Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: InlineFour - 30.01.2011, 15:31:25

Otsikko: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
Kirjoitti: InlineFour - 30.01.2011, 15:31:25
-
Otsikko: Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
Kirjoitti: Fileman - 30.01.2011, 17:31:04
itse vaihdoin kans jakajan paikkaa lohkoon. syyläri ja cooleri pois sitte jakopää pitää purkaa että saa vaihdettua apu-akselin. samalla vaihtuu esim jakopääremmi + muita tiivisteitä :)
Otsikko: Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
Kirjoitti: HembalanD - 30.01.2011, 17:33:21
MItenhän muuten.. BXXX koneista en ole kokeillut mutta B19 lohkossa ei kyllä apuakseli tullut ei hienovarasesti eikä jumalattomalla lekan hakkaamisella pois lohkosta? Liekö satasarjalaisessa helpompi sitten?

Otsikko: Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
Kirjoitti: Fileman - 30.01.2011, 17:35:49
MItenhän muuten.. BXXX koneista en ole kokeillut mutta B19 lohkossa ei kyllä apuakseli tullut ei hienovarasesti eikä jumalattomalla lekan hakkaamisella pois lohkosta? Liekö satasarjalaisessa helpompi sitten?

itse olen purkanut b23a ja b230et koneesta ja molemmista kyllä lähti ihan normaalisti vetämällä ei mitään ongelmaa.
Otsikko: Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
Kirjoitti: Fileman - 30.01.2011, 17:40:58
Tietysti jakopää pitää purkaa, jakopää nyt on jo valmiiksi sopivasti palasina.
Eikai tuohon muita tiivisteitä vaihtuis kun apulaiteakselin stefa?

No joudut ottamaan sen "tiivistekilven" irti niin sen tiiviste uusiks. sitte apu-akseli/kampuran stefat. eikait siin muuta..

E: itse suosin kyllä tuota jakajan siirtoa.. halvemmaks tuloo ja sit saa kokeilla eria nokka-akseleita helpommin.
Otsikko: Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
Kirjoitti: HembalanD - 30.01.2011, 17:45:20
itse olen purkanut b23a ja b230et koneesta ja molemmista kyllä lähti ihan normaalisti vetämällä ei mitään ongelmaa.
Jassoo, jäi minulta ottamati  ;D
Otsikko: Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
Kirjoitti: Fileman - 30.01.2011, 17:46:51
Jassoo, jäi minulta ottamati  ;D

Sielä on joku kyllä sitten päin piippiä.... :D
Otsikko: Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
Kirjoitti: Fileman - 30.01.2011, 17:51:54
Hmm ois kiva nähdä kuva tuosta millainen tuo juttu onkaan.
En nyt tiedä halvemmuudesta, koneistamolla sanoivat olevan hinnan 40-50e.
Siihen hintaan hyvä että saa edes volvon omia tiivisteitä mitä tarvitsee..
Plus pidemmät tulpanjohdot vielä.

Hinnassa tuo koneistus voittaa, mutta mietin että kumpi on loppupeleissä järkevämpi.

http://volvo.tonit.org/ (http://volvo.tonit.org/)  -> 142 TIC -> 142 B230FB-t projekti  -> vaihe 1 sielä on tuosta aiheesta jotain kuvia ja selitystä
Otsikko: Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
Kirjoitti: ksthb - 30.01.2011, 22:23:15
Malli nokka mukaan ja R-koneistuksen  nokka specialisti hoitaa homman takuulla kohilleen riittävällä tarkkuudella.
Otsikko: Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
Kirjoitti: HembalanD - 30.01.2011, 22:27:39
Jos tuo ura pitää tehdä niin viivain ja kynä käteen ja sisällä rauhassa kahtoo toisesta nokasta mallia,  piirtää viivan ja autotalliin mars rälläkällä vetää uran ja poraa reiän, ei lienet kovin vaikea homma ja siitä pitäisi vielä maksaa 50e huh huh. Ymmärrän jos kyseessä hall-jakaja mutta tässä tapauksessa ei taida olla?
Otsikko: Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
Kirjoitti: JuHaU - 30.01.2011, 22:57:47
Jassoo, jäi minulta ottamati  ;D

