Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: twin - 15.07.2012, 20:30:24

Otsikko: 760 2.3 turbo tyhjäkäynti?
Kirjoitti: twin - 15.07.2012, 20:30:24
Millä ton sais käymään tyhjää kunnolla, eilen taas säädettiin noin.1000rpm ja pikku lenkin jälkeen taas n.1600 ja katkoo?? Mikäs tän "tyhjäkäynti moottorin" funktio on kun ei vaikuta mitään vaikka nappaa tipselin irti? ja kyseessähän on -89 760 b230ft ja lh2.2...
Otsikko: Vs: 760 2.3 turbo tyhjäkäynti?
Kirjoitti: TVS - 16.07.2012, 00:01:08
Kaasuläppäkytkimen säätö? Tai sitten se lisäilmaluisti on rikki.
Otsikko: Vs: 760 2.3 turbo tyhjäkäynti?
Kirjoitti: twin - 16.07.2012, 22:54:23
Sitä kaasuläpän sähkö härveliäkin säädeltiin kyllä... tuli mieleen että vaikuttaako siihen lisäilma luistiin öljy kuinkapaljon kun jurbon vaihdon yhteydessä huomattiin et ahto putkissa oli aika paljon ööliä ja se letkuhan lähtee ahtoputken alaosasta?
Otsikko: Vs: 760 2.3 turbo tyhjäkäynti?
Kirjoitti: Sköge - 19.07.2012, 07:44:04
itsellä oli samaa vikaa joka sitten paljastui imusarjan tiivisteen vuodoksi
Otsikko: Vs: 760 2.3 turbo tyhjäkäynti?
Kirjoitti: TVS - 19.07.2012, 10:05:14
Lisäilmaluistia voi kokeilla, ruuvarilla hennosti liikuttelet sitä läppää, kuuluu liikkua herkästi. Monessa se on vielä asemoitu siten, että siinä on "vapaana" ollessaan pieni rako "väärällä" puolen, ja kun sitä ohjataan niin se pieni rako menee ensin kiinni ja sitten alkaa aukeamaan toiselta reunalta, syytä en kyllä voi käsittää mutta monta tuommosta on tullu vastaan ???. Voit myös kokeilla syöttää hetkellisesti sille virtaa vaikkapa sulakkeen kautta akulta, pitää rävähtää vihasesti auki(en ole varma, vaikuttaako napaisuus toimintaan, kannattanee testata). Siis mikäli on 2-nastainen, 3-nastaiseen en lähtisi sokkona virtaa tarjoamaan ennenkon setvii mitä ne piuhat tekee.
Otsikko: Vs: 760 2.3 turbo tyhjäkäynti?
Kirjoitti: twin - 19.07.2012, 21:35:26
Imusarjan tiiviste on vaihdettu muutama kuukausi sit ja se ei vaikuttanut mitään mihinkään. Tarvii se härveli ottaa kätöseen ja katella sitä vaikka huomena.
Otsikko: Vs: 760 2.3 turbo tyhjäkäynti?
Kirjoitti: hevonen - 19.07.2012, 21:49:42
Jos läppäkytkin on oikein säädetty ja kaasuläpän perussäätö myös kohdillaan, on olemassa imuvuoto tai imm on viallinen.
Otsikko: Vs: 760 2.3 turbo tyhjäkäynti?
Kirjoitti: twin - 19.07.2012, 21:59:04
Niinpä niin, aina ne kalliit osat!
Otsikko: Vs: 760 2.3 turbo tyhjäkäynti?
Kirjoitti: twin - 26.07.2012, 21:48:18
No nyt on sen verran selvinnyt että ilmavuotoa olis taas, viimetalvena vaihdettu imusarjan tiiviste vuotaa nelosen kohdalta ja puolet suuttimen o-renkaista.
Otsikko: Vs: 760 2.3 turbo tyhjäkäynti?
Kirjoitti: twin - 14.08.2012, 15:53:52
No nyt on vaihdeltu taas tiivisteitä ja käy tasaseen tyhjää mut samalla myös sit nousi kulutus entisestään...
Otsikko: Vs: 760 2.3 turbo tyhjäkäynti?
Kirjoitti: AtAi - 02.07.2013, 00:38:49
Ongelma uudessa pussihousumobiilissa, tyhjäkäynti 1450rpm... tasasesti.  Ei imuvuotoja, tutkisin ne tänään kun tuli tilapäinen imuvuoto, kun yks alipaineletku ampu irti ja alko tyhjäkäynti humppaamaan.(ja ahtopaine laski 1bar->0.8)

