sen enempää tässä threadissa :-X
Tästä vois tietty kysyy, että onko tankki miten tyhjä? Vesi menee siis tankin pohjalle, jos siellä semmosta on. Onko tota muuten kokeiltu toisilla tulpanjohdoilla? Itsellä oli pari kuukautta vanha tulpanjohto (vaihdoin käyntihäiriön takia johdot uusiin) rikki ja siitä pystyi päältä mittaamaan voltteja. Huomasin sattumalta vian, kun se löi kynsille.
Jos litran pulloon laitetaan 1/2 litraa vettä ja 1/2 litraa 95E10:ä, jonkin ajan kuluttua pullossa oleva vesi on lisääntynyt.
Näin väittää tutkimus lehdessä jota etsin kuumeisesti todistaakseni etten ole keksinyt tuota päästäni, vaan luin sen ihan vakavasti otettavasta aikakausilehdestä.. :crazy2:
-
Meillä on myös siskon 740:issä aivan samanlaiset kummitusongelmat :buck2:
Yhtäkkiä sammui kaupungille, ei käynnistynyt millään vaikka sai bensaa ja kipinä tuli... käynnistyi viikon päästä ihan normaalisti, toimi hyvin päivän ja taas kaputt!!!
Tänään pitäis tarkemmin syynätä sitä jos löytyis jotain vikaa....
-
Ei tähän koskaan mitään järkevää vikaa löytynyt.
Auto kävi korjaamolla. Käyttivät jakopään irti vielä kertaalleen. Tarkastivat venttiilit. Mitään vikaa ei löytynyt!
Laittoivat tankkiin reilusti bensaa siltä varalta, jos bensamittari sekoilee.
Kytkin nesteet olivat tulleet pihalle. Sinne laittoivat jonkun tiivistesarjan.
Nyt TOIMII hyvin! ;D