Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: smgt - 07.07.2012, 22:31:24
-
tänään muuta remonttia tehdessä vaihoin muutamia jarruletkuja ja putkia ja ilmatessa polin oli ihan outo.
ensin polkastaessa on jäykkä ja puolen välin jälkeen jalkatilasta kuuluu tusahdus ja polin menee helposti pohjaan.
liekkä tehostimesta käyttötunnit loppunu kun se ei moottorin vaihdon jälkeen muutenkaan ole toiminu vai onko siellä joku muu vialla?
-
Kone käynnissäkö tulee tuo "tusahdus"? Signeerauksesi perusteella diisseli? Onkos näissä volvoissa/koneissa jarrutehostinta varten erillinen alipainepumppu... kunnossa?...letkut kiinni?
-
joo on tiisseli.
tässä tdi moottorissa on samanlainen tehostin kuin 2,4 6pyttysessäkin.
letku on ehjä ja paikallaan.
ja samalla tavalla tussahtaa olipa käynnissä tai ei.
vai onko tuo normaalia kun nyt mulla on ilmaa etujarruissa niin se tehostin vaan jarruttaa polinta lattiaan mennessä?
-
Olisikohan siellä tuota ilmaa kiusaamassa. Käsittääkseni aika haasteellinen tämän volvon jarrupiirit ilmata (muista ilmaillu, mutta en volvoja). Tuohon ilmaukseen itse satsaisin.
Sammuksissa pumpatessahan tuon polkimen pitäisi jäädä joka polkasulla ylemmäs. Pohjaanhan menee, jos ilmaa löytyy.
Ja tuo tehostajan alipainepumppu... -97 tdi escortissa oli erillinen pumppu jarrutehostajan tarvitseman alipaineen tuottamista varten, jota nokka-akseli tapin välityksellä "pyöritti". Katsastuksessa siitä korkkasi pohja irti kun ei kestänyt täyttä huudatusta. Meinasin vaan, että jos käynnissä jarruteho-ongelmia, niin voisi tuollaisesta pumpustakin johtua.
-
no ilma siellä ainakin kiusaa sen tiiän mutta polin ei ole samanlainen kuin muissa autossa on ollu.
kun se on ensin jäykkä niinku ois kaikki okei ja sitte kuuluu se tusahdus ja polin menee normaalisti ilmavaivasena pohjaan.
-
Tuohon tusahdukseen en kyllä osaa mitään sanoa, jos ei tuosta ilmasta johtuisi kuitenkin...
Olit siis koneen vaihtanut autoon ja sanoit, ettei jarrutehostin muutenkaan toimi, ymmärsinkö oikein? Josko uudessa koneessa on tuo alipainepumppu sökö tai kalvo mennyt (tuollasen vanhemman greenbookin mukaan dieseleissä olisi tuollainen pumppu ja sen kalvo tms. (diaphragm) suositellaan vaihdettavaksi 50tkm:n välein).
Niin mikä kone tuo on, D24, onko orkkiksena turbo?
-
Se vähä mitä on tarvinnut 200:n tehostimen kanssa puljata, niin sanoisin tuon tuhauksen olevan ihan normaalia. Ilmatessa poljin/tehostin menee tietysti liian syvälle ja tuollaiseen tuhaukseen olen törmännyt ennenkin. Ilmaa vaan normaalisti jarrut ja kun järjestelmä on täynnä, niin polkimen ei enää pitäisi päästä niin syvälle, että tusahtelee.
-
Näinpä niin kuin kulmamies sanoi, mutta noissa 200 sarjan jarruissa ilmaamisessa on näköjään monella ongelmia. Haulla löytyy varmasti tietoa.
-
jospa se tussahdus ois ominaisuus.
pitää tuossa nousuviikolla tarkistaa tuo kehittääkö tuo pumppu alipainetta vai ei.
silloinkuin moottori oli entisessä autossa ja volvossa oma kone niin kaikki toimi molemmissa oikein...