Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: ReeVeeRee - 30.01.2011, 13:12:41
-
Alkoihan niitä vikoja tulemaan, kun sai auton katsastettua. :) Eli alkoi puhallin pitämään ääntä, ja satunnaisesti ei lähde edes pyörimään.
Noh. Ei muutakun hanskalokero pois ja tutkimaan.
Ihmetyksekseni löysin Volvosta toisen puhaltimen kierroksien säätimen. ??? Liittimestä kun työntää ylöspäin, niin kierrokset nousevat. :D
Mistä ihmeestä tällainen johtuu? En ole vielä ottanut puhallinta irti, kun ei ole uutta laittaa tilalle.
(http://img.youtube.com/vi/ndKF9DOUBP0/1.jpg) (http://www.youtube.com/watch?v=ndKF9DOUBP0)
Videon pätkä. Taattua Nokia laatua.
-
Mikä nopeus sinulla oli katkaisijasta käännettynä tuossa videolla?
-
Mikä nopeus sinulla oli katkaisijasta käännettynä tuossa videolla?
Täysillähän se. Ei automaatilla. Niin ja tossahan on automaattinen ilmastointi.
-
Itsellä tuli mieleen että hiilet ovat niin kuluneet että eivät ota kunnolla enää kiinni. Ja tuossa kun painat tuosta niin painat hiiliä niin että saavat kunnon kontaktin?
-
Voiskohan tuo kova äänikin johtua siitä?
-
Kova ääni tulee yleensä siitä kun jossain on väljää :)
-
Jos se nopeus kasvaa tuosta liittimestä painamalla niin tarkista nyt ensin se liittimen kunto.
Tuosta ei kyllä taida olla suoraa mekaanista kosketusta hiiliin. :pomo:
Kova ääni johtuu usein viallisista laakereista. Onko se sellasta hurinaa vai millasta? En videosta saanu selvää.
-
Jos se nopeus kasvaa tuosta liittimestä painamalla niin tarkista nyt ensin se liittimen kunto.
Tuosta ei kyllä taida olla suoraa mekaanista kosketusta hiiliin. :pomo:
Kova ääni johtuu usein viallisista laakereista. Onko se sellasta hurinaa vai millasta? En videosta saanu selvää.
Hurinaahan se.
-
Hurinaahan se.
Mulla nimittäin pitänyt joskus samanlaista ja kaveri joka noitten sähköjen kans pelaa työkseen niin sanoi että moottori menossa(laakerit).
En oo vaihtanu vielä kun ei oo nyt varamaan toista kuukauteen äännelly. *kop kop*
En oo omastani irti moottoria ottanu mutta kokeiles jos niihin laakereihin vois saada jotain voitelua.
-
Mulla nimittäin pitänyt joskus samanlaista ja kaveri joka noitten sähköjen kans pelaa työkseen niin sanoi että moottori menossa(laakerit).
En oo vaihtanu vielä kun ei oo nyt varamaan toista kuukauteen äännelly. *kop kop*
En oo omastani irti moottoria ottanu mutta kokeiles jos niihin laakereihin vois saada jotain voitelua.
Yleensä saa, kokeiltu juttu mutta siinä vaiheessa on kuulunut vain kitinää.. Saattaa auttaa pitkäksi aikaa mutta jäykkä laakerointi alkaa käydä etuvastuksen päälle ja tulee tuplahintainen remontti.
Tempaa mäjelle vaan ja uutta kehiin jos vaikuttaa sohlolta, pääset lopulta halvemmalla.
En tiiä. :)
-
Yleensä saa, kokeiltu juttu mutta siinä vaiheessa on kuulunut vain kitinää.. Saattaa auttaa pitkäksi aikaa mutta jäykkä laakerointi alkaa käydä etuvastuksen päälle ja tulee tuplahintainen remontti.
Tempaa mäjelle vaan ja uutta kehiin jos vaikuttaa sohlolta, pääset lopulta halvemmalla.
En tiiä. :)
Niin Motonetistä näyttää savan halvalla. http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=13-1886 <--- Jos tuo on.
-
Useempi vaihtoehto. :( Ota sitten tarkemmin tutkimatta selvää mikä niistä.
-
Itsellä tuli mieleen että hiilet ovat niin kuluneet että eivät ota kunnolla enää kiinni. Ja tuossa kun painat tuosta niin painat hiiliä niin että saavat kunnon kontaktin?
Juuri näin, hiilet ja kommutaattori oli tuossa kunnossa:
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=59811.msg1236827#msg1236827
-
Juuri näin, hiilet ja kommutaattori oli tuossa kunnossa:
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=59811.msg1236827#msg1236827
Availin ajankulukseni tota moottoria, mutta.... Millä tuo siipiosa lähtee irti tuosta moottorista. Muutenhan ei pysty purkamaan ja tarkastamaan hiiliä.
(http://i.imgur.com/kfG4il.jpg) (http://imgur.com/kfG4i)
-
Availin ajankulukseni tota moottoria, mutta.... Millä tuo siipiosa lähtee irti tuosta moottorista. Muutenhan ei pysty purkamaan ja tarkastamaan hiiliä.
Tukevasti siivet jotakin vasten ja varovasti akselia naputtelemalla irralleen.
-
Tukevasti siivet jotakin vasten ja varovasti akselia naputtelemalla irralleen.
(http://i.imgur.com/CMyue.jpg) (http://imgur.com/CMyue)
Siis tuohon vaan tuurnalla ja vasaralla naputtelee? Ei tunnu liikahtavankaan.
-
Laita jollain dremelillä se paskaks, jos se kerran rikki jo muutenkin on.
-
Laita jollain dremelillä se paskaks, jos se kerran rikki jo muutenkin on.
Ööh. Ei. Kyllä noi siivet pitää ehjänä saada irti, et saa vaihdettua toiseen moottoriin. Ja mistäs sitä jokaisen pikkupojan pikkusurruttimen tähän hätään sais. :)
-
jaa no käsitin, että pitäis ensin saada tuo rikkimennyt irti.
Jos sen laittaa vaikka viilapenkin leukojen väliin ja puupalikat väliin, sitten napauttaa sillä tuurnalal, niin se on täällä muilla kuulemma irronnut.
-
jaa no käsitin, että pitäis ensin saada tuo rikkimennyt irti.
Jos sen laittaa vaikka viilapenkin leukojen väliin ja puupalikat väliin, sitten napauttaa sillä tuurnalal, niin se on täällä muilla kuulemma irronnut.
Moottorissa jotain. Olisko hiilet mennyt. Kunhan ajankulukseni puran. Tuntuu pyörivän ihan kevyesti muuten... En usko et laakerit olis mennyt.
-
On se varmaan morjens koko motti, itellä tuo 960:n puhallin toimi ihan vastaavasti.
Liitin sen verta väänsi hiiliä parempaan kontaktiin, että kierrokset kasvoi. Lopulta lakkas kokonaan pyörimästä.
Jos siitä on kommutaattori kulahtanut, niin ei muuta kuin puhallinkaupoille.
Eikä näitä ole tehty avattavaksi, eikä siinä paljon säästä, jos tuota saa vähän tekohengitettyä, kohta sen joutuu kuitenkin kokonaan uusimaan, taas sitten sama ropelin irrotus, joka on kuitenkin tuossa hommassa pahin homma.
Aika haperia vanhemmiten.
-
Siis tuohon vaan tuurnalla ja vasaralla naputtelee? Ei tunnu liikahtavankaan.
Justushan sen jo kertoi. :)
Tuosta elvyttämisestä sen verran että mulla kesti 940:issä laakerien rasvauksen jälkeen kolme vuotta ja sittenkään ei muuta vikaa ollu mutta hiilet jumitti ja lakkas välillä pyörimästä.
