Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: armycap - 30.07.2012, 18:05:32
-
Moro!
Kyseessä siis Volvo 850 farkku '96/'97 tuontimallin turbokoneella, manuaalilaatikolla. Ongelmana on, ettei se oikein kiihdy tehtaan arvojen mukaan. 0-100 menee päälle 11 s. 100-150 samat lukemat ja 80-120 n.6,5 sekuntia.
Kulutus on ihan normien mukaista, 8,4 litraa/100km matka-ajossa ajotietokoneen mukaan. Tyhjäkäynti hieman kohollaan, mutta tokkopa se tuohon ongelmaan liittyy.
Turbo tulee mukaan jossain 2,5-3 tonnin tienoilla. Onko liian myöhään? Missä/mikä on vikana, kun ei kiihdy?
-
Ahtopainemittari kertoisi, että miten ahdot käyttäytyy.
Mutta kannattaa aloittaa tarkastamalla ettei ole ahtoputkistossa vuotoja.
Samoin se hukkaportin tangon säätö olisi hyvä tarkastaa.
Voihan sieltä olla myös se TCV ventiili rikki, eli ahtopaineen säätöventttiili.
-
Mittariston ahtomittari ainakin piti ahdot joka kiihdytyksellä tasoissa, eli ei heitellyt ahtoja. Lieneekö se sitten kyllin tarkka vai pitäisikö olla kiinni sellainenkin, josta näkisi ihan numeroina sen paineen?
-
Sen parempihan se olisi mitä tarkempi... Muutenki sen hukkaportin toiminnan näät ku annta rullasta kaasua ja katot liikkuuko vivusto. Ja jos ahtoputki vuotaa isommin nii se pöllyyttää mustaa kiihytyksessä aika paljon.
-
Selvä. Kokeillaan näitä juttuja. Kiitokset vastauksista.
-
Tilannepäivitystä tähän asiaan. Mikään ahtoputki ei vuoda, tulpat vaihdettu, virranjakajan kansi putsattu ym pikkuhommat katseltu läpi. Alkaa olla niin, että ainoa vikakohde olisi se tcv/boost control solenoid.
Meno hyytyy jossain 4700 rpm kohdalla ja sitten taas mennään ihan ok rajoittajalle. Tämän huomaa sekä mittarista, että perstuntumalla. Osakaasulla kiihdyttäessä ahdot nousee ikään kuin pykälittäin maksimiin. Ei siis tasaisesti ollenkaan. Hukkaportin tanko ei pahemmin liikahtele paikallaan kaasutettaessa, eikä ole välineitä kuvata sitä ajon aikana.
Kysymys kuuluukin: miten tämän osan rikkoutumisen voisi todentaa? Voiko siitä saada jotain mittausarvoja yleismittarilla tms? Voiko sitä puhdistella suihkuttamalla jotain kliineriä sisään. BCS sijaitsee siis ilmanputsarikotelon alla, jos oikein olen ymmärtänyt.
Vai onko ainoa vaihtoehto korvata se jollakin ac delcon tms. vastaavalla, jota olen lukenut tällä foorumilla mainostettu?
Toinen kysymys olisi kaikille pikkulohko-T5 -omistajille: mistä alkaen teillä se voima alkaa tulla ulos? Minun Volvossani ennen 2500rpm ei tapahdu mitään, ei mene sen kummemmin, kuin vaparikoneinen, ahdot ei nouse yhtään. On vähän vaivaannuttavaa ajella kaupungissa noin puhdittomalla vekottimella. Sitten 2500 rpm eteenpäin menee kyllä sen minkä menee.
Vaikka painoa onkin rekisteriotteen mukaan yli 1550 kg, kun tuota varustetta on, niin ei kai se nyt niin paljon pitäisi autoa hyydyttää, että päälle 11s menee 0-100 kmh. Ilmoitettu on kai reilusti alle 8s. Eikös T5:set paina alkaen jotakin 1450 kg? Farmarikorinenhan tämä on, mutta silti...
Pakostihan tässä jotain on vialla.
-
voisko ilmämäärä mittari oirehtia noin. Oletko vikakoodeja lukenut? nekin voisi antaa suuntaa mistä vikaa etsiä. Ja kyllä sen kuormattunakin pitäisi alle 10s mennä 0-100km/h, jos vaan kuski hengittää vielä itse ja autossa on kaikki kunnossa...
-
Vikakoodit on luettu loppukesästä, kun syttyi Lambda-valo. Vikakoodina oli sytytyskatko. Kaikissa pytyissä.
Kieltämättä on ainakin aikaisemmin kylmänä nykinyt hieman, mutta vain lyhyen matkaa. Loppunut sitten koneen lämmetessä. En ole huomannut viime aikoina, ainakaan tulppien vaihdon jälkeen.
