Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: 855R - 30.07.2012, 23:40:09
-
Kerrotaan nyt tämä juttu ihan alusta niin pääsee porukka vähän jyvälle. Auto jäi seisomaan kolme kuukautta sitten, koska vedot loppui ihan täysin ja ei ollut innostusta ruveta etsimään vikoja. Ahtopaineet nostaa siihen 0.5 mutta ei vain ole vetoja. No ajattelin sitten että se on IMM sökö. Pari päivää sitten sain haettua samanlaisen auton varaosiksi ja otin siitä IMM:in ja lähdin testiringille. Käytös ei muuttunut aluksi juuri ollenkaan. Hetken siinä pörräilin ja kun painoin kaasun pohjaan 3-vaihteella niin jo olikin taas vedot tallella. Meinasin että tämä oli tällä selvä ja auto toimii taas. Noh, tänään piti sitten vähä leikkiä ja antaa kunnolla kenkää. Leikin jälkeen vedot hävisi taas :( Ahtopaineet nostaa taas normaalisti mutta ei vain jaksa mennä mihinkään. Kummallista tässä on kuitenkin se, että dumppi ei suhahda enään 1 ja 2 vaihteella ollenkaan vaikka paineet olisikin siinä 0.5:ssä. 3-vaihteella kunnolla vedättäessä kuuluu todella olematon suhahdus dumpista. Jos turbo on entinen niin voiko se oireilla näin vaikka nostaakin paineita normaalisti? Voiko olla niin että turbo ei vain jaksa enään tuottaa ilmaa koneeseen?
-
Jako hypännyt?
-
Silloinhan se oireilisi koko ajan samallalailla? Nyt oireilee aina välillä vain ja niin että välillä on vähän huonommin vetoja ja välillä taas vähän paremmin. Mutta nyt tällä hetkellä olen vaihtamassa turboa ja ilmoittelen sitten tänne jos vika oli siinä.
-
Kiharrin on nyt vaihdettu ja vedot parani huomattavasti, mutta silti tuntuu jotenkin siltä että vähän olisi hevoset vielä kadoksissa :O
-
Kato se jako ainakin. Ei ole paha homma..
-
Nyt on vaihdettu turbo, IMM, moottorinohjausboksi, suuttimien boksi, lämpötunnistin ahtoputkeen, tulpat, tulpanjohdot ja vika oli SITTENKIN sielä jakopäässä. Kiitokset HembalanD tuosta kun käskit katsomