Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: heartagramm - 21.07.2012, 19:47:56
-
Ruotsintuonti Volle on ja siitä syttyi nyt vikavaloa palamaan että on jäähynesteet vähissä. Kurvasin siis pihaan ja niinhän se oli paisari tyhjänä nesteistä. Viime talvena teki sitä että savutti valkoista savua ihan jumalattomasti yhdessä vaiheessa, kelien lämmettyä ongelma hävisi. Vaihdoin nesteet ja huuhtelin hyvin vähän, lisäsin uudet nesteet ja paikkausaineen (valitettavasti). Sen jälkeen ongelma "hävisi" eikä ole hirveästi ongelmia ollut sen jälkeen, kunnes nyt syttyi tuo valo.
Öljytaso vajuu välillä ja välillä tuntuu lisäytyvän. Se jo viittaisi että jostain pääsee vuotamaan jotain johonkin päin. Syyläriä olen ajatellut vikakohdaksi, mutta ei ole vielä tullut saatua aikaiseksi vaihdettua sitä. Nesteet eivät näyttäisi olevan sekaisin tai ainakaan en saa selvää, öljytikussa oli talvella möhnää mutta kesällä ei ole ollut. Eikä myöskään öljykorkissa kesällä eikä muistaakseni talvellakaan.
Sylinterikannen tiivistettäkin on mietitty mutta kun vika periaatteessa kesälle hävisi, oletettiin vain että huohotin oli/on tukossa (maidon kertyminen öljytikkuun). Tarkoitus olisi nyt saada kuitenkin uusittua tämä hässäkkä ettei talvella tule taas yllätyksiä. Kannattaako siis ostaa suosiolla uusi huohotussäiliö, minkähän kokoinen mahtuu tuonne imusarjan alle / voiko isohkon säiliön siirtää johonkin sivummalle minne mahtuu (tarvinnee lämmityksen/eristyksen huohotusputkien ympärille?) tms.
Mistähän löytäisi sitten uutta tuliterää syyläriä tuohon nokalle? Tulevaisuudessa ajatuksissa koneen hevosmäärän nostot vaikka koneella ajettukin pian 297 tkm, joten sillä mielellä voisi ajatella näitä hankintoja... Rahojahan ei autosta ikinä takaisin saa mutta kuitenkin.
Nimim. lauantai-illan muutaman romillen ajatuksia...
-
http://www.partsforvolvosonline.com/ (http://www.partsforvolvosonline.com/) löytyisikö tuolta?
tässä syylärit: http://www.partsforvolvosonline.com/default.php?cPath=608_611 (http://www.partsforvolvosonline.com/default.php?cPath=608_611)
-
Thänks vastauksesta. Löysinpäs jonkun toisenkin sivuston: klik! (http://www.mister-auto.fi/fi/jaahdytin-moottorin-jaahdytys/volvo-v70-i-stw-p80-2-3-t-5-176kw_v7261_g470.html)
Mikähän noista kelpaisi? Manuaalilaatikko ja automaatti-ilmastointi on kulkineessa... Katsoin tuolta volvopartsonlinesta ja UK:sta tulisi posteineen noin 250 € hintaan uusi syyläri, joten säästäisi vähintäänkin noin 50 € tuosta meikäläisen linkistä tilaamalla (jos sattuu olemaan oikea liike).
E: vähän viitseliäisyyttä peliin niin sain Vadiksesta esille syylärin varaosanumeron... Ilmeisestikin näin että vuosimalliin 1998 asti on manuaalivaihteisen varaosanumero 8602566 (ja vanha/(tai)uusi varaosanumero 8601355). Siispä noista linkin syyläreistä taitaa kelvata ensimmäinen BÖLK, NRF ja Valeo? Onko merkillä väliä kestävyyden suhteen?
-
Käy kyselemässä tarvikeliikkeestä, sieltä löytyy. Itelle laitoin keväällä uuden ja merkki oli muistaakseni Nissen tai sinnepäin.
