Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Suicidesanta - 31.01.2011, 01:59:09
-
Elikkäs tarttis taas vaihtaa tuommoseen d24tic:iin pahvi kun piäs pamahtamaan. Tähän asti oon käyttäny noita motonetin pahveja. Mutta mitäs merkkejä noita tiivisteitä on saatavilla ja mistä ? Kansi tietysti käytetään koneistamolla taas... että on sitten suora.
-
Kyllä motonetin 3 lovinen kannentiiviste kestää kun ei nosta ahtoja yli 1.7 BAR, omassa on nyt ollut noin 20000 km kyseinen tiiviste paikallaan ja ei ole pettänyt.
-
Kuinkahan helposti tuossa käy asennusvirhe kun tuota pahvia vaihtaa ? Ja miten ootte saanu sen pahvin pysymään just oikeessa kohtaa? ( siis ne jotka on pahveja vaihtanu ) Alkaa meinaan tuntua, että nyt on sepässä vikaa, kun pahveja palaa näin tiuhaan. Voi tosin olla tälläkertaa myös kansi paskana. :-\
-
Kuinkahan helposti tuossa käy asennusvirhe kun tuota pahvia vaihtaa ? Ja miten ootte saanu sen pahvin pysymään just oikeessa kohtaa? ( siis ne jotka on pahveja vaihtanu ) Alkaa meinaan tuntua, että nyt on sepässä vikaa, kun pahveja palaa näin tiuhaan. Voi tosin olla tälläkertaa myös kansi paskana. :-\
Kaippa se pahvi pysyy oikeessa paikassa kun pultit mahtuu rei´istään.
Käytätkö paljonko painetta koneessa?
Kannenpulttien uusinta?
Pahvi vai pelti tiivari?
-
Sillä vaan tuli mieleen tuo, kun se pahvin vaihto ei hyödyttänyt mitään itse ongelmaan = painetta vesitilassa. Aina on ollu uudet PAHVit ja pultit. Ahtoa on nyt ollu jonkun 0.5 - 1 bar vaihtelevasti mutta 1 baria ei oo ylitetty. Eikai sillä silti mitään merkitystä kun tosiaan melkein samantien kun pisti auton käymään niin tuli painetta sinne vesitilaan. vähän aikaa kun käyttää niin tulee vedet pihalle paisarista. >:( Siitä tuli mieleen se asennusvirhe...
-
Kansi halki venttiiliseetien välistä...
-
Joo kyllä se on kannen oston aika jos on heti keräämässä painetta paisariin, omassa kestää nähtävästi pitää ahdot 1.5-1.7 paikkeilla koko ajan, nyt tuli noilla paineilla 30000 täyteen kansiremontin jälkeen.
-
kannen vaihto ja peltitiivari.
-
Kansi halki venttiiliseetien välistä...
Seetien välissä saa olla halkeama ( muistaakseni max 0,4 mm) mutta ei seetin ja esikammion välissä( tai missään muualla)
Asennusvirheitä tossa ei monessa kohtaa voi tehdä mutta kertaukseksi:
-oikean paksuinen tiiviste!!
-pultinreiät puhtaat + kuivat ( ei nestettä/öljyä pohjalla)
-uudet pultit
-öljyä uudet pultit+prikat (kevyt suihkaus crc:tä toimii hyvin)
-kiristys 40Nm, 60 Nm, 75 Nm +90 astetta + 90 astetta, käytä lämpimäksi(paisarin korkki auki varmuuden vuoksi), + 90 astetta, 1000km:n ajon jälkeen +90 astetta
Jos kansi tiukattu noilla ohjeilla ja paineet nousee silti niin kansi tai lohko on vainaa...
-
Mikäs ero noilla on muuten, kun motonetistä saa sitä D24T pahvia ja sit vapari pahvia ? Toinen vaan pirusti halvempi.
-
Tivisteen vahvus 1-lovinen1,4mm 2-lovinen 1,5mm 3-lovinen 1,6mm männän ylitys määrää vahvuuden ylitykset on 0,65-0,80 1-lovinen 0,81-0,90 2-lovinen 0,91-1,02 3-lovinen. Siinä tiedot mitä alfamerin kirja antaa eroiksi. Mielellään olisi hyvä laittaa samanlainen kun on paikallaan.