Tyhjäkäyntimoottorischaissena?
Mites tota kaasuläpän stopparia säädetään kun siinä kierretapissa oo kummassakaan päässä mitään mistä vääntää?
Otsikko: Vs: 760 2.3 turbo tyhjäkäynti?
Kirjoitti: hevonen - 02.07.2013, 06:58:14
Mites tota kaasuläpän stopparia säädetään kun siinä kierretapissa oo kummassakaan päässä mitään mistä vääntää?
Kyllä siinä ruuvin päässä pitäis halkio olla. Paskaa täynnä ettei näy?
Jos ei ole, joku on vaihtanut sen, pyöritä millä kiinni saat kun lukkomutteri on löysätty. Joskus pyörii ihan sormin..

(http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT5rntV51wV8Qo2ZR8cdGZjL3Z5a7RALT3Rv0UV8Hak_yBF0vcdow)
Otsikko: Vs: 760 2.3 turbo tyhjäkäynti?
Kirjoitti: AtAi - 02.07.2013, 16:25:36
Kyllä siinä ruuvin päässä pitäis halkio olla. Paskaa täynnä ettei näy?
Jos ei ole, joku on vaihtanut sen, pyöritä millä kiinni saat kun lukkomutteri on löysätty. Joskus pyörii ihan sormin..
Pitää koittaa uudemmin tiirailla.

Tyhjäkäyntimoottorin putsasin vaikkei ollu likanen, kokeilin miten käy ilman johtoa siinä, alko humppaamaan vaan, mutta ei muuta vaikutusta. Kaikki letkulähdöt ja imusarjan tiiviste ruiskittu bräkleenillä eikä missään mitää vaikutusta, myös koitettu puristella letkuja, ei vaan laske tyhjäkäynti tosta 1400rpmstä paitsi siirtämällä vaihteenvalitsemen vaihdeasentoon että tomaatti jarruttaa konetta  :idiot2:

Ei tässä muuten mitään hoppua, 12päivää aikaa leimata.
Otsikko: Vs: 760 2.3 turbo tyhjäkäynti?
Kirjoitti: sekokupu - 03.07.2013, 08:44:48
Pitää koittaa uudemmin tiirailla.

Tyhjäkäyntimoottorin putsasin vaikkei ollu likanen, kokeilin miten käy ilman johtoa siinä, alko humppaamaan vaan, mutta ei muuta vaikutusta. Kaikki letkulähdöt ja imusarjan tiiviste ruiskittu bräkleenillä eikä missään mitää vaikutusta, myös koitettu puristella letkuja, ei vaan laske tyhjäkäynti tosta 1400rpmstä paitsi siirtämällä vaihteenvalitsemen vaihdeasentoon että tomaatti jarruttaa konetta  :idiot2:

Ei tässä muuten mitään hoppua, 12päivää aikaa leimata.

Oliko tuossakin vielä 2.2? Onko ohivirtausruuvia kaasuläpällä, sen säätö? Sytkä kohdillaan?
Otsikko: Vs: 760 2.3 turbo tyhjäkäynti?
Kirjoitti: AtAi - 03.07.2013, 10:48:13
Oliko tuossakin vielä 2.2? Onko ohivirtausruuvia kaasuläpällä, sen säätö? Sytkä kohdillaan?
Ei oo kaasuläpällä ruuvia, oliskin helppoa jos olis siinä säätö. Sytkää ei oo katottu, mutta vaikuttaisko sytkän heitto 500rpm lisäävästi tyhjäkäyntiin ?  :o

Tarvii varmaa toi kaasuläppä tarkistaa että menee kunnolla kiinni ja putsata kotelo.
Otsikko: Vs: 760 2.3 turbo tyhjäkäynti?
Kirjoitti: sekokupu - 03.07.2013, 11:52:54
Ei oo kaasuläpällä ruuvia, oliskin helppoa jos olis siinä säätö. Sytkää ei oo katottu, mutta vaikuttaisko sytkän heitto 500rpm lisäävästi tyhjäkäyntiin ?  :o

Tarvii varmaa toi kaasuläppä tarkistaa että menee kunnolla kiinni ja putsata kotelo.