-
valeo tekee volvolle syyläreitä. :)
-
OK. Kyselin tänään parista liikkeestä, toisesta ei kuulunut mitään ja toisesta sanoivat listahinnaksi 274 € (Nissens) ja lupasi 200 € sen myydä.
Lisäsin muuten viileätä vettä kylmään koneeseen paisarista ylämerkille asti. Koneen lämmettyä nesteet oli ilmeisesti laajentuneet melkoisesti ja nestettä oli paisarissa noin 1,5 - 2 cm yli ylärajamerkin. Kun korkkia raotti niin meinasi tursuta ylitse. Lisäksi tuulilasin etureunasta koneen takaa nousi palaneen käry jota ei enää eilisen jälkeen ole tullut. Mistähän tuo mahtaisi tulla? Siitä on videotakin olemassa, teki viime kesänä saman kertaalleen joten siltä kerralta se video. Jos se jotain hyödyttäisi?
E: Velipoika mietiskeli josko olisi turbo halki tai jotain muuta siinä kieppeillä... Mutta kun ahtaa kuitenkin ihan normaalisti.
-
Mulla kanssa lämpimänä nostaa paisuntasäiliössä pintaa, lisäksi kabiiniin tullee nesteen haju (vuotoa en ole löytännyt), Moottorin lämmöt nousee todella nopeesti, alkaa termari epäilyttämään. Nesteet ei kuitenkaan häviä, eikä sekotu.
-
jos lämmöt nousee tosi nopeesti ni eikös silloin termari ole pikkasen jumissa?
-
jos lämmöt nousee tosi nopeesti ni eikös silloin termari ole pikkasen jumissa?
Näin miekii oon asiaa ajatellu, samoin lämmintä tulee kabiiniin kierroksilla. Mut vaihellaas vesipumppukin, kun hihnajumppa tulossa. Tuo nesteen haju ihmetyttää, kun missään ei ole märkää
-
Näin miekii oon asiaa ajatellu, samoin lämmintä tulee kabiiniin kierroksilla. Mut vaihellaas vesipumppukin, kun hihnajumppa tulossa. Tuo nesteen haju ihmetyttää, kun missään ei ole märkää
Sama on mullakin, jäähdytysnesteen haju tulee sisään. Eikä ole lattialla märkää missään.
-
entä jos haju tulisi siitä jos kenno on alkanut valskaamaan?
-
entä jos haju tulisi siitä jos kenno on alkanut valskaamaan?
Vaan jonnekkinhan nesteitten pitäs sillon kadota, mulla ei nesteet katoa, ja lattia kuiva
-
Vaan jonnekkinhan nesteitten pitäs sillon kadota, mulla ei nesteet katoa, ja lattia kuiva
Juuri tätä meinasin itsekin sanoa. Osaisiko se sitten vuotaa jostain muualta ja imaisee raitisilmasuotimen kautta höyryt sisään.
-
Jospa vuoto on niin pientä, että haihtuu lämpöseltä kennolta, ts tippa silloin tällöin, hajua tulee mutta vajukkia ei välttämättä huomaa.
-
Se voi tietty olla, mutta kun edellispäivänä katsoin konehuoneeseen oli ylärajoilla ja seuraavana päivänä lurahti säiliö tyhjäksi... ELK
-
Jeps eli lisäsin silloin taaemmin vettä ylämerkille asti, ja koneen käydessä kehitti painetta paisuntasäiliöön ja oli nostanut nestepinnan melkein korkkiin kiinni. Uusi korkki on ostettu Motonetista viime talvena kun teki samaa, mutta ei auta paineenpoistoon mitenkään.
