Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: kakkosnelone240 - 09.07.2012, 06:48:35

Otsikko: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: kakkosnelone240 - 09.07.2012, 06:48:35
Elikkäs toi perinteinen vika et vissiinki vastukset menny tosta lämmittimestä... Toimii vain kolmos asennolla ja kakkosella toimii jos laittaa kolmosen kautta eli antaa tavallaan vähän vauhtia sille. Kysymys kuuluukin että onko se koko moottori uusittava vai saako pelkät vastukset uusittua ja onko se moottori kovinkin pahassa paikassa?

Kaiken näköistä infoa saa laittaa ! Kiitoksia etukäteen jo !
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: Elk - 09.07.2012, 09:58:46
Elikkäs toi perinteinen vika et vissiinki vastukset menny tosta lämmittimestä... Toimii vain kolmos asennolla ja kakkosella toimii jos laittaa kolmosen kautta eli antaa tavallaan vähän vauhtia sille. Kysymys kuuluukin että onko se koko moottori uusittava vai saako pelkät vastukset uusittua ja onko se moottori kovinkin pahassa paikassa?

Kaiken näköistä infoa saa laittaa ! Kiitoksia etukäteen jo !
Vastukset saa uusittua. Ja ei se paha homma ole, työläs vaan... Vaikeimman kautta tekijät jättää kojelaudan paikoilleen.
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: Lankku - 12.07.2012, 22:54:35
Vaikeimman kautta tekijät jättää kojelaudan paikoilleen.
Niin tarkoitat varmaan että vaikeimman kautta tekijät ottaa kojelaudan pois? Työvaiheet kun on selvillä niin lämppärikotelon irrotus, moottorin vaihto ja kotelon asennus on noin 2h homma pitämättä kiirettä.
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: Elk - 12.07.2012, 23:18:06
Niin tarkoitat varmaan että vaikeimman kautta tekijät ottaa kojelaudan pois? Työvaiheet kun on selvillä niin lämppärikotelon irrotus, moottorin vaihto ja kotelon asennus on noin 2h homma pitämättä kiirettä.
Kukin tyylillään. :) Tosin viimeksi ko. homman tein kojelaudan vaihdon yhteydessä, ihan inan verran mukavampi kun on kunnolla tilaa.
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: 460GLE - 14.07.2012, 14:20:52
Kyllä se loppujen lopuks nopeiten ja melkeempä helpoitenkin tuli sieltä vänkärin jalkotilasta kojelaudan yläosaa purkamatta. Itsekin purin ekalla kerralla koko kojelaudan, tokalla "puolipurku" ja kolmas kerta meni aika heittämällä. Oli siinä vähä tuotekehittelyä menos, siks niin monta purkua...  :idiot2:

Nappaa vaan vaijerit ja kiinnikkeet strategisista paikoista irti niin ei oo paha rasti. Ahastahan siellä on, mutta kyllä se lämppäripaketti oikeassa asennossa hulahtaa pois ja paikoilleen ihan kivasti.

Jos tekee muitakin huoltotöitä samalla, kannattaa purkaa koko kojelauta pois.
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: perttu - 21.07.2012, 15:16:23
Samalla kun lämppäri on irti kannattaa rasvata tuulilasin pyyhkijöiden vaijerit/vivut sekä itse lämpprin vaijerit,itse yleensä puran sen lämppärin apumiehen puoleisen jalkatilan kautta.
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: D`Artagnan - 21.07.2012, 15:45:14
Itselläni meni kyseiseen hommaan n.8 tuntia ensikertalaisena kun tein. Kuten joku tuossa aikaisemmin sanoikin niin se ei ole ylitsepääsemättömän vaikea, mutta suuritöinen.
Merkkasin huolellisesti kaikki johdot ja liittimet kun koko keskikonsolin joutuu purkamaan pois tieltä tukirautoja myöten.

(http://i304.photobucket.com/albums/nn183/Dartagnan_album/Lmpprinvaihtotyt.jpg)
Tuon verran siinä pitää minimissään purkaa, jotkut ottavat koko kojelaudan pois.

(http://i304.photobucket.com/albums/nn183/Dartagnan_album/Lmpprinmoottori.jpg)

(http://i304.photobucket.com/albums/nn183/Dartagnan_album/Lmpprinmoottori2.jpg)
Tuolta (vipu)lämppäri näyttää halkaistuna.

(http://i304.photobucket.com/albums/nn183/Dartagnan_album/hana3.jpg)
Lämppärin hana kannattaa tarkistaa/vaihtaa silloin kun koko paketti on ulkona. Itse tein senkin kantapään kautta.
Kuvassa uuden tyyppinen 240 vipulämppärin hana, vanhaa mallia ei ole siniseltä enää saatavissa.
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: 460GLE - 21.07.2012, 22:33:52
Eiks se sanonta mee että niin monta tapaa kun on tekijääkin?  :)

Täytyy vaan selvyyden nimissä sanoa, että huomattavasti vähemmällä purkamisella sen lämmitinpaketin saa irrotettua. Koko keskikonsolinkin voi jättää paikoilleen, kuhan löysää vähä ruuveja. Pitääpä kaivaa koneelta jos sattuis oleen kuva purkuvaiheesta. Sieltä vänkärin jalkotilan kauttahan se ujutetaan pihalle.

edit: no eipä ollu kuvaa muutaku ekasta purkukeikasta kun otin koko kojelaudan irti.
Suosittelen kyllä itekkin purkamaan kaikki pois jos aikoo vaihtaa hanankin, varsinki tota tarvikehanaa asentaessa tuntu että tilaa ei ollu yhtään liikaa.  :P
Näyttää muuten olevan Volvon paketissa tismalleen sama muovihana mitä saa esim. Motonetistä.
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: Fuse - 22.07.2012, 02:44:55
Ei sieltä tosiaan tarvitse mitään tukirautoja, saati koko kesikonsolia purkaa pois.. Ei ainakaan -82 240:ssä perus-vipulämppärillä. Paneelit irti molemminpuolin, kehykset keskikonsolista, letkut irti, ilmakanavat irti ja lämppärin boksista irti kiinnitysraudat, sekä vaijerit vivustosta. Lähtee koko paska aivan nätisti yhtenä kappaleena ja on helppo purkaa ja putsata pöydällä.

Nosturilla tietysti mukavampaa kun mahtuu seisaaltaan ropaamaan pääasiassa oviaukosta.
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: D`Artagnan - 22.07.2012, 13:06:31
Näyttää muuten olevan Volvon paketissa tismalleen sama muovihana mitä saa esim. Motonetistä.

Joo, samalta näyttää. Kuulemma ainoa ero on että Keskusautohallin myymä hana ei vuoda.
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: jompsa - 22.07.2012, 14:33:22
Elikkäs toi perinteinen vika et vissiinki vastukset menny tosta lämmittimestä... Toimii vain kolmos asennolla ja kakkosella toimii jos laittaa kolmosen kautta eli antaa tavallaan vähän vauhtia sille. Kysymys kuuluukin että onko se koko moottori uusittava vai saako pelkät vastukset uusittua ja onko se moottori kovinkin pahassa paikassa?

Kaiken näköistä infoa saa laittaa ! Kiitoksia etukäteen jo !
Jos haluaa päästä helpolla nii siihen voi patentoida 940pin etuvastuksen. itellä toiminu ongelmitta viimme joulukuusta lähtien.
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: jen - 16.01.2014, 11:36:15
Ei sieltä tosiaan tarvitse mitään tukirautoja, saati koko kesikonsolia purkaa pois.. Ei ainakaan -82 240:ssä perus-vipulämppärillä. Paneelit irti molemminpuolin, kehykset keskikonsolista, letkut irti, ilmakanavat irti ja lämppärin boksista irti kiinnitysraudat, sekä vaijerit vivustosta. Lähtee koko paska aivan nätisti yhtenä kappaleena ja on helppo purkaa ja putsata pöydällä.

Nosturilla tietysti mukavampaa kun mahtuu seisaaltaan ropaamaan pääasiassa oviaukosta.
täysin samoilla linjoilla,täytyy itsekin latautua hommaan jos tekis vaikka viikonloppuna niin sit se ois tehty,moottori haettu motonetista jo viime kesänä nyt ollu moottori hiljanen niin ei oo ollu kiirettä ;)
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: Pyssy - 16.01.2014, 20:36:19
Täällä alkoi lämppärin tuuletin ensin huutamaan surkeasti.  Piti narrata hiljaiseksi nopeuksia vaihtelemalla.  Muutaman viikon päästä alkoi kolistelemaan, kun en huutoon reagoinut.  Viikon jaksoi kolistella, sitten alkoi haisemaan.  Luulin, että palaneen käry tuli edellä ajavasta ikälopusta Trans-shitistä, mutta se kääntyi sivutielle, ja käry vaan paheni.  Viikonlopulla pitäisi tehdä lämppäriremontti.  Onneksi kaveri on tehnyt sen pari, kolme kertaa.  Taidan joutua mukaan lähinnä joo-mieheksi.  Ja maksumieheksi.

Saa nähdä, paljonko lämppärin uumenissa on koivun siemeniä.  Yhden tapauksen olen nähnyt.  Kennossa oli 10 cm kerros roskaa, enimmäkseen juuri koivun siemeniä.  Omassa on varmaan sama tilanne.  Raitisilmasuuttimista tulee ilmaa, että tohisee, mutta kennon kautta ei oikein mitään.  Taitaa koivu olla Ruotsissa sen verran harvinainen kasvi, etteivät ole tehtaalla osanneet varautua.

