Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: pihlajamaa - 19.07.2012, 18:19:31
-
Näin sateisena kesänä on tullut huomatuksi, että alkupään pyhimysten ilmanvaihtoa ei ole ihan loppuun asti mietitty. Siitäpä siis ajatus kysellä miksejä ilmanvaihdon parantamiseksi.
Muistan lukeneeni Tekniikan maailmasta, että muutama vuosikymmen sitten harrastettiin reiän poraamista takaroiskeläpän taakse ja johtamalla aukosta putki sisätilaan. Ilmeisesti roiskeläpän taakse syntyy imu, jonka pitäisi ilma hyvin kierrättää.
Kuulostaa vähän turhan helpolta toimiakseen. Onko joku mahdollisesti koittanut tätä tai jotain muuta niksiä?
-
Joo sellaisia tötteröitä on joskus myyty ilmanvaihtoa parantamaan. Siellä sisällä on vielä sellaiset kumiläpät, jotka estävät ilmanvirtauksen väärään suuntaan. Se huono puoli niissä on, kun ilma ei siltikään kierrä vielä nykyautojen malliin, niin takakopassa ei ilma kuitenkaan vaihdu riittävästi. Tästä syystä takakopalla on taipumus ruostua herkemmin, kun sinne kuitenkin pääsee vähän lämmintä ja kosteaa ilmaa, mutta ei kuitenkaan riittävästi, että paikat kuivuisi. Kesällä tuskin muodostuu ongelmaksi, mutta joskus näillä veteraaneilla mentiin kesät ja talvet.
Pyhimyksen tapauksessa pitäisi sitten vielä lisäksi saada ilma hytistä takakoppaan, kun se on aika tiivis niiltä osin.
-
aikoinaan oli 244 ja sieltä pyöräkotelon pohjasta poistettiin kumitulppa, sen paikalle hitsattiin taivutettu peltilevy etureunasta, sivuilta kiinni ja vain taaksepäin se oli avoin. Ei tarvinnut sen jälkeen peräkonttia hitsata. tuossa seitensatasen peräkontin ilmanvaihto on toteuttu samoin kumitulpilla, kerran tukossa ruostesuojauksen takia ja vettä kertyi. Jos ei ole htsikonetta siniseltä voisi kysyä noita tulppia.
-
Onko pyhimyksessä sama lämmityslaitteen puhallin kuin amatsoonissa ?
Jos on niin silloin siihen sopii tilalle 96:sen saabin puhallin jossa on 2x tai 3 x tehokkaampi moottori.
Ja jos sen puhaltimen vielä viitsii laakeroida kunnolla, mutta tottahan se on ettei pulloon puhaltamalla ilma vaihdu joten jostain sieltä perästä räppänää auki
-
Onkohan tuo saabin tehokkaampi puhallin uudemmissa vai vanhemmissa? Vaihdoin amaan saabin puhaltimen pari vuotta takaperin, mutta se oli täysin sama kuin volvon oma :( Ei tule kuin kevyt hönkäys vaikka lämpöputket ehjät ja kenno puhdas. Pienen teholisän sain releistämällä moottorin, tuli melkein voltti lisää..
-
Onkohan tuo saabin tehokkaampi puhallin uudemmissa vai vanhemmissa? Vaihdoin amaan saabin puhaltimen pari vuotta takaperin, mutta se oli täysin sama kuin volvon oma :( Ei tule kuin kevyt hönkäys vaikka lämpöputket ehjät ja kenno puhdas. Pienen teholisän sain releistämällä moottorin, tuli melkein voltti lisää..
Juuri samat kokemukset itselläkin. Ei mitään eroa, vaikka puhaltimen wattimäärä taisikin olla hieman isompi.
-
Kiitoksia vaan vastauksista!
Luulen, että jätän puhaltimen vaihdot tekemättä, ihan hyvin tuolla föönillä on puhkua sen jälkeen, kun tuli tuo purettua ja putsattua.
Sen sijaan tuota reiän takakonttiin poraamista voisin hyvinkin koittaa, pitää perehtyä vähän tarkemmin auton takaosan aerodynamiikkaan, jotta oikea paikka löytyy.
Selkeästi kyllä huonosti suunniteltu tuo ilmanvaihto. Tuli viimeksi todettua, kun oli kalastusvehkeet kontissa ja tuuletusikkuna auki. Sitä hajun määrää!
-
Omassa amassa tehty rekisterikilven alle louwersit, siis reiät. Piilossa.
Ja ajattelin jos laittais tietokonetuulettimen toimimaan suurimmalle teholle sinne taakse imemään ilmaa, kaiuttimen reiän paikalle. Toimiskohan tuollainen?
-
Siihen reikään tarttis sitten saada sellaiset läpät, jotka estävät ilman kulun väärään suuntaan. Mulla oli sedani Amazonissa takaluukun kahvan alumiinisessa sisäosassa joskus aukko ilmanvaihtoa ajatellen. Ilma kyllä vaihtui, mutta tuuletusikkuna auki ajaessa tuli hillitön pakokaasun haju hyttiin.
-
Tai näin.
http://volvo760.kuvat.fi/#/kuvat/Autojen+kuvat/Amazon+1970/2011/331+läpivirtaus.JPG (http://volvo760.kuvat.fi/#/kuvat/Autojen+kuvat/Amazon+1970/2011/331+läpivirtaus.JPG)
http://volvo760.kuvat.fi/#/kuvat/Autojen+kuvat/Amazon+1970/2011/332+läpivirtaus.JPG (http://volvo760.kuvat.fi/#/kuvat/Autojen+kuvat/Amazon+1970/2011/332+läpivirtaus.JPG)
Ilma takakonttiin menee takakaiutin ritilän läpi ( ei kaiutinta ). Ilmanvaihto parani selvästi, puhallin täysillä tulee ilmaa reilusti varapyöräkotelosta ulos, toki ilma tulee ulos myös puolinopeudella.