Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Mehukatti - 16.07.2012, 21:50:28
-
Ajettiin tuossa pidempää matkaa otsikon mukaisella autolla ja iski korvaan sellanen "humiseva" ääni about 100 km/h tuntivauhdissa. Ehkä vois kuvata ääntä kans niin, että se on sellainen kun ajaa liian reunaan tiellä ja alkaa tärräämään niissä koloissa, mutta paljon, paljon lievempi, ei siis semmosta tärinää ole. Mutta joka tapauksessa semmonen "humina" tulee... ??? Ihan kuin lähtis jostain vasemman eturenkaan lähettyviltä. Pienellä nopeudella ääntä ei kuulu tai ainakin on niin hiljainen ettei tuon valtavan ja tehokkaan dieselmoottorin alta kantaudu korviin... Ääni alkaa kuulumaan ehkä jossain 80km/h kohdilla. Tienpinta ei vaikuttanut ääneen, kuulu vasta-asfaltoidulla, kuluneella ja siltä välillä olevilla teillä.
Onko tuo nyt sitten pyöränlaakeri joka humisee? Vai voiko siellä olla jotain muuta?
Paljon tuommoselle Volvolle tulis kustannusarvioksi, jos se nyt olis tuo pyöränlaakeri ja joutuis alkaa vaihtelemaan?
-
Laakeri tai vetari?
-
Vetari? En oo ikinä kuullu että hajoamassa olevat vetarit pitäis sellasta ulinaa, enemmänki raksutusta oon kuullu ja sitäki kääntyessä... No, enpä oo mikään ammattilainen eikä oo mitenkään paljoa loppupeleissä autojen kans tullu värkättyä. Jos olis ni ei varmaan tätä koko keskustelua olis täällä :)
Miten tuon laakerin sitten tarkistaa? Nostaa tunkille ja pyörittelee rengasta? Miten sen renkaan pitäis käyttäytyä jos siellä olis laakeri menny, totta sieltä jonkulaista ääntä pitäis lähteä?
-
Onko tuo nyt sitten pyöränlaakeri joka humisee? Vai voiko siellä olla jotain muuta?
Veikkaisin sitä. Ääni tulee voimistumaan lähimpien satojen kilsojen myötä jos se on sitä.
-
Etukulma ilmaan, ja reilu pyöräytys renkaasta. Pitää pyöriä äänettömästi, pl. pieni mahdollinen hankausääni jarrusta. laakerivika kuuluu sellaisena rollotuksena, vamman tasosta riippuen hiljaisena tai kovempana.
-
Etukulma ilmaan, ja reilu pyöräytys renkaasta. Pitää pyöriä äänettömästi, pl. pieni mahdollinen hankausääni jarrusta. laakerivika kuuluu sellaisena rollotuksena, vamman tasosta riippuen hiljaisena tai kovempana.
Tähän vielä lisäys, että pidä toisella kädellä jousesta kiinni ja pyöritä toisella kädellä rengasta. Jos jousessa tuntuu tärinää niin laakeri on rikki. Vaihdoin juuri omaan vähän yli 300tkm ajettuun S60 D5:seen molemmat etupyörien laakerit. Aluksi tuo humina kuului suuremmilla nopeuksilla ja ei mennyt montaakaan päivää niin jo 50km/h nopeudessa kuului huminaa. Ensin vaihdoin kuskinpuoleisen laakerin joka piti jo aika kovaa ääntä. Sitten koeajolenkillä huomasin että samanlainen ääni kuuluu vieläkin, tosin hiljempana, joten vaihdoin sitten toisenkin. Siinä vänkärinpuoleisessa jousessa ei tuntunut juurikaan tärinää kun sitä testailin, mutta silti se piti ajossa ääntä.
Näissähän laakeri ei mene väljäksi, vaan päinvastoin se menee jäykemmäksi. Johtunee siitä, että laakeriin pääsee vettä ja se ruostuttaa laakerin. Wetterillä laakeri maksaa n.230€, tarvikeliikkeessä n.140€. Toiselle puolelle laitoin alkuperäisen ja toiselle puolelle tarvikkeen. Saa nähä onko kestävyydessä eroja. Otin muutaman kuvankin laakerinvaihto projektista jos jotain kiinnostaa..
-
Kenen laakeri se oli? Kyllä ne melko hyvin yleensä pitäis kestää jos on vähänkään laadukkaampi valmistaja.
-
Kenen laakeri se oli? Kyllä ne melko hyvin yleensä pitäis kestää jos on vähänkään laadukkaampi valmistaja.
Jos oikeen muistan niin merkki oli FAG. Fixus autotarvike ketjun varaosaliikkeestä.
-
Toiselle puolelle laitoin alkuperäisen ja toiselle puolelle tarvikkeen. Saa nähä onko kestävyydessä eroja. Otin muutaman kuvankin laakerinvaihto projektista jos jotain kiinnostaa..
Tee ohje operaatiosta :)
Ei täällä liikaa ohjeita ole.
-
Tee ohje operaatiosta :)
Ei täällä liikaa ohjeita ole.
Joo, mullakin kiinnostais ohje kuvien kans tuohon hommaan. Jos ikinä saat aikaseksi niin laita vaikka linkkiä tähän. :)
-
Määpä koitan tuhertaa tuonne FAQ osioon jonkunlaisen ohjeen.
-
Motonetista ostin kerran laakerin, kesti 15000km. En muista merkkiä, mutta paketissa ei ollut uusia pultteja mukana.
Fixuksesta sitten FAG tilalle ja on toiminut. Mukana tuli 4 kiinnityspulttia ja vetariin uusi pultti. Oli kympin motonetin romua kalliimpi.
-
Ostin omaan V70 AWD volleen motonetista takalaakerin. Tarjolla on kahden hintaluokan tavaraa. Halpaa ja kalliimpaa. Toivottavasti tuo kalliimpi kestää. Hintaeroa noin 50€.
Varaosaliikkeissä olis ollu vielä kalliimpaa.
-
Kuskin jalkatila, rattiakselin läpivientikumi paikaltaan? Omasta oli ja rupes "humiseen" n.80km/h vauhdissa..
-
Kenen laakeri se oli? Kyllä ne melko hyvin yleensä pitäis kestää jos on vähänkään laadukkaampi valmistaja.
80:ssä alkuperäiset edessä toinen 180 tkm ja toinen 190 tkm. Aika tasaista laatua.
-
80:ssä alkuperäiset edessä toinen 180 tkm ja toinen 190 tkm. Aika tasaista laatua.
Mulla hajos kasipätkästä viiden tuhannen tarkkuudella, vielä tasasempaa laatua. En tiedä oliko orkkikset, ~250tkm.