Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: jaskajokunen - 30.07.2012, 20:58:30
-
Moi!
Sain eilen korjattua 850 vm. -94/-95 lampunpesimen moottorin ihan itte. ;D
Vika oli oikeanpuoleisessa lampunpesimen moottorissa, joka ei pyörinyt lopuksi enää ollenkaan. Siitä jatkoversiona oli vasemmanpuolen pyyhkijän pyyhkiminen ihan itsekseen, kun ei saanut oikeasta pyyhkimestä ns. "pysäytysvirtaa".
Vasen pyyhin on koko minun omistajuudessani (n. 3,5 vuotta) toiminut nihkeästi ja jäänyt välillä jumiin keskelle lamppua.
Vasemman puolen lampunpesimen moottorin irrotus ja huolto:
1. Irrota lampunpesimen pyyhkijän varsi moottorin akselista (8 mm kiintoavain).
2. Irrota lampun alla oleva koristemuovi vetämällä/kampeamalla sitä itseesi päin.
3. Irrota jäähdyttimen ja puskurin välitilasta oleva liitin irti. Liitin sijaitsee rautapidikkeellä puskurin puoleisen peltilevyyn alareunan oikealla sisäpuolella.
4. Koristemuovin alta paljastui kaksi, muistaakseni 13 mm, pultin päätä. Avaa ne.
5. Sitten alkaakin "käsijumppa" konehuoneen puolella. Joudut vielä irrottamaan lampunpesimen moottorin yläpuolella olevan muovikotelon jotta saat ujutettua moottorin pois. Se on yhdellä pultilla kiinni ja sen saa kammettua syrjään. Sen jälkeen voit laittaa vasemman käden puskurin ja jäähdyttimen välisestä aukosta kohti moottoria ja oikean käden konehuoneeseen kohti moottoria. Sitten vain ujuttamaan moottoria irti.
6. Jos moottori on täysin jumissa, niin kampea takkakansi auki ruuvimeisselillä. Siitä saattaa irrota muovinkappaleita, niin kuin itsellänikin, mutta varovaisuutta ja kärsivällisyyttä matkaan. ;). Takakannen alta paljastuu akselin toinen pää jossa on pieni ratasakseli, joka taas johtaa punaiseen (ainakin omassani) muovirenkaaseen, jossa on kolo ratasakselille. Työnnä pitkää akselia sisäänpäin jolloin ratasakseli nousee ylös punaisen muovirenkaan päältä. Kampea ruuvimeisselillä metallilevy päältä pois.
Nosta pun. muovirengas/ratas pois. Syötä moottoriin virtaa liittimen punaiseen + ja mustaan miinus - . Jos moottori herää henkiin, niin sitten vika voi olla seuraava: Punainen muoviratas on liian tiukka metallikannessa olevaan reikään nähden. Rattaan pitää liikkua hyvin metallikannen reiässä. Jos ei liiku, niin ota muovirattaan sisäkehän ulkosyrjästä siivu pois, niin että se pyörii hyvin niin kuin itse tein ja nyt toimii ;) Jos ei ole sorvia, niin tee se hiomalla porakoneella. Laita rattaan tappi kiinni (akku)porakoneeseeni.
Ruuvaa se ruuvipuristimeen kiinni niin, että katkaisin on pohjassa ja ratas jää pyörimään. Hio jollain terävällä esineellä rattaan sisäkehän ulkosyrjää niin, että siitä lähtee lastua pois. Itse tein työn puukolla ja viimeistelin neulaviilalla. Mittaa välillä ettei mene liikaa. Kokoa moottorin akselit paikoilleen ja muista laittaa suolaveden ja lämmön kestävää vaseliinia liikkuviin osiin. Itse hion vielä hienolla hiekkapaperilla pyyhkijöille menevän akselin pyörittämällä hiomapaperia pyörimissuuntaan nähden muutaman kerran ja sitten vaseliinia varteen. Lisäksi HUOM! Muista laittaa moottorin kansi tiukkaan kiinni, koska kansi pitää moottorin osittain kasassa. Laitoin itse ruuvipuristimella varovasti kiinni.