Muistit varmasti ottaa öljypumpun rattaan ensiksi pois.
Otsikko: Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
Kirjoitti: HembalanD - 30.01.2011, 23:04:01
Muistit varmasti ottaa öljypumpun rattaan ensiksi pois.
En kyllä muista mutta luulisin kun siinä lohkossa ainut irroitettava osa enää oli tuo apuakseli  ;D
Otsikko: Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
Kirjoitti: Joona.S - 18.04.2011, 22:26:04
Kuinka moni on muuten koneistanu/teettäny siihe nokkaan sen uran jakajalle
Otsikko: Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
Kirjoitti: EVO8 - 18.04.2011, 22:35:21
Ei sen uran tekeminen nyt niin ihmeellinen homma ole kotikonsteinkaan. Reikää ei nokkaan kannata ryhtyä porailemaan (paitsi jos hall-anturillinen malli) vaan jakajan akselista tappi sahalla poikki.
Otsikko: Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
Kirjoitti: Okko - 14.08.2012, 14:26:23
Ikivanha aihe, mutta menkööt. Soittelin tänään tuonne Keravan R-koneistukseen ja kyselin mitä maksaa uran tekeminen (+jakajan akselille kolon kaiverrus nokan päähän) niin kertoi hinnan olevan satkun luokkaa  :o Mahtoiko puhelimeen vastannut naishenkilö ymmärtää mun kysymystä oikein, vai onko siellä tosiaan työn hinta kallistunut? Onko pk-seudulla jotain muuta koneistamoa joka voisi homman hoitaa järkevään hintaan (~50€) vai pistänkö tuon urattoman nokan suosiolla myyntiin ja ostan urallisen tilalle?
Otsikko: Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
Kirjoitti: JuHaU - 14.08.2012, 14:44:37
Jos ei ole mikään ultra harvinainen nokka, niin myyntiin ja urallinen tilalle. Volvon kirjainnokista kun noita urallisia löytyy aika hyvin.
Otsikko: Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
Kirjoitti: Okko - 14.08.2012, 14:45:45
Jos ei ole mikään ultra harvinainen nokka, niin myyntiin ja urallinen tilalle. Volvon kirjainnokista kun noita urallisia löytyy aika hyvin.

Ei ole mikään harvinaisuus, A-nokka siis kyseessä.
Otsikko: Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
Kirjoitti: Veksi - 14.08.2012, 18:27:32
Paljonko maksaa urallinen A-nokka?
Paljonko maksaa hampaallinen apuakseli ja tyhjä pysty jakaja?

Osaako kukaan sanoa että miksi ihmeessä Volvo vei vinokoneen jakajan kannen takapäähän?
Tekihän Volvo muitakin virheitä mallisarjan muuttuessa mutta tätä ei voi perustella oikein millään
Otsikko: Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
Kirjoitti: HembalanD - 14.08.2012, 18:29:36
Jos ei jakajaan ole HALL:ia tulossa niin tarkkasilmäinen vetää sen kolon rälläkälläkin, mihinkään arvokkaaseen hipo nokkaan tuskin kannattaa mutta A nenuun menee..
Otsikko: Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
Kirjoitti: Veksi - 14.08.2012, 18:42:28
Jos ei jakajaan ole HALL:ia tulossa niin tarkkasilmäinen vetää sen kolon rälläkälläkin, mihinkään arvokkaaseen hipo nokkaan tuskin kannattaa mutta A nenuun menee..

Kyllä. Mulla on urallinen A-nokka hyllyllä jos joku tarttee vaikka malliksi
Otsikko: Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
Kirjoitti: Huikkoster - 14.08.2012, 20:19:45
Osaako kukaan sanoa että miksi ihmeessä Volvo vei vinokoneen jakajan kannen takapäähän?
Tekihän Volvo muitakin virheitä mallisarjan muuttuessa mutta tätä ei voi perustella oikein millään
Paljon vähemmän tarvittavia osia ja siksi yksinkertaisempi sekä yksinkertainen asennus kun ei ole vaihtoehtoja mille hampaalle asettuu (jos ei oteta huomioon vähän hankalasti ruuvattavia ruuveja). Toimiva ratkaisu :)
Otsikko: Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
Kirjoitti: sorvari - 14.08.2012, 20:48:57
itse,vaikka metalliverstaalla työskentelenkin ostin v ja k-nokan ura tehtynä.
sen uran ajaminen kiekkojyrsimellä ja reiän poraaminen ei montaa minuuttia ota,suurin osa ajasta menee kiinnitysten ja asetusten tekemiseen,varsinkin jos ei ole sopivia työkaluja.

jos joku koneistamo sen 50eurolla tekee niin siitä ei kyllä paljoa talolle jää....
Otsikko: Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
Kirjoitti: Veksi - 14.08.2012, 20:57:40
Paljon vähemmän tarvittavia osia

Täh?

