Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Tuunaus ja Autohifi => Autohifi => Aiheen aloitti: sulake - 16.07.2012, 17:00:11
-
Tuli tuollainen vaaleansininen 2000-mallinen kakkoskoppainen V70 T5 hommattua matkaseuraksi. Ja oli jo etukäteen tiedossa, että äänentoisto tulee menemään uusiksi. Nyt sitä projektia on pistetty jo alkuun. Pioneerin avh-2400bt on jo hommattuna, tosin asennuskaulus siihen originaalisoittimen tilalle on vielä jossain matkalla, joten soitin odottaa vielä olkkarin lattialla...
Lisäksi hommasin tukkupakkauksen stp silveriä, myös vanhoja jämiä oli vielä varastossa ennestään. Etuovien pellit olen jo päällystänyt matolla, vielä oli tarkoitus vedellä ainakin takaovet ja katto. En ole tuota kattoverhoilun kiinnitystä vielä tutkaillut. Onko joku purkanut tuota pois? Eli hyviä vinkkejä olisin vailla jos tuossa kattoverhouksen irroituksesa on jotain kommervenkkejä.
Toinen vinkkipaikka olisi lattiaverhouksen irroitus. Lähinnä oli tässä vaiheessa tarkoitus saada mattoa sen verran reunasta irti, että soittimelta saisi rca- ja herätevirtakaapelit vedettyä konttiin. Ilmeisesti vain jokin lista pitäisi kammeta/ruuvata irti jotta matto irvistäisi sen verran, että pääsisi piuhaa pujottamaan paikalleen?
Tässä Volvossa on tehtaan oma subbari kontissa, mutta sen oma vahvistinmoduli ottaa signaalinsa takadiskanteista ryöstämällä. Jos sitä yrittää syöttää uuden soittimen linjalähdöllä niin epäilyttää signaalin riittävyys. Ajattelin, että pistäisin suosiolla konttiin uuden vahvarin ja ajaisin sillä tuota integroitua subbasta. Jos sitten nälkä kasvaa niin olisi vahvari valmiina järeämmälle bassolle. Ilmeisesti monet ovat piilottaneet vahvareitaan sinne peräkontin taaemman kannen alle. Sen verran vilkaisin sinne alle, että ainakin vähän siellä olisi tilaa, onko sitten riittävästi ilman modausta?
Viimeisenä epäselvyytenä olisi tuon uuden soittimen handsfree-mikin piuhanveto ja sijoittelu ylipäänsä. Piuha pitäisi esimerkiksi vetää jomman kumman puolen a-pilaria ylös ja saada menemään kattoverhoilun alla aurinkolipan läheisyyteen. Mitä vanhoja ketjuja selailin niin kyllä porukka on noita hf-mikkejä vedellyt paikoillensa. Onko tarjota tähän suosituksia hyvin toimivasta paikasta?
-
Mulla handsfree piuha menee apukuskin a-pilarin verhoilun sisällä. Mikki on peilin juuressa. Johto riitti just ja just siihen. Ohuella rautalangalla vedin katossa siihen keskelle.
-
Toinen vinkkipaikka olisi lattiaverhouksen irroitus. Lähinnä oli tässä vaiheessa tarkoitus saada mattoa sen verran reunasta irti, että soittimelta saisi rca- ja herätevirtakaapelit vedettyä konttiin. Ilmeisesti vain jokin lista pitäisi kammeta/ruuvata irti jotta matto irvistäisi sen verran, että pääsisi piuhaa pujottamaan paikalleen?
Kuskin puolella menee piuhoja konttiin, joten itse vedin niiden kanssa samaa reittiä. Ovien kohdalta muovilistat pois, jalkatilasta sivuilla olevat muovit pois ja etupenkin kiinnityspisteiden päältä muovisuojat irti. Keskikonsolin sivussa tais olla yks "ruuvi", joka piti avata. Ja takapenkki irti. Tämän jälkeen saa helposti raoteltua lattiaverhousta sen verran, että sinne saa piuhat vedettyä.
Kattoverhoilun irrotus kiinnostais itteäkin, kun pitäis johonki tunkea nuo maton jämät mitä vaimennuksesta jäi...
-
Kuskin puolella menee piuhoja konttiin, joten itse vedin niiden kanssa samaa reittiä. Ovien kohdalta muovilistat pois, jalkatilasta sivuilla olevat muovit pois ja etupenkin kiinnityspisteiden päältä muovisuojat irti. Keskikonsolin sivussa tais olla yks "ruuvi", joka piti avata. Ja takapenkki irti. Tämän jälkeen saa helposti raoteltua lattiaverhousta sen verran, että sinne saa piuhat vedettyä.