-
Lähtee se siitä kun tuurnan kanssa antaa ::) hiilet loppu ja liukurenkaat aivan soossina :)
-
Lähtee se siitä kun tuurnan kanssa antaa ::) hiilet loppu ja liukurenkaat aivan soossina :)
ei näis kyl mitään liukurenkaita ole... :pomo:
-
ruikkaa siihen akselin päähän vaikka crctä tai wd40stä ja anna valua akseli pitkin, jatka sitten naputtelua siten että propeli on tuettuna ja vanha motti tippuu siitä alas..
-
ei näis kyl mitään liukurenkaita ole... :pomo:
No ei suoraan liukurenkaita, mutta se mitä vasten hiilet liukuu. Mikäs se virallinen nimi olikaan . .. ::)
-
Itellä oli sama ongelma ja sama auto. motonetistä ostin moottorin ja siinä oli kaikki siivet yms rensselit valmiina. hintaa en oikein muista mutta oisko 80 kieppeillä ollut.
Oireet olivat samat kun liittimestä heilutteli niin puhaltimen nopeus vaihteli. itekkin rassailin niitä johtoja jonkin aikaa ::)
-
Edistystä. :) Mitäs sitten puretaan? Eipä pääse vielä hiiliä kurkistamaan.
(http://i.imgur.com/huTz8.jpg)
Ei pidä hermostua tyhmistä kysymyksistä. Ei sitä opi ellei kysy ja tee.
-
En tunne kyseistä moottorityyppiä sen tarkemmin, mutta postaamassasi kuvassa näkyy moottorirungon kynsiä 2kpl kuvassa vasemmalla ja alhaalla, niitä lienee siellä 4kpl.
Ne naputtelemalla auki tuo todennäköisesti purkautuu.
Uudelleen kasassa pysyminen voi kyllä olla sitten kyseenalaista.
-
Ei oo tehty avattavaks tota moottoria, itse otin sen väkisin auki ihan mielenkiinnosta. Haet siihen uuden koko flektin ja heität ton vanhan pois :) Paskaa on turha kiillottaa ;D
-
Ei oo tehty avattavaks tota moottoria, itse otin sen väkisin auki ihan mielenkiinnosta. Haet siihen uuden koko flektin ja heität ton vanhan pois :) Paskaa on turha kiillottaa ;D
Juuri näin, ei tuollasen kanssa kannata kauaa aikaansa haaskata, ellei tosiaan mielenkiinnosta halua sitä aukoa.
Mutta ota nyt se auki vaan, niin nähdään missä kunnossa se oikein on.
Tosiasia kuitenkin on, että paska mikä paska, eikä se siitä muuksi muutu.
-
En tunne kyseistä moottorityyppiä sen tarkemmin, mutta postaamassasi kuvassa näkyy moottorirungon kynsiä 2kpl kuvassa vasemmalla ja alhaalla, niitä lienee siellä 4kpl.
Ne naputtelemalla auki tuo todennäköisesti purkautuu.
Uudelleen kasassa pysyminen voi kyllä olla sitten kyseenalaista.
Ihan samalta näyttää, kun tuo sinun volvolandiassa postaamasi.
---> http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=59811.msg1236827#msg1236827
Siis mikäli sama Justus. :) Juu, ja ihan mielenkiinnosta tässä ollaan purkamassa.
-
Ihan samalta näyttää, kun tuo sinun volvolandiassa postaamasi.
---> http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=59811.msg1236827#msg1236827
Siis mikäli sama Justus. :) Juu, ja ihan mielenkiinnosta tässä ollaan purkamassa.
Sama oon
Onkos tuo sunkin Delco merkkinen?
Sit kannattaa avata se motti sieltä "vapaasta" päästä.
Tossa kun hakkasin ropelin irti akselista, koko akseli lähti liikkuun suhteessa ankkuriin.
Viitsitkö mitata ropelin koon, jos nuo vaikka sopis ristiin, kun tuollaista 960:een sopivaa, kunnollista "harakiri" mottia ei tahdo löytyä. Jouduin nääs laittaa purkuosan, kun tuo moponetin harakiri oli ihan kuraa - Vaihtopelikään ei maailman tappiin kestä.
