Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: boogieman - 31.01.2011, 11:25:46
-
Hei,
tuoreena Volvon omistajana pääsen heti roplaamaan pellin alle. Oireet ilmenevät toisinaan, toisinaan menee pitkät ajat ilman ongelmia:
-Sammuu heti käynnistyttyään. Kierrokset nousee n. 1000 rpm, ja tippuvat samantien niin alas että kone sammuu. Ei vastaa kaasuun.
-Kierrokset pomppii. Kierrokset jää pomppimaan n. 400-1000 rpm.
-Kierrokset niiaa esim. liikennevaloihin pysähdyttäessä alas ja nousevat sitten taas ylös. Sammuu joskus kun kierrokset tippuu tarpeeksi alas.
Vaihdettuja osia:
-lambda (ainakin toinen, en ole varma onko siniseltä ostettu)
-ilmamassamittari
ETM on alkuperäinen, ja autolla on ajettu paljon kaupunkiajoa, eli kierrokset on olleet paljon tuossa tyhjäkäyntikierrosten alueella, joten liukupintojen kuluminen juurikin ongelma-alueella on ollut voimakkainta.
Moottorin vikavalo palaa. Lambda oli vaihdettu aiemman vikakoodin takia, samoin IMM. Vikakoodi väitti IMM:n reistaavan vaihdon jälkeenkin. Vikavalo oli sammuksissa n. 20 km verran (kaupunkiajoa) auton oltua virratta hetken.
Olen googletellut _paljon_ tämän tiimoilta ja olen melkoisen varma, että oireet johtuvat vikaantuneesta ETM:stä. Eräs britti(?)volvoilija kärsi tismalleen samoista ongelmista, ja Volvo ei suostunut vaihtamaan ETM:ää, koska yksikään vikakoodi ei suoraan ilmoittanut vian olevan siinä - koodien mukaan vika oli ilmamassamittarissa ja lambdassa...
Ja tämän viestin tarkoitus? Lähinnä hakea ns. second opinion omille tulkinnoille. Vaihdattanen Autotronixin ETM:n lähiaikoina, mutta haluan nyt kuitenkin vahvistusta (tai vastakkaisia mielipiteitä) omille ajatuksilleni vian lähteestä.
Edit: Otsikkoon lisätty auton tiedot T:(Miksu)
-
Mulla oli samat vaivat ja mulla näytti samoja koodeja vuonna 2008 ku kävin autoni ostamassa.. kuukauden oston jälkeen ni alko lambda lamppu loistamaan, no sit mentiin pajalle ja koodit näytti lambdaa ja imm.. Ne vaihdettiin mut ei lakannu palamasta, sit tutkimaan lisää ni oliki imusarjan tiiviste menny! :hello: Pikkuse hatutti maksaa noita muita osii tonne mut onneks autoliike ymmärtäväisenä jelppas vähän ja makso puolet koko tempusta! Mut tosiaan voi olla ettei olis sulla tarvike lambdaa, se kun ei halua toimia.. :P Kokeilisin myös tota kaasuläpän puhdistusta jos saattas auttaa! ;)
-
Ja oli muute vielä sama autoki, siis malli kyseessä..
-
No juu, pitääkin tuo imusarjan tiivisteen kunto tutkia samalla kun puhdistelee kaasuläpän! Kiitokset vinkistä.
-
Tota palaako sulla niinku molemmat tuo ETS ja lambda vai pelkkä Lambda valo?
-
Tota palaako sulla niinku molemmat tuo ETS ja lambda vai pelkkä Lambda valo?
Hmm siis vain moottorin(ohjauksen?) vikavalo, oikealla puolella mittaristoa. Tämänsorttinen se muistaakseni on
(http://www.courtneys.info/images/light.png)
-
Juu okei.. Kannattaa käydä imusarjan tiiviste siniseltä jos on menny, taitaa jonkun hassun kympin maksaa mut tarvikkeena en itse menisi ostamaan! ;) Samalla voi tietenkin miettiä tuota huohottimen puhdistusta (öljynerotin) kun tuo mötikkä on tuolla imusarjan alla sylinterilohkon kyljessä aika pahassa paikassa.. Menee tukkoon jossai vaihees kummiski ni suosittelisin hoitaa senkin samalla kertaa.. Se mötikkä muistaakseni kahella pultilla kiinni, irrotat vaa ne huohotusletkut ensi siitä veks.. Oli muute itelläni ihan sika likanen toi masiina! :pomo:
-
Juu, monensortin puhdistustoimenpidettä on listalla, kun edellinen omistaja ei niin tarkka ollut auton ennakoivan ylläpidon kanssa mitä minä.
