Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: XC90 V8 - 24.07.2012, 16:27:50
-
Nyt on kesä painettu re85-polttoaineella. Kulutus noussut 20 % ja tehoja tullut lisää. Kylmäkäynnistys on ainut miinus. Pitää startata useaan kertaan. Onko kenelläkään ideoita tämän korjaamiseksi?
-
Onko autoon vaihdettu softa kun tehoa tullut lisää? Ei kai se viina itsessään niitä tehoja tuo lisää. Helpoin tapa on varmaan huijata autoa luulemaan että kylmempää ja antamaan enemmän polttoainetta startissa.
-
Ei ole muuta softaa. Mittasin OBD-doctor ohjelman suoritusvalikossa ja auto kiihtyi 6.8 sekunnissa satkuun. Normaalisti meneee 7.3 sekunttia.
-
Nyt kiinnostaa. Ihan puhdasta RE85:ko olet laittanut vai seosta?
Mikäli V8:n suuttimet eivät ole ylimitoitetut pitäisi tehon laskea, sillä moottorinohjaus ei saa soppaa menemään niin paljon kuin RE85:n pienempi energiasisältö vaatisi. Toisaalta RE85:ssa on enemmän happea, josta vapari tykkää.
Kulutuksen lisääntyminen vain 20% kuulostaa sekin pieneltä.. Teoriassa pitäisi kait mennä lähemmäs 30% enemmän.
Mittaus kiihdytyksellä on sinänsä näppärä tapa testata mahdollinen tehon lasku, mutta tässä tapauksessa suoritusarvot ovat parantuneet huimasti. Epäilen virhettä mittauksissasi tai sitten vain trollaat.
Missä päin auto? Voitko todistaa väitteesi?
Anyway, taidan testata S80 V8:n kiihtyvyyden seoksella 50% RE85, 50% E10...
E10:llä on ryömivän lähdön 0-100 about tasan 6 sekkaa. (Advanced mode alustasta ja manual mode vaihdelaatikosta)
Tuossa jonkun postaama video S80 V8:n kylmäkäynnistyksestä RE85:lla :)
http://www.youtube.com/watch?v=Bo1WugWA5NM (http://www.youtube.com/watch?v=Bo1WugWA5NM)
-
Onko autoon vaihdettu softa kun tehoa tullut lisää? Ei kai se viina itsessään niitä tehoja tuo lisää.
Oktaaniluku. Jos softa ajattaa konetta nakutusrajaa vasten niin se pystyy nyt käyttämään suurempaa ennakkoa.
-
BSR teki etanolimuunnoksen V8:iin 2006. Muunnos tehtiin räätälöintinä Leiffin speedsteriin jossa etanolilla tehot nousivat 340 heppaan.
http://www.caresto.se/PDF/v8s_pdf.pdf (http://www.caresto.se/PDF/v8s_pdf.pdf)
Muutama jantteri on koittanut bsr:ltä kysyä muunnoksesta ja sen hinnasta, mutta firma ei ole ollut kiinnostunut tekemään tuota enää, eikä ole edes kertonut yksityiskohdista. Kiinnostaisi mm. tietää onko noihin tehoihin tarvinnut vaihtaa suuttimia.
Jos saisi edes samat tehot pysymään RE85:lla, niin maksaisin ilomielin tonnin softauksesta. Äkkiähän tuo maksaisi itsensä takaisin.
-
Itsekkin kiinnostuin asiasta BSR:n etanolimuunnoksesta. Eivät siellä kuitenkaan viitsineet kommentoida asiaaa juurikaan. Päätin vain testata. Halpatek:n muunnossarja noin. 500 asennettuna. lisäsyöttä on asetuksissa 12 %. Kulutus on noussut 20 %. Tankillisella ajaa 500 - 550 kilsaa. Pelkällä RE85:lla testattu toi kiihdytys. Koneesta kuuluu erillaiset äänetkin kun ajaa etanolilla (möreet).
Voi ajella myös sekoituksella. Ilmoittaa ajotietokone kyllä pienestäkin bensanlisäyksestä, että käy liian rikkaalla.
Kylmäkäynnistys samanlainen kun sinisen aasin linkissä. Muunnossarjassa on kyllä säätömahdollisuus ryypylle. Pitänee koittaa pienentää ja suurentaa ryyppyä. Ilmoittelen jos on vaikutusta.
-
BSR teki etanolimuunnoksen V8:iin 2006. Muunnos tehtiin räätälöintinä Leiffin speedsteriin jossa etanolilla tehot nousivat 340 heppaan.