Pitää tutkia, jos jonnekin saisi sijoitettua verkon estämään roskien pääsyn kennolle.  Sukkahousu ilmastointiteipillä ritilän päälle olisi tehokas, mutta ei välttämättä kovin tyylikäs ratkaisu.  Ensimmäinen omistamani auto, jonka väristä ilmastointiteippiä ei löydy.
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: jen - 16.01.2014, 20:50:26
mä oon laittanut lumisuojiin mitkä ilmanotto aukkojen päällä alumiini verkosta ritilät,sen verran pienellä silmällä että lehdet ei ainakaan tule lämppäriin eikä pääse helmakoteloihin, nyt saadaan samalla skeidat pois mitkä mennyt jo ennen ritilöiden laittoa kun vaihdan sen moottorin,siellä voi olla kans jonkun verran karstaa kun auto on 89 ja lämppäri ei ole vielä auki ollut
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: Panssarivaunu - 16.01.2014, 21:57:10
Pitää kyl itekkin hommata snow capit ja patendoida jotkut suodattimet, tulee tota koivun lehtee suuttimista mukavasti :D auto vm 88 ja ykkösellä vähän rapisee, eilen aamulla ei lähteny ollenkaan käyntiin ennen ku täräytti nyrkillä.

pitäiskö toi hana ja moottori ostaa suosiolla siniseltä?
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: 240 - 16.01.2014, 22:35:20
Pitää kyl itekkin hommata snow capit ja patendoida jotkut suodattimet, tulee tota koivun lehtee suuttimista mukavasti :D auto vm 88 ja ykkösellä vähän rapisee, eilen aamulla ei lähteny ollenkaan käyntiin ennen ku täräytti nyrkillä.

pitäiskö toi hana ja moottori ostaa suosiolla siniseltä?

Kovalla pakkasella saattaa mennä jokunen minuutti ennen kun lähtee pyörimään. Sitten kun tulee palaneen muovin haku, niin joutuu moottorin vaihtoon. Motonet 58e, Sininen 298e. 3-4 vuoden aikana tullut vaihdettua 5 Motonetin moottoria ja kaikki pelanneet moitteetta.
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: Panssarivaunu - 16.01.2014, 22:52:28
Onpas volvolainen kallis, olen pidentänyt puhaltimen ikää pitämällä sitä pois päältä maantiellä.

Ja silloin kun ei lähteny heti pyörimään oli kova pakkanen.
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: jen - 17.01.2014, 17:04:46
tälleen oon noihin omiin tehnyt,varmasti parempi kuin reikä mikä oikein imee/ohjaa skeidat sisään,kiinnitys pitää vaan sit tehdä liimalla koska klipsejä ei enää pääse vetämään lukkoon.

(http://i8.aijaa.com/t/00757/12981292.t.jpg) (http://aijaa.com/oCFvQz)

(http://i11.aijaa.com/t/00250/12981293.t.jpg) (http://aijaa.com/FVGkA0)
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: jen - 19.01.2014, 14:13:14
Täällä alkoi lämppärin tuuletin ensin huutamaan surkeasti.  Piti narrata hiljaiseksi nopeuksia vaihtelemalla.  Muutaman viikon päästä alkoi kolistelemaan, kun en huutoon reagoinut.  Viikon jaksoi kolistella, sitten alkoi haisemaan.  Luulin, että palaneen käry tuli edellä ajavasta ikälopusta Trans-shitistä, mutta se kääntyi sivutielle, ja käry vaan paheni.  Viikonlopulla pitäisi tehdä lämppäriremontti.  Onneksi kaveri on tehnyt sen pari, kolme kertaa.  Taidan joutua mukaan lähinnä joo-mieheksi.  Ja maksumieheksi.

Saa nähdä, paljonko lämppärin uumenissa on koivun siemeniä.  Yhden tapauksen olen nähnyt.  Kennossa oli 10 cm kerros roskaa, enimmäkseen juuri koivun siemeniä.  Omassa on varmaan sama tilanne.  Raitisilmasuuttimista tulee ilmaa, että tohisee, mutta kennon kautta ei oikein mitään.  Taitaa koivu olla Ruotsissa sen verran harvinainen kasvi, etteivät ole tehtaalla osanneet varautua.

Pitää tutkia, jos jonnekin saisi sijoitettua verkon estämään roskien pääsyn kennolle.  Sukkahousu ilmastointiteipillä ritilän päälle olisi tehokas, mutta ei välttämättä kovin tyylikäs ratkaisu.  Ensimmäinen omistamani auto, jonka väristä ilmastointiteippiä ei löydy.
jokos motskari vaihdettu,oliko sinne mennyt koivun siemen? ,sieltähän vois saada lehtiä pois jos laittais paineilmaa alhaalta ja muut räppänät kiinni paitsi keskisuulakkeet ja puhallin täysille ja se verkko sieltä välistä pois?
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: Huikko - 20.01.2014, 16:03:04
Pyssyn auto kunnossa taas. Teille jotka ostatte motonetista moottorin ja hanan vipulämppäriin, niin pari vihjettä jotka säästää paljon aikaa.

1. Hanan mukana tulevista letkuista toinen on väärän mallinen. Edellisellä sivulla olevassa volvolta ostetussa hanassa se on oikean mallinen.
Piti tehdä Bilteman mutkista ja jatkoista tuo 180 asteen käännös uuden hanan päälle.

2. Viilatkaa suosiolla siitä kiinanmoottorin siivistä milli tai kaksi pois, muuten se osuu lämppärin kuoreen.

3. Jos ette saa niitä kiinnityskumeja paikalleen, niin sen voi tehdä myös käyttämällä 6kpl 8mm läpivientikumeja, 30mm pitkiä M5 ruuveja, pieniä prikkoja ja lukitusmuttereita. Ainakin pysyy, eikä ole äänekkäämpikään kuin kumituteilla asennettuna.

