Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: juhagee - 25.07.2012, 20:00:05
-
Morjes!
Vika: Vaihdoin TAAS uuden venttiilikopantiivisteen ja laitoin tällä kertaa "liiman" kanssa, niin muutama kilometri ajoa ja kone on taas aivan öljyssä. Sinne siis muodostuu aika kova paine, mistä tämä voisi johtua?
Kiitos!
-
Huohotin tukossa? ???
-
Olen tehnyt jo tähän koneen etuosassa olevaan huohottimeen (se musta mötikkä) 20mm Reiän läpi siitä, koska aluksi se oli tukossa, ja tämä huohottaa nykyisin vapaaseen ilmaan. Mutta onko muuta huohotin letkuja ym.. Tuntematon auto tämä, toiminut kakkosautona.
Muokkaus: Ja kone käy kyllä vähä täristäen, ihan kun ois joku tukossa tjsp..
-
Kai öljy pääsee sille varattuja kanavia pitkin palaamaan alas öljypohjaan? Tätä nyt on vähän vaikea kyllä todentaa mistään jos venttiilikoppa on paikallaan... :-\
-
Tätä epäilen itsekkin, Koppa auki ja tutkimaan. Taidanpa vaihtaa öljyt ja hurauttaa samalla fortet koneessa, hyvä aika testata kyseinen litku. :)
-
Ei auttanut. Edelleen kehittää painetta. Vissiin väljä kone tai venttiilivarren kumit päästää? Noh, ajetaan seuraavaan katastukseen ja paaliin.
-
Yritän vielä tutkia autoa (3vko ajoaikaa vielä). Jos joku osaa päätellä näistä päästötuloksista jotain, niin neuvoja vaan tulemaan:
CO% HC ppm O2 CO2 Lambda
Tyhjäkäynti 0.29(ok) 355 (yli sall.) 10.0 (yli sall.) 9.1 (?)
Kierroksilla 0.03(ok) 70 (ok) 1.31 (ok) 153(?) 1.0052 (yli sall.)
Katsurin käsiala oli niin epäselvä, että en saa selvää mitä lukee CO2 kohdassa, ihan kuin siinä olisi tuo 9.1 ja 153, en ole tästä varma.
Tosiaan, tyhjäkäyntiä käy hieman täristäen. Kierroksilla pelaa mainiosti. Venttiili koppa ei vuoda, kun öljy on mittatikun asteikossa minimi tasossa.
Apuja, kiitos! :)
-
oliskohan sulla vaan katalysaattori tukossa.
-
Katalysaattori ei ollut tukossa, kuin uusi sisältä. Näky jopa kennojen läpikin kun oikein sievästi katso. Hmm...
Eikä putki muutenkaan näyttäs vuotavan mistään, katista taakse päin uusittu viime katsastukseen.
-
lambda vaihtoon sitten.
-
Vaikuttaakos lamda kuinka paljon tyhjäkäyntiin? Katsuri kun uhkaili jollain venttiili vialla yms.. :)
-
Voihan se olla venttiilivikakin... sullahan käy laihalla kun lambda on yli yhden oma kävi eikkaalla ja päästöt ihan päin vittua ja sillon oli kattisulanut umpeen jne...
voithan sä laittaa tankkiin valve cleaneria...
-
HC = Palamaton polttoaine / Moottoriöljy.
Kyllä vähän lambda-vialta vaikuttaisi.
-
ei muuten välttämättä tyhjäkäynnillä lampra pysy menossa mukana
tai katoppa onko sulla kaikki alipaineletkut kiinni ja ehjät, etenkin ne imusarjaan tulevat 4kpl
-
Selvennystä. Kaasuttimen jälkeen takaa tulevat 2kpl alipaineletkua yhtyy alhaaltapäin tohon venttiilikopan päällä olevaan "imuputkeen" merkitty punaisella.
Vihreä ympyrä sisältää tulpatut päät. Ja huohotin tötsään mikä tulee kampikammiosta menee letku ulkoilmaan (huohotus sinne, punainen nuoli)
Jaa että väärinkö?? :)
KUVA:
http://uppaa.net/show/005/p1000147.jpg (http://uppaa.net/show/005/p1000147.jpg)
-
Selvennystä. Kaasuttimen jälkeen takaa tulevat 2kpl alipaineletkua yhtyy alhaaltapäin tohon venttiilikopan päällä olevaan "imuputkeen" merkitty punaisella.
