Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Juice - 19.07.2012, 13:49:11
-
Öljyt pitäis vaihtaa kyseiseen laatikkoon ja en löytänyt ahkeralla googletuksella sitä hyvää vaihto-ohjetta vain sekavia vastauksia ja niiden kysymyksiä. Eli muutama varmistus kysymys kyseisestä 5-lovisesta laatikosta!
Eli coolerin ylimmäinen letku otetaan irti?
ja
Irtoletku kiinnitetään cooleriin ei paluuletkuun?
Millä sisähalkaisijalla irtoletku?
-
nuo vaihto-ohjeet löytyy tuolta FAQ-Osiosta
-
Itsekkin meinasin tuon linkittää, mutta kun nuo ohjeet on 4-vaihteiseen, saattaa tietysti olla, että toimivat myös tuossa uudemmassa
-
Vai oliko että 4 ja 5 vaihteisessa eri puolen letkut irti? Minä kylläkin otin tosta 4 lovisesta laatikon puolelta letkun irti, ei tarvinnu arpoo meneekö pikaliittimet rikki. Joutuu vaan irrottaa sen muovisuojan pois, eli 2 ruuvia.
-
En välttämättä tähän tiedä oikeaa vastausta, mutta omastani v70-01, 5 lovinen automaatti, tuli öljyt pellolle lauhduttimen päästä kun irrotti letkun oikeasta ylänurkasta(eli katsottuna konetilan puolelta) Ite laitoin siihen alle vaan litran pänikän ja käytin sen aina täyteen ja uutta tilalle(tietenki ensin tyhjensin mitä propun kautta tuli, noin 3 L)
-
5 vaihteisissa on lämmönvaihtimen kierto toistepäin. Eli Laatikosta ulos->syylärin alareunaan->syylärin yläreunaan->Laatikkoon sisään.
4 vaihteisissa Laatikosta ulos->syylärin yläreunaan->syylärin alareunaan->Laatikkoon sisään.
Se letku joka menee siihen mustaan peltikannen yläosaan mutteri/kartio on laatikon paluuletku.
Lähtö on siellä laatikon alaosassa, metalliputki ja pienellä pultilla kiinni ja 0-rengas tiivistys.
Yksi keino on tosiaan hommata vastakappale siihen kartio liittimeen ja letkun pätkä.
Sopii 4 ja 5 vaihtesiin.
-
5 vaihteisissa on lämmönvaihtimen kierto toistepäin. Eli Laatikosta ulos->syylärin alareunaan->syylärin yläreunaan->Laatikkoon sisään.
4 vaihteisissa Laatikosta ulos->syylärin yläreunaan->syylärin alareunaan->Laatikkoon sisään.
Se letku joka menee siihen mustaan peltikannen yläosaan mutteri/kartio on laatikon paluuletku.
Lähtö on siellä laatikon alaosassa, metalliputki ja pienellä pultilla kiinni ja 0-rengas tiivistys.
Yksi keino on tosiaan hommata vastakappale siihen kartio liittimeen ja letkun pätkä.
Sopii 4 ja 5 vaihtesiin.
Kiitoksi kaikille, eiköhän tämä nyt tullut selväksi!
-
5 vaihteisissa on lämmönvaihtimen kierto toistepäin. Eli Laatikosta ulos->syylärin alareunaan->syylärin yläreunaan->Laatikkoon sisään.
4 vaihteisissa Laatikosta ulos->syylärin yläreunaan->syylärin alareunaan->Laatikkoon sisään.
Se letku joka menee siihen mustaan peltikannen yläosaan mutteri/kartio on laatikon paluuletku.
Lähtö on siellä laatikon alaosassa, metalliputki ja pienellä pultilla kiinni ja 0-rengas tiivistys.
Yksi keino on tosiaan hommata vastakappale siihen kartio liittimeen ja letkun pätkä.
Sopii 4 ja 5 vaihtesiin.