-
Sama oon
Onkos tuo sunkin Delco merkkinen?
Sit kannattaa avata se motti sieltä "vapaasta" päästä.
Tossa kun hakkasin ropelin irti akselista, koko akseli lähti liikkuun suhteessa ankkuriin.
Viitsitkö mitata ropelin koon, jos nuo vaikka sopis ristiin, kun tuollaista 960:een sopivaa, kunnollista "harakiri" mottia ei tahdo löytyä. Jouduin nääs laittaa purkuosan, kun tuo moponetin harakiri oli ihan kuraa - Vaihtopelikään ei maailman tappiin kestä.
Delco tuo on. Behr lukee kylläkin tuossa muovikannessa. Eli pitäisi lähteä tuosta vaan, kun tuo ropeli on irti?
(http://i.imgur.com/Ie2gC.jpg)
170mm halkasija ja korkeus 85mm.
Joku tossa vielä on. Tuntuu olevan ihan yhtä puuta, kun tuosta propellin puoleisesta päästä naputtelee.
-
Kiitos tiedoista!
Katos pirua, sama mottihan se siellä on.
Ropelin halkasija on sitten eri ja 5mm tuo korkeuskin vähemmän, mutta jos tohon mottiin sovittaakin vanhan ropelin :)
Onko kiinnitysruuvien väli 145mm?
Niin ensin vääntelee tuon takakannen irti, saattaa se laakeri siellä kanittaa.
Kai vääntelit nuo pärsään hakatut tapit 4kpl, niin, että se mahtuu aukeamaan?
Sitten nuo hiiletkin siellä toisessa päässä ja laakeri kanittaa, mutta akseliin hakkaamalla tuo omani lopulta aukes.
-
Jep. 145mm reikin väli.
On tuo "takakansi" jo auki.
(http://i.imgur.com/YnVRJ.jpg)
Outo homma... Miten tuo nyt lähtis irti. Ei uskalla oikein kovempaakaan vasaralla hakata. :)
-
No jos ei muuten, niin sit repii sieltä toisesta päästä nuo vastaavat tapit auki, sit saa tuon staattorin irti ja sen jälkeen voi rauhassa irrottaa hiilit. Voi olla, että on kulunut samanalaiseks tuo kommutaattori, hiilit siellä sitten syvällä urassa, eikä ne meinaa millään sieltä tulla pois.
-
Tiedänpähän nyt mistä seuraavaks sitten puhaltimen moottorin tuohon 960:een teen.
-
No jos ei muuten, niin sit repii sieltä toisesta päästä nuo vastaavat tapit auki, sit saa tuon staattorin irti ja sen jälkeen voi rauhassa irrottaa hiilit. Voi olla, että on kulunut samanalaiseks tuo kommutaattori, hiilit siellä sitten syvällä urassa, eikä ne meinaa millään sieltä tulla pois.
Varmaan tuossa kulumisessa vika. Tutkitaan ja hutkitaan. Ajankuluksi.
-
Kävin äsken tutkiis tuota vanhaa mottia, siipi on 85*135mm. Muistui mieleen, että porasin siihen ropelin akselin päähän n. 3,5mm reiän siihen muoviin ja hakkasin siitä tuurnalla, että sain tuon ropelin irti akselista. Piukassa se oli.
Olin näemmä repinyt nuo molempien päiden "tapit" irti, jotta sain staattorin irti.
-
Tosta olis voinu olla ensin apua:
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=6079.0
Näemmä näitä erilaisia 850 puhallinmottejakin on vaikka kuinka paljon.
-
Roskiin lensi moottori. Uusi Motonetistä. :)
-
Roskiin lensi moottori. Uusi Motonetistä. :)
Missäs kunnossa roottorin kommutaattori oli? Otikko kuvia?
-
Missäs kunnossa roottorin kommutaattori oli? Otikko kuvia?
Kulunut niinkuin tuossa yhdessä kuvassa oli. Tais olla Volvolandian puolelta. Ei tullut otettua kuvia. :(