Pyssyn 88 sedanissa, joka on myyty ruotsissa uutena oli 10mm paksumpi kenno kuin olen missään vipulämppärissä nähnyt. Samaten kuoren materiaali ja väri poikkesi totutusta. Kuvia olen nähnyt samanlaisesta, joka oli puretusta torslandasta. Eli huhut tehokkaammasta lämmityslaitteesta, joka oli joskus optio saattavat sittenkin olla totta?

PS. Mä en taas ikinä tee tätä lämppäriremppaa
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: jen - 20.01.2014, 16:20:36
tämmöset tiedot aina tervetulleita täällä, -H-
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: Panssarivaunu - 20.01.2014, 16:49:41
Jenin allekirjoitus sopii siis hyvin tähän hommaan,

ei siitä mitään tule  :D
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: jen - 20.01.2014, 19:12:30
Jenin allekirjoitus sopii siis hyvin tähän hommaan,

ei siitä mitään tule  :D
joo se perustuu omakohtaisiin kokemuksiin,sillä asenteella kun lähetään niin ei oo pettymykset niin karvaita :D
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: Pyssy - 24.01.2014, 19:59:22
Ihmeen vähän oli roskaa lämppärin uumenissa.  Koivun siemeniä ei ollut kuin muutama.  340:ssä tuli koivun siemeniä hyttiin koko ajan, kun sillä ajoin, neljä vuotta.  Oli seissyt kesän autoliikkeen pihassa koivikon keskellä.

240:ssä oli isompia roskia, enimmäkseen lehmuksen (?) siemeniä.  Parkkipaikan lähellä kasvaa lehmuksia.  Työpaikan pihan läheisyydessä ei ole kuin pari puuta.  Auto on ilmeisesti ollut tallissa edellisillä omistajilla.  Ritilästä menee roskia sisään, kun auto on parkissa.  Ajossa roska ei kerkiä pudota ritilästä sisään, vaan pomppaa tuulilasista taivaan tuuliin.  Puun lehden kokoinen roska ei mahdu ritilän läpi.

Jos pysäköit paljon paikassa, jossa on koivuja tai muita pikkuroskan lähteitä, peitä ilmanvaihtoritilät.  Ne roskat, jotka eivät tule keskisuuttimesta ohjaamoon, kertyvät kennoon.

Olihan aika projekti koko puhaltimen vaihto.  Koville otti, vaikka osallistuin siihen lähinnä vain joo-miehenä.

Off-topic:  Hyvin lähti vinokone käymään tänä ja eilisaamuna, vaikka pakkasta oli reilut 20 astetta, tähänastinen ennätys Tampereella.  Yksi starttaus, neljännen puristustahdin jälkeen käynnistyi tasaiselle tyhjäkäynnille.  Mitään talvivalmisteluja en ole autoon tehnyt, paitsi vaihtanut renkaat.  Lujaa laatua, vaikkei Lada olekaan. 
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: jen - 25.01.2014, 08:37:44
Ihmeen vähän oli roskaa lämppärin uumenissa.  Koivun siemeniä ei ollut kuin muutama.  340:ssä tuli koivun siemeniä hyttiin koko ajan, kun sillä ajoin, neljä vuotta.  Oli seissyt kesän autoliikkeen pihassa koivikon keskellä.

240:ssä oli isompia roskia, enimmäkseen lehmuksen (?) siemeniä.  Parkkipaikan lähellä kasvaa lehmuksia.  Työpaikan pihan läheisyydessä ei ole kuin pari puuta.  Auto on ilmeisesti ollut tallissa edellisillä omistajilla.  Ritilästä menee roskia sisään, kun auto on parkissa.  Ajossa roska ei kerkiä pudota ritilästä sisään, vaan pomppaa tuulilasista taivaan tuuliin.  Puun lehden kokoinen roska ei mahdu ritilän läpi.

Jos pysäköit paljon paikassa, jossa on koivuja tai muita pikkuroskan lähteitä, peitä ilmanvaihtoritilät.  Ne roskat, jotka eivät tule keskisuuttimesta ohjaamoon, kertyvät kennoon.

Olihan aika projekti koko puhaltimen vaihto.  Koville otti, vaikka osallistuin siihen lähinnä vain joo-miehenä.

Off-topic:  Hyvin lähti vinokone käymään tänä ja eilisaamuna, vaikka pakkasta oli reilut 20 astetta, tähänastinen ennätys Tampereella.  Yksi starttaus, neljännen puristustahdin jälkeen käynnistyi tasaiselle tyhjäkäynnille.  Mitään talvivalmisteluja en ole autoon tehnyt, paitsi vaihtanut renkaat.  Lujaa laatua, vaikkei Lada olekaan.
menikö paljon aikaa kun teki rauhassa?
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: Pyssy - 25.01.2014, 20:33:19
menikö paljon aikaa kun teki rauhassa?

