Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: _kapa_ - 21.07.2012, 18:49:06

Otsikko: Saa poistaa!
Kirjoitti: _kapa_ - 21.07.2012, 18:49:06
Saa poistaa!
Otsikko: Vs: Volvo 940 nakutus ja jyrinä!
Kirjoitti: s73 - 21.07.2012, 19:51:34
laitoitko nakuanturin momenttiin? Kahta momenttia ainakin vapareissa, 11nm. Ja 20nm. Mallista riippuen, turboista en tiedä.
Otsikko: Vs: Volvo 940 nakutus ja jyrinä!
Kirjoitti: janne81 - 21.07.2012, 20:50:48
Joo, mutta silti ei pitäis 0.7:llä vielä nakuttaa vaikka anturi roikkuis johdossa.
Vaihdapa se bensansuodatin alkuunsa, onkohan pakoputki missä kunnossa ettei ole tukossa?
Otsikko: Vs: Volvo 940 nakutus ja jyrinä!
Kirjoitti: _kapa_ - 21.07.2012, 21:19:24
Juu pitää vaihtaa se suodin ainakin näin alkuunsa. Jyväskylää kun lähdin niin nollasin koko järjestelmän ja ei antanut mitään koodeja. (noin 300km) ja toimi ihan moitteettomasti. Sit kun tulin takasin jyväskylästä toimi edellee hyvin ei mitää ongelmaa. Mutta seuraavana päivänä kun lähdin kauppaan käymään niin nakutus alkoi. Ja aina kylmällä koneella se tekee sitä että se booaa vähä aikaa ja ei meinaa haluta liikkua tasakaasulla mutta kun painaa reilummin kaasua niin sit liikkuu. Ja kylmällä koneella ei nakuta.  :-\ Pakokaasut pääsee hyvin pihalle. Tuntuu et viel noin 2 metrin päässä lahkeet lepattaa ku on käynnissä. Ja takapönttö poistettu eli suoraputki pöntön tilalla. Ja tuo kiristys on aina tehty käsikiristyksellä ja on toiminut mut nyt on kyllä jossain jotaa hämminkiä...
Otsikko: Vs: Volvo 940 nakutus ja jyrinä!
Kirjoitti: janne81 - 21.07.2012, 21:30:07
Kenekäs lastut sulla muuten on?

Tuo jyrinä niin, tuliko se kylkiäisena kun vaihdoit tukilaakerin vai sen jälkeen?
Otsikko: Vs: Volvo 940 nakutus ja jyrinä!
Kirjoitti: _kapa_ - 21.07.2012, 21:36:08
Kaverin tuttu tekee lastuja volvoihin. Ennen nakutti 120km/h vauhdis ku rupes nostaa ahtoja mutta sekin loppu kun tietokone alko tottumaan siihen.

Jyrinä oli jo ennen laakerin vaihtoakin. Olen lukenut paljon noista jyrinöistä että olisi alkanut laakerin vaihdon yhteydessä kun siel on muistaakseni säädöt että saa kohillee sen korkeuden.

Ja auto toimii muuten ihan täydellisesti. Tyhjäkäynti on sellasta 850rpm ja ei hytky eikä pidä mitää ylimäärästä ääntä. Sit ku tietty ilmastointi tai flekti lähtee päälle niin kuormittaa sen verran et kierrokset vaappuu. En oikee nyt ite keksi et mistä etsiä. Jos vaihtais vaikka sit tuon virranjakajan kannen ja pyörijän ku nekin löytyy uudet siihen. Ei viittis hävittää tuota autoa kun on pirun hyvä ajaa ja menee 8,5L/100km (matka-ajossa)
Otsikko: Vs: Volvo 940 nakutus ja jyrinä!
Kirjoitti: The moose - 21.07.2012, 23:09:55
näkyykö laatikon tukipalkista keskeltä se tukikumin mutteri ja pultinpää.

jos näkyy niin tukikumi vaihtoon. se on dööd. samalla saat autosta 6kg kevyemmän kun peset sannat pois palkin päältä.