Vihreä ympyrä sisältää tulpatut päät. Ja huohotin tötsään mikä tulee kampikammiosta menee letku ulkoilmaan (huohotus sinne, punainen nuoli)
Jaa että väärinkö?? :)
KUVA:
http://uppaa.net/show/005/p1000147.jpg (http://uppaa.net/show/005/p1000147.jpg)
VIDEO (tyhjäkäynti röpötystä, luokkaa 1000rpm):
http://www.youtube.com/watch?v=1j2IA9p1JHU&feature=youtu.be
-
Selvennystä. Kaasuttimen jälkeen takaa tulevat 2kpl alipaineletkua yhtyy alhaaltapäin tohon venttiilikopan päällä olevaan "imuputkeen" merkitty punaisella.
Vihreä ympyrä sisältää tulpatut päät. Ja huohotin tötsään mikä tulee kampikammiosta menee letku ulkoilmaan (huohotus sinne, punainen nuoli)
Jaa että väärinkö?? :)
KUVA:
http://uppaa.net/show/005/p1000147.jpg (http://uppaa.net/show/005/p1000147.jpg)
vähä viärin, on kuitenkin kaasuläpän oikeella puolen
elikkä jos ulkosta huohotusta käytät, tulppaa imusarjalta edes toinen niistä lähdöistä ja laita tilalle siihen toiseen niistä 2 nipasta tuo ilmanputsarilta tuleva alipaineletku
-
Pitääpä laitella oikein ne. Epäilen kyllä että auttaa asiaan, mutta täytyy kokeilla.
-
Nyt on alipaineet oikein, mutta käyntiin sillä ei ollut vaikutusta. Ajelin tämän päivän ilman lambdaa (pistoke irti). Samalla tavalla kulkee ilman sitäkin, ja yhtä huono tyhjäkäynti, onkos tämä nyt normaalia??
-
Luin tätä ketjua ja mulle ei nyt (ainakaan tähän aikaan vuorokaudesta) selvinny, että mistä se öljy tulee pihalle. Onko jakajassa öljyä tai tunkeeko se sitä jakopäähän? Mitäs jos sää puhallat siihen huohotusputkeen öljykorkin ollessa kiinni. Sen pitäs laittaa vastaan ja sitten taas avoimella korkilla sen pitäs päästää paineet pihalle, jos huohotus koppaan asti auki. Onko kaasuläppäkotelo sisältä kuinka likanen? Toimiiko tyhjäkäyntimoottori moitteetta (itse testailin semmosta joskus ihan 9V patterilla ja öljysin samalla) ja takeltelematta? Tupruttaako pakokaasua kun otat käyvästä koneesta öljytikun irti?
-
Nyt on alipaineet oikein, mutta käyntiin sillä ei ollut vaikutusta. Ajelin tämän päivän ilman lambdaa (pistoke irti). Samalla tavalla kulkee ilman sitäkin, ja yhtä huono tyhjäkäynti, onkos tämä nyt normaalia??
lambda rikki kyllä tuon kulun pitäs muuttua jos lambda ei oo mukana...
-
Öljy siis puskee venttiilikopan ja tiivisteen välistä. Vaikka liimalla laitoin ampuu jostain kohin paineella öljyä pois, mitä kovemmat kierrokset sen kovempaa se lentää. Ennätys ajossa 1L/50km)..
Jakopäähän ei tule öljyä, jakaja myös kuiva. Kaasuläppäkotelo normaali, pitää kokeilla tuota puhallus/tikku -juttua.
