Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: volovo240 - 02.07.2012, 16:19:56
-
Auton tyhjäkäynti on olematon, aivastelee imuputkeen, kaasuun vastaavuus olematonta ja booaa kun yrittää enemmän antaa kierroksia. Tutkin tänään imupuolta ja ihan ok tuntus olevan. Haitariputki on uusi. Tänään katsastuksessa päästöistä kiinni,arvot tyhjäkäynnillä: co 0,1 co2 12,3 hc 37 o2 4,1 ja kierroksilla: co 0,03 co2 10,2 hc 81 ja o2 6,4. Hylätty koska Lambda arvo poikkeaa tavanomaisesta:Ei mitään.
Lambda valo ei pala missään vaiheessa,eikä töpselin irroitus vaikuta käyntiin mitenkään. Voiko olla vain anturi sökö? Ihmetyttää vain kuinka tuo voisi noin paljon käyntiin vaikuttaa ettei edes ylämäkiä pääse autolla ylös. Eikö näissä ole minkäänmoista vikatilaa?
-
On vikatila. Lue vikakoodit alkuun
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0
-
2-1-2:sta sekin vilikuttaa.
Kuinkas tuo mitataan? Mitataanpa sitten se ensin.
Edit Joo eli yleismittari merkkiä Biltema anto arvoo 0,50-0,52. Voiko tää aiheuttaa singaalin puuttumis koodin? Jännä kun katastusasemankankin lapussa tuo arvo puuttuu kokonaan. Liijan alhainenhan tuo joka tappauksessa on.
-
Lambdan voit mitata siten että kone kuumaksi ajettuna auto tyhjäkäyntiä käymään, signaalipiuhasta mitattuna maata vasten jännitteen pitää ehjällä lambdalla vaihdella 0-1V välillä jatkuvasti, rikkinäinen lambda näyttää yhtä ja samaa arvoa.
Nyt en muista pitikö johdon olla kiinni mutta muistaakseni piti ettei LH mene vikatilaan. Korjatkaa ken paremmin muistaa.
Jos lambda mittauksissa saat "normaaleja" tuloksia, kokeile IMM pistoke irti käyntiä, paraneeko? Rikkinäisen lambdan tapauksessa pitäisi kyllä johdon irroituksella käynti parantua. Irroitithan sen oikean, signaali piuhan?
Kannattaa myös tsekata, onhan sytytyspuoli kunnossa? Tulpat, johdot, jakaja?
-
Jakaja ja pyöriä sekä tulpat ovat meleko uudet,alle tonni ajettu ja jakaja pyörineen uuden veroiset edelleen sisältä. Joo ja siitä singaalijohdosta mittasin,musta ja oli kiinni kun mittasin,pysyi samoissa lukemissa kokoajan eli ei heitellyt arvoja. IMMin johdon irrotusta kokeilin nyt. Tyhjäkäynti tasaantui todella hyväksi ja aivastelu loppui,kaasua nopeasti kääntäessä booaa ja aivastaa. Hitaasti kaasuttaessa saa kierrokset rajoittimelle tasaisesti. Pistoke kiinni kierrokset huitelee 100-400rpm,pistoke irti 1300-1400.
-
Jos se lambdan jännite pysyy samassa ja oletetaan mittarin olevan kunnossa, on syytä epäillä hämminkiä lambdassa.
Kuin myös IMM:ssä jos kerta käynti tasaantuu. Käy vaan huonosti kun polttoaine syötetään ainoastaa kierrostiedon perusteella ilman IMM/lambdaa.
Missä päin auto on? Saisitko lainattua toista IMM joltain kaverilta?
-
Auto on Jyväskylän kuppeessa. Kaverilla 740 samalla koneella,täytyy kysästä josko antas kokeilla ELK
Tuli mieleen että katoinpas tuon immin sisäänkin tänään. Ei ollut mitenkään paskanen ainakaan silimällä kattomalla että puhdistuskaan tuskin auttaa.