Nyt tekee sitä että imaisee nestepinnan ihan kuivaksi kun autolla kiihdyttää. Kabiinissa syttyy tuolloin nestepinnan varoitusvalo. Kun höllää, valo sammuu. Tämä toistuu. Kun paisariin katsoo niin on tyhjänä, kunnes avaa korkin. Painetta tulee ja nestettä ilmestyy säiliöön alarajalle. Mikähän helevetti tässä nyt on?
e: testiajoa, laitoin säiliöön vedet yläpinnalle, ja kävin vetäisemässä aika rivakat lenkit. Motarilla 80 -> 140 kertaalleen ja muutamat rivakat kiihdytykset muutoinkin pienemmissä nopeuksissa, matkaa noin 10 km tuli. Ei hävinnyt nesteitä mihinkään, mutta painetta taas tuli. Ja kun täytin ylärajalle niin korkin avattua nestepinta nousi sentin tai puolitoista.
-
Putsailin viime lauantaina jäähynesteet kun oli tarkoitus vaihtaa lämppärin kenno... Aikamoista mujua sieltä tulikin, nelisen kertaa huuhtelin järjestelmän pienen paineen avustamana. Heitin vielä piruuttani sitten paikka-aineen järjestelmään ja ajellut siitä lähtien alle 250 km, nesteitä häviää edelleen välillä, sitten sitä tulee takaisin kun paisarin korkkia raottaa... Ja tuntuu häviävän nyt taas siten että vaikka korkin avaa ja nestettä tulee säiliöön, niin sitä on kerta kerralta pikkuisen vähemmän mitä edellisen raottamisen jälkeen.
-
Tähän päivään mennessä tehty: uusi syyläri vaihdettu, termostaatti koteloineen päivineen, lämppärin kenno (Hella) tiivisteineen (Volvo)... Häviää ihan kunnolla nykyisellään jäähynestettä, tänään lisäsin kolmisen litraa paisuntasäiliöön nestettä lisää. Edelleen paisuntasäiliön nestepinta vajuu rutkasti (kiihdyttäessä "imaisee" ja höllätessä kaasua saattaa tulla "takaisin" jolloin varoitusvalo sammuu), ja paisarissa painetta sekä vesiletkut pinkeänä paineesta. Öljytikussa rutkasti "maitoa", öljykorkissa ei. Lämmöt pysyy normaalissa, mutta tänään avatessani korkkia ei paisuntasäiliöön enää tullutkaan nestettä (oli niin paljon hävikkiä) ja koneessa alkoi sen jälkeen samointein lämmöt nousemaan. Suljin korkin, odottelin että lämmöt palautui normaaleille ja sammuttelin koneen. Annoin jäähtyä pari tuntia, lisäilin nesteet ylärajalle ja kävin ajelemassa, imaisee jälleen nestepintoja silleen että varoitusvalo syttyy.
Paisarissa ei haise pakokaasu ainakaan omaan nenään.
Eli pari vaihtoehtoa; omaan pääkoppaan käyvä kannentiiviste, tai sitten turbo halki. Ei kovin mieluisa vaihtoehto kumpikaan. Mitäs te Volvoja pidempään rassanneet olette mieltä? Jos kansipahvi, niin eikös se ole sama ostaa TÄÄLTÄ (http://www.partsforvolvosonline.com/default.php?cPath=105_723_728_751)tuollainen koko koneen tiivistesetti? Ja mikä mahtaa olla noista oikea setti, B5234T3 on kyseessä mutta ei noista merkinnöistä oikein ota selvää kun sanotaan että B5204T3:lle on setti, mutta eroaako tuo sitten millä tavalla B5234T3:sta?
-
Noniin, painetta kerää ja neste häviää. Kävin mittauttamassa HC-arvoja pakokaasutesterillä ja säiliön sisällä oli noin 20 ppm suurinpiirtein koko ajan, välillä kävi 350 ppm ja laski samointein lähelle nollaa. Auton sammutettua tapahtui juuri tuo ilmiö että arvot pomppasi sinne 350 tienoille, sitten auton käynnistyttyä kävi hetkellisesti noin 60 ja laski jopa 5 ppm tasolle... En oikeen tiedä mitä noista arvella, eikä kehdannut amiskalla laskuttaakaan kun ei mitään tuon kummaisempaa selvinnyt.
Kannentiivistesarja tilaukseen?