-
Mikäs ero noilla on muuten, kun motonetistä saa sitä D24T pahvia ja sit vapari pahvia ? Toinen vaan pirusti halvempi.
kaippa T:n pahvi on tuurilla peltinen.... ja vapariin sitten tarjoavat aina paffista paksapaffia, niin siksi ero?
-
ei ainakaan viimeksi kun ostin ton kalliimman niin ollu peltinen... ihan saman näkönen ainakin oli kun vaparista tullut pahvi tosin uudempi... :D Niin siksi aattelin, että voisko siinä jotenkin säästää kun tuolla on tosiaan 1,2 ja 3 lovisia halvempia ja kalliimpia... Taidan kyllä tilata Tammerdieselin kautta kunnon tiivisteen.
Edit: niin siis tarkotin tosiaan, että siellä on sekä 34 euron 1 lovinen, että oliko jonkun 70 € 1 lovinen jne.
Edit 2: Nyt kun tuossa noita männänpäitä kattelin ja kantta, niin huomasin tämmösen että joka pytyssä on palanu vesi. Nimittäin oli jokaisessa noiden venttiilimonttujen suuttimenpuoleisessa reunassa semmonen reilun kokonen valkonen läiskä. Olihan lohkon tasassa ja tiivisteessäkin vähän merkkejä siitä, että vähän jokatoinen reikä vähintään on vuotanu johonkin suuntaan. Oliskohan vaan sitten jäänyt kansi kiristämättä kunnolla kuitenkin... ?
-
oman 3 lovinen on vahvistettu pellillä kun rakennetta tutkin ja hintakin oli aika suolanen 80e varaosaliikkeessä mutta onpa se kestänytkin 1,7 ahtoja jo n. 20000
-
toi ero asia sikäli selvitetty että myyjä väittää T:n pahvin olevan joko peltinen tai ainakin väkisin vahvempaa ainetta kun on niin kallis.
-
toi ero asia sikäli selvitetty että myyjä väittää T:n pahvin olevan joko peltinen tai ainakin väkisin vahvempaa ainetta kun on niin kallis.
Ostat jostain ihan suoraan sen peltisen, niin tulee kerralla hyvä. Sen kun oikein kiristää(pahvin mukana tulevin ohjein), niin siitä räjähtää sen jälkeen kaikki muu ennen kuin paffi ;)
-
ihan vain raportointimielessä viikon oon nyt pahvilla kerenny ajaa ja tänään katkes vesiletku paineesta....
Niin ja siis alkuun ei kerännyt painetta vesitilaan yhtään. Mikähän muoviämpäri siinä on, että toiset ajelee yli puoltamiljoonaa ja mulla paukkuu 420 tonnia ajetusta kantta ja pahvia niin prk:leesti. >:(
-
ihan vain raportointimielessä viikon oon nyt pahvilla kerenny ajaa ja tänään katkes vesiletku paineesta....
Paineesta vai vanhuuttaan?
Alkaa oleen noin 20vuotta vanhat letkut aika haperoita.
-
Paineesta vai vanhuuttaan?
Alkaa oleen noin 20vuotta vanhat letkut aika haperoita.
Paineesta oli pakko hajota kun se letkut on uusittu kerran tuohon. Ja tiedän kun parsin sen kasaan ja laitoin käymään niin paisarin korkista tulee vesitilan ollessa max arvossa kaasuttamisen aikana ja ihan sen jälkeen semmonen 2 litraa ainakin vettä pihalle. Niin kauan että ei oo enää mitä tulla.
-
Itse suosisin myös peltistä pahvia, kun tuo hinnanero on kuitenkin aika pieni kun miettii mitä menee imu- ja pakosarjantiivisteisiin, pultteihin sekä työhön jos joutuu avaamaan uudestaan.
Omista lukuisista kansiongelmista opittua:
-Kansi pitää aina koeponnistaa jos on ollut ongelmia
-Kannen tiivistepinta kannattaa koneistaa aina, oli näkyvää heitto tai ei.
-Lohkon tiivistepinnan suoruus pitää tarkistaa huolella ja jos on vähänkin heittoa niin lohko irti ja koneistus
-Tiivistepinnoissa ei saa olla huomattavaa heittoa, sanoi korjauskirja mitä tahansa. 0,10mm on ihan maksimi, itse en luottaisi silloinkaan. korjausoppaan maksimiarvoilla vuotaa ihan varmasti.