tuokaan ei tietty pois sulje kartaanin ristikoitten vaihtotarvetta.
Otsikko: Vs: Volvo 940 nakutus ja jyrinä!
Kirjoitti: _kapa_ - 21.07.2012, 23:55:30
Tukikumi kans vaihdettu 8000km sitten siis samaa aikaa kun tukilaakeri. Ja laatikonkannake vaihdettu kun oli mennyt poikki kun on jotain ihme alumiinisekotus p*skaa.
Otsikko: Vs: Volvo 940 nakutus ja jyrinä!
Kirjoitti: sekokupu - 22.07.2012, 00:31:20
Joo, mutta silti ei pitäis 0.7:llä vielä nakuttaa vaikka anturi roikkuis johdossa.
Vaihdapa se bensansuodatin alkuunsa, onkohan pakoputki missä kunnossa ettei ole tukossa?

Omassanikin huomaa jo nakutusta kovassa vedossa kuumana päivänä noitta 0.8bar ahdoilla. Tietenkin on jos puuroa korvissa niin menee ok :)

Edit: ja omassakin oli kun vaihtoi tukikumin ja laakerin niin rupes täristää tietyissä vauhdeissa, vissiin motonetin kumi on liian kovaa materiaalia tms.
Otsikko: Vs: Volvo 940 nakutus ja jyrinä!
Kirjoitti: Ari E - 22.07.2012, 00:51:22
vaihdahan se bensansuodatin ekana
Otsikko: Vs: Volvo 940 nakutus ja jyrinä!
Kirjoitti: janne81 - 22.07.2012, 07:36:10
Omassanikin huomaa jo nakutusta kovassa vedossa kuumana päivänä noitta 0.8bar ahdoilla. Tietenkin on jos puuroa korvissa niin menee ok :)

Edit: ja omassakin oli kun vaihtoi tukikumin ja laakerin niin rupes täristää tietyissä vauhdeissa, vissiin motonetin kumi on liian kovaa materiaalia tms.
Joo niin mullakin 0.8 ja vakio piirit niin nakutti samanlai kun sullakin, nyt lastut ei rapise.
Otsikko: Vs: Volvo 940 nakutus ja jyrinä!
Kirjoitti: s73 - 22.07.2012, 09:13:09
tuo laatikon kannake, olisiko hajottanut jotain mukanaan esim. Lootan laakeria? Joku pahempi vika nyt on. ???
Otsikko: Vs: Volvo 940 nakutus ja jyrinä!
Kirjoitti: _kapa_ - 25.07.2012, 15:34:25
Nyt vaihdettu bensansuodin ja oli alkuperäinen. Mustaa bensaa ja paskaa tuli ulos. Nyt ei nakuta enää niin paljoa mutta nakuttaa kuitenkin. Voisko olla tulpissa vika? Ei ole kyl vaihdettu virranjakajaa eikä pyöriää ties millon.

Ja luultavasti tuo jyrinä tulee pakoputkesta. Paikallaa kierrättää niin se on vähä samanlainen ääni ku ajaessa mut ei niin kova. Luulisin että se mikä tulee vaihdelaatikkoon se kannake. Kun tyhjäkäynnillä värisee aika mukavasti putki.
Otsikko: Vs: Volvo 940 nakutus ja jyrinä!
Kirjoitti: mikan - 28.07.2012, 17:33:38
Nyt vaihdettu bensansuodin ja oli alkuperäinen. Mustaa bensaa ja paskaa tuli ulos. Nyt ei nakuta enää niin paljoa mutta nakuttaa kuitenkin. Voisko olla tulpissa vika? Ei ole kyl vaihdettu virranjakajaa eikä pyöriää ties millon.

Ja luultavasti tuo jyrinä tulee pakoputkesta. Paikallaa kierrättää niin se on vähä samanlainen ääni ku ajaessa mut ei niin kova. Luulisin että se mikä tulee vaihdelaatikkoon se kannake. Kun tyhjäkäynnillä värisee aika mukavasti putki.

