Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Chili - 30.01.2011, 15:02:22
-
b200e - Volvo 740 -88
Pojan Volvossa kostuu öljystä venttiilikopan laita. Taitaa kerätä painetta sen verran sisälle, että puskee siitä ulos.
Minkälainen huhotussysteemi siinä on? Kyseessä on K-Jetrocic.
-
Mulla on ollut samanlainen ja samanvuotinen, siellä oli sihti(liekkilukko) paikallaan. Kun pääsin siihen käsiksi, se oli vasta nousussa kirkontornin kohdalla...
Että silleen.
Voihan se venakopan tiiviste valskata ilman painettakin ellei korkista tule?
-
Huohotin löytyy imusarjan alta. kuvassa musta pömpeli öljytikun vieressä josta lähtee letku imuputkeen. liekkilukko on huohotin purkista lähtevässä letkussa.
(http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/IMG_0464.jpg)
-
Kiitos hienosta kuvasta!!!
Onko tuo musta pömpeli kenties juuri se öljyloukku - eli osa huohotinsysteemiä?
-
Kiitos hienosta kuvasta!!!
Onko tuo musta pömpeli kenties juuri se öljyloukku - eli osa huohotinsysteemiä?
Kyllä
-
Kiitos hienosta kuvasta!!!
Hienosta kuvasta voidaan kiittää kuvan "omistajaa" HembalanD:ia jolta törkeästi sitä lainasin ;D
-
Hienosta kuvasta voidaan kiittää kuvan "omistajaa" HembalanD:ia jolta törkeästi sitä lainasin ;D
Antaa mennä vaan ;D
-
Huohottimen liekkiloukun puhdistus on tärkeä toimenpide talveksi, etenkin ellei moottorin historiasta ole varmaa tietoa. Se kun vanhassa (väljässä) koneessa jysähtää pakkasella kylmälimasta tukkoon, on kuulemma ongelmia odotettavissa kun öljyä saattaa pursuta vähän vaikka mistä.
Sen metallikierukan tai muovisen kapillaaripillistön poistamiseen ei ole syytä, JOS KONE PYSYY PUHTAANA. Omassani on ollut aina paikallaan ja ajallaan puhdistettu, enkä ole sinne nähnyt töhnää kertyvän, mutta minun autollani ei olekaan ikinä ajettu öljynvaihtovälejä pitkäksi eikä ikinä käytetty muuta kuin kunnollista synteettistä öljyä. Mutta JOS siellä on töhnää, niin...
Ei kai se venttiilikopan kostuminen ole niin yksinkertainen juttu, että pelkästään täyttökorkin tiiviste on kovettunut että tulee valumalla sitä kautta? Tuo tiivisterengas kuoleentuu kuumassa paikassa eikä vaihto monta lanttia maksa.
Toinen vakiopaikka on kannen takaosassa virranjakajan O-renkaat (2 kpl), jotka kuluvat noin 100.000 km välein sen verran väljäksi, että alkaa vuotaa jakajan akselia pitkin. Ei myöskään paha rasti vaihtaa eikä osat maksa sitäkään kuin täyttötulpan tiiviste.
Uuden kopantiivisteen kun vielä vaihtaa (mittaa vaikka venttiilivälykset siinä samalla kun auki on) niin ehjän koneen ei vielä satojen tuhansien kilometrienkään jälkeen kuulu sotkea paikkoja.
-
Kaikki tiivisteet ovat uusia koneen yläpäässä ml- kopan tiiviste, virranjakajan o-renkaat ja nokka-akselin stefa ja korkin tiiviste.
Tulee siitä kopan tiivisteen välistä.
-
Kaikki tiivisteet ovat uusia koneen yläpäässä ml- kopan tiiviste, virranjakajan o-renkaat ja nokka-akselin stefa ja korkin tiiviste.
Tulee siitä kopan tiivisteen välistä.
Oletko kokeillut tyhjäkäynnillä kiertää öljykorkkia auki. Jos korkki pysyy ja melkein imeytyy paikoilleen eikä "tanssi" öljyn ja kaasun paineen purkautuessa korkin ohi, kone ei kerää hirmuisesti painetta ja myös tuo huohotin silloin toimii.
(Poistin tästä pätkän omaa tekstiä, joka koski enemmän LH-jettiä.)
-
Oletko kokeillut tyhjäkäynnillä kiertää öljykorkkia auki. Jos korkki pysyy ja melkein imeytyy paikoilleen eikä "tanssi" öljyn ja kaasun paineen purkautuessa korkin ohi, kone ei kerää hirmuisesti painetta ja myös tuo huohotin silloin toimii.
jos vaikea huomata noin, niin korkki pois ja elmukelmua tilalle kerros siihen tukoksi niin näkee selvästi että onko imua vai painetta.
vaikka luultavasti kyllä painetta jos kerta pukkaa öljyä uuden tiivisteen välistä ;)
-
Niin tai sitten koppa on kiero, tai tiiviste liian ohut tarvikemalli eikä kiristy kunnolla jos käytetään alkuperäisiä kupumuttereita. Tuollainenkin on tullut vastaan, korjaus oli tavalliset kilokaupan mutterit.
-
Niinpä tosiaankin; jos ne kupumutterit pohjaavatkin! Se voi ollakin se ongelma. Tiiviste nimittäin ei näyttäisi painuvan kasaan, vaikka kuin kiristää mutterit!
Tiiviste on Motonetistä.
-
Niinpä tosiaankin; jos ne kupumutterit pohjaavatkin! Se voi ollakin se ongelma. Tiiviste nimittäin ei näyttäisi painuvan kasaan, vaikka kuin kiristää mutterit!
Tiiviste on Motonetistä.
Älä kovin hampaat irvessä niitä muttereita sitten. nimim. kierteet soikeaksi
-
Niinpä tosiaankin; jos ne kupumutterit pohjaavatkin! Se voi ollakin se ongelma. Tiiviste nimittäin ei näyttäisi painuvan kasaan, vaikka kuin kiristää mutterit!
Tiiviste on Motonetistä.
Toivottavasti on noin yksinkertainen juttu. Itse läiskin aina ja joka kerta silikonit tai permatexin form-a-gasket:ia tms. tuohon väliin ja tähän asti on noiden kanssa pitänyt - ilman ei.
Tiistaina nostettiin oma huohottava kone ylös ja otin äsken imusarjan irti... On aika hyvin voidellun näköiset nuo imuventtiilit, kanavat, imusarja, huohotusletkut, öljynerotin... :).
-
Toivottavasti on noin yksinkertainen juttu. Itse läiskin aina ja joka kerta silikonit tai permatexin form-a-gasket:ia tms. tuohon väliin ja tähän asti on noiden kanssa pitänyt - ilman ei.
Tiistaina nostettiin oma huohottava kone ylös ja otin äsken imusarjan irti... On aika hyvin voidellun näköiset nuo imuventtiilit, kanavat, imusarja, huohotusletkut, öljynerotin... :).
Olen itekin laittanut aina nokareen silikonitiivistemömmöä tuon venttiilikopantiivisteen jyrkkiin kulmiin, siihen missä tiiviste nousee nokka-akselipukin ylitykseen.
Molemmille puolille tiivistettä. Ei ole sen jälkeen koskaan vuotanut.
Se jyrkkä taitos on tuon tiivisteen Akilleenkantapää.