Ilmamäärämittari on ainakin puhdistettu, mutta kuten mainittua, ei mitään siihen viittaavaa vikakoodia ole löytynyt.
-
Tyhjäkäynti hieman kohollaan, mutta tokkopa se tuohon ongelmaan liittyy.
Voi liittyäkin, mulla nimittäin korkea tyhjäkäynti johtui imupuolen letkujen vuodosta. Vuoto siellä sotkee seossuhteita ja ehkäpä selittää tehonpuutteen?
Tästä ketjusta löytyy meikäläisen sota korkeita tyhjäkäyntikierroksia vastaan: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24690.0
-
Se sytytyskatko(misfire) johtuu juurikin imuvuodosta.
-
Joo ja mulla oli just turbon ja TCV:n (Turbo Control Valve) välinen letku rikki. Joku toinen turbon risa imuletku voi aiheuttaa ehkä vakavaakin tehonpuutetta?
-
Ainiin, unohdin mainita, että se tyhjäkäyntiongelma korjaantui tuossa taannoin tyhjäkäyntiventtiilin puhdistuksella. Ei ole ollut käynti koholla enää.
-
Tsekkaa kuitenkin ne pikkuletkut sieltä turbon luota. Äkkipäätä vois ainakin olettaa, että jos joku letku on hapero niin karkailee ahtopaineita sitäkin kautta... (kts se meikäläisen ketju).
-
Misfire-koodia mullakin antoi 850 aikanaan kun oli vähän puhditon ja valoa poltteli. Vian syyksi paljastui sitten tosiaan imuvuoto flektin takana menevissä alipaineletkuissa. Omien kokemuksien mukaan noi 850 on aika tarkkoja vuodoista.
Tuo 0-100 km/h vaikuttaa kuskin taidotkin aika paljon, tosin kyllä tuollaisen turbovehkeen pitäisi mennä aika helposti edes 8 tuntumaan. 80-120 km/h väli jos on kolmosella tehty niin aika on lähes sama mitä sain itse parhaimmillaan luukutettua 20 venttiilisellä, 170 hv vaparilla, eli ei kaikki kunnossa ole.
-
Noniin. Päivitystä tilanteeseen pitkästä aikaa. Voiman puute ei ole talven liukkailla päässyt harmittamaan, mutta Volvo on käyttäytynyt muuten oudosti:
-Yhtenä kylmänä aamuna, alle -20 astetta pakkasta. Käynnistän Volvon, putkesta pöllähtää RUSKEAA savua ja savutusta jatkuu noin puoli minuuttia! On ollut lämpiämässä. Mustan ja sinisen savun merkityksen kyllä ymmärrän, mutta RUSKEAA en. Mitä lie syönyt? Mistä johtunee?
Tämän jälkeen kun lähden ajamaan, niin tuntuu kummasti olevan voimaa enemmän. Ahtomittari kampeaa ahdon puolelle jo n.1800-1900 kierroksen kohdalla ja maksimiahdot se saavuttaa noin 2200 kierroksessa. Näyttää toimivan siis kuin uutena. Voima tulee ulos tasaisesti, eikä potkaisten 2500 kohdalla kuten ennen. Katsoin ohjekirjasta, että 2,0 t5 moottorin maksimivääntö on juurikin tuossa 2200 kohdalla.
-Seuraavana aamuna lähden samoin lämmitetyllä autolla matkaan, mutta huomaan, että auto ei kulje, ei sitten ollenkaan: Moottori ei kierrä 1500 kierrosta ylemmäs, eikä jaksa kulkea kahtakymppiä kovempaa. Pysäytän auton läheiselle huoltoasemalle ja avaan konepeiton. Moottoria kaasuläpästä kaasuttaessa kuuluu jostakin päin kierrosten mukaan voimistuvaa turbomaista ujellusta, mutta normi turbon ääntä paljon kovempaa. Samalla huomaan intercoolerin ylemmän letkun KUTISTUVAN aina, kun läpästä kääntää. Sammutan auton hetkeksi, kun säikähdän tuota ulinaa. Kun käynnistän uudelleen ihan kokeen vuoksi ja nyt kun moottori on lämmennyt, kone kiertää jopa 2500 asti. Ajelen takaisin kotipihaan ja matkalla huomaan ajotietokoneesta, että mitä korkeammilla kierroksilla kone käy, sitä VÄHEMMÄN se näyttää kuluttavan. WTF???