15 h kahdelta äijältä. joista toinen (minä) välillä avusti, välillä oli vain haitaksi.  Kahtena päivänä.  Letkut olivat vulkanoituneet hanaan ja kennoon tosi lujasti, ja vaati monen näköisiä naamanilmeitä ennen kun saatiin kaikki irti.  Työasentoja kuvaamaan en keksi muita painokelpoisia sanoja kuin "vaihteleva".
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: jaskajokunen - 25.01.2014, 20:53:58
Tuo autohan (200-sarja) on rakennettu sen lämppärin moottorin ympärille  ;)
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: Kaziganth - 25.01.2014, 21:43:53
Huomenna olis edessä moottorin vaihto :(
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: 240 - 25.01.2014, 22:33:20
Huomenna olis edessä moottorin vaihto :(

Varmaan vähän sama tunne, kun viimeinen yö siviilissä ennen armeijaa.
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: Kaziganth - 25.01.2014, 22:34:17
Varmaan vähän sama tunne, kun viimeinen yö siviilissä ennen armeijaa.
Onneks saa samanlaisen pömpelin siihen vierelle niin voi ihmetellä mistä kaikkialta se on kiinni :D Ja tänään revin yhden ilmastoidun version irti  :idiot2:
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: jen - 26.01.2014, 09:16:36
Onneks saa samanlaisen pömpelin siihen vierelle niin voi ihmetellä mistä kaikkialta se on kiinni :D Ja tänään revin yhden ilmastoidun version irti  :idiot2:
hyvä siitä tulee. ;)
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: Kaziganth - 26.01.2014, 15:13:06
hyvä siitä tulee. ;)
3tuntia serkun kanssa rauhaksiin ihmeteltiin ja se oli siinä
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: jen - 26.01.2014, 17:15:07
3tuntia serkun kanssa rauhaksiin ihmeteltiin ja se oli siinä
hyvähän se on siellä huudella kun homma on tehty :D!itsellä vielä päällä motivaatiopula mutta tehdään kun innostutaan,onneks olkoon sun ei tarvii hetkeen pieneen aiheeseen palata,lämpöä riittää ja puhallin on hiljanen! O0 O0 O0 O0
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: Kaziganth - 26.01.2014, 17:19:54
hyvähän se on siellä huudella kun homma on tehty :D!itsellä vielä päällä motivaatiopula mutta tehdään kun innostutaan,onneks olkoon sun ei tarvii hetkeen pieneen aiheeseen palata,lämpöä riittää ja puhallin on hiljanen! O0 O0 O0 O0
Nojaa, omassa toi moottori vikisee kans ::)
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: jen - 26.01.2014, 17:33:44
Nojaa, omassa toi moottori vikisee kans ::)
käytön puutetta :2funny:
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: Pyssy - 28.01.2014, 14:27:28
3tuntia serkun kanssa rauhaksiin ihmeteltiin ja se oli siinä

Meillä meni 15 h.  Ajosta ajoon.
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: Kaziganth - 28.01.2014, 14:35:17
Meillä meni 15 h.  Ajosta ajoon.
Oliko jotain vaikeuksia, vai muuten vaan ensimmäinen kerta kun upottaa kädet kojelaudan alle? Meillä oli lattiamattokin irti ja leviteltynä jalkatiloihin imeytysmattoa.
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: Pyssy - 28.01.2014, 18:46:31
Oliko jotain vaikeuksia, vai muuten vaan ensimmäinen kerta kun upottaa kädet kojelaudan alle? Meillä oli lattiamattokin irti ja leviteltynä jalkatiloihin imeytysmattoa.

Mattoa ei otettu pois, mutta jäähdytysjärjestelmä laskettiin tyhjäksi edellisen yön aikana.  Pari desiä tuli nestettä kennosta, ja saatiin kaikki rättiin.  Letkujen irrottaminen kennosta oli tosi urakka.  Vääränmallinen hana aiheutti pähkäilyä ja Motonetissä ja Biltemassa käynnin, joka laskettiin aikaan mukaan.  Kokoonpanovaihe kävi nopeasti, kun se tapahtui oikeassa järjestyksessä.  Yhtään osaa ei jäänyt yli.  Kolme viimeisen kiinnitettävän osan, hanskalokeron ruuvia jäi puuttumaan.  En muista, puuttuiko alun perin.

Joku oli jäljistä päätellen käynyt aikaisemmin kojetaulun alla, mutta ei ollut tehnyt mitään vahinkoa.  Ainakin nyt heti remontin jälkeen ei kojetaulusta enää kuulu ylimääräisiä ääniä, joita ennen remonttia oli.  Samalla löytyi pakkokolmosen vika, josta olen toisaalla kysellyt.  Releen kanta pätkii, kun johtoja käsittelee. 

