Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: sheiggi - 29.07.2012, 14:54:34
-
Elikkä tiputtaa vähän nestettä aina ajon jälkeen apukuskin puolen eturenkaan eteen. Jotain pikkuvuotoa on sisäkennossakin mutta epäilin jo kansi vikaa tai vastaavaa kun ei kuitenkaan litratolkulla tullut sisälle vettä. Mutta ilmeisesti apukuskin puoleinen pääty tihkuttaa jostain läpi. Ei näy ylhäältä juuri yhtään syyläriä niin paha tarkempaa paikkaa katsoa.
Auto kun on automaatti niin siellä keulassa taitaa olla moottoriöljyn ja laatikkoöljyn jäähdytys myös.
Onko nuo kiinteesti siiä syylärissä kiinni vai erikseen? Eli onko automaatissa ja manuaaleissa eri syylärit?
Ja muutenkin onko esim. ilmastoinnin kenno keulilla tiellä kun syyläriä alkaa vaihtamaan?
Syylärin vaihtoon alan vasta kun saan hankittua jonkun välijäähyn mikä menee heittämällä alkuperäsen tilalle, samalla kun repii keulan auki nii senkin vaihtaa.
Muutenkin ohjeet ja neuvot mitä kaikkea kannattaisi varata remonttiin mukaan ja muuta nippelitietoa mistä voisi olla apua olis jees. Puskurin irrotus varmaan selviää ihan kattelemalla ja järjellä purkaen.
-
Kuvittelisin että C70:ssä tuo on samanlainen konstruktio kuin muissakin X70 sarjalaisissa.
Eli, syylärissä on muistaakseni automaatissa lauhdutin molemmissa päissä, toinen moottoriöljylle ja toinen laatikolle. Korjatkaa jos olen väärässä.
Kuuleri, syyläri ja ilmastoinnin kenno on samassa paketissa toisissaan kiinni. Koko paketti on kahdella isommalla pultilla autossa kiinni.
Eli hommaa varten ei tarvitse purkaa puskuria.
Alapuolelta muovi pois ja pääsee kennoihin käsiksi. Muistaakseni kannatti aluksi pultata koko paketti autosta irtonaiseksi jotta päääsi paremmin käsiksi niihin kennopaketin sivuilla oleviin ruuveihin käsiksi.
Alakautta saa ujutettua ne kennot pois.
Nosturi on tuossa hommassa erittäin hyvä apu, pihalla tunkin varassa tulee itku.
Kuulerin jos meinaat vaihtaa, niin tilaa KL Racingilta vaikka se 50mm paksu, se menee bolt-on.
Mutta tsekkaa nyt vielä letkuliitokset ja termarikopan kannen ja jalan tiiveys, ettet vaihda syyläriä turhaan.
-
Voi myös tulla paisarin korkista jos pudottaa etukulmaan.. Katoppas ens kerralla ku tippasee, että onko paisari täynnä.
-
Jep...
Ja se alamuovi saattaa "kuljettaa" sen nesteen sinne nurkkaan vaikka vuotaisi alaletkun liitoksesta.
-
Täytyy katellaa vielä. Oikeastaa nykyään tulee semmonen pieni tumma läiskä maahan, paha sanoa paljon sieltä sitä tippuu. Paisariin saa lisätä tavaraa nykyään 3 viikon välein. Pari tippaa auto jättäny siihen kohtaa jo jonkin aikaa ja jäähynestettä saannu välillä lisätä. Alkuu en kiinnittänny huomiota asiaa kun meinasin että sisäkenno on syyllinen, on meinaa jo pitemmän aikaa menny lasi heti huuruu ku laittannu lämpöä hyttii.
Onhan tuolla autolla jo ajettu melkein 289 000 ja ikää kohta 13 vuotta, hyvinki voinnu syyläri tulla tiensä päähän. Öljyt pysyy kyllä samassa tasossa eli maahan se jäähyneste vaan katoaa onneks.
