Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: XC90 V8 - 24.07.2012, 16:46:06

Otsikko: XC90 V8 ahtaminen
Kirjoitti: XC90 V8 - 24.07.2012, 16:46:06
Mitä mieltä olette, että pystyisikö ahtamaan ja kestääkö muut auton osat?
Otsikko: Vs: XC90 V8 ahtaminen
Kirjoitti: Kulmamies - 24.07.2012, 19:15:40
Onhan kaikki mahdollista, mutta käytännössä melkoisen kunnianhimoinen ajatus.

-Neliveto tuskin kestää, kun se hajoaa jo tavallisissa dieselmalleissakin.
-Onko konehuoneessa tilaa ahtimelle/ahtimille?
-Katsastus periaatteessa mahdotonta. Päästömittaus hyväksytysti VTT:llä voi olla aika kova pala.
Otsikko: Vs: XC90 V8 ahtaminen
Kirjoitti: Petski - 25.07.2012, 09:01:36
Nettivirittäminen on aina hauskaa  :D Joku remmiahdin vois olla hyvä vaihtoehto tollaseen
Otsikko: Vs: XC90 V8 ahtaminen
Kirjoitti: Ristus - 25.07.2012, 09:04:35
Evolve on ahtanut yhdellä turbolla ja oli kyllä semmonen ahtaminen tosiaan että huhhuh.. ahdin istu jossain laatikon päällä kun ei muualle mahtunut... remmi kai olis paras tapa ahistaa ko. moottoria...

oho muistin väärin... oli muutan S40 missä oli se ahdin ja en oo enää varma oliko sekään evolve....
Otsikko: Vs: XC90 V8 ahtaminen
Kirjoitti: Ribbe - 26.07.2012, 12:42:26
Evolve on ahtanut yhdellä turbolla ja oli kyllä semmonen ahtaminen tosiaan että huhhuh.. ahdin istu jossain laatikon päällä kun ei muualle mahtunut... remmi kai olis paras tapa ahistaa ko. moottoria...
Oliko se punainen levitetty XC90 Evolven tekemä? Luulin että se oli ihan Volvon itse tekemä konsepti?

Tuo kone taitaa kestää ahtamista. Se kun löytyy ahdettuna noble m600 urheiluautosta.

Edit:
Tuo Volvon XC90 olikin mekaanisella ahtimella ja VCNA rakentama:
http://www.seriouswheels.com/cars/top-2005-Volvo-XC90-PUV.htm (http://www.seriouswheels.com/cars/top-2005-Volvo-XC90-PUV.htm)
Otsikko: Vs: XC90 V8 ahtaminen
Kirjoitti: Fuse - 31.07.2012, 14:38:37
VTT:n päästömittauksissakin saattaa tulla se ongelma vastaan, että VTT:llä ei ole enää voimassa olevaa akkreditointia henkilöautojen päästömittauksien tekemiseen. Siis EU:n hyväksymää akkreditointia.

Uusien matkailuautojen CO2 mittauksissa Trafi ainakin kieltäytyi hyväksymästä VTT:n tekemiä mittauksia, koska Suomi tai mikään muukaan ETA-maa ei ole ainakaan toistaiseksi ilmoitanut VTT:tä EU:ssa hyväksyttyjen mittauslaboratorioiden joukkoon.

Tuulilasi teki tästä asiasta käytännön testin ja samalla kantelun oikeuskanslerille, joka totesi että Trafin menettely olla hyväksymättä VTT:n tekemiä CO2 mittauksia on aivan oikea, koska tuo EU:n hyväksymä akkreditointi nykyään puuttuu. Oikeuskanslerin toteamus (linkki koko juttuun viestin lopussa):

Kantelussa esitetty maininta, että VTT:n tekemiä mittauksia ei hyväksytä, on oikea. Asia johtuu siitä, ettei VTT ole Suomen tai jonkun muun ETA-valtion nimeämä ja ilmoittama tutkimuslaitos.

En tiedä koskeeko samat määräykset myös turboahtamisen yhteydessä tehtäviä päästömittauksia, mutta näihin Euro-normeihin ja niiden täyttämiseenhän tuokin päästömittaus myös turboahtamisen yhteydessä liittyy, joten voisi olettaa ongelmia olevan edessä jos VTT:n testeillä yrittää läpi. Nuo VTT:n testit maksaa helposti sen 1000-2000e per testiveto, joten ainakin kannattaa selvittää etukäteen, tekeekö niillä mittaustuloksilla käytännössä mitään lupia hakiessa. ;)

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/valitus-oikeuskanslerille-ja-trafin-linjamuutos-ajoneuvoverotuksessa

Hankalaksi on tehty kaikenkaikkiaan uusien autojen laillinen virittäminen.
Otsikko: Vs: XC90 V8 ahtaminen
Kirjoitti: tomimikael - 31.07.2012, 18:08:40
"EU:ssa hyväksytty mittauslaboratorio"

Mistä tuollaisen sitten löytää?  ???
Otsikko: Vs: XC90 V8 ahtaminen
Kirjoitti: Taavi.H - 31.07.2012, 20:52:32
Mitäs muuten nämä ovat?

http://www.trafi.fi/tieliikenne/luvat_ja_hyvaksynnat/hyvaksytyt_asiantuntijat

VTT:llä on siis ainakin HA-luokan (testaukset ja tarkastukset kansallista piensarjaa, kansallista tyyppihyväksyntää ja yksittäishyväksyntää varten) hyväksyntä koskien direktiiviä 70/220/ETY - 2006/96/EY, Päästöt (M1, N1). Mitä kaikkea tuo sitten pitää sisällään, en tiedä enkä jaksa selvittää. Mutta jotain ne saavat testata. :)
Otsikko: Vs: XC90 V8 ahtaminen
Kirjoitti: tomimikael - 31.07.2012, 22:58:36
Mitäs muuten nämä ovat?

http://www.trafi.fi/tieliikenne/luvat_ja_hyvaksynnat/hyvaksytyt_asiantuntijat

VTT:llä on siis ainakin HA-luokan (testaukset ja tarkastukset kansallista piensarjaa, kansallista tyyppihyväksyntää ja yksittäishyväksyntää varten) hyväksyntä koskien direktiiviä 70/220/ETY - 2006/96/EY, Päästöt (M1, N1). Mitä kaikkea tuo sitten pitää sisällään, en tiedä enkä jaksa selvittää. Mutta jotain ne saavat testata. :)

HC-luokan Hyväksytty Asiantuntija! Aika HardCore titteli!