Minulla oli ensimmäinen kerta 240:n kojetaulun alla vilkunrelettä syvemmällä.  Huikko, joka on 240:n lämppäriremontin tehnyt puolenkymmentä kertaa, viimeksi kymmenkunta vuotta sitten, oli liki 39 asteen kuumeessa.
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: Kaziganth - 28.01.2014, 19:31:53
Mattoa ei otettu pois, mutta jäähdytysjärjestelmä laskettiin tyhjäksi edellisen yön aikana.  Pari desiä tuli nestettä kennosta, ja saatiin kaikki rättiin.  Letkujen irrottaminen kennosta oli tosi urakka.  Vääränmallinen hana aiheutti pähkäilyä ja Motonetissä ja Biltemassa käynnin, joka laskettiin aikaan mukaan.  Kokoonpanovaihe kävi nopeasti, kun se tapahtui oikeassa järjestyksessä.  Yhtään osaa ei jäänyt yli.  Kolme viimeisen kiinnitettävän osan, hanskalokeron ruuvia jäi puuttumaan.  En muista, puuttuiko alun perin.

Joku oli jäljistä päätellen käynyt aikaisemmin kojetaulun alla, mutta ei ollut tehnyt mitään vahinkoa.  Ainakin nyt heti remontin jälkeen ei kojetaulusta enää kuulu ylimääräisiä ääniä, joita ennen remonttia oli.  Samalla löytyi pakkokolmosen vika, josta olen toisaalla kysellyt.  Releen kanta pätkii, kun johtoja käsittelee. 

Minulla oli ensimmäinen kerta 240:n kojetaulun alla vilkunrelettä syvemmällä.  Huikko, joka on 240:n lämppäriremontin tehnyt puolenkymmentä kertaa, viimeksi kymmenkunta vuotta sitten, oli liki 39 asteen kuumeessa.
Juu juu. Tuolla oli kanssa ne letkut vulkanoitunut lähtöihin aivan perkeleesti. Onneks mulla oli varalla "uudet" jos olis rikkinäisenä lähtenyt niin ei tarvinut sääliä. Ei niistä mikään kuitenkaan vaurioitunut :) Nesteet laskettiin tulipellin läpiviennistä ja paineilmalla vielä puhaltelin loputkin pois, tippaakaan ei tullut lattialle ;) Vanha moottori oli leikannut kiinni, kotelon sisällä näytti tältä (http://aijaa.com/pMT322)
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: Pyssy - 29.01.2014, 11:48:52
..., kotelon sisällä näytti tältä (http://aijaa.com/pMT322)

Ei ollut lehtiä kuin ehkä neljäsosa tuosta.  Pahimmassa näkemässäni kuvassa oli propellin jumittanut metrin mittainen kapea kangaskaistale.  En pikaisella haulla löytänyt kuvaa netistä.

Moottoria en ole vielä tutkinut.  Äänestä päätellen roottori osui staattoriin.  Hajusta päätellen käämi paloi.  Moottorin sisäkalut ovat aika pahasti ilmavirrassa, alttiina pölylle ja kuivumiselle.  Fiksummin suunniteltuja rakenteita olen nähnyt.  Niissä moottori on ilmakotelon ulkopuolella omassa kotelossaan.
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: Huikko - 30.01.2014, 19:19:29
Sen verran olen oppinut näitä tehdessä että tämä ei ole voimalaji eikä sitä tehdä kannata kelloa vastaan. Pari päivää oli lämpimässä tallissa varattu ja siinä ajassa se oli valmis. Puran aina ratin, mittariston keskituet ja paljon ns. turhaa pois tieltä ihan oman mukavuudenhaluni vuoksi.

Jos ei vaihda hanaa ja purkaa minimimäärän, niin semmoinen 3-5 tuntia on ihan asiallinen arvio...jos on jonnekin kiire  ::)
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: jen - 30.01.2014, 19:36:52
Sen verran olen oppinut näitä tehdessä että tämä ei ole voimalaji eikä sitä tehdä kannata kelloa vastaan. Pari päivää oli lämpimässä tallissa varattu ja siinä ajassa se oli valmis. Puran aina ratin, mittariston keskituet ja paljon ns. turhaa pois tieltä ihan oman mukavuudenhaluni vuoksi.

Jos ei vaihda hanaa ja purkaa minimimäärän, niin semmoinen 3-5 tuntia on ihan asiallinen arvio...jos on jonnekin kiire  ::)
kyllä,jos on kiire niin kannattaa odottaa että se menee ohi ja sitten alkaa rauhallisesti hommiin ;)
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: jannev - 30.01.2014, 22:39:58
Vaihdoin viimekesänä  Motonetistä ostetun lämmittimen moottorin ilmastoituun -89 245-farmariin.
5h meni (eikä Alfamerin oppaasta kovin paljon ollut hyötyä...)  ja kojelaudan nostin pois että sai lisää tilaa asennukselle (kun ei ollut kiire , koko lauantaipäivä aikaa ja lämmintäkin oli. Samoilla tulilla lähti irti ovi ja oven keskuslukituksen johdot uusiksi. Jo toinen kerta näille johdoille.) Hanaa tai kennoa en purkanut.
Alkuperäisen moottorin keskiakseli oli hiilten kohdalta niin kulunut (tasaiseksi) että laite ei saanut enää virtaa.
Oireilu alkoi että 1 asennossa moottori ei pyörinyt mutta kun käytti 4 asennossa tai auto hyppäsi kuopassa niin käynnistyi kunnes ei enää käynnistynyt.

