Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: coolower - 24.07.2012, 12:02:40
-
Edellinen vikavalo kun saatiin sammumaan niin nyt seuraava syttyi taas.
Viime viikolla oli päällä seuraavat koodit:
280A: Etummainen lambdasondi; kohtuuton signaali-katkonainen
2A2A: Taaemman lambdatunnistimen lämmityspiiri; virta epäuskottava- katkonainen
2A1A: Taaemman lambdatunnistimen vanheneminen, virheellinen signaali- katkonainen
Ostin käytetyn etulambdan, se asennettiin viime perjantaina ja valo sammui, kulutus pieneni ja pakokaasut eivät enää haisseet ammoniakilta/rikiltä.
Neljään päivään ei mitään vikaa, kunnes aamulla valo syttyi taas, haju oli tullut takas ja varmaan tuo kulutuskin tuosta alkaa taas nousemaan.
Mikäli siellä on nuo samat koodit päällä niin mistäköhän on kysymys?
Eihän tuo kakkoslambda vaikuta seokseen ja sitä kautta rikkaalla käyntiin?
Vikavalo on sammutettu jo pari kertaa keväällä, toisen kerran valo pysyi sammuksissa noin puoltoista vikkoa ja toisella kerralla pari päivää.
Ja tuskin tuo käytetty lambda nyt heti lahosi kun se tähän laitettiin... ja tuon muutaman päivän/viikon normaali toiminta kanssa mietityttää.
-
Tuommoset viat voisi johtua lambdojen johdoista...murtumia tai hapettuneita liitoksia...
-
Meneekö nuo molempien lambdojen johdot johonkin isompaan yhteiseen master-liittimeen tuonne konehuoneen puolelle?
Ei viitsisi viedä autoa kevein perustein marmoritiskille missä pelkkä johdon päässä käyttäminen maksaa sen 75eur...
Ja vielä toistamiseen kysymys... eihän taaempi lambda vaikuta seokseen vain ainoastaan tarkkeilee pakokaasujen puhtautta?
-
Vaihdettu uudet boshin ykkös ja kakkoslambda. Sillä tuli kuntoon. Lambdoilla oli ajettu 340tkm. vaihtovälin kuuluisi olla 160tkm. ebaystä tilasin kun sai puoleen hintaan kun vertaa suomi varaosamyyjien hintaan.
-
Vaihdettu uudet boshin ykkös ja kakkoslambda. Sillä tuli kuntoon. Lambdoilla oli ajettu 340tkm. vaihtovälin kuuluisi olla 160tkm. ebaystä tilasin kun sai puoleen hintaan kun vertaa suomi varaosamyyjien hintaan.
Oisko sulla varaosanumeroita kätevästi saatavilla? Ainakin etummainen lambda pitäisi ostaa, ja sinisellä oisivat 300 eur vailla moisesta :idiot2:
-
etummainen: 0258007137, vanha oli jonkin muun numeroinen mutta Boschilla vaihtunut tuommoiseksi. Niillähän nämä numerot välilla vuosien saatossa vaihtuu.
Taka: 0258006197, sama nro kuin alkuperäisessä.
Vaihda suosiolla molemmat, ei muuta kun Visa vinkumaan ( ja nyt en puhu siitä homppelista säämiehestä).
-
etummainen: 0258007137, vanha oli jonkin muun numeroinen mutta Boschilla vaihtunut tuommoiseksi. Niillähän nämä numerot välilla vuosien saatossa vaihtuu.
Taka: 0258006197, sama nro kuin alkuperäisessä.
Vaihda suosiolla molemmat, ei muuta kun Visa vinkumaan ( ja nyt en puhu siitä homppelista säämiehestä).
Boschin katalogi (http://www.bosch-lambdasonde.de/en/downloads/lambda_sensor_catalogue.pdf) antaa kyllä ihan eri numeroita. Ota näistä nyt taas selvä.
-
En ota kataloogiin sen enempää kantaa.
Otin vanhat irti katoin numerot, selvitin vieläkö saa samoilla numeroilla, etumaisen numero oli muuttunut (tilasin uuden uudella numerolla), takimmaisen sai samalla vanhalla numerolla.
Jos olet epävarma niin käy kyselemässä jossain varaosaliikkeessä oikeat numerot, kerro jääväsi vielä "miettimään ja odottamaan palkkapäivää", ota numerot ylös "että voit sitten helposti tilata puhelimitse varaosaliikkeestä uudet kun tilipäivä koittaa" ja ei muuta kun nettiin tilaamaan puoleen hintaan.