Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Harwey - 26.07.2012, 15:58:09

Otsikko: Kysymyksiä 940 d24tic
Kirjoitti: Harwey - 26.07.2012, 15:58:09
1 sylinterin suutinputki näyttää olevan kostea juuresta. Selviääkö vaan kiristämällä sitä? Onko siellä joku o-rengas tms.?
Käykö moottoriöljyksi Mobil 1 rally vormula vai mikä?
Löpösuodattimen kun vaihtaa niin joutuuko ilmaus hommiin?
Otsikko: Vs: Kysymyksiä 940 d24tic
Kirjoitti: TuomasR - 26.07.2012, 18:33:39
Ootko katellut miten tarkkaan tuota löpön vuotoa, että vuotaako itse putki vai paluuletku? Itellä ainakin tuntunut olevan että saa olla vähän väliä noita paluuletkuja vaihtamassa kun hapertuvat ja alkavat vuotamaan. Pitäs varmaan käydä ostamassa tuota letkua jostain muualta kuin motonetistä ;D

Öljyyn en nyt kummemin ota kantaa mikä on hyvä, mutta itellä tullut käytettyä noita raskaankaluston öljyjä 20l pytyissä kuten delvaccia, nesteen turbo lxe jne.

Ja suodattimen vaihto on helppo kun täyttää uuden tuoreella diisselillä, ja lyö paikalleen. Ei ole itse ainakaan tarvinnut kummemin sahailla tuolla metodilla(paitsi kerran kun suodin jäi liian löysälle :-[).
Otsikko: Vs: Kysymyksiä 940 d24tic
Kirjoitti: Harwey - 26.07.2012, 20:02:13
Näyttäisi äkkiseltään että vuotaa juuresta. Ei tosiaankan paljoa. Moottorin käydessä suuttimen juuressa oleva löpö näyttäisi ikäänkuin kuplivan, mutta löpöä ei tule sieltä kuopasta yli.
Onko moottorille haittaa jos suutin vuotaa juurestaan tai jostain muualta?
Otsikko: Vs: Kysymyksiä 940 d24tic
Kirjoitti: TVS - 27.07.2012, 09:14:04
Voithan kokeilla löysätä putken liitosta hitusen ja kiristää uusiksi, sillähän se selviää tokeneeko se.

Suodattimenvaihto on helppo kun käyttelet ensin koneen kuumaksi (aja vaikka ihan 5km lenkki), jotta kone pyörii herkästi. Sitten koneet toppiin, suti vaihtaen ja mahdollisimman pian käyntiin ja koitat kaasulla auttaen pitää sen käynnissä siinä 1000rpm nurkilla, se yksilöstä riippuen joko sammuu ja vaatii hetken starttia tai voi jaksaa käydä koko aika että pumppu alkaa taas saamaan ainetta. Näin ei tartte täytellä uutta sutia niin todennäkösyys läikyttää tuota lähes hajutonta polttoainetta on pienempi  :P
Otsikko: Vs: Kysymyksiä 940 d24tic
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 27.07.2012, 16:28:06
Kyllä oma D24 on lähtenyt suodattimen vaihdoin jälkeen yleensä melkein samantien käyntiin, vaikka sitä suodatinta en ole täyttänytkään.
Otsikko: Vs: Kysymyksiä 940 d24tic
Kirjoitti: Harwey - 27.07.2012, 21:01:35
Ok. Ja vuoto voi olla kyllä paluuletkustakin, mutta ei ole järin iso.
Miten saa kytkimen kevyemmäksi ilman että vaihdan vakio kytkimen? Tuossa kun on tuo racinki kytkin...
Moottoriöljy suosituksia saa myös laittaa.
Otsikko: Vs: Kysymyksiä 940 d24tic
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 28.07.2012, 17:33:23
Itellä on 5W40 öljyt ja hyvin se pelaa silläkin...
Otsikko: Vs: Kysymyksiä 940 d24tic
Kirjoitti: janne81 - 28.07.2012, 21:49:22
Mites ois joku Shell Rimula,Mobil Delvac tms. oikee dieselin öljy?
Otsikko: Vs: Kysymyksiä 940 d24tic
Kirjoitti: Harwey - 31.07.2012, 15:01:00
Voisiko joku selventää tuota nestekytkimen säätöä? Pyöritin sitä mäntää mutta tuntui ettei vaikuta mitään. Onko säätö siinä männän päässä?
Ongelma on se että kytkin irrottaa vasta ihan pohjaan painettuna.
Otsikko: Vs: Kysymyksiä 940 d24tic
Kirjoitti: TVS - 31.07.2012, 15:04:59
Ei siinä ole säätöä. Sulla lie ilmaa linjassa. Tai sitten hipoasetelma on vaan semmonen.
Otsikko: Vs: Kysymyksiä 940 d24tic
Kirjoitti: HembalanD - 31.07.2012, 16:45:50
Ongelma on se että kytkin irrottaa vasta ihan pohjaan painettuna.
Sama vika rahikaisella, tosin eri koneen kanssa mutta nestekytkimellä kuitenkin. Ilmattu on vaikka kuinka ja ongelma pysyy, liekö asetelma niin kulunut tai jokin antaa periksi. Ei tahdo myöskään irrottaa tarpeeksi ja vaihteet rusahtelee. Kytkin lähtee kyllä vaihtoon heti kun kerkeäisi vain. Eniveis ilmausta kannattaa koittaa.