Kun ei ollut vieläkään tullut se soittimen asennuskehys niin ajattelin käydä vetämässä nuo piuhat valmiiksi edestä konttiin. Muttamutta - ensimmäinen kerta jäi yritykseksi. Puolisen tuntia ihmettelin että mitenkä ne ovien muovilistat oikein irtoavat. Jäi sellainen maku, että siitä b-pilarista pitäisi purkaa sieltä katon rajasta alkaen sisäkkäisen muovit irti jotta se alimmainen tarvittava lista lähtisi irti. Mutta riuhdoin jo mielestäni kovaa eikä se ylimmäinenkään muovi mihinkään lähtenyt, rohkeus loppui kesken särkymisen pelossa. Voisiko Jortsi valaista taitamatonta vielä vähän lisää?
Mutta ei ilta kokonaan harakoille mennyt, tutkailin myös kontista sitä kuskin puolen takarenkaan koteloa. Siitä sekä ympäristöstä lähti verhoilu suosiolla irti, joten löin sinne sekä sivupeltiin vaimennusmattoa. Ja pitää huomenna soitella paikalliselle siniselle, sanoivat männä viikolla että viimeistään tämän viikon maanantaiksi piti tulla se soittimen kehys.
-
Kynnyslista lähtee edestä pois siten että nykäset kojelaudan päästä listaa kohti b-pilaria, sen jälkeen vaan nostat listaa ylös päin ja ujutat listan pään b-pilarin uovin alta poies.
-
Kynnyslista lähtee edestä pois siten että nykäset kojelaudan päästä listaa kohti b-pilaria, sen jälkeen vaan nostat listaa ylös päin ja ujutat listan pään b-pilarin uovin alta poies.
En ihan hoksi mitä meinaat, mutta kuulostaa siltä että ensikertalainen helposti nykäsee jotain poikki... Vissiin tarkoitat että kääntää (ei tarvi juurikaan voimaa) kynnyslistan etuosaa b-pilaria kohti pystysuunnassa, jolloin listan alaosa "tippuu" pois paikaltaan? Helpottaa jos kampeaa b-pilarin muovin raolleen alakiinnikkeistä, ei tartte ottaa kokonaan irti. Aika rajuja otteita ne muovit kestää ja yleensä ensimmäisenä pettää kiinnikkeet, jotka on piilossa... ;D
-
Noniin, taas on hommat pykälää pidemmällä. Eilen tuli se asennuskaulus, eli ilta meni Pioneeria paikalleen pistäessä. Siinä ei ollut ihmeempiä ongelmia, yhtenä mokana minulta(kin) tippui toinen ilmastointipanelin kiinnitysruuvi johonkin sinne keskikonsolin sisälle... Ilmastointipaneli lähti kohtuullisen repimisen jälkeen irti ja loppu olikin sitten aika nopeaa ja suoraviivaista.
Joku kumma oli siinä Volvon omassa asennuskauluksessa, siitä piti sahata irti sen asennuskolon sivukyljistä sellaiset vaakalistat rautasahalla irti, ei olisi muuten uusi soitin mahtunut paikalleen. Onneksi tuli mallattua soitinta kehykseen ennen sen kehyksen paikalleen pulttaamista. Ja voin sanoa etten jäänyt tippaakaan kaipaamaan sitä vanhaa soitinta! Uusi kuulostaa ja näyttää paljon paremmalle :) Tosin tuossa uudessa on miinuksena rattinappien toimimattomuus.
Soittimen hf-mikille löytyi reitti kojelaudan sisältä ratin alta ja siitä edelleen a-pilarin muovin alla ylös ja siitä aurinkolipan viereen. Mitään muoveja tai verhoiluja ei tarvinnut sitä varten irroittaa, vaan piuhan sai työnnettyä niiden alle. Ja hyvin pelaa.
Rca-kaapelit ja herätevirtapiuhan vedin toistaiseksi soittimelta kieppiin sinne ratin alle kojelaudan sisälle, pitää viikonloppuna koittaa uudelleen irroitella noita listoja ja vetäistä nuo piuhat paikalleen maton alle.