-
omassa v70 oli ruostunu alavesiletkun klemmari poikki niin ovelasti ettei sitä nähny/huomannu ennenku otti kii ja kokeili ni sehän pyöri ku tyhjää vaa.... loppu mystinen nesteen häviäminen :) tuurissaa ollu ettei letku oo mojahtanu tien päällä irti
-
Täytyy nuo syylärin letkut ja liitokset katsoa niin hyvin kun näkee mitään purkamatta. Autohan tosiaan vienyt jo pitemmän aikaa nestettä, mutta nyt kun alin miettimään niin tuo pieni läikkä alkoi ilmestymään kun auto kävi isossa huollossa tässä kesällä. Ettei vaan olisi siellä konehuoneessa temutessa esim. syylärin letku tai joku litos alkanu vuotaa kum voi noila kilometreillä osat olla jo hauraita.
-
Eipä nyt lähetäkää ihan heti syyläriä vaihtamaa. Oletti taas pahinta vaikka vika muualla. ::)
Elikkä paisarin alla kaikki kosteena. Letku huonon näkönen ja paisarin pohja täynnä halkeamia. Laitetaan uusiksi paisari ja sen alaletku. Letku ja työt menee kuulemma aiemmin mm jakopään tehneen korjaamon piikkiin ja ite maksan paisarin. :)
-
Eipä nyt lähetäkää ihan heti syyläriä vaihtamaa. Oletti taas pahinta vaikka vika muualla. ::)
Elikkä paisarin alla kaikki kosteena. Letku huonon näkönen ja paisarin pohja täynnä halkeamia. Laitetaan uusiksi paisari ja sen alaletku. Letku ja työt menee kuulemma aiemmin mm jakopään tehneen korjaamon piikkiin ja ite maksan paisarin. :)
Hep! Melkein saattoi arvata että paisarista jollain tapaa tulee :)
-
Kuvittelisin että C70:ssä tuo on samanlainen konstruktio kuin muissakin X70 sarjalaisissa.
Eli, syylärissä on muistaakseni automaatissa lauhdutin molemmissa päissä, toinen moottoriöljylle ja toinen laatikolle. Korjatkaa jos olen väärässä.
Kuuleri, syyläri ja ilmastoinnin kenno on samassa paketissa toisissaan kiinni. Koko paketti on kahdella isommalla pultilla autossa kiinni.
Korjataan:
Siellä voi olla erillinen automaattilaatikon öljynlauhdutin sen syylerin kuskinpuoleisessa päässä olevan lisäksi, semmonen n. 10cm korkea ja syylerin pituinen.
(http://www.vivaperformance.com/product_images/j/418/oil_cooler_4spd__45639_zoom.jpg)
Syylerissä on öljynjäähy vain toisessa päässä.
(http://www.carsteering.com/data/all_images/RAD-65548AN-1100-Map.jpg)
Moottoriöljyn jäähy on semmonen pieni boksi moottorin takapuolella öljypohjassa kiinni.
(http://www.swedishautoparts.com/shop/catimages/Volvo-V70-Engine-Oil-Cooler.jpg)
Omassani 1999 mallisessa on näin, en tiedä onko 2000 mallisessa näin, siinä voi myös olla kuten Hurm0s sanoi, että molemmissa päissä syyleriä tai joku muu kombinaatio.
-
Jep. Eli sama homma 2000 vuosimallissa, ja taitaa tuossa olla AW:lle vaan tuo syylärin päädyssä oleva. Tää mitää lisä lauhdutinta tarvii ku ei mitää perässäkää vedellä.
e: Selvishän tuo mystisen öljypohjassa olevan möykynki tarkotus. Olen aina asiaa miettiny ku auton alla käynny.
-
Niinjoo kun tää on uudempi...
-99 malliin tais tulla tosiaan toi öljypohjan kyljessä oleva lauhdutin.
Oman logiikan mukaan aika paljon paremman oloinen systeemi mitä toi vanhemman, ihan älytöntä kierrättää sitä öljyä pitkin konehuonetta...