Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: janne1984 - 05.07.2012, 20:30:22
-
elikkä kävin tänään ostamassa uuden lamdan niin onko väliä kummin päin ne johdot kytkee? kun uudessa on musta ja valkonen. ja vanhaa katsoin konehuoneesta siitä liittimen juuresta ni näyttäs et on kaks valkosta.
-
elikkä kävin tänään ostamassa uuden lamdan niin onko väliä kummin päin ne johdot kytkee? kun uudessa on musta ja valkonen. ja vanhaa katsoin konehuoneesta siitä liittimen juuresta ni näyttäs et on kaks valkosta.
uudenkin pitää olla kahdella valkealla ja mustalla, äläkä osta merkitöntä, kestää tuurilla sen puol vuotta
valkeiden järjestyksellä ei väliä, ovat lambdan lämpövastuksen johdot ja musta singaali
-
ok. kiitos neuvosta :)
-
lamda vaihdettu ja pari viikkoa ajeltu. no just äsken huomasin kun kotipihaa tulin ni sytty se lamdan merkkivalo palamaa (vihreä) ja katalysaattori hais. no luin vikakoodit niin ilmoitti lamdaa :O missähän mahtaa vika olla? tarvii koht mennä tarkistamaa et olenko liittänyt johdot oikein.
-
muuten liittämiseen mieni nyrkkisääntö... johtojen järjestyksellä ei ole väliä mutta ne valkoset tulee siihen kaksinapaseen liittimeen ja musta siihen ainoaan abikoon...
toinen että niitä ei saa juottaa ainoastaan puristusliittimillä ja sitten kutistesukka päälle.
-
eli kävin katsomassa liitokset musta on mustassa ja valkoiset valkoisissa. ja putkiliittimillä liititin mitkä mukana tuli. 3kpl. ja kutistesukkaa laitoin päälle. eli ohjeiden mukaan tein. täytyy mitata se huomenna.
-
muuten liittämiseen mieni nyrkkisääntö... johtojen järjestyksellä ei ole väliä mutta ne valkoset tulee siihen kaksinapaseen liittimeen ja musta siihen ainoaan abikoon...
toinen että niitä ei saa juottaa ainoastaan puristusliittimillä ja sitten kutistesukka päälle.
Saako se nyt sitten sen korvausilmansa (eli sen ilman joka kulkee kuparijohtimen ja muovikuoren välistä lambdalle johon lambda vertaa pakokaasua) kuitenkin, vai tukkiiko kutistesukka sen?
-
kutistesukkaa tulee noin 10cm matkalle, se saa sen ilmansa siitä anturin ja liitoksen väliltä... niin ja alkuperäsestä johosta lyhennetään ei uuden lambdan johdosta.
ihan boschin asennusohjeiden mukaankin...
-
Ostin itse motonetistä reilu vuosi sitten uuden 50e lambdan, ja laitoin kiinni. No nyt taas piti ostaa uusi, joten tilasin oikeen bosch merkkisen ja nyt näyttää olevan kunnon liittimetkin siinä.
Joten mihin ne liittimet nyt sitten laitetaan, vai parhaiten menee kun seuraa johtoja? Kun edellinen lambda asennettiin siten että leikkattiin vanhat johdot poikki (juuri tämä 50e lambda).
-
liittimet on syylärin päällä/takana siinä akun + navan lähistöllä...