Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: JanOks - 16.07.2012, 18:56:01
-
Tuli hankittua tuollainen vm. -94 940, B230FT moottorilla ja M46 vaihdelaatikolla. Ohjekirjaa selaillessa tuli tällainen kohta vastaan:
http://i.imgur.com/HPVmA.jpg (http://i.imgur.com/HPVmA.jpg)
Tarkoitetaankohan tällä tuota G80 "liikkeellelähtölukkoa" josta muutaman topicin löysinkin täältä (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=8512 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=8512) & http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=8009.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=8009.0))? Onko tämä vakiona näissä 940 malleissa vai onko ollut lisävaruste? Ilmeisesti voisi testata noilla topicin ohjeilla että nostaisi koko perän ilmaan mutta pelkästään toisen renkaan nosto ja renkaan pyörittely ei taida kertoa mitään? Mitä hiekkatiellä kävin lähtöä testaamassa ja suditin pari sekuntia niin ainakin molemmat renkaat jätti yhtäpitkät jäljet hiekkaan eli tuon perusteella voisi varmaan päätellä että jokin lukko tuolla ainakin on?
-
Liikkeellelähtölukko, 1041 jos jäykkä taka-akseli, 1045 jos retkuperä.
KOrjatkaa jos olen väärässä.
-
Taitaapa olla just tuo liikkeellelähtölukko.
Pistä vaihde vapaalle ja toinen takarengas ilmaan. Jos ei ole lukkoa / se ei toimi, niin ilmassa oleva rengas pyörii vapaasti. Jos lukko pelaa niin se nappaa kiinni. Ei sitten kannata tehdä auton oman tunkin varassa ettei maassa oleva pyörä kiskaise tunkkia nurin.
-
Taitaapa olla just tuo liikkeellelähtölukko.
Pistä vaihde vapaalle ja toinen takarengas ilmaan. Jos ei ole lukkoa / se ei toimi, niin ilmassa oleva rengas pyörii vapaasti. Jos lukko pelaa niin se nappaa kiinni. Ei sitten kannata tehdä auton oman tunkin varassa ettei maassa oleva pyörä kiskaise tunkkia nurin.
Tuolla G80:llä sitä saa sitten pyöräyttää kohtuu rivakasti että nappaa kiinni, ei siis ole heti lukossa.
-
Viistonnia kiekkoja ja kytkin ylös pam. Jos piirtää kahta viivaa asvalttiin kaasu pohjassa, lukko toimii. :D
Noin mä ne oon kokeillut. Pakko kestää kun on lukoksi alkanut prkl...
-
Hiekalla helppo testi. Kaasu pohjaan ja ratti linkkuun. Jos se kääntyy lähes paikallaan ympäri, silloin on lukko. Lukoton menee lähes samaa rataa kuin sudittamatta.
Myös sellainen että hiekalla jos lähdet suoraan kaasupohjassa, lukoton ei lähde hakemaan yhtään sivuttaisliikettä takarenkailla
-
voi myös testata ajamalla tien reunaan toinen rengas pientareelle ja sit kenkää ::) jos asvaltilla oleva sutii myös nii eiköhän siellä lukko oo
-
Kiitos vastauksista. Täytyy testailla tuota vielä hiekalla ja viimeistään renkaita vaihtaessa sitten myös. Asvaltilla ei uskalla alkaa vielä täysillä revittämään, ettei talvea varten hankittu takaveto ole heti korjaamolla seisomassa kytkimen / vaihteiston / perän hajottua :)
-
Ei sitä asvaltilla tartte reuhtoa, perä edellä märällä nurmella joku semmonen patti, mihinkä saat auton "ristiriipuntaan". Jos jää junnaamaan sijoilleen, ei lukkoa, jos perä valuu rinteen reunaa alas, lukko.