Tuli öljynvaihto tehtyä, eikä siinä mitään ihmeellistä! Vanha öljy oli kuin jäteöljyä, 5 litraa uitettiin läpi ennen kuin alkoi olemaan punaista. No oli aikakin vaihtaa kun 190Tkm rullattu ;)
Ainut mikä tuotti hieman ihmetystä oli se että vaikka mulla on tuossa autossa AW55-50SN laatikko niin tuo öljyn kierto oli juuri niin kuin tuossa nelivaihteisessa eli laatikon pohjasta -> lauhduttimen yläosaan -> lauhduttimen alaosasta -> mustan peltikannen yläosaan. Joku sekasikiö näköjään :D
No onneksi tuo paluuletku irtosi tuosta helmiliitoksesta ja siihen oli helppo viritellä letku, sai jättä pikaliittimet rauhaan.
Ainut mitä tuli mieleen kysyä tuosta öljyntarkistuksesta on että kun mitta tikussa on COLD min/max ja HOT min/max. Lisäsin öljyä laatikkoon koneen käydessä tyhjäkäynnillä lähelle HOT merkin Max koloon asti, vaihteistoöljy oli ns. kuumaa eli ajosta juuri tultu.
Menikö nyt oikein??
-
Sen voi jättää pikkaisen alle HOT MAX merkin kun on ajeltu vähän. On sitten hiukan varaa nousta vielä, kun öljy on kunnolla kuumaa. Fiksua olisi tehdä sellainen 3 tie venttiili siihen öljyletkuun ja letku nippa siihen venttiiliin. Saisi helposti vaihdettua öljyt vain kiinnittämällä letkun ja kääntämällä hanasta.
Sellaisen laitan omaan autooni, tosin siihen tulee täysin erilaiset letkut kuin vakiona+termostaatti ja yli 2x isompi öljynjäähdytin keulalle. ::)
-
Sen voi jättää pikkaisen alle HOT MAX merkin kun on ajeltu vähän. On sitten hiukan varaa nousta vielä, kun öljy on kunnolla kuumaa. Fiksua olisi tehdä sellainen 3 tie venttiili siihen öljyletkuun ja letku nippa siihen venttiiliin. Saisi helposti vaihdettua öljyt vain kiinnittämällä letkun ja kääntämällä hanasta.
Sellaisen laitan omaan autooni, tosin siihen tulee täysin erilaiset letkut kuin vakiona+termostaatti ja yli 2x isompi öljynjäähdytin keulalle. ::)
Kuinkas helppo moinen 3-tie venttilli olis tehdä AW42 letkuun ? Löytyykö nuo liittimet hydrauliikkaliikkeestä, jos teettäisi siellä valmiin letkun.
-
Tässä ensimmäisessä korimallissa tuo vaihteiston öljy tosiaan tulee jäähdyttimen yläliitokseen ja lähtee vaihteistoon takaisin sieltä alhaalta.
Sen kun muistaa, että näissä se palaa aina venttiilikoneiston koteloon, niin sillä selviää pähkäilystä :)
-
Se letku on muistaakseni 12mm/ 1/2" letkua. Kyseessähän on paluu linja (lähes paineeton) eli voi hommata ihan letkunipoilla olevan hanan ja laittaa klemmarit siihen. Ei taida mitään sopivia liittimiä noihin...
-
Tässä ensimmäisessä korimallissa tuo vaihteiston öljy tosiaan tulee jäähdyttimen yläliitokseen ja lähtee vaihteistoon takaisin sieltä alhaalta.
Sen kun muistaa, että näissä se palaa aina venttiilikoneiston koteloon, niin sillä selviää pähkäilystä :)
Niin eli se on korimallista eikä vaihdelaatikosta kiinni miten päin öljynkierto! jäänyt hieman eri kuva... No onpa tuokin tieto nyt oikaistu!
-
Niin eli se on korimallista eikä vaihdelaatikosta kiinni miten päin öljynkierto! jäänyt hieman eri kuva... No onpa tuokin tieto nyt oikaistu!
Mun viestissä se pääpointti on tämä:
Sen kun muistaa, että näissä se palaa aina venttiilikoneiston koteloon, niin sillä selviää pähkäilystä :)