-
En ihan hoksi mitä meinaat, mutta kuulostaa siltä että ensikertalainen helposti nykäsee jotain poikki... Vissiin tarkoitat että kääntää (ei tarvi juurikaan voimaa) kynnyslistan etuosaa b-pilaria kohti pystysuunnassa, jolloin listan alaosa "tippuu" pois paikaltaan? Helpottaa jos kampeaa b-pilarin muovin raolleen alakiinnikkeistä, ei tartte ottaa kokonaan irti. Aika rajuja otteita ne muovit kestää ja yleensä ensimmäisenä pettää kiinnikkeet, jotka on piilossa... ;D
Listan alle, keskelle laittaa vaikka leveäpäisen ruuvimeisselin ja nostaa hieman ylöspäin. Siitä jo huomaa mistä kohtaa panttaa, liikuttaa meisseliä kohti tiukkaa kohtaa ja nostaa ylöspäin. Ei juurikaan voimaa vaadi ja muovinen kiinnike napsahtaa irti. Etupäänlista on myös etukulmasta kiinni, edestä -> taaksepäin vetäen tai taivuttaen meisselillä sekin napsahtaa pois. Etulistassa on muistaakseni 7-9 kiinnikettä ja takaovien listassa hieman vähemmän.
Siitä B:pilarin alakohdasta voi jo kaapelit ujuttaa läpi, kun mattoa hieman siirtää ja alamuovia raoittaa. Ei välttämättä edes takapenkkiä tarvitse pois ottaa, jos piuhat ujuttaa alta konttiin, voi hieman helpottaa mutta ei pakko.
Kiinnike kerrallaan, kevyesti napsuttaa listat irti niin ei mene rikki mitään. Riuhtasemalla voi irrota/rikkoontua jotain muutakin.
-
Siitä B:pilarin alakohdasta voi jo kaapelit ujuttaa läpi, kun mattoa hieman siirtää ja alamuovia raoittaa. Ei välttämättä edes takapenkkiä tarvitse pois ottaa, jos piuhat ujuttaa alta konttiin, voi hieman helpottaa mutta ei pakko.
Mää vedin piuhat siis kuskin jalkatilan oikeasta reunasta, takamatkustajan jalkojen alta ja keskimmäisen takapenkin kohdilta joidenki alkuperäisten piuhojen vieressä konttiin. Sen takia käytin penkit irti, että saa reilusti raotettua mattoa. Niissähän ei oo muuta, ku kääntää istuinosan ylös ja napsauttaa punaisen klipsun auki ja nostaa pois. Jos vähänkään helpottaa, ni kannattaa irrottaa. Samalla saa putsailtua hyvin :)
-
No nyt on piuhatkin vedetty paikalleen. En saanut oikein kiinnikkeiden kohdalta kammettua meisselillä niin revin listat vaan käsin irti. Lähtihän ne - tosin takapenkkiläisen listasta jäi yksi kiinnike ehjäksi. Eli siis kääntäen sanottuna kaikki muut kiinnikkeet särkyivät... Kiinnikkeitä saanee uusia, mutta sitten katkesi vielä yksi kiinnikekannake ja toinen murtui, siinä saldoa yhdelle illalle.
Tuo murtunut kannake olisi kyllä murtunut joka tapauksessa, se on takapenkkiläisen listan takapenkin alle menevässä levennyslärpykässä. Siitä kohdasta olisi näköjään pitänyt saada irroittamista varten koko listaa vedettyä keulaa kohti, mutta eihän se ollut tässä tapauksessa mahdollista kun keulan puoli listasta oli kiinni b-pilarin muovien alla.
Tämä listaseikkailu paljasti yhden pahemman jutun, kuskin jalkatila oli märkä maton alta. Päällimmäinen huopa oli kuivan tuntuinen, mutta sen alla oleva vaahtomuovi tai vastaava oli märkä. Ja märkyys oli siellä ihan pohjalla, ei enää ylöspäin ovilistoja kohti tullessa. Eli kosteus on lienee päässyt maton alle joko alakautta tai sitten jostain kojelaudan alta, en osaa vielä sanoa tarkemmin kun en mattoa repinyt enemmän irti. Mahtaako tuolla olla joku 'tyyppivika' -kohta josta tuo kosteus puskee sisälle?
-
Taitaa olla tyyppivika tuo kosteus. Eli lämppärin kennon o-renkaat vuotavat. Korjaamo-osiossa on fag:ssa ohjeet niiden vaihtamiseksi, eikä maksakaan montaa euroa.
-
Nyt on kuivateltu kuskin jalkotila ja löydetty ainakin potentiaalinen syy märkyyteen. Kosteus vaikutti ihan silkalta vedeltä kun ei ollut tuoksua eikä väriä - makua ei tullut testattua... Tuulilasinpyyhkijän akselin juuressa oleva kumitulppa irvisti puoliksi irtonaisena, sieltä on voinut päästä vettä sisälle. Pitää seurailla vieläkö kastuu.