Jos rusahtelua tapahtuu niin älä tee nopeita vaihtoja ja vaihda erittäin nätisti, ettei tarvitte lootaremonttia tehdä. Varsinkin kolmosen kanssa erityistä varovaisuutta.
Otsikko: Vs: Kysymyksiä 940 d24tic
Kirjoitti: estate - 31.07.2012, 16:55:33
Hitsaa muutaman millin jatkoa siihen tappiin, joka painaa kytkinhaarukkaa ;)
Joitakin nestekytkimiä ei saa ilmattua kuin "nurin perin" eli laatikon kyljestä työsylinterin ilmausruuvista nestettä paineella sisään niin ilmat poistuvat pääsylinterin läpi nestesäiliöön.
Otsikko: Vs: Kysymyksiä 940 d24tic
Kirjoitti: HembalanD - 31.07.2012, 21:59:35
Hitsaa muutaman millin jatkoa siihen tappiin, joka painaa kytkinhaarukkaa ;)
Joitakin nestekytkimiä ei saa ilmattua kuin "nurin perin" eli laatikon kyljestä työsylinterin ilmausruuvista nestettä paineella sisään niin ilmat poistuvat pääsylinterin läpi nestesäiliöön.
Ei ole merkitystä. Siellä on tällä hetkellä about 15mm paksu prikkaviritys tapin ja kytkinhaarukan välissä. Ei mitään vaikutusta tuntumaan..tietenkään, kun nestekytkin on.
Otsikko: Vs: Kysymyksiä 940 d24tic
Kirjoitti: estate - 01.08.2012, 10:00:26
Ei ole merkitystä. Siellä on tällä hetkellä about 15mm paksu prikkaviritys tapin ja kytkinhaarukan välissä. Ei mitään vaikutusta tuntumaan..tietenkään, kun nestekytkin on.
Jos ei rupea irrotamaan vaikka jatkaa kytkinhaarukkaa painavaa tappia (tarpeeksi kun jatkaa niin rupeaa kytkin luistamaan) niin silmälaakeri, painelaakeri tai asetelma viallinen tai asennusvirhe. Tyyppivikahan noissa on, että tappi menee kytkinhaarukasta läpi.
Sellaisenkin tapauksen olen nähnyt, että asetelma painui yli kytkin pohjassa ja ei siksi irrottanut, kun ei painanut poljinta pohjaan niin kytkin irrotti kunnolla ja vaihteet kytkeytyivät ilman rutinoita, korjaantui siirtämällä työsylinteriä kauemmas kytkinhaarukasta. Yhteen omaan värkkiin taas piti laittaa asetelman ja vauhtipyörän väliin prikat, että sai kytkimen pitämään ja irrottamaan kunnolla.
Otsikko: Vs: Kysymyksiä 940 d24tic
Kirjoitti: HembalanD - 01.08.2012, 19:16:47