Ei varmaan ihan niin paljoa, mutta monestihan se on juurikin monen pienen asian summa. Yksihän mikä kanssa vaikuttaa hieman, on seossäätöruuvi.
Otsikko: Vs: 760 2.3 turbo tyhjäkäynti?
Kirjoitti: AtAi - 03.07.2013, 13:22:57
Tarvii varmaa toi kaasuläppä tarkistaa että menee kunnolla kiinni ja putsata kotelo.

Otin kaasuläppäkotelon irti, puhdistin ja sääsin rajoitusruuvin sekä vaihdoin ne polttoainehöyrypurkin letkut, nyt ei käy enää ollenkaan tyhjäkäyntiä  :2funny: Eli tyhjäkäyntiventtiili taitaa olla sökö(?), sääsin ny kaasuläpän rajoitinruuvin niin että tyhjäkäynti noin 800rpm, niin pystyy ajamaan.
Otsikko: Vs: 760 2.3 turbo tyhjäkäynti?
Kirjoitti: mikan - 03.07.2013, 15:30:14
Mittasithan, että kaasuläpän tyhjäkäyntikärjet oikeasti kytkeytyvät?  Jos tätä ei tapahdu, niin LH ei taatusti käy tyhjäkäyntiä oikein.

Mittasithan myös sen, että tyhjäkäyntisoledoidille tulee käyttöjännite sieltä järjestelmäreleeltä?
LH ohjaa tuota solenoidia maadoittelemalla sitä pätkittäin. Ehjän solenoidin resistanssi on 8 ohmia.


Lukaisitkos vikakoodit (jos on LH2.4) ?
Otsikko: Vs: 760 2.3 turbo tyhjäkäynti?
Kirjoitti: mikan - 03.07.2013, 17:21:09
Jos autossasi on LH2.4, niin tuon tyhjäkäyntikytkimen toiminnan voi testata ihan LH:n omalla diagnostiikalla.

Eli virta päälle, diagnostiikka tökkeli napaan 2 ja sitten napin painalluksia (1-3sek) kaksi kertaa perättäin.
Nappi pohjaan pariksi sekunniksi ja odotusta, että ledi alkaa vilkkumaan ja sitten uusi painallus ja odotus, että ledi vilkkuu.

Sitten vain kaasuvaijerista vetoa tai vaijeri pyörästä kääntämistä sen verran, että kaasuläppä avautuu selvästi ja takaisin tyhjäkäyntiasentoon päästäminen.

Ledin tulisi tällöin lopettaa nopea vilkkuminen ja antaa koodi 3-3-2.  Jos tuota vilkahdus sarjaa ei tule, niin LH:lla ei ole tyhjäkäyntitietoa kaasuläppäkytkimeltä!
Otsikko: Vs: 760 2.3 turbo tyhjäkäynti?
Kirjoitti: AtAi - 03.07.2013, 17:24:25
Hold your horses.

Totesin kaasuläppäkytkimen toiminna kääntämällä kytkintä, ensin tietty kaasuläpällä koitin että naksuu kytkin.

Ja vika on mitä todennäköisemmin tyhjäkäyntiventtiilissä.
Otsikko: Vs: 760 2.3 turbo tyhjäkäynti?
Kirjoitti: mikan - 03.07.2013, 18:11:31
Hold your horses.

Totesin kaasuläppäkytkimen toiminna kääntämällä kytkintä, ensin tietty kaasuläpällä koitin että naksuu kytkin.

Ja vika on mitä todennäköisemmin tyhjäkäyntiventtiilissä.

Kytkimen naksuminen ei kerro siitä mitään, toimiiko se kytkin oikeasti!  :hello:

Mittaa sen solenoidin resistanssi, niin tiedät onko käämitys ehjä. Jos resistanssi on 8 ohmia, niin sitten venttiili on jumissa.

Vika voi olla myös LH:n päässä, jolloin menee kolvi hommiksi.

