Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: Ökykisko - 02.07.2012, 05:12:44

Otsikko: b2x0 vauhtipyörän anturi
Kirjoitti: Ökykisko - 02.07.2012, 05:12:44
onko tuo kyseinen anturi hall vai vr-tyyppinen vai mikä anturi se on?
jos on hall niin voisi käyttää ilmeisesti megan anturoinnissa hyväksi?
Otsikko: Vs: b2x0 vauhtipyörän anturi
Kirjoitti: HembalanD - 02.07.2012, 18:25:42
Riippuu koneesta. Jos tarkoitat esimerkiksi B2X0F koneen anturia, on VR tyyppinen ja käy vallan mainiosti megan kanssa.
Otsikko: Vs: b2x0 vauhtipyörän anturi
Kirjoitti: Ökykisko - 02.07.2012, 18:52:18
siinä on itsessään magneetti ja anturiin tulee 3 johtoa joista yksi on "suojamaa" tms. jos se on vr-tyyppinen,niin eikös siihen tarvitse megaan lisälevyn.
sitä en halua kun on parempi mitä vähemmän on ns."ylimääräisiä" osia.
Otsikko: Vs: b2x0 vauhtipyörän anturi
Kirjoitti: sjs - 02.07.2012, 20:44:59
VR (variable reluctance), eli induktioanturi on lähes kaikissa moottoreissa lukemassa kampiakselia. Nokalla sitten löytyy hall-antureita esim. virranjakajista.

Mutta siis volvon koneissa on kaikissa VR anturi vauhtipyörällä, en ainakaan poikkeuksia ihan heti keksi.
Pätee ainakin kaikki vinokoneet riippumatta auto ja vuosimallista ja rellukoneet ja "tinakoneet" joissa sähköohjattu polttoaineensyöttö. Kaasarikoneissa sit VR anturi vaan jos ovat renix/bendix sytkällä (esim B200K).

B230A taitaa olla hall-virranjakajalla kuten iso osa muista "kymppisarjan" kaasarivinokoneista, esim B19A/21A/23A.

Kampiakselilla ei voi oikeen käyttää HALL-anturia, jos haluaa tarpeeksi tarkkaa ohjausta, hall-anturin reagointikyky ei ole yhtä nopea kun VR-anturilla, siksi lähes kaikissa moottoreissa on kampiakselilla VR-anturi lukemassa esim 60-2 reikälevyä. Nokalla sitten HALL antureita, koska pyörii vaan puolet moottorin nopeudesta ja harvempi hammastus. Tosin tarkkuus kärsii sit tuosta.

Itsellä nokalla 16v vinokoneessa 20-1 polkupyörän takaratasta lukemassa HALL anturi, eikä kampuralla anturointia.

Mutta kampuran 60-2 vauhtipyörän "hammasratasta" et saa HALL anturia varmasti lukemaan jos meinaat paljon yli 2-3000rpm kierrättää, ja tuskin muutenkaan saat HALL anturia sitä reikäkehää lukemaan kun on vääränmallinen.
Otsikko: Vs: b2x0 vauhtipyörän anturi
Kirjoitti: Ökykisko - 03.07.2012, 02:20:31
tarvii varmaankin tilailla honeywell anturi sitten..anturi ei tule vauhtipyörälle vaan triggeripyörä tulee olemaan kampiakselin toisessa päässä ja muistaakseni oli 12-1 tms. ja siksi kyselin vain kun on tollanen, ilmeisesti nyt siis vr-anturi hyllyssä.
mut joo kiitos vastauksista.

toinen vaihtoehto lienee ottaa pyörintätieto jakajasta.
Otsikko: Vs: b2x0 vauhtipyörän anturi
Kirjoitti: Brick - 19.11.2012, 18:00:48
Ymmärsinkö nyt oikein, että FT koneen vauhtipyörän lukijaa lukemassa vakio pottapyörää voi käyttää sellaisenaan megan kanssa?
Otsikko: Vs: b2x0 vauhtipyörän anturi
Kirjoitti: Ari E - 19.11.2012, 18:12:30
Ymmärsinkö nyt oikein, että FT koneen vauhtipyörän lukijaa lukemassa vakio pottapyörää voi käyttää sellaisenaan megan kanssa?
juurikin näin, pitää vaan tinailla 2.2 megaan vr-muunnin, 3 levyltä toi löytyykin vakiona


Se jakajan hall helppo ratkaisu, jos pysyy jakaja sytkässä
Otsikko: Vs: b2x0 vauhtipyörän anturi
Kirjoitti: Brick - 19.11.2012, 18:15:47
juurikin näin, pitää vaan tinailla 2.2 megaan vr-muunnin, 3 levyltä toi löytyykin vakiona


Se jakajan hall helppo ratkaisu, jos pysyy jakaja sytkässä

FT koneeseen meinasin megan laittaa ohjaa sytkää ja bensaa niin käytetään VR-anturi hyväksi. Valmiin ekun ku tilaa niin saa valita hall tai vr lähdön.
Otsikko: Vs: b2x0 vauhtipyörän anturi
Kirjoitti: Denso - 30.03.2013, 10:12:16
Siis pystyykö esim e-koneen jakajaa käyttämään vr-anturin korvikkeena?