Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Vihvilä - 09.07.2012, 13:47:58
-
juu vaihdollisestihan enimmäkseen osien autosta ulos heittämistä mutta mitenkäs kytkin polkimen asentaminen? Tarviikohan räjäyttää koko kojelauta ja käyköhän poljin / polkimisto suoraan 740 volvosta 940 volvoon?
-
Poljintellinki kannattaa ottaa mukaann M47:n luovuttajasta. Kojelautaa ei tarvitse purkaa, vain kuskin jalkojen yläpuolinen muovi irroittaa.
-
Onko sulla sitten lavallinen nuita M47 laatikoita rikottavaksi, vai miksei siihen ole tulossa 46?
-
no itsellä on luvuttaja auto jossa on lähes uusi m47 laatikko. eikö nuo m47 lootat kestä sitten ollenkaan dieselin perässä? itsellä nimittäin on ollut tuon m46 lootan kanssa sen verta ongelmia että ei kiinnostaisi alkaa taas tappeleen sen kanssa. mutta mitä mieltä on herrasväki?
-
Vitonen ei kauhean kauaa kattele tuota vääntöä, eihän niissä muuta eroa ole. Muutenhan homma on hyvin simppeli, jarrupolkimen vaihto, kytkinpolkimen "siivun" lisäys poljintelineeseen, vauhtipyörän vaihto, tdic:n kytkimen osto (!), kardaani jne jne. Kannattanee myös ottaa huomioon, että tdic+manuaaliin kuuluu 3.54 perävälitys, ja se on kyllä syytä olla vähintään noin pitkä, 3.31:kin olisi mielestäni ihan toimiva, automaatissa lienee 3.73 joka on ainakin isolle tielle tarpeettoman tiuha.
-
no luovuttaja autossa on todenenäköisesti pitempi perä koska bensa koneella oli vitosella satasen vauhdissa noin 2400 kierrosta. Luovuttajasta on siis kokonaisuudessaan tulossa loota polkimet kardaani ja taka-akseli. Taka-akseli vaihtuu ihan vaan lukon ja pienempien kilometrien takia.
-
jos oikein ymmärsin ni luovuttaja on pensakoneella? jos on ni loota ei käy deekun perää suoraa..
-
tiedän mutta deekun koppa löytyy kunhan kaverini kerkee shimmittää sen paikalleen
-
Kardaani ei sitten välttämättä tuommosella kombolla osu oikeen pituseks.
-
takaosa sama mutta etuosa eri mittanen ja eripäällä. manuaalissa kumi härpätin ja automaatissa kova liitos.
Eli minulla on 740 GLE -84 vuoden malli pihassa josta puuttuu vain moottori. siitä aattelin vaihtaa osia tuohon pelle miljoonan ajettuun vehkeeseen.
-
Juu takaosa on kaikissa jäykkäperäsissä saman pitunen, mutta etupätkä vaihtelee lootan mukaan ja tietääkseni myös koneen mukaan, jotenka ei ole sanottua että volvon kone + m47 etupätkä kävis deeku + 47 komboon, etenkin jos siihen tekee jonkun sovitepalan väliin.
-
ainakin tuossa mittanauhan kanssa riehuessani niin olin mittaavinani että vaihdelaatikon kytkinkopan pinnasta kardaanin takaosan etupäähän niin moottorin perse on samassa kohassa bensassa ja dieselissä mutta sen näkee kun alkaa asentamaan.
-
OK, voihan se osuakin samalle kohtaa. Huomaa myös, että bensakoneen kytkinakseli on 2mm ohkosempi kuin dieselin, eli siihen tarttisi ohut ohjuriholkki tehdä tai sitten metsästää spegiaali silmälaakeri bensakoneen laatikkoa vasten(tai vaihtaa kytkinakseli dieselin M4x lootasta). Mitta myös että silmälaakerin vastinpinta kytkinakselissa osuu silmälaakeriin, eioo kauheen pitkäikänen loota jos silmälaakeri ei tue.
-
akselithan on tismalleen samat dieselissä ja bensassa, dieseliin pitää vaan asentaa kytkinakselin päähän silmälaakeria varten se 2mm suurentava holkki. on sitte lämpösovitteinen, ja tiukasti paikoillaan.
lähtee irti lämmöllä, sopivalla lenkki avaimella ja vasaralla
-
pitää mittailla kun mulla seisoo pihassa yksi räjähtänyt m46 niin vertaa tuohon m47 lootaan tuota akselia. itteltä löytyy kaikki dieselin vauhtipyörät ja sun muut valmiina että ainut on se laakeri jos akselin on eri paksunen.