Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Jorma - 18.07.2012, 21:23:55

Otsikko: D5 polttoaineen pumppaus S60 '02 163hp
Kirjoitti: Jorma - 18.07.2012, 21:23:55
Joskus on ollut juttua, ettei tankinpuoliskot ole tasapainossa ja moottori pysähtyy polttoaineen vähyyden vuoksi vaikka mittarin mukaan sitä olisi reilustikin (esim. 1/3 tankillinen tai enemmän).
Minulla on ollut polttoaineen paineen vähyyttä rajummissa kiihdytyksissä (lastu on), joskus menee vikatilaan. Vaihdoin suodattimen ja tein samalla seuraavanlaisen jutun, joka ehkä auttaa kun pitää kiihdyttää rajummin ja ainakin pumppaa ainetta moottorille jos syöttöpumpun imu ei riitä eli pakkosyöttö. Tankissa oleva siirtopumppu pumppaa kai pari minuuttia käynnistyksen jälkeen ja silloin kun moottori kuormittuu enemmän. Tämä jälkimmäinen on vähän epäselvä, milloin siirtopumppu lähtee käyntiin ja kuinka pian? kun jalka on suorana.
Asensin p-ainepumpun releen jälkeen ON/ON-kytkimen. Toisessa asennossa virta menee läpi ihan normaalisti, toisessa syöttää pumpulle tupakansytkän +12V. Liekö kuvittelua, mutta tuntuu liikahtavan heti alusta lähtien paremmin kun tallan painaa pohjaan.
Otsikko: Vs: D5 polttoaineen pumppaus S60 '02 163hp
Kirjoitti: noviisivolvoilija - 19.07.2012, 10:23:22
Joskus on ollut juttua, ettei tankinpuoliskot ole tasapainossa ja moottori pysähtyy polttoaineen vähyyden vuoksi vaikka mittarin mukaan sitä olisi reilustikin (esim. 1/3 tankillinen tai enemmän).
Minulla on ollut polttoaineen paineen vähyyttä rajummissa kiihdytyksissä (lastu on), joskus menee vikatilaan. Vaihdoin suodattimen ja tein samalla seuraavanlaisen jutun, joka ehkä auttaa kun pitää kiihdyttää rajummin ja ainakin pumppaa ainetta moottorille jos syöttöpumpun imu ei riitä eli pakkosyöttö. Tankissa oleva siirtopumppu pumppaa kai pari minuuttia käynnistyksen jälkeen ja silloin kun moottori kuormittuu enemmän. Tämä jälkimmäinen on vähän epäselvä, milloin siirtopumppu lähtee käyntiin ja kuinka pian? kun jalka on suorana.
Asensin p-ainepumpun releen jälkeen ON/ON-kytkimen. Toisessa asennossa virta menee läpi ihan normaalisti, toisessa syöttää pumpulle tupakansytkän +12V. Liekö kuvittelua, mutta tuntuu liikahtavan heti alusta lähtien paremmin kun tallan painaa pohjaan.
Moi. Eikö polttoainepumpun rele kuitenkin tässä tapauksessa hallitse polttoaineen syöttöä jos laitoit sen kanssa sarjaan uuden kytkimen?
Otsikko: Vs: D5 polttoaineen pumppaus S60 '02 163hp
Kirjoitti: Jorma - 19.07.2012, 10:44:20
Moi. Eikö polttoainepumpun rele kuitenkin tässä tapauksessa hallitse polttoaineen syöttöä jos laitoit sen kanssa sarjaan uuden kytkimen?

Kytkin ei ole sarjassa kuin keinukytkimen toisessa asennossa, toisessa asennossa releen lähtö jää "ilmaan" ja pumpulle menee +12V jonka otin tupakansytkän liittimestä. Lisäjohdot ovat samaa paksuutta kuin alkuperäiset enkä lisännyt uusia sulakkeita.

Minulle kävi pari viikkoa sitten tilanne, että motarilla auto hyytyi 120 km/h vauhdista, lähti käyntiin vasta usean "virrat pois ja takaisin + odota" yrityksen jälkeen. Epäilen, että putkeen oli päässyt ilmaa kun tankinpuolisko oli melkein tyhjä eikä syöttöpumpun imu saanut polttoainetta enää virtaamaan.. En tiedä syytä, miksi tankinpuoliskot eivät aina ole tasapainossa, välillä ovat, välillä eivät. Repsikanpuolen tankinpuoliskossa kaikki letkut on paikoillaan, pumppu on uusi ja toimii. En ole missään nähnyt selväkielisenä miten tasaus oikeastaan toimii. Letkut tankin sisällä on melko lyhyet, juuri ja juuri pystyy pumpun ottamaan tankista ulos kun letkut on kiinni. Ikävää hommaa ja dieselin läträilyä kaikki mikä liittyy siirtopumppuun.
Otsikko: Vs: D5 polttoaineen pumppaus S60 '02 163hp
Kirjoitti: noviisivolvoilija - 19.07.2012, 12:18:00
Kytkin ei ole sarjassa kuin keinukytkimen toisessa asennossa, toisessa asennossa releen lähtö jää "ilmaan" ja pumpulle menee +12V jonka otin tupakansytkän liittimestä. Lisäjohdot ovat samaa paksuutta kuin alkuperäiset enkä lisännyt uusia sulakkeita.
Ok, nyt tajuan sun kytkennän. Varsinaiseen oireeseen en osaa ottaa kantaa.