Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Jyryytin - 30.01.2011, 17:40:12

Otsikko: Tyhjäkäynti korkealla B200F
Kirjoitti: Jyryytin - 30.01.2011, 17:40:12
Onpa näköjään iskenyt toiseen 940 tuollainen vaiva, että tyhjäkäynti jää korkealle moottori lämpöisenä. Käynnistettäessä tyhjäkäynti on siellä 1000rpm korvilla, mutta kun auton ajaa lämpöiseksi, niin tyhjäkäynti ei tahdo laskea alas, vaan jää 1500-1600 rpm paikkeille. Nuo kierrosluvut katsottu vain kierroslukumittarista, ei siis millään tarkemmalla mittarilla.

Samalla on tullut myös toisenlainen ongelma "puolilämmintä" konetta käynnistettäessä, on tullut tavaksi, että moottoria saa starttata kolmekertaa peräkkäin ennenkuin jää käyntiin. Eli motori kyllä lähtee käyntiin, mutta sammuu lähes välittömästi. Tätä sitten kolmekertaa tehden moottorin saa jäämään käyntiin.

Onko noilla kahdella ongelmalla vaikutuksia toisiinsa?
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti korkealla B200F
Kirjoitti: rokkiarska - 31.01.2011, 02:57:59
Vois olla jumissa se alipainekello mikä on imusarjan päällä.
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti korkealla B200F
Kirjoitti: pikatraktori - 31.01.2011, 10:02:44
Tyhjäkäyntinopeutta säätää laite jota joskus sanotaan "tyhjäkäyntimoottoriksi". On tavallaan imusarjan ohittava laite, jota ECU säätää sähköisesti. Saattaisi olla paras ottaa irti ja puhdistaa esim lakkabensiinillä sisäpuolelta. Tuo käynnistyshäriö voi johtua monestakin syystä. Ehkä aluksi kannattaa tutkia lämpöanturi.  Siihen menee kaksi johdinta joista voi mitata vastukset maata vasten. Molempien arvojen pitäisi olla yhtä suuret. Tätä ei pidä sekoittaa siihen toiseen anturiin, joka ruokkii vain lämpömittaria. Jos arvot ovat samat, vika on ilmeisesti muualla.
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti korkealla B200F
Kirjoitti: Jyryytin - 02.02.2011, 22:04:59
Tyhjäkäyntinopeutta säätää laite jota joskus sanotaan "tyhjäkäyntimoottoriksi". On tavallaan imusarjan ohittava laite, jota ECU säätää sähköisesti. Saattaisi olla paras ottaa irti ja puhdistaa esim lakkabensiinillä sisäpuolelta. Tuo käynnistyshäriö voi johtua monestakin syystä. Ehkä aluksi kannattaa tutkia lämpöanturi.  Siihen menee kaksi johdinta joista voi mitata vastukset maata vasten. Molempien arvojen pitäisi olla yhtä suuret. Tätä ei pidä sekoittaa siihen toiseen anturiin, joka ruokkii vain lämpömittaria. Jos arvot ovat samat, vika on ilmeisesti muualla.
Joo, tuo tyhjäkäyntimoottorihan se voisikin olla syy kierrosten seilaamiseen...   Kyllä se pitää taas kerran todeta: Auton moottorissa pitää olla metalliset putkesta tehdyt "tulpanjohdot"  ;) Ei olisi tuollaisia "härövikoja"

No kun saa sen "ykkösauton" kuntoon, niin tämä joutaa seisomaaan. Koko ajan tuntuu löytyvän erilaisia vikoja moottorista. >:(
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti korkealla B200F
Kirjoitti: Huikkoster - 02.02.2011, 22:08:55
Väittäisinpä että silloin kun tyhjäkäynti on korkealla, saat laskettua sen normaaliksi käyttämällä virtoja pois päältä.
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti korkealla B200F
Kirjoitti: Ari E - 02.02.2011, 23:57:40
tyhjäkäynti jää myös vähän korkealle jos kaasuläpän asentotunnistimesta liitin pois paikoiltaan ;)
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti korkealla B200F
Kirjoitti: pikatraktori - 03.02.2011, 10:01:49
"Seilaaminen" johtuu juuri likaisesta tyhjäkäyntimoottorista. Se on juuri aina joko edellä tai jäljesssä ECU:n arvioista ja tapahtuu tuota seilaamista, koska moottori on tavallaan aina jäljessä ECU:n virrantarpeen laskelmista. Eli eräänlainen resonassi-ilmiö säätöjärjestelmässä. Tyhjäkäyntimoottorihan toimii ihan "moottoriperiateella", vaikka ei pyörikään ympäri - ECU antaa "lisää ytyä = moottori kääntyy enemmän.

Moottori ei tosiaan saa tätä säätöä jos tyhjäkäyntikytkin on irti tai väärin saaädetty - se käy tyhjäkäyntiä ihan omillaan :).