Muutama jantteri on koittanut bsr:ltä kysyä muunnoksesta ja sen hinnasta, mutta firma ei ole ollut kiinnostunut tekemään tuota enää, eikä ole edes kertonut yksityiskohdista. Kiinnostaisi mm. tietää onko noihin tehoihin tarvinnut vaihtaa suuttimia.
Haluttomuuteen on varmaankin syynsä..
Jos saisi edes samat tehot pysymään RE85:lla, niin maksaisin ilomielin tonnin softauksesta. Äkkiähän tuo maksaisi itsensä takaisin.
Eikö kasikoneisella maasturilla ole tarkoitus lotkotella eteenpäin ja kaasua töhäytetään vain aina välillä. Ei ne mitään urheiluautoja ole.
Itsellä on kokemus Lantikan ja "Rantikan" sekä Jeep Grand Cherokeen bensakaseista ja kyllä niiden autojen luonne kestäisi hyvin 30 %:n tehouupelon.
-
Muunnossarja pellin alle niin ei tule mitään tehouupeloa. Koitan videokuvata 0-100 km/h lähdön lähiaikoina ja laitan Youtuubiin.
-
Sercapilla on nykyään tämä laite maahantuonnissa:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=20309.0
Soveltuisikohan tuo myös tähän koneeseen? Tosian aloittajalla on jo jokin muunnossarja, mutta ihan mielenkiinnosta...?
-
Varmaan aika samanlainen kuin käytössä oleva. Ei se etanoli höyrysty paremmin muunnossarjaa vaihtamalla. Muuten kaikki pelittää hyvin paitsi kylmäkäynnistys takkuaa. Vielä muutama säätö tekemättä ryypyn suhteen.
-
Eikö kasikoneisella maasturilla ole tarkoitus lotkotella eteenpäin ja kaasua töhäytetään vain aina välillä. Ei ne mitään urheiluautoja ole.
Jokainen kait ajaa autollaan niinkuin haluaa. En ole kuullut että kenelläkään olisi ollut liikaa tehoja.
Ja en laskisi S80:iä maasturiksi vaikkei se mikään urheiluauto olekaan. Alustan advanced mode asetuksilla jopa suht. jäykkä ja ohitukset hoituvat jämäkästi ja ennenkaikkea ripeästi. :).
-
Voi ajella myös sekoituksella. Ilmoittaa ajotietokone kyllä pienestäkin bensanlisäyksestä, että käy liian rikkaalla.
Kylmäkäynnistys samanlainen kun sinisen aasin linkissä. Muunnossarjassa on kyllä säätömahdollisuus ryypylle. Pitänee koittaa pienentää ja suurentaa ryyppyä. Ilmoittelen jos on vaikutusta.
Eli sarja ei osaa automaattisesti säätyä polttoaineen mukaan. Täytyykö manuaalista muunnosta varten aina kytkeä tietokone kiinni boksiin? Meinaan jos talven kylmimmät ajelisi bensalla ja muut vuodenajat etanolilla?
Jännä tieto että B8444S koneessa on suuttimissa niin paljon varaa että etanolilla ei tipu tehot. Useimmiten vapareissa täytyy vaihtaa isommat suuttimet jos haluaa etanolilla samat tehot (tai enemmän) kuin bensalla.
Vaihdoitko öljyt melko pian etanolilenkin jälkeen? Se kait 'huuhtelee' koneen enemmän kuin tehokkaasti joten öljynvaihto olisi hyvä ajoittaa melko pian etanolimuunnoksen jälkeen ettei liikkeellelähtenyt paska pääse tekemään tuhojaan.
-
Vaihdoitko öljyt melko pian etanolilenkin jälkeen? Se kait 'huuhtelee' koneen enemmän kuin tehokkaasti joten öljynvaihto olisi hyvä ajoittaa melko pian etanolimuunnoksen jälkeen ettei liikkeellelähtenyt paska pääse tekemään tuhojaan.
Jos etanonilla ajelee niin kannattaa puolittaa vaihtoväli. Volvo tehdastekoisissakin flexfuel malleissakin on ohjeistus että jos pelkästään bensalla ajaa niin huoltoväli on 30tkm, mutta jos käyttää etanolia niin huoltoväli on 30tkm mutta öljynvaihtoväli on 15tkm.
-
Tuossa meidän myymässä muutossarjassa ei ole minkäänlaisia ongelmia kylmäkäynnistyksen kanssa.
Meillä on ollut testi autossa sarja kiinni puolitoista vuotta ja viime talvenakin moottorikäynnistyi ongelmitta kovissapakkasissakin pelkällä RE85:lla.