Kontin pohjille, sen taaemman luukun alle, mahtui vahvistinkin ilman kikkailua. Ja virtapiuhat oli helppo vetäistä vahvarille kun akku on siinä hollilla. Vetäisin sen integroidun subbasen tässä vaiheessa irti ja pistin takaboksiin Hertzin HX300:n joka oli varastossa edellien auton jäljiltä. Nythän bassokotelo vie hyötytilaa, mitä siis alunperin meinasin välttää, mutta soi se niin paljon jytäkämmin ;D Ja saahan tuon helposti pois kontista mikäli tarvitsee maksimimäärän tavaratilaa.
-
Terve!
Tuli ostettua keskiviikkona Volvo v70. vm.2000 ja nyt olisi aikaa ruveta vaihtamaan alkuperäiset ovikaiuttimet parempiin :pomo:
Saako nuo oviverhoilut helpostikkin irti? Ei kehtaisi heti ruveta paskomaan uutta autoa...
-
Terve!
Tuli ostettua keskiviikkona Volvo v70. vm.2000 ja nyt olisi aikaa ruveta vaihtamaan alkuperäiset ovikaiuttimet parempiin :pomo:
Saako nuo oviverhoilut helpostikkin irti? Ei kehtaisi heti ruveta paskomaan uutta autoa...
Onkohan mk1 (96-00) vai mk2 (00-07)? Molemmat saa irti rikkomatta mitään, mutta toimenpiteenä on melko erilainen...
mk1: http://www.youtube.com/watch?v=s349lXHPqT4
mk2: http://www.youtube.com/watch?v=v_UpoWWpP2U
-
Onkohan mk1 (96-00) vai mk2 (00-07)? Molemmat saa irti rikkomatta mitään, mutta toimenpiteenä on melko erilainen...
mk1: http://www.youtube.com/watch?v=s349lXHPqT4
mk2: http://www.youtube.com/watch?v=v_UpoWWpP2U
Unohtui mainita että koppa on mk1...
Mutta kiitos vinkeistä :)
-
V70 mk1 ja mk2 helppo purkaa ovipahvit pois ... molempia malleja omistanut ja molempiin laittanut paremmat kajarit mm.
Muistaakseni laitoin Focalit molempiin ... muista laittaa midbasson taakse jotakin, ettei ole pelkäästään takana ovipelti.
Huomattavasti auttaa sointiin ...
-
asennukseen voisin kommentoida omien kokemusten perusteella sen verran, että itse otin alkuperäisen muovitelineen pois, ja ruuvasin kajarit (Focal PS165) ovipahviin kiinni tukevalla soviterenkaalla, eli kaiutin on kabiinin puolella ovipahvia, ja puinen rengas ovipahvin sisäpuolella johon kaiutin on ruuvattu kiinni näin:
(http://divi.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+V70+2,5T+-98/Hifit/CIMG3387.JPG/small)
Ovipahvi on sen verran tukeva että ei resonoi, mutta midin alapään toistosta jäi kaivattu napakkuus ja "jytke" puuttumaan. Nythän midin kotelona toimii siis ovipahvin ja oven välipellin välinen tila, ja oletan että ovipahvi vuotaa vähän jokapaikasta jolloin saundi jää löysäksi. Saundiin saa lisää potkua kun tekee tuon puurenkaan suoraa oven välipeltiin, ja rei'ittää sen kaiuttimen takana olevan kuopan jolloin kotelona toimii oven välipellin ja ulkopellin välinen tila. Kunnon vaimennusmattoa vielä välipeltiin kaveriksi niin on jo todella hyvä.
-
Tohon Divin kirjoitelmaan lisäisin, jotta ennemmin leikkaa sen välipellin taustakupin pois, ja tekee vanerista taikka raudasta sovite renkaat jotka laitetaan tukevasti välipeltiin kiinni. Ikkunan nostin systeemi pelteineen irti ja ulko ja väli pelti vaimennuksen jäljeen ero on aika valtava. Ja ovihan ei tule tälläkään ihan tiiviiksi, fuskaa tiivisteiden ja huoltoluulkujen välistä jos pilkkua viillataan... Raudasta rinkulat olisi mukava tehdä siksi, jotta niihin olisi helppi tehdä kierretapeilla elementtien pulteille jenkat.
-
Juuri noin. ;)
-
Laitetaan tänne myös tuo hyväksi todettu linkki ;)
http://www.peukalokeskellakammenta.com/hifi_volvo/volvon_hifistys.html