-
Omassa volvossa on jo toista vuotta motonetin vapari pahvi ja hyvin pelittää turbon kera
-
Omalla ajotyylillä lienee melkoinen vaikutus pahvien ja kansien kestoon. D24:n kansi kun tunnetusti on pirun lämpöherkkä... Itse en päästä suhinan puolelle ollenkaan, ennen kuin lämpömittari on noussut vähintään neljännekseen. Mustan savun kera mennään vasta, kun lämmöt on ollu normaaleissa minuutin pari. Kylmänä polkemalla noita kansia saa menemään.
-
http://www.partsbase.net/part/elr-353427
Siitä löytyy lisää vaihtoehtoja..elringin tiivistettä saa ainaki mun vakio varaosaliikkeestä,mutta en sitte tiedä miten kestää..taitaa olla kuiteki ihan perus tiiviste.
-
Niin joo, laitetaas tähän topicciin kun on kerran tässä ylhäällä taas, että itse ajellut nyt reilu 20tkm rempan jälkeen, eikä vuoda tiiviste. Ahtoja vähän reilu 2 bar, penkitetty 267hv. Lohkon ja kannen pinnat koneistettiin varmuudeksi rempan yhteydessä ja tiivisteenä peltinen, muistaakseni elring.
-
jaahans..oiskohan toi elringin 323427 pahvi peltinen ku ei oikein tietoa löytyny..65€ ois hinta mulle :pomo:
Mul ei kestäny vakiopahvi ku nelisen viikkoo ja oksens nesteet pihalle ku koitin huippuja..191 gps:n mukaa ja loppu välitykset kesken..aika pirteesti kuiteki otti ton nopeuden :)
-
Tänä keväänä sitte petti toi motonetin vaparipahvi ku laadukkaana pidetty behrin termari päätti mennä motarilla kiinni lopullisesti. Ihme ettei menny kans tai männänrenkaat ku ajoin vielä 40 km kotia lämmöt lähes tapissa. kotipihassa huohotti ja työnti nestettä pihalle ihan tosissaan mut sain siinä paikallaan käyttämällä lämmöt laskemaan ennenkuin sammutin. Kansipahvi oli kyllä aika valmis 1 ja 6 pytyt oli yhteydessä vesi ja öljykanaviin. Nyt on sellanen elringin musta metallitiiviste paikallaan ,katotaan kuinka kauan se pelaa. ;)
-
Ostin fixus-liikkeestä turbolliselle tarkoitetun tilikkeen vaikka kuulerikin löytyy, on varmaan kestävempikin kun IC tilike kun oli kalliimpikin 60€ oli hinta, merkki VICTOR RENZ pellisillä palotilojen reunoilla, luulis olevan luja 8)
-
kannattaakos tiivisteen vaihto, jos hukkaa nestettä ja epäilys että palotilaan sylkee sitä. (+ miten sen pystyy toteamaan kun nenä ei niinkää haista mitään imelää pakokaasussa :D ) Allaolevia vuotoja ei havaittu eikä tee painetta järjestelmään.. Onkos tuossa aina käytettävä kansi hiottavana jos käyttää irti vai onko tehty ns. Kotikonstein vaihto?
-
Ite laitoin nyt elringin 2-lovisen 3 kerroksisen peltitiivisteen. Pitääköhän tuohon olla normaalia lujemmat pultit kun tuntui ensimmäisen 90 asteen kiristyksessä ettei jaksa vääntää kuin metrin jatkolla, ja yhden kerran pitäisi vääntää saman verran. T. Hintelä 140kiloinen. Ps. Pultit ja tiivisteen kun ostin niin sanoin että turbo tiisseliin.
-
Mistä ja mikä kansipahvi se nyt kannattaa ostaa, Että kestäiski jotaki.
Ahtopainetta tulee olemaan n.1.5-2 baaria.
-
kannattaakos tiivisteen vaihto, jos hukkaa nestettä ja epäilys että palotilaan sylkee sitä. (+ miten sen pystyy toteamaan kun nenä ei niinkää haista mitään imelää pakokaasussa :D ) Allaolevia vuotoja ei havaittu eikä tee painetta järjestelmään.. Onkos tuossa aina käytettävä kansi hiottavana jos käyttää irti vai onko tehty ns. Kotikonstein vaihto?
Jos sulla olis palotilaan vuoto, niin siinätapauksessa, kun paisuntasäiliön korkki on auki ja kone käy niin nestettä pulputtaisi ulos korkin reiästä. Mulla oli näin.