Molemmissa jakajissa on runko, akseli, pyörijä, ja kansi
Molempien akselien pyörittämistä varten joudutaankoneistamaan joko nokkaa tai apuakselia

Päätyjakajassa on lisäksi toinen rungon kiinnitys ruuvi(pystyjakaja kiinni yhdellä ruuvilla) ,kolme kannen kiinnitysruuvia (pystyjakajan kansi kiinni klipseillä) ja se mystinen  musta suojamuovi joka tulee virran jakajan kannenpäälle. Tässä viisi osaa vähemmän pystyjakan eduksi.

Lisäksi pystyjakan kansi on maksaa vain murto-osan päätyjakajan kanteen verrattuna, helppo vaihtaa, pystyjaka ei vuoda öljyä jne.
Otsikko: Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
Kirjoitti: bolinder - 15.08.2012, 16:41:42
Täh?

Molemmissa jakajissa on runko, akseli, pyörijä, ja kansi
Molempien akselien pyörittämistä varten joudutaankoneistamaan joko nokkaa tai apuakselia

Päätyjakajassa on lisäksi toinen rungon kiinnitys ruuvi(pystyjakaja kiinni yhdellä ruuvilla) ,kolme kannen kiinnitysruuvia (pystyjakajan kansi kiinni klipseillä) ja se mystinen  musta suojamuovi joka tulee virran jakajan kannenpäälle. Tässä viisi osaa vähemmän pystyjakan eduksi.

Lisäksi pystyjakan kansi on maksaa vain murto-osan päätyjakajan kanteen verrattuna, helppo vaihtaa, pystyjaka ei vuoda öljyä jne.

oisko vaan joku semmonen syy että siellä takana 7xx sarjoissa on enemmän tilaa kun volvo on ruvennu poimii päälle kaikkia lisäherkkuja


oisko muuten toi uranteko sillai helpoiten että ottaa se suunnan urallisesta nokasta siitä tapista eestä ?? ja laittaa sitten se uraton samalla lailla (näin ku jos ite jyrsinkoneessa harrastaa)
Otsikko: Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
Kirjoitti: sorvari - 15.08.2012, 19:50:24
oisko muuten toi uranteko sillai helpoiten että ottaa se suunnan urallisesta nokasta siitä tapista eestä ?? ja laittaa sitten se uraton samalla lailla (näin ku jos ite jyrsinkoneessa harrastaa)


juuri näin,tehdä joku stoppari sille tapille jotta nokka on pyörimissuunnassa oikein ja hyvät kiinnitykset että jyrsittävä akseli osuu samaan paikkaan kuin mallinokka.se urahan ei ole keskellä sitä laippaa.
Otsikko: Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
Kirjoitti: bolinder - 16.08.2012, 18:03:27
näin joo vähän pienessä päässä mietin  ::) miltä tuntuu vetää lastua tommosesta eihän tommonen mitenkään kovaa ole nokka siis vähän niinkuin työkaluteräs vai
Otsikko: Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
Kirjoitti: Joona.S - 20.08.2012, 09:29:38
Myö tehtiin ura näin ->  jyrsimen pöytään tyhjä kansi kiinni , kanteen urallinen nokka ja nokkapyörä , jyrsin ja terä kohistettiin uraan ja ajettiin varmistuksena edestakasin ,nokkapyörälle pellistä viisari ja merkit pyörään, uraton nokka paikalleen , pyörästä merkki kohilleen , laakeripukkien alle laitettiin hienoa hiomapaperia ja kiristettiin nokka jumiin kanteen , ajettiin ura oikeaan syvyyteen ja lopuksi sorviin kiinni , päätyreijän poraaminen ja kiillotus laakeripinnoille. Nokka on D ja meni b230ft moottoriin.
Otsikko: Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
Kirjoitti: ässäarpa - 22.02.2013, 01:18:09
Tonin K-nokka.