7. Testaa ennen paikalleen laittoa että moottori toimii ja rajakytkin naksahtaa.
8. Paikalleen laitto vaatii hieman kärsivällisyyttä ja näppäryyttä, mutta onnistuu vallan mainiosti jos ruuvimeisseli pysyy kädessä. 2. HUOM! Muista laittaa lampunpesimen pissapojan letku ennen moottorin paikalleen laittoa niin pääset helpommalla. Menee toki jälkeenpäin, mutta vaatii moottorin pulttien löysäämistä.
Oikea puolen lampunpesimen moottorin irrotus ja huolto:
Irrotus tapahtuu muuten samoin kuin vasemmalla puolella, mutta työ vaatii enemmän voimaa ;D ;). Sieltä puolen joutuu irrottamaan mustan laatikolta lähtevän johdon kiinnikkeen pultin 10 mm alapalkista. Sitten joudut nostamaan toisella kädellä johtonippua ja toisella ”repimään” ja ujuttamaan moottoria irti. Tässä kohtaa kannattaa myös hyödyntää puskurin ja jäähdyttimen välistä aukkoa josta saa kädellä avitettua tosi paljon. Huom.! ::) Korjauskäsikirjassa puhutaan lampun, pissapojan säiliön ja konepellin kiinnikkeen irrotuksesta, Se on turhaa hommaa, koska johtonippu ei ole tule paremmin näkyviin ja se ei helpota irrotusta.
Onnea ja kärsivällisyyttä asennukseen! ;)
T. Volvodriver
eli tuo on faq osiossa, en viitsi sinne alkaa sotkemaan eli kun saadaan kunnon neuvoja tänne, niin sitten siirrettäköön täsmennykset ja lisä neuvot FAQ:n topiciin.
V70 :ssä tuo homma menee melko saman lailla eli ekaks konepellin lukko irti 3 x 10mm pultit, (tussilla kenties olis hyvä se paikka merkata) seuraavaksi lampun sähköliitimet ( valaisin , korkeudensäätö ) irti . Seuraavaksi se valaisimen pystytuki pois tieltä 1x13mm. Tämän jälkeen itse pyyhkijän moottorin 2x10mm pultit irti ja tietysti myös sähköliittimet. Nuo liittimethän lähtevät irti painamalla sitä metallijousta. Itse leikkelin sivuleikkureilla sitä muovikehyksen aukkoa isommaksi , jotta olisin saanut moottorin pois, no irroitin sitten vielä sen muovikehyksen ( jossa moottori on kiinni ) kaksi 10mm pulttia ja löysäsin kolmatta jotta sain taivutetuksi kehystä niin paljon että moottorin sai pois.
Seuraavaksi avaan moottorin, jos onnistun ja koita fixailla noita lainauksessa mainittuja juttuja.
Vielä kun joku osaisi kertoa 1, 2 ja 3 liittimille menevien pinnien tarkoitukset ( eli jos irtoakulla koitan ajaa moottoria työpöydällä )
-
Mulla on sellainen ongelma omassa V70 lampunpyyhkijässä, että kun kytken johdot paikalleen, pissapoika alkaa ampumaan tauotta nestettä tuulilasiin.
Mistähän osais vikaan etsiä ratkaisua.
-
Toimiiko molemmat pyyhkimet , muistelisin, jotta tuo olisi johtunut pyyhkimen jumittumisesta
-
Pitääpä ottaa uudelleen urakaks kun pesurinesteen pönttö on tyhjänä, sit näkee joutuuko purkamaan koko laitoksen ja putsailemaan.
Etupuskurin uudelleen maalaus on edessä, niin siinä sivussa voi samalla vilkasta kunnon. :)