Kova ulina rauhoittuu kotipihaan päästyä ja nyt masiina käy ihan normaaleilla kierroksilla ja ahtaa samoin, kuin ennenkin, eli veto alkaa vasta 2500 kierroksesta. Tämän jälkeisinä päivinä käytös jatkuu vaihtelevana Huomaan, että ahtojen käyttäytyminen vaihtuu aina joka käynnistyksen jälkeen, esimerkiksi kaupoilla käydessä, parkkipaikkaa vaihtaessa. Siis jos auto on kulkenut huonosti ekan kerran startatessa, niin turbo ei ahda ollenkaan, ellei sitä sammuta ja käynnistä uudelleen. Auton saa kyllä lämmettyä kulkemaan tällä ekalla startillakin noin kahdeksaakymppiä. Sen kovempaa ei mene.
Mitä ihmettä siis?
Tyhjäkäyntikin on vallan hurjistunut näinä aikoina. Se saattaa joskus nousta kahteenkin tonniin. Lisäksi tyhjäkäynnin säätäjältä kuuluu naputusta. Auto tekee sitä, että tyhjäkäynti, joka on normaalisti jossain 1200 kierroksen kohdalla, nousee hitaasti, noin 10 sekunnin aikana ylöspäin jonnekin 1600 asti, sitten se yhtäkkiä laskee nopeasti, jonka jälkeen se alkaa nousta taas. Tuota se tekee koko ajan. Nyt tyhjäkäynti on alkanut humpata myös nopeampaan tahtiin.
Että tämmöistä tällä kertaa.
-
Cooleri jäässä silloin, kun ahtoletku imeytyy kasaan..
-
Siis kondensoitunutta vettä coolerissa. No, se ei varmaan ole pitkäaikainen haitta...
-
Siis kondensoitunutta vettä coolerissa. No, se ei varmaan ole pitkäaikainen haitta...
No koita nyt ensalkuun päästää se möhnä sieltä pois...
Kun katsot alhaalta, repsikanpuolella coolerin alareunassa on vuotoreikä joka on tod. näk. tukossa.
Ronki se auki ja poraa pari milliä isommaksi niin jäätyminen vähenee huomattavasti.
Jos sulla on lyhyttä ajoa, ongelma on kohta uudestaan... No, nyt tiiät mikä ahistaa.
-
Selvä, kiitos neuvosta.
-
Vaihdoin turbolta boost control solenoidille menevät alipaineletkut, sekä ostin uuden käytetyn solenoidin, sekä vaihdoin by-passin kalvon, jossa oli reikä. Meno alkoi maittamaan, mutten vieläkään ole kyllä vakuuttunut, että olisi kaikki kaakit pellin alla.
Solenoidin vaihdon jälkeen ahtomittari kampeaa ahdon puolelle jo alta 2000 kierroksen, mutta varsinainen kulku alkaa totuttuun tapaan vasta kahden ja puolen tonnin jälkeen. Voima tulee kuitenkin pehmeämmin, kuin ennen. Ilmanputsarilta turbolle menevässä letkussa huomasin halkeaman siellä turbon päässä, kun vaihdoin by-passia. Pitänee uusia se. Näköjään kun yhden paikan saa tukittua, niin seuraava posahtaa jostakin. Ei nimittäin varmaan ollut tuota rakamaa aiemmin. Kalvon vaihdolla ei ollut mitään muuta vaikutusta, kuin suhahduksen voimistuminen.
Avain Vaunulla oli tuo kyseinen letku jotain 80 euroa, johon sisältyi se huohottimen ptc-elementti. Ebaysta en ainakaan toimituskulujen kanssa löytänyt halvempia hintoja, eikä tietämissäni ulkomaisissa nettikaupoissa, kuten Alvadi.ee tms myydä näitä letkuja. Ei kukaan tietäisi muita virolaisia/ruotsalaisia kauppoja, jossa tätä OEM -osaa tai vastaavaa kopiota, johon voi kiinnittää sen ptc:n, myytäisiin?
Coolerissa oli muuten jo valmiina kahden millin reikä siellä pohjassa, jonka ronkin taannoin auki, eikä ollut lopputalvesta jäätymiseen viittaavia oireita enää. Kun ahtoletkun coolerin alapäästä pois, oli cooleri kuitenkin sisältä kuiva, eikä sieltä tullut mitään nestettä tai likaa pois. Liekö aina ajossa moottori vetänee sen kuivaksi; ilmankos oli majoneesia öljykorkissa. Ei kuitenkaan näyttäneet öljyt majoneesilta, kun vaihdettiin. Joku sanoi, että voi johtua öljymerkistäkin (Castrol).
Siinäpä taas löpinää tämän auton ominaisuuksista, toivottavasti on joillekin googlailijoille avuksi.