(http://www.lintsi.info/wx/volvo/turbo/k-nokka/PICT2136.JPG)

Lukekaas tämä: http://www.lintsi.info/wx/volvo/turbo/k-nokka/k-nokka.htm
Otsikko: Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
Kirjoitti: wh - 27.10.2013, 21:08:54
mitenkäs tuo virranjakajan siirron jälkeen saa uuden virranjakajan ajoituksen kohdalleen ?  :idiot2:
Otsikko: Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
Kirjoitti: JuHaU - 27.10.2013, 21:20:01
mitenkäs tuo virranjakajan siirron jälkeen saa uuden virranjakajan ajoituksen kohdalleen ?  :idiot2:
Ajoitus tulee vauhtipyörän triggerikehältä / sytkäpäätteestä, eli laitat vaan samanlaisesti pyörijän osoittamaan samaan tulppaan, kuin tälläkin hetkellä.
Helpoin laittaa,  kun kone on yläkuolokohdassa.
Otsikko: Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
Kirjoitti: Posi - 28.10.2013, 04:43:12
Saako sitte tuollaaseen -90 -vuoden B230F-lohkoon tehtyä lohkojakajan?
Otsikko: Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
Kirjoitti: JuHaU - 28.10.2013, 07:46:50
Saako sitte tuollaaseen -90 -vuoden B230F-lohkoon tehtyä lohkojakajan?

Kyllä saa.

Apuakselissa pitää olla ratas jakajalle.
Otsikko: Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
Kirjoitti: wh - 29.10.2013, 13:18:01
Ajoitus tulee vauhtipyörän triggerikehältä / sytkäpäätteestä, eli laitat vaan samanlaisesti pyörijän osoittamaan samaan tulppaan, kuin tälläkin hetkellä.
Helpoin laittaa,  kun kone on yläkuolokohdassa.

Eli jos vaikeasti ajatellaan, niin yläkuolokohtaan moottori ja sitten vain vaihtaa apuakselin ja sitten jakaja paikalleen sillain että osoittaa pyörijä osoittaa samalle tulpalle, jos pyörittääkin konetta niin miten saada sitten tietoon oikea paikka. ei tässä muuta, mutta kun moottori on jo irrallaan ja seuraavaksi menee 240 nokalle niin johtosarjakin vaihtuu, voi olla ihmettelemistä, miksi ei käynnisty.
Otsikko: Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
Kirjoitti: stuge - 08.11.2013, 00:11:18
mulla on tuommoinen b230ft mosa -92, päätymallin virranjakajalla. tallista löytyy myös -90 b230f moottori jossa jakaja on lohkon kyljessä. pitäisi nyt saada tuohon ft-moottoriin jakaja lohkon kylkeen, jotenka: onko siellä se kyseinen apuakseli valmiina? voinko käyttää b230f moottorin virranjakajaa tuossa turbomoottorissa?  :idiot2:
Otsikko: Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
Kirjoitti: Lankku - 08.11.2013, 00:54:06
voinko käyttää b230f moottorin virranjakajaa tuossa turbomoottorissa?  :idiot2:
Apuakseli on kaikissa, sun on vaan siirrettävä jakajan kanssa apuakseli F-koneesta. Tietysti kannattaa tarkastaa FT:stä onko apuakselilla rattaat(tuskin on) ennen kuin purat akselin irti. Eli tulppa pois lohkosta jakajan kohdalta vaan. Voit käyttää lohkojakajaa päätyjakajan tilalla, koska molemmat ovat "tyhjiä" ilman anturointia joka vaikuttaisi ruiskun toimintaan, jos sitä meinaat.
Otsikko: Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
Kirjoitti: stuge - 10.11.2013, 03:12:04
Tämä selvensi paljon, kiitoksia:)
Otsikko: Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
Kirjoitti: Jugi87 - 13.01.2015, 19:34:50
Millähän ton päätyjakajan jättämän reijän sais kätevästi peitettyä?
Otsikko: Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
Kirjoitti: HembalanD - 13.01.2015, 19:37:46
Millähän ton päätyjakajan jättämän reijän sais kätevästi peitettyä?
Siihen orizinellina myytävällä tulpalla. Mars mars marmorille.

1336763
Otsikko: Vs: Virranjakajan siirto/ uran koneistus
Kirjoitti: Jugi87 - 14.01.2015, 05:49:39
Siihen orizinellina myytävällä tulpalla. Mars mars marmorille.

1336763

Thänks! Tuote tilattu.