Jos ei rupea irrotamaan vaikka jatkaa kytkinhaarukkaa painavaa tappia (tarpeeksi kun jatkaa niin rupeaa kytkin luistamaan) niin silmälaakeri, painelaakeri tai asetelma viallinen tai asennusvirhe. Tyyppivikahan noissa on, että tappi menee kytkinhaarukasta läpi.
Sellaisenkin tapauksen olen nähnyt, että asetelma painui yli kytkin pohjassa ja ei siksi irrottanut, kun ei painanut poljinta pohjaan niin kytkin irrotti kunnolla ja vaihteet kytkeytyivät ilman rutinoita, korjaantui siirtämällä työsylinteriä kauemmas kytkinhaarukasta. Yhteen omaan värkkiin taas piti laittaa asetelman ja vauhtipyörän väliin prikat, että sai kytkimen pitämään ja irrottamaan kunnolla.
Jep jotain siellä on vässähtänyt kun on 300tkm ajettu kaksoismassa kytkimineen, mitään ei siis ole uusittu eli tuskin on tehtaalta asennusvirhettä. Ja ei ole merkitystä vaikka ei painaisi pohjaan, poljintuntumastakin jo tuntee että se ei irroita kokonaan, tuntuu samalta kuin vaijerikytkin missä säätö liian löysällä  :idiot2: Eli viimeiset muutama senttiä polkimessa, alkaa vasta irroittamaan. Jokin antaa periksi?
Otsikko: Vs: Kysymyksiä 940 d24tic
Kirjoitti: Harwey - 12.08.2012, 19:56:37
Miten saa kytkimen työsylinterin ilmattua kunnolla? Olen ilmannut nrmaalisti ilmausruuvia avaamalla ja kytkin pohjassa ja ilmaa ei tule. Kuitenkin vaihteet kytkeytyy paremmin jos kytkintä painaa useamman kerran eli tuntuu olevan ilmaa putkissa?
Otsikko: Vs: Kysymyksiä 940 d24tic
Kirjoitti: Okko - 12.08.2012, 21:10:00
Samalla tavalla kuin jarruja ilmaisit. Kannattaa varmistaa, että jarru-/kytkinnestesäiliö on tarpeeksi täynnä, sillä kytkimelle menevä neste lähtee läheltä säiliön yläreunaa.
Otsikko: Vs: Kysymyksiä 940 d24tic
Kirjoitti: TVS - 13.08.2012, 10:46:56
Ainoa miten se tuntuu oikeasti ilmaantuvan on vetää letku jarrusatulan ilmausruuvista kytkimen ilmausruuviin ja pumpata jarrua, jos vaan lasket lientä läpi niin kunnolla se ei ilmaudu ennenkuin ajastaan pikkuhiljaa ajaessa ilmautuu.
Otsikko: Vs: Kysymyksiä 940 d24tic
Kirjoitti: leitzo - 16.08.2012, 20:58:19
Mites kun itellä on tollanen 940 vanhus tdic m90 vaihteistolla, ja kytkin ei tunnu irroittavan kunnolla..

