Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: kawa15 - 16.07.2012, 15:11:25

Otsikko: konin iskarit
Kirjoitti: kawa15 - 16.07.2012, 15:11:25
konin fst olleet alla n. 2,5v ajettu n. 40000km pelkääjän puolelta ottanut rengas sisälokariin kiinni,kävin jo n. vuosi
sitten myyjäliikkeestä kyselemässä mistä se johtuu, ei kuulemma ainakaan iskareista, no tänään päivitettiin uudet
kumit alle, ja ajan kuluksi tutkin lampun kanssa takalokasuojia,pelkääjän puolen sisälokari on kulunut puhki
ja iskari on vuotanut öljyä ulos n. puolen sentin kerros likaa/rasvaa päällä, toinen puoli oli aivan puhdas,kuin olisi
ollut kuukauden vanha , ja takuuhan ei ole tietenkään kuin vuoden.
Otsikko: Vs: konin iskarit
Kirjoitti: Poikarukka - 16.07.2012, 20:09:51
Mikä rengastus?
Otsikko: Vs: konin iskarit
Kirjoitti: kawa15 - 17.07.2012, 13:34:12
235/35/19 sama kesärengaskoko ollut uudesta saakka 04v, ja tosiaan konin iskarit alla n. 2,5v
ongelmia ollut pari kesää ja tietysti kuorman kanssa, neljä aikuista.
Otsikko: Vs: konin iskarit
Kirjoitti: Poikarukka - 17.07.2012, 15:33:04
Ei taida olla ihan OEM renkaat kuitenkaan vaikka uutena olisikin laitettu... Onko asennettu liikkeenrajoittimet? 18" ja yli volvon mukaan pitäisi olla rajoitimet. Ainakin edessä voisi selittää jos on syönyt lokasuojaa. Takana taas paha sanoa. Yleensä penkan puolella pahimmat töyssyt. Sieltähän se menee ekaksi jos menossa. On saattanut pamahtaa johonkin vauhdissa.
Otsikko: Vs: konin iskarit
Kirjoitti: Pietilä - 17.07.2012, 15:49:36
Ei madallutusta?  Itellä -30mm ja  vanne 19"/8.5" ja rengastus 225/35/19 ja söi sisälokaria takana. Pokkaukset siinä piti sitten käännellä, että ei raavi.
Otsikko: Vs: konin iskarit
Kirjoitti: kawa15 - 17.07.2012, 16:05:20
joo ei ole mitään rajoittimia, ja ottanut kiinni tosiaan vain tuolta taka oikealta,asia korjaantuu kun laitan taakse uudet
iskarit,luulin vaan noita konin iskareita laadukkaammaksi,mitään ongelmaa ei ole ollut kesärenkaitten kanssa
tasaisesti kuluvat aivan kuin normaalisti etuvetoisessa autossa,nelipyöräsuuntaus tehtiin kesärenkaitten asennuksen jälkeen 04, nyt on mittarissa 14000km ja huolto odottaa. ja autossa on volvon oma madallus-sarja
Otsikko: Vs: konin iskarit
Kirjoitti: VäLKKy - 17.07.2012, 16:35:59
Mikä rengastus?

Ja vanteiden ET?

nyt on mittarissa 14000km ja huolto odottaa. ja autossa on volvon oma madallus-sarja

Varmaankin yksi nolla lisää...?
Otsikko: Vs: konin iskarit
Kirjoitti: kawa15 - 17.07.2012, 17:18:00
saipas tämä keskustelua, en muista et:tä, ihmettelin vaan tuon konin iskarin rikkoutumista/vuotoa
muuten renkaat ovat mahtuneet hyvin pyörimään, samoilla kesä vanteilla ja saman kokoisilla renkailla
asian tunteva liike myi vanteet renkaineen v.04 ja ilmeisesti taulukosta on katsonut et:n, ainakin ovat
hyvin sopineet, eikä ole yhtään vetaria uusittu.
Otsikko: Vs: konin iskarit
Kirjoitti: VäLKKy - 18.07.2012, 14:01:12
Mietin tässä vaan sitä että kuinka iskarin hajoaminen (jos vaan vuotoja oli) saa aikaan tuon sisälokasuojan kulumisen...?
Otsikko: Vs: konin iskarit
Kirjoitti: Poikarukka - 18.07.2012, 14:29:31
Voisiko olla kyseessä kaksi eri tapahtumaa. Lokarin kuluminen ja iskarin hajoaminen.
Vääränlainen rengaskoko sopivasti olevalla ET ja kunnon kuoppa - Raapii varmasti. No toki siellä pitäisi olla pohjaanlyönti kumit, mutta jos rengas vääränkokoinen ei rajoita riittävästi. Toisaalta jos samassa tullut niin taas ajatellen Mikä sen liikkeen hidastaa/pysäyttää jos ei iskari (siis iso kuoppa tässä ajatuksessa)? Nyt en muista mutta oliko Volvoissa erillisjousitusta takana. ajantakaa, että jos yhdystanko vasen/oikea niin se liikkuu aina vähän sivuun auton keskilinjasta ja tuo toista rengasta lähemmäs koria.

Onkohan konilla valmistajan takuuta? sisäosia kaiketi saa uusia nuihin. Kulut uuteen/korjaukseen sitten eri asia. Ei taida suomessa olla tekijöitä iskareille.
Otsikko: Vs: konin iskarit
Kirjoitti: VäLKKy - 18.07.2012, 14:34:31
Voisiko olla kyseessä kaksi eri tapahtumaa. Lokarin kuluminen ja iskarin hajoaminen.

Tätä samaa mietin minäkin...
Otsikko: Vs: konin iskarit
Kirjoitti: Sami K. - 18.07.2012, 14:38:05
Minäkään en ymmärrä mikä yhteys iskarin ja sisälokarin rikkoutumisella on.

Konin FSD:eet saa huollatettua täällä: http://www.motoral.fi/tuotteet/henkilo-ja-pakettiautojen-osat/iskunvaimentimet-ja-jouset/Koni-huolto (http://www.motoral.fi/tuotteet/henkilo-ja-pakettiautojen-osat/iskunvaimentimet-ja-jouset/Koni-huolto)

Sain tuolta maanantaina erittäin hyvää palvelua.
Otsikko: Vs: konin iskarit
Kirjoitti: kawa15 - 19.07.2012, 08:37:45
 no maalaisjärjellä ajatellen vaan,että jos öljyä vuotaa ulos iskari menettää nostovoimaa
ja tuli tossa mieleen mitata korkeus, ja kyllä, rikkoutunut iskari on n. 1,5cm alempana,lokasuojan reunasta
renkaan keskiöön mitattuna, ja varsinkin tällä rengaskoolla 1,5cm näyttää riittävän.
Otsikko: Vs: konin iskarit
Kirjoitti: Pietilä - 19.07.2012, 08:51:59
Tarkoittivat varmaan, että vaikka jousi ja iskari pohjais, niin silti sen ei pitäisi raapia. Eli ei pitäisi nytkään vaikka ei nostovoimaa olekaan?

Eli varmaankin alkujaankin raapinut, mutta nyt helpommin kun matalampi kun iskari rikki.
Otsikko: Vs: konin iskarit
Kirjoitti: VäLKKy - 19.07.2012, 13:23:48
Tarkoittivat varmaan, että vaikka jousi ja iskari pohjais, niin silti sen ei pitäisi raapia. Eli ei pitäisi nytkään vaikka ei nostovoimaa olekaan?

Eli varmaankin alkujaankin raapinut, mutta nyt helpommin kun matalampi kun iskari rikki.

Juuri näin...