-
Noin äkkiseltään tulee mieleen, että se koppa on joko kiero tai halki ja mahdollisesti fuskaa vasta kun lämpenee. Itse sain merikontissa tulemaan nokan stefan pihalle paineen voimasta (tyhmänä laitoin öljyä ulkokehään, että menee helpommin paikoilleen ja tiukka oli silloinkin), mutta venttiilikopan tiiviste ei kyllä hönkiny tippaakaan. Onko sulla sitä liimaa kaikkialla tiivistessä vaiko vain siellä nokan etu ja takapäässä? Sä otit sen kopan irti siten, että löysäsit ne mutterit ristikkäin ja kiristit samalla tavoin ja ne ei myöskään ole hampaat irvessä sinne kiristetty? Ja tuleeko se öljy satunnaisesta paikasta pihalle vaiko jostain tietystä kohtaa? Litra per viiskymppiä on kyllä semmonen määrä, että lämmintä konetta kaasuttelemalla pitäs näkyä selkeesti mistä tulee. Ja jos tuo virtaa sen palotilaani, niin kyllä siitä savukoneen saa :)
-
Käväsin äsken puhaltamassa tuota huohotinta kun sain motivaatiopistoksen. Puhalsin huohottimeen öljykorkki kiinni, suhina vaan kuulu venttiilikopantiivisteen välistä :). Pitääpä huomenna tutkia asia.. Voiko tämä vaikuttaa tyhjäkäyntiin/päästöihin? Samalla tutkin tarkemmin tyhjäkäyntimoottorin.
-
Jos koppa ei näytä olevan halki ja tiiviste on oikeanlainen (paksumpi bakeliitti?) ja se liimakin oikeanlaista, niin sanoisin, että se koppa on kiero. Teoreettisesti on mahdollista, että se imee kopan kautta ilmaa sinne öljykanaviin, joista ne menee huohotuspöntön kautta imusarjalle ja näin ollen ohi IMM:n. Tiedä sitten riittääkö se ilmamäärä käytännössä, mutta pitäähän toi venttiilikoppa saada tiiviksi kuitenkin.
-
Kyllä se ventiilikopan vuoto voi vaikuttaa tyhjäkäyntiin. Jotkut autot lakkaavat käymästä tyhjäkäyntiä jos moottorin käydessä avaa öljykorkin. Tuommoista rellun pataa en ole tutkinut mutta venttiilikoppa on samantyylinen kuin pösössä ja siinä pitää olla paksut kupariprikat kopan kiinnitysmuttereiden alla, ilman niitä mutterit pohjaavat pinnapulttien kierteettömään osaan ja koppa ei tiivisty kantta vasten kunnolla. Tiivistekin on varmaan samanlainen kumitiiviste kuin pösössä, venttiilikoppa tulee tiivisteen uraan ja kantta vasten on suora reuna?
-
okei, tässähän on tavalliset ohuet prikat ja mutterit, näinköhän johtuu siitä? Pitää käydä iha merkkiliikkeestä kattoo tänään millaset on oikeet prikat. Tiiviste on motonetistä, kuminen.
-
Jos koppa ei näytä olevan halki ja tiiviste on oikeanlainen (paksumpi bakeliitti?) ja se liimakin oikeanlaista, niin sanoisin, että se koppa on kiero. Teoreettisesti on mahdollista, että se imee kopan kautta ilmaa sinne öljykanaviin, joista ne menee huohotuspöntön kautta imusarjalle ja näin ollen ohi IMM:n. Tiedä sitten riittääkö se ilmamäärä käytännössä, mutta pitäähän toi venttiilikoppa saada tiiviksi kuitenkin.
1.8i moottoreissa on MAP anturi tulipellissä, ei IMM....se on ainoastaan niissä koneissa missä Bosch LH-Jetronic ruisku...
-
tässä ei vaikuta päästöihin, jos vielä huohotusletku otettu irti.
sitten vaikuttaa jos olis imm
-
Vika korjattu ostamalla uusi 440 volle, ja tämä jäi varaosiksi. Sehän kävi kätevästi 8)
-
Vika korjattu ostamalla uusi 440 volle, ja tämä jäi varaosiksi. Sehän kävi kätevästi 8)
ai niitä saa vielä uusia? :2funny:
-
Hei, vanhalta papalta ostettu, 107tkm.. Uskoo ken tahtoo :pomo:
-
Hei, vanhalta papalta ostettu, 107tkm.. Uskoo ken tahtoo :pomo:
O0