Ilmaa ei ole ja pääsylinteri vaihdettu. Ja sen akselia pidennetty tuloksetta.. Edellinen omistaja tehnyt kytkin remontin juhannuksena ja sanoi että tuo vika ilmeni "yhtäkkiä" jonkin ajan päästä kytkinrempasta.

Ei auta polkee poljinta useita kertoja mutta kun kaasua antaa "ns. Kuorma auto tyylin välikaasun vaihto" niin ei mitään ongelmaa. Kiihdyttäessä ei taas korkeilla kierroksella vaihteet mene tupaan ollenkaan, tai menee mutta samalla menee sorvaamiseks.

Ja alaspäin kelatessa moottorijarrulla ei mitään ongelmaa, kunhan ei odota että kierrokset laskee..
Otsikko: Vs: Kysymyksiä 940 d24tic
Kirjoitti: estate - 16.08.2012, 21:55:52
Olisko silmälaakeri jumissa/rikki? Meneekö vaihteet ilman rutinoita tupaan paikallaan moottorin käydessä vai tuuttaako varattua vain auton liikkuessa?
Otsikko: Vs: Kysymyksiä 940 d24tic
Kirjoitti: leitzo - 16.08.2012, 22:11:55
Välillä menee paikallaan, Useimmiten ei. Parhaiten toimii kun laittaa pakin päälle ruudusta peruuttaessa jonka jälkeen laittaa ykkösen. Tällöin meneee lähestulkoon aina täysin ongelmitta ja pehmeesti.

Liikenne valoista taas lähdettäessä 99% aina kaasun kanssa ykkönen tupaan (tällöin ei kytkeydy siis mikään vaihde, tai runnomalla ehkä mutta ei sovussa).
Otsikko: Vs: Kysymyksiä 940 d24tic
Kirjoitti: Harwey - 07.10.2012, 09:15:09
Lisää kysymyksiä d24td  :)
Paljonko on normaali öljynkulutus tommoselle 430tkm ajetulle koneelle?
Kun katsastuksen aika koittaa niin voiko noita kierroksia rajoittaa jollain? Säädänkö syöttöä pienemmälle. Tuossa t24td:ssä on ilmeisesti 2 syöttöruuvia?
Otsikko: Vs: Kysymyksiä 940 d24tic
Kirjoitti: estate - 07.10.2012, 11:18:36
Normaali öljynkulutus riippuu ihan siitä mitä kukin pitää normaalina, mutta yleisesti litra/1000 km pidetään vielä hyväksyttävänä.
Ei siinä kahta syöttöruuvia ole. Putkien keskellä on syöttöruuvi ja pumpun päällä ahdonalaisen säätö. Huippukierrokset laskee automaattisesti hieman kun laittaa perussyöttöä pienemmälle, ahdonalaiseen ei leimaa varten tarvitse koskea. Säätää perussyötön niin, että paikallaan kaasua polkaistessa putkesta tulee pieni musta pilvi niin ollaan aika lähellä totuutta. Tyhjäkäyntiä voi joutua säätämään isommalle jos joutuu laittamaan perussyöttöä paljon pienemmälle.
Otsikko: Vs: Kysymyksiä 940 d24tic
Kirjoitti: blacksmoke - 29.01.2013, 17:30:20
Noniin. Täällä myös alkoi kyseiset oireet eli kytkin (neste) pohjaan jolloin pykälät ei mene päälle. (ei huuda varattua) Ei vain irrota. Poljin velton oloinen ja ei nouse takaisin ylös yhtä voimalla kuin normaalisti. Varsinainen mysteeri onkin, että tämä näköjään tapahtuu vasta kunnolla lämmittyä. Tänään (pakkasta noin 5 astetta) ajoin 40km maantietä. Sit aamu 8 ruuhkaan kaupunkiin, jolloin kytkintä tuli paineltua aika reilusti. Ja sitten taas 20km maantietä, jolloin huomasin että taaskaan ei irrota kunnolla ja loput 20km välikaasulla. Nyt taas kävin yli 6 tunnin tauon jälkeen kokeilee ni kyllä irrottaa. (ilmeisesti kerinnyt jäähtyä) Vikaa ilmennyt aikaisemminkin talvella kun pakkasta ollut yli 25 astetta, silloinkin vain kylmänä käynnistyksen jälkeen ja hävinnyt kytkintä pumppaamalla. Kiitos jo etukäteen arvauksista ja mielipiteistä toki faktat ja tai samanlaiset kokemukset että mikä sieltä on mennyt ois aina paras.

Volovohan on 940 d24tic laatikkona m46
Otsikko: Vs: Kysymyksiä 940 d24tic
Kirjoitti: V50R - 29.01.2013, 17:36:37
Lisää kysymyksiä d24td  :)
Paljonko on normaali öljynkulutus tommoselle 430tkm ajetulle koneelle?
Kun katsastuksen aika koittaa niin voiko noita kierroksia rajoittaa jollain? Säädänkö syöttöä pienemmälle. Tuossa t24td:ssä on ilmeisesti 2 syöttöruuvia?

