Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: JanOks - 16.07.2012, 18:56:01

Otsikko: 940 vm. -94 "automaattinen tasauspyörästöjarru"
Kirjoitti: JanOks - 16.07.2012, 18:56:01
Tuli hankittua tuollainen vm. -94 940, B230FT moottorilla ja M46 vaihdelaatikolla. Ohjekirjaa selaillessa tuli tällainen kohta vastaan:

http://i.imgur.com/HPVmA.jpg (http://i.imgur.com/HPVmA.jpg)

Tarkoitetaankohan tällä tuota G80 "liikkeellelähtölukkoa" josta muutaman topicin löysinkin täältä (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=8512 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=8512) & http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=8009.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=8009.0))? Onko tämä vakiona näissä 940 malleissa vai onko ollut lisävaruste? Ilmeisesti voisi testata noilla topicin ohjeilla että nostaisi koko perän ilmaan mutta pelkästään toisen renkaan nosto ja renkaan pyörittely ei taida kertoa mitään? Mitä hiekkatiellä kävin lähtöä testaamassa ja suditin pari sekuntia niin ainakin molemmat renkaat jätti yhtäpitkät jäljet hiekkaan eli tuon perusteella voisi varmaan päätellä että jokin lukko tuolla ainakin on?
Otsikko: Vs: 940 vm. -94 "automaattinen tasauspyörästöjarru"
Kirjoitti: Juniku - 16.07.2012, 19:53:29
Liikkeellelähtölukko, 1041 jos jäykkä taka-akseli, 1045 jos retkuperä.
KOrjatkaa jos olen väärässä.
Otsikko: Vs: 940 vm. -94 "automaattinen tasauspyörästöjarru"
Kirjoitti: TOK - 16.07.2012, 19:58:20
Taitaapa olla just tuo liikkeellelähtölukko.

Pistä vaihde vapaalle ja toinen takarengas ilmaan. Jos ei ole lukkoa / se ei toimi, niin ilmassa oleva rengas pyörii vapaasti. Jos lukko pelaa niin se nappaa kiinni. Ei sitten kannata tehdä auton oman tunkin varassa ettei maassa oleva pyörä kiskaise tunkkia nurin.
Otsikko: Vs: 940 vm. -94 "automaattinen tasauspyörästöjarru"
Kirjoitti: janne81 - 16.07.2012, 22:18:47
Taitaapa olla just tuo liikkeellelähtölukko.

Pistä vaihde vapaalle ja toinen takarengas ilmaan. Jos ei ole lukkoa / se ei toimi, niin ilmassa oleva rengas pyörii vapaasti. Jos lukko pelaa niin se nappaa kiinni. Ei sitten kannata tehdä auton oman tunkin varassa ettei maassa oleva pyörä kiskaise tunkkia nurin.
Tuolla G80:llä sitä saa sitten pyöräyttää kohtuu rivakasti että nappaa kiinni, ei siis ole heti lukossa.
Otsikko: Vs: 940 vm. -94 "automaattinen tasauspyörästöjarru"
Kirjoitti: hevonen - 16.07.2012, 22:36:28
Viistonnia kiekkoja ja kytkin ylös pam. Jos piirtää kahta viivaa asvalttiin kaasu pohjassa, lukko toimii. :D
Noin mä ne oon kokeillut. Pakko kestää kun on lukoksi alkanut prkl...
Otsikko: Vs: 940 vm. -94 "automaattinen tasauspyörästöjarru"
Kirjoitti: Huikkoster - 16.07.2012, 22:38:06
Hiekalla helppo testi. Kaasu pohjaan ja ratti linkkuun. Jos se kääntyy lähes paikallaan ympäri, silloin on lukko. Lukoton menee lähes samaa rataa kuin sudittamatta.
Myös sellainen että hiekalla jos lähdet suoraan kaasupohjassa, lukoton ei lähde hakemaan yhtään sivuttaisliikettä takarenkailla
Otsikko: Vs: 940 vm. -94 "automaattinen tasauspyörästöjarru"
Kirjoitti: jogiin - 17.07.2012, 00:02:19
voi myös testata ajamalla tien reunaan toinen rengas pientareelle ja sit kenkää  ::) jos asvaltilla oleva sutii myös nii eiköhän siellä lukko oo
Otsikko: Vs: 940 vm. -94 "automaattinen tasauspyörästöjarru"
Kirjoitti: JanOks - 17.07.2012, 09:33:21
Kiitos vastauksista. Täytyy testailla tuota vielä hiekalla ja viimeistään renkaita vaihtaessa sitten myös. Asvaltilla ei uskalla alkaa vielä täysillä revittämään, ettei talvea varten hankittu takaveto ole heti korjaamolla seisomassa kytkimen / vaihteiston / perän hajottua  :)
Otsikko: Vs: 940 vm. -94 "automaattinen tasauspyörästöjarru"
Kirjoitti: TVS - 17.07.2012, 09:48:09
Ei sitä asvaltilla tartte reuhtoa, perä edellä märällä nurmella joku semmonen patti, mihinkä saat auton "ristiriipuntaan". Jos jää junnaamaan sijoilleen, ei lukkoa, jos perä valuu rinteen reunaa alas, lukko.