Motonetin moottorin johtoja piti jatkaa noin 15cm että asennus onnistui.  Johdot otin siitä vanhasta moottorista ja juotin ne uuteen jatkoksi. Kutistesukkaa päälle ja hyvä tuli.
Moottori vikisee ikävästi aluksi mutta ääni lakkaa parissa kuukaudessa.
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: Kaziganth - 01.02.2014, 15:49:09
On se kumma kun ei papalla moottori pyörinyt :2funny:

(http://i852.photobucket.com/albums/ab86/Kaziganth/IMG_20140201_121821_zpsca795087.jpg) (http://s852.photobucket.com/user/Kaziganth/media/IMG_20140201_121821_zpsca795087.jpg.html) (http://i852.photobucket.com/albums/ab86/Kaziganth/IMG_20140201_121658_zpsbfd1d7cc.jpg) (http://s852.photobucket.com/user/Kaziganth/media/IMG_20140201_121658_zpsbfd1d7cc.jpg.html)
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: 240 - 01.02.2014, 16:07:45
On se kumma kun ei papalla moottori pyörinyt :2funny:

(http://i852.photobucket.com/albums/ab86/Kaziganth/IMG_20140201_121821_zpsca795087.jpg) (http://s852.photobucket.com/user/Kaziganth/media/IMG_20140201_121821_zpsca795087.jpg.html) (http://i852.photobucket.com/albums/ab86/Kaziganth/IMG_20140201_121658_zpsbfd1d7cc.jpg) (http://s852.photobucket.com/user/Kaziganth/media/IMG_20140201_121658_zpsbfd1d7cc.jpg.html)

Monasti talvella menee pitkäkin aika (10-20 min) ennen kun puhallin alkaa toimia pakkasella. Sitten kun tuon palaneen muovin tuoksauttaa, niin tietää, että moottorin vaihtotyö edessä.
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: jen - 01.02.2014, 17:00:15
toihan on jo melkeen huono,etten sanois jopa epäkelpo :2funny:
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: Pyssy - 01.02.2014, 20:23:35
On se kumma kun ei papalla moottori pyörinyt :2funny:
(kuva)
(kuva)
Moottori selvästi osottautui vaihtokelpoiseksi.  On se kuitenkin pitkään pyörinyt ennen pysähtymistään.  Aika kovasti on kollektori kulunut.  Voin kuvitella ohjaamoon tulleen käryn määrää.  Oma oli jumissa alle 10 min ennenkuin käänsin tuulettimen nupin nollaan, ja käry alkoi olla sietämätön.  Siinä ajassa ei moottoriin vielä tullut näkyviä ylikuumenemisen jälkiä.
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: jen - 19.02.2014, 19:51:45
hain kanssa motonetista,merkistä en tiedä mutta tämmönen oli paketti

(http://i3.aijaa.com/t/00653/13063239.t.jpg) (http://aijaa.com/mAhxB3)
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: Panssarivaunu - 19.02.2014, 23:46:26
Proffa part of sweden.. Toivotaan että toimii, en ite tykkää oikein tuosta merkistä.
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: jen - 20.02.2014, 16:19:37
Proffa part of sweden.. Toivotaan että toimii, en ite tykkää oikein tuosta merkistä.
onkos muut laittanut tätä merkkiä?
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: tommi m - 20.02.2014, 16:42:39
Tuskin kukaan tietää mikä on moottorin oikea merkki,professional parts vaan pakkaa.  :)
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: Lankku - 21.02.2014, 01:26:04
Proffa part of sweden.. Toivotaan että toimii, en ite tykkää oikein tuosta merkistä.
Professional Partsin pakkaus muistuttaa monissa tavaroissa ulkoasultaan yllättävän läheisesti Scantechia. Eiköhän se ole ihan samaa tavaraa mitä oli aiemmin Scantechin paketissa.
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: Panssarivaunu - 21.02.2014, 08:53:45
Selvä..  :)
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: Sharedoc - 13.10.2014, 21:07:46
Mitä kautta puhaltimen moottorille tulee sähköt? Voiko tulevaan johtoon tai maajohtoon laittaa ylimääräisen etuvastuksen moottorin kulumisen vöhentämiseksi? Meinaan on jo 1 asennossa kova tohina.
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: Pyssy - 15.10.2014, 09:56:50
Etuvastukset ovat moottorin yhteydessä, että jäähtyvät puhaltimen ilmavirrassa.  Joka nopeudelle menee oma johto puhaltimen kotelon sisään ei-ilmastoidussa mallissa.  Pienimmän nopeuden johtoon voi laittaa vastuksen.  Sopiva arvo löytyy kokeilemalla.  Ohuesta rautalangasta tulee ihan hyvä.  Asennus pitää tehdä niin, että lämpiävä vastus ei polta tai sulata mitään.  Suurinta nopeutta ei kannata hidastaa, koska sillä saa huurteen pois tehokkaasti.
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: jen - 15.10.2014, 15:34:08
Mitä kautta puhaltimen moottorille tulee sähköt? Voiko tulevaan johtoon tai maajohtoon laittaa ylimääräisen etuvastuksen moottorin kulumisen vöhentämiseksi? Meinaan on jo 1 asennossa kova tohina.
sanoisin että turhaa touhua,moottorit kestää pitkään eikä loppumisen merkkejä näy,aikoinaan niitä vaihdeltiin takuunalaisiin autoihin ja mitään oikeita vikoja ei itse  moottoreissa ollut, täytyy muistaa että nää ei oo ihan nuoria autoja mihin moottoreita vaihdellaan tänäpäivänä,ainakin omallakohdalla loppuu oma ikä ennenkuin 240sen moottori sen takia että se ois oikeasti loppu,mutta jokainen tavallaan,suosittelen kumminkin vaihtamaan uuden moottorin ennemmin kuin alkaa vanhaa säästelemään ja virittelemään vastuksia väliin,p.s 240 sarjan volvoissa mun mielestä paras lämmitys laite.

Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: D`Artagnan - 15.10.2014, 15:56:02
^Kaveri tarkoitti varmaan että jo ykkös asennolla tarvikemoottori pyörii suuremmalla nopeudella kuin alkuperäinen. Ääni on näin ollen pikku tuuletuksessa jo turhan kova.
Minun mielestäni saisi pyöriä myös 1 -asennossa hitaammin. Kakkosella pyörii jo tosi lujaa ja kolmosella lähtee tukka päästä. Ainakin Motonetin puhaltimella on tällaisia ominaisuuksia. Tehokas laitteisto tuo kyllä on.
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: jen - 16.10.2014, 13:45:52
^Kaveri tarkoitti varmaan että jo ykkös asennolla tarvikemoottori pyörii suuremmalla nopeudella kuin alkuperäinen. Ääni on näin ollen pikku tuuletuksessa jo turhan kova.
Minun mielestäni saisi pyöriä myös 1 -asennossa hitaammin. Kakkosella pyörii jo tosi lujaa ja kolmosella lähtee tukka päästä. Ainakin Motonetin puhaltimella on tällaisia ominaisuuksia. Tehokas laitteisto tuo kyllä on.
ok.nyt ymmärrän ja olen samaa mieltä ;)
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: jen - 08.11.2014, 09:35:43
nonni,eilen sain kauan odotetun vireen päälle ja vaihdoin sen motskarin,enempää en viittinyt purkaa(laiska) mutta tällä purkamisella se onnistuu,lämppärin hanankin jätin autoon ja koko vasemmanpuolen peltisen ylätuen.

(http://i3.aijaa.com/t/00216/13575712.t.jpg) (http://aijaa.com/TGw0Kc)

(http://i2.aijaa.com/t/00322/13575710.t.jpg) (http://aijaa.com/6bVJTu)

(http://i10.aijaa.com/t/00906/13575711.t.jpg) (http://aijaa.com/NWZ7KR)
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: caulaote - 30.11.2014, 19:20:55
Lainaus
nonni,eilen sain kauan odotetun vireen päälle ja vaihdoin sen motskarin,enempää en viittinyt purkaa(laiska) mutta tällä purkamisella se onnistuu,lämppärin hanankin jätin autoon ja koko vasemmanpuolen peltisen ylätuen.


Mites pelkästään vuotavan hanan vaihto? Onnistuuko ilman suurempia purkuja? Ainkin näyttäis olevan suht näkysällä. Mihin kannattaa varautua ja kiinnittää huomioo?
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: jen - 30.11.2014, 19:30:31
keskikoetaulun vasenposki pois,2letkua irti ja vaijeri siinähän se on,joko lasket ropusta nesteet pois tai pihdit letkuihin konehuoneen puolelta,aina se vähän lirauttaa eli astia letkun alle tai lehteä lattialle. ;)
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: D`Artagnan - 30.11.2014, 19:34:46
^Huh. Tutun näköistä hommaa touhuiltu. Paljonkos sinulla meni aikaa koko hommaan? Ja laitoitko tarvike moottorin vai alkuperäisen?
Silloin kun itse tein niin jaoin tuon homman kahdelle eri päivälle ja purin myös hieman enemmän. Laitoin silloin Motonetin tarvikemoottorin. Harmikseni en vaihtanut silloin hanaa samalla joten jouduin konttaamaan sen vielä erikseen kuskin jalkatilan kautta paikoilleen. Hanan laitoin silloin alkuperäisenä varaosana.
Otsikko: Vs: Lämmittimen moottori
Kirjoitti: jen - 30.11.2014, 19:47:29
motonetista ostin moottorin eli ei alkuperäinen, aikaa meni 3tuntia,vedätin hommaa vuoden,piti tehdä jo viimesyksynä ja motinkin jo hain silloin mutta nyt vasta inspiraatio iski kun ajattelin ettei enää tätä talvea kestä mutta nyt se on tehty.enää ei tarvitse tohon autoon tehdä jos ei hajoa muuten,kulumalla se ei enää ehdi loppua,hanaa en vaihtanut minäkään kun siinä ei vikaa mutta se ei oo paha mielästäni vaihtaa mikäli alkaa vuotamaan,kaikki helpompaa kun auto nosturilla sopivalla korkeudella niin ei tarvitse maassa kykkiä mutta kyllä se kroppa seuraavat kolmepäivää muistutti että jossain on nojailtu ja venytelty ;)