0.5-1,0 litraa/5000 km ihan ok ... Mutta öljynkulutukseen vaikuttaa myös öljymerkki ja sae.

Itselläni 2,5 tdi 500 tkm ajettu kulutti paljon mobil ykköstä, kun vastaavasti castrol vähemmän.
Puhumattakaan puolisynt. turbo diesel öljystä, mikä pysyi hyvin koneessa :)
Otsikko: Vs: Kysymyksiä 940 d24tic
Kirjoitti: J-P Heimonen - 29.01.2013, 21:35:45
Kytkinhaarukoitakin on väsähtäny näistä eli alkaa joustamaan  eikä irrota kunnolla sillon menee myös poljin vähän epämääraseksi.
Otsikko: Vs: Kysymyksiä 940 d24tic
Kirjoitti: blacksmoke - 14.02.2013, 16:51:40
Vika korjaantui kytkimen työsylinterin vaihdolla ja jarrujen kautta ilmaamisella. Kytkin irrottaa ja tarttuu tosin nyt aika paljon alhaammalta kuin ennen. Aika näppärä toi säätö tuos työsylinterin päässä oleva tanko kierteellinen ja mutteri päässä joka tulee kytkin haarukkaa vasten.  8)
Otsikko: Vs: Kysymyksiä 940 d24tic
Kirjoitti: D24TIC_TKU - 14.02.2013, 18:20:55
0.5-1,0 litraa/5000 km ihan ok ... Mutta öljynkulutukseen vaikuttaa myös öljymerkki ja sae.

Itselläni 2,5 tdi 500 tkm ajettu kulutti paljon mobil ykköstä, kun vastaavasti castrol vähemmän.
Puhumattakaan puolisynt. turbo diesel öljystä, mikä pysyi hyvin koneessa :)

Onpas toi vähäruokainen, 0.5-1 litraa tonnille on ihan normaali ainakin mun 525 tkm ilman kansiremppaa ajetussa, mut tosiaan riippuu paljon öljystä.

Ihan sama ollut Castrolin 5w- kanssa, pysyy koneessa ekan kymppitonnin ennen kun alkaa kulua.
Hellin ja Im-mobilin liemet puskee heti läpi, välittömästi vaihdon jälkeenkin litran tonnille.

Castrol näyttää vielä kympin ajettunakin melkeen öljyltä, noi em öljyt menee viikossa tahmeaksi vetiseksi pikimustaksi liimaksi.

 Mutta onko tuo huono vai hyvä ominaisuus? Mistäs se pasqa noihin muhin ilmaantuu mitä ei cass-trolliin, ja mistä se on pois?
 Meinaan että voiko olla että Castrol ei pese?
  Jos S:n ja H:n litkuissa on parempi pesevyys, jos on, niin mites se tiivistys- voitelu- ja jäähdytysominaisuudet toimii tollasessa vedensekasen pien näkösessä liemessä? Voiks ulkonäöstä päätellä mitään noista?

 Vai kannattaako saman tien siirtyä Rimulaan yms?
 
 Jotaan nesteen puolisyna-"turboöljyä" on joskus vahingossa heittänynnä koneeseen pullollisen-pari, mutten enää heitä.
 Kylmäkäynti alko kuulostaa sepelimyllyltä ja savut, siis ttu ihan helevetin törkeetä ruskeen harmaata jöötiä koko piha tukkeessa kolmannen kerroksen korkeudelle asti deekun rouskahtaessa aamukankeena käymään.
 Ei kiitos.
Otsikko: Vs: Kysymyksiä 940 d24tic
Kirjoitti: reynolds - 18.02.2013, 23:02:20
Mulla uodon tuntuinen kyltkin ilmoitti itsestään aikapian sillä että työsylinterin mäntä tuli ulos ja rikkoi kumit. Johtui juurikin siitä tapin painumisesta kytkinhaarukkaan. Hitsasin tappiin n.5-8mm lisää tavaraa ja uusin työsylinterin kumit. Ilma ei tahtonut poistua millään ennen kun ilmattiin suoraan siitä pääsylinterin päästä lähtevältä putkelta. Sen jälkeen sitten vielä työsylinterin kautta. Tämä siis 740.