Eilen teki semmoisen tempun, että jäi käymään tosi matalaa tyhjäkäyntiä (kakoen) eikä vastannut kaasuun. Tämä tapahtui puolilämpimällä koneella siten, että auto oli lyhyen ajon jälkeen parkissa n. 10 minuuttia. Ei auttanut vaikka sammutti ja käynnisti uudestaan; kokeilin kymmenkunta kertaa ja aina sama lopputulos. Noin 1,5 h päästä kun kokeilin niin sammui ekalla yrittämällä ja toisella heräsi käyntiin, ja vastasi kaasuun.
Tänään pajalle ainakin ETM:n putsaukseen :P
-
Ootko kiinnittäny tohon bensan kulutukseen huomiota häiriövalon syttymisen jälkeen? Onko kulutus mielestäsi lisääntynyt?
-
Ootko kiinnittäny tohon bensan kulutukseen huomiota häiriövalon syttymisen jälkeen? Onko kulutus mielestäsi lisääntynyt?
Vertailuarvoja vikavalottomasta tilasta ei ole, mutta nyt menee matkalla 8 litraa satasella, nurkissa enemmän, eli ihan kohtuuden rajoissa.
-
Olipahan homma.
Purkaminen siihen pisteeseen että pääsi ETM:n pultteihin käsiksi vei kaksi tuntia (mm. flektin irroitus). Auto on siis uusi minulle ja uusin vuosimalliltaan mitä on koskaan ollut omistuksessa, joten aika varovasti tuli purettua ja katsottua että miten mikäkin paikka purkaantuu ja mikä kuuluu minnekin.
Ennen puhdistamista:
(http://lh4.ggpht.com/_ozr7d7WTPFM/TUj6HOSvFzI/AAAAAAAAAdA/Dp9Ngk5yAuM/s640/ennen.jpg)
Ennätin jo suhauttaa tuohon Quickleenia, joten koko karmea totuus ei käy ilmi. Rööri oli aivan mustan pien peitossa läpästä imusarjaan päin. Semmoista tahmeaa, oikein tarrautuvaista töhnää.
30 minuuttia puhdistelua WD40:n, Quickcleenin, messinki- ja hammasharjojen, rättien ja paineilman kanssa ja tulos oli tämmöinen:
(http://lh3.ggpht.com/_ozr7d7WTPFM/TUj6HSNVHqI/AAAAAAAAAdE/aJ3UO_IaHfc/s640/jalkeen.jpg)
Aloitin remontin 16:45. Viimeiset osat sain paikoilleen 22:30. Varmaan sujuu nopeammin seuraavalla kerralla, mutta muutamat paikat (kuten välijäähyltä kaasuläpälle menevän putken klemmarin kiristys kaasuläpän kaulukseen) ovat todella hitaita ja tuskaisia tehdä.
Lopputulos:
-käynnistyy hyvin
-tasainen tyhjäkäynti
-ei niiaile missään tilanteessa
-ei epäröi pienillä kierroksilla (nyt jaksaa edetä jo 1000 rpm alkaen hienosti)
-kuskilla on hyvä mieli
Osat ja tarvikkeet:
-tökötit (oli jo hyllyssä) ~1 € verran
-puhdistusvälineet 0 €
-ETM:n ja imusarjan välinen tiiviste 3 € (siniseltä)
Yht. 4 €
Työkustannukset:
-harrastushan tämä on, joten jokainen tunti pajalla on pelkkää henkistä tienestiä :)
-
Alakautta pitkillä jatkovarsilla kun nuo läpän ruuvit (4kpl) avaa, ei tuota flektiä olis tarvinnut irrottaa ollenkaan.
Jos on pieni käsi, niin just se mahtuu sinne imusarjan alle väliin tumppimeisselin kanssa, että tuon klemmarin saa auki.
Kannattaa silti henkisesti varautua, että jonkin ajan päästä ne asentopotikat antautuu läpästä kuitenkin, mutta toisella kertaa menee irrotus varmasti paljon helpommin.
-
Alakautta pitkillä jatkovarsilla kun nuo läpän ruuvit (4kpl) avaa, ei tuota flektiä olis tarvinnut irrottaa ollenkaan.
Jos on pieni käsi, niin just se mahtuu sinne imusarjan alle väliin tumppimeisselin kanssa, että tuon klemmarin saa auki.
Kannattaa silti henkisesti varautua, että jonkin ajan päästä ne asentopotikat antautuu läpästä kuitenkin, mutta toisella kertaa menee irrotus varmasti paljon helpommin.
Jeps, kuten sanoin, tämä auto opetteluttaa tavoille vielä pitkän tovin. Kiitos vinkistä.
Tekohengitystähän tämä puhdistus oli. Alkuperäinen tuo ETM näkyy olevan (valkoinen tarra) ja kilometrejä on jo 239 tkm, joten ei välttämättä ole enää pitkäkään aika kun pääsee uudestaan irroittelemaan.
Nautitaan nyt kuitenkin toistaiseksi hyvin toimivasta autosta!