Tuo bensan suodatin voi olla yksi syy rapinaan, mutta tarkasta myös bensanpaine. Sen pitää olla 3bar + imusarjan paine. Mittaa myös ahdoilla se. Mittausventtiili löytyy suutintukista 1&2 pyttyjen suuttimien välistä.

Jep, tulpat vaihtoon ja ota samalla pykälää kylmemmät tulpat kuin alkuperäiset.  Toimivat paremmin kuumilla kesäkeleillä ja avosandaalillatm, varsinkin ilmastointi päällä.

Pakari jyrisee helposti, jos ottaa kiinni siellä koriin tms. pintaan.

Ja ei rapise yhtään ilolla.   ;D

B230FK + AW71L + KL-racing "model passande"-cooleri + 1Bar + lastut
Coolerista oli jo 0,8 baarin ahdoilla selvää hyötyä vakioon verrattuna.   :hello:
Otsikko: Vs: Volvo 940 nakutus ja jyrinä!
Kirjoitti: janne81 - 28.07.2012, 21:48:03
Tuo bensan suodatin voi olla yksi syy rapinaan, mutta tarkasta myös bensanpaine. Sen pitää olla 3bar + imusarjan paine. Mittaa myös ahdoilla se. Mittausventtiili löytyy suutintukista 1&2 pyttyjen suuttimien välistä.

Jep, tulpat vaihtoon ja ota samalla pykälää kylmemmät tulpat kuin alkuperäiset.  Toimivat paremmin kuumilla kesäkeleillä ja avosandaalillatm, varsinkin ilmastointi päällä.

Pakari jyrisee helposti, jos ottaa kiinni siellä koriin tms. pintaan.

Ja ei rapise yhtään ilolla.   ;D

B230FK + AW71L + KL-racing "model passande"-cooleri + 1Bar + lastut
Coolerista oli jo 0,8 baarin ahdoilla selvää hyötyä vakioon verrattuna.   :hello:
Oliko se model passande muuten ihan suoraan bolt on, ettei tarvinnu tehä isompia? Tekis mieli tilata itsellekin kun ei kiinnostais kikkailla nuitten kiinakennojen kanssa tuossa ilmastoidussa laitteessa.
Otsikko: Vs: Volvo 940 nakutus ja jyrinä!
Kirjoitti: mikan - 28.07.2012, 22:28:43
Oliko se model passande muuten ihan suoraan bolt on, ettei tarvinnu tehä isompia? Tekis mieli tilata itsellekin kun ei kiinnostais kikkailla nuitten kiinakennojen kanssa tuossa ilmastoidussa laitteessa.
Ei se ihan suoraan paikalleen tippunut. joutui sahailemaan niitä orkkis syylärin/kuulerin kumitettuja kannakepalasi piti muokata (sahata pätkät pois), että cooleri tippui paikalleen. Ei tosin askartelu ollut mitenkään vaativaa...

Samaten se coolerin ylälaidassa oleva syylärin kiinnitys alumiinipelti lipare on pitkä, joten syyläri jää takakenoon, ellei sitä liparetta taivuta ylöspäin ja lyhennä.

Itse (kaveri myös) jätin sen peltilipareen alkuperäiseksi ja kallistin syyläriä. Tosin jouduin laittamaan uretaanisolukumista kolmion malliset soirot syylärin ja coolerin väliin, että flektin imu tapahtuisi suoraan edestä, eikä kuumaa ilmaa konehuoneesta vuotaisi syylärin ja coolerin väliin.

Letkut ja putket olivat suoraan sopivia.

Ennen imuilma oli ilmastointi päällä +25C lämpötilassa pahimmillaan yli +75C astetta vakio coolerilla ja sittemmin maksimi on ollut avosandaalillatm+ilmastoinnilla  korkeintaan 42C ja yli +25C helteillä.

Jopa kaverin vakiossa FT:ssä eron huomasi vakio cooleriin verrattuna.   ;)