Tuossa LH:n tyhjäkäyntisolenoidissa kun on sellainen ominaisuus, että sen pitäisi päästää ilmaa lävitseen, kun sen ohjaus puuttuu....   :hello:

(http://i2.aijaa.com/t/00135/12404635.t.jpg) (http://aijaa.com/waEdBT)
Otsikko: Vs: 760 2.3 turbo tyhjäkäynti?
Kirjoitti: hevonen - 03.07.2013, 20:30:08
No onko se lh vai motikka? Siihenkään ei ole tullut varmuutta. Kumpikin voi olla 760 turbossa.
Otsikko: Vs: 760 2.3 turbo tyhjäkäynti?
Kirjoitti: AtAi - 03.07.2013, 20:42:04
No onko se lh vai motikka? Siihenkään ei ole tullut varmuutta. Kumpikin voi olla 760 turbossa.
b230ft lie aina LHlla.

Tyhjäkäynti perkeleen sain taas toimimaan joten kuten kun jumppasin sitä ruuvimeisselillä heiluttaen. Katotaa pysyykö toimivana, vai tarviiko vaihtaa.
Otsikko: Vs: 760 2.3 turbo tyhjäkäynti?
Kirjoitti: mikan - 03.07.2013, 20:51:06
b230ft lie aina LHlla.

Tyhjäkäynti perkeleen sain taas toimimaan joten kuten kun jumppasin sitä ruuvimeisselillä heiluttaen. Katotaa pysyykö toimivana, vai tarviiko vaihtaa.

Jos se on LH:lla, niin oletko lukenut vikakoodit?  Jos olet, onko niitä ollut?

Ja jos se solenoidi on paskainen, pese se, niin se toimii taas!
Otsikko: Vs: 760 2.3 turbo tyhjäkäynti?
Kirjoitti: AtAi - 03.07.2013, 21:30:22
Jos se on LH:lla, niin oletko lukenut vikakoodit?  Jos olet, onko niitä ollut?

Ja jos se solenoidi on paskainen, pese se, niin se toimii taas!
Ei ole muuta koodia ollut, kuin joku minkä kaveri tulkkas EGR virtaus liian pieni, mutta ei tässä oo egrää, ja unohdin mikä se koodi oli koodina, sen jälkeen, tämä viime ke, ei tullut uusia koodeja.

ja se ei oo paskanen, kun sitä hinkkasin puhtaasta puhtaammaksi jo silloin pari päivää sitten, jostain syystä vaan ei jaksanu liikkua, ny oletettavasti toimii, toivottavasti pitkään.
Otsikko: Vs: 760 2.3 turbo tyhjäkäynti?
Kirjoitti: mikan - 03.07.2013, 21:50:06
Ei ole muuta koodia ollut, kuin joku minkä kaveri tulkkas EGR virtaus liian pieni, mutta ei tässä oo egrää, ja unohdin mikä se koodi oli koodina, sen jälkeen, tämä viime ke, ei tullut uusia koodeja.

Ainakaan nastasta 2 siinä LH:n diagnostiikkapistokkeesta se EGR-vikakoodi ei tule, sillä EZK hoitaa EGR:n!  :hello:
Joten kaverisi tulkkasi vikakoodin päin mannikköä!   :-[

LH:n vikakoodit (nasta 2).
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.msg166913#msg166913

Ja EZK:n vikakoodit (nasta 6).
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.msg301898#msg301898

Kaikkien LH-hemmojen kannattaa laittaa nuo vikakoodilistat talteen ihan itselle, ettei tule "vika"-tulkintoja vikakoodeista!  ;)
Otsikko: Vs: 760 2.3 turbo tyhjäkäynti?
Kirjoitti: AtAi - 04.07.2013, 00:34:42
Ainakaan nastasta 2 siinä LH:n diagnostiikkapistokkeesta se EGR-vikakoodi ei tule, sillä EZK hoitaa EGR:n!  :hello:
Joten kaverisi tulkkasi vikakoodin päin mannikköä!   :-[
Ei tulkannu.
Tunti sitten kerrattiin asia, 2nastasta ei tullu koodeja. 6sesta tuli se EGR-vikakoodi, mutta kun tässä ei oo sellasta laitetta, niin ei se voi olla vikakaan :2funny:

Varmuuden vuoksi tunti sitten katottiin koodit, tällä kertaa ei koodeja kummastakaan.
Otsikko: Vs: 760 2.3 turbo tyhjäkäynti?
Kirjoitti: mikan - 04.07.2013, 02:10:36
Ei tulkannu.
Tunti sitten kerrattiin asia, 2nastasta ei tullu koodeja. 6sesta tuli se EGR-vikakoodi, mutta kun tässä ei oo sellasta laitetta, niin ei se voi olla vikakaan :2funny:

Varmuuden vuoksi tunti sitten katottiin koodit, tällä kertaa ei koodeja kummastakaan.