-
Jeps, kuten sanoin, tämä auto opetteluttaa tavoille vielä pitkän tovin. Kiitos vinkistä.
Tekohengitystähän tämä puhdistus oli. Alkuperäinen tuo ETM näkyy olevan (valkoinen tarra) ja kilometrejä on jo 239 tkm, joten ei välttämättä ole enää pitkäkään aika kun pääsee uudestaan irroittelemaan.
Nautitaan nyt kuitenkin toistaiseksi hyvin toimivasta autosta!
Hyvä, että tuli kuntoon.
Omastani läppä oli vaihdettu jo jossain alle 170tkm:ssä.
-
Hyvä ja hieno homma!! :) Kiitos sulle noista kuvista!! :) Tulen tarvitsemaan tätä topicia vielä! ::) Kaasuläpän vois kesällä puhistella, itselläni vielä toi edessä, kilometrejä autossa karvan alle 200 000km.. ::) Tais häiriövalot sammuu, vai mitä?
-
Tuota sen verran viel et omassa S70:ssä kun ei ole sähköstä kaasuläppää ku on 97 vuosmallia, ni onks toi silti ihan sama homma suunnillee puhistaa, tietääkö kukaa??
-
Tietääkö kukaan, osaako kukaan vastata tuohon?? *kahvia->
-
Turbomalleissa on paljon työläämpi läpän puhdistus kuin vaparissa... Onkos turboissa myös jotain takaisinkierrätys (EGR)-systeemiä?
-
Omassani -97 ei ole EGR järjestelmää.. :) Tietääkseni se on jo -99 malleissa jos en nyt väärin muista.. Juu kattelin tuolta vanhalta foorumilta noita läpän puhistus juttuja turbomalleihin ni aika homma kyl on.. Pitää kesällä sit purkaa puol autoo, ottaa toi läppäkotelo käsittelyyn ja jotain muutakii mitä sattuu siinä silmään tulemaan ja sit pitäs coolerikin ottaa irti ja puhistaa kurasta.. :P
-
Omassani -97 ei ole EGR järjestelmää.. :) Tietääkseni se on jo -99 malleissa jos en nyt väärin muista.. Juu kattelin tuolta vanhalta foorumilta noita läpän puhistus juttuja turbomalleihin ni aika homma kyl on.. Pitää kesällä sit purkaa puol autoo, ottaa toi läppäkotelo käsittelyyn ja jotain muutakii mitä sattuu siinä silmään tulemaan ja sit pitäs coolerikin ottaa irti ja puhistaa kurasta.. :P
No ei tuo läpän puhdistus -99 malliseen T5:een mikään kovin työläs juttu loppuviimeks ollut.
En ottanut kuin läpälle menevän ilmaputken ja sen anturit irti, sitten neljä mutteria pitkällä jatkovarrella alakautta läpän alta, nippuside poikki kaapelista, liitin auki ja sit sovittelin läpän sieltä pihalle. Puhdistus ja takaisin.
Ahdasta toki oli, mutta kädet mahtui just ja just sinne väleihin.
-
Hyvä ja hieno homma!! :) Kiitos sulle noista kuvista!! :) Tulen tarvitsemaan tätä topicia vielä! ::) Kaasuläpän vois kesällä puhistella, itselläni vielä toi edessä, kilometrejä autossa karvan alle 200 000km.. ::) Tais häiriövalot sammuu, vai mitä?
200 km ajettu ja vikavalo on yhä sammuksissa. Käynnistyy kakistelematta kylmällä ja lämpimällä koneella, ja kulkee kuin sukkasillaan. Money & time well spent, etten sanoisi.
-
Tuota sen verran viel et omassa S70:ssä kun ei ole sähköstä kaasuläppää ku on 97 vuosmallia, ni onks toi silti ihan sama homma suunnillee puhistaa, tietääkö kukaa??
En ole mekaanista läppää käpistellyt mutta eikös noi sisältä aika samanlaisia yksinkertaisia kapistuksia ole ::) Toista repii mekaaninen vipu vaijerin välityksellä ja toista liikuttaa sähkö. "pellinpala" joka kääntyy akselin varassa siis yksinkertainen venttiili. Likaa kerääntyy varmasti kumpaankin ajan mittaan.
-
Reilu 1000 km mentiin yli 20 asteen pakkasissa ongelmitta. Nyt kun kelit lauhtui tuonne viiteen pakkasasteeseen, kaks kertaa on käynnistäessä tehnyt sen, että pitää hetki nostatella kierroksia että jaksaa käydä kunnolla. Liekkö kosteutta väärässä paikassa, vai onko taas kertynyt riittävästi likaa läppään, tiedä tuota sitten.
Uuden läppäkotelon asennuksen yhteydessä otan imusarjan irti ja puhdistelen kaikki huohotukseen liittyvät palikat.