Jos nastasta 6 tuli EGR:n vikakoodi, niin mikäs pirun setti autossasi on, sillä ilman EGR:ää olevassa systeemissä ei ole EGR:n vikakoodeja, kun ne puuttuvat sieltä EZK:n firmiksestä tai jos ovatkin, niin ne on disabloitu!

Eli kaikki vikakoodit eivät ole mahdollisia kaikissa boxi versioissa.   :pomo:

EZK:n numerosi on ?  Ja mikä on LH:si firmisnumero?    :o

Jos olet soveltanut mitä sattuu boxeja, mihin sattuu rautaan, voi tuloksena olla tietyissä tilanteissa mitä sattuu toimintoja/vikatiloja!   :hello:
Otsikko: Vs: 760 2.3 turbo tyhjäkäynti?
Kirjoitti: AtAi - 04.07.2013, 10:52:43
EZK:n numerosi on ?  Ja mikä on LH:si firmisnumero?    :o

Jos olet soveltanut mitä sattuu boxeja, mihin sattuu rautaan, voi tuloksena olla tietyissä tilanteissa mitä sattuu toimintoja/vikatiloja!   :hello:
En ala mitään numeroita tavaamaan sun mielihyväksesi, kun tää on ihan turhaa muutenkin taikinoida kun nyt toimii.

Sen tiedän, että boxit on auton alkuperäset. Mutta sitä en tiedä mitä tuo mahdollinen lastutus on vaikuttanut.
Otsikko: Vs: 760 2.3 turbo tyhjäkäynti?
Kirjoitti: hevonen - 04.07.2013, 14:16:24
b230ft lie aina LHlla.
Oisitpa sen kertonut ettei tarviis arvailla vaikkapa tuolta allekirjoituksesta että oliskohan se ehkä tuo...
Kyllä ft on aina lh. 2.2 tai 2.4.
Hienoa että on asenne kohillaan. O0
Ja kyllä sieltä voi egr koodi tulla jos on vaikka kone/kansi vaihtunut ja noi hilppeet on heitetty helvattiin mutta aivo ei sitä tiedä, tai lastu on väärä.
Otsikko: Vs: 760 2.3 turbo tyhjäkäynti?
Kirjoitti: AtAi - 04.07.2013, 14:42:10
Ja kyllä sieltä voi egr koodi tulla jos on vaikka kone/kansi vaihtunut ja noi hilppeet on heitetty helvattiin mutta aivo ei sitä tiedä, tai lastu on väärä.
Tuota lastuhommaa epäilen, mutta joo, katotaan sitten kun taas joskus temppuilee.

E: Ja asennekommenttiin, kyllä siinä kuppi menee nurin kun joku jankkaa jostain vikakoodeista ja boxien numeroista kun vika on jo selvinnyt ja selviäminen on jo todettu täällä.
Ja vikahan oli paskainen kaasuläppäkotelo+jumiutunut tyhjäkäyntiventtiili(syy mysteeri koska oli puhdas, mutta anyway).
Otsikko: Vs: 760 2.3 turbo tyhjäkäynti?
Kirjoitti: mikan - 04.07.2013, 17:27:25
Tuota lastuhommaa epäilen, mutta joo, katotaan sitten kun taas joskus temppuilee.

Eipä niitä oikein muita vaihtoehtoja jää, kuin lastu, jos kaikki muu on orginaalia.

E: Ja asennekommenttiin, kyllä siinä kuppi menee nurin kun joku jankkaa jostain vikakoodeista ja boxien numeroista kun vika on jo selvinnyt ja selviäminen on jo todettu täällä.
Ja vikahan oli paskainen kaasuläppäkotelo+jumiutunut tyhjäkäyntiventtiili(syy mysteeri koska oli puhdas, mutta anyway).
Pikkaisen bensaa liekkeihin!  ;)

No, sanotaan näin, ettei ilmaisusi vian selviämisestä mitenkään selkeintä mahdollista ole, joten kupittele rauhassa, jos en osaa ajatusten lukua.  :D

Ja vika on mitä todennäköisemmin tyhjäkäyntiventtiilissä.

On ehdollinen ilmaisu, eikä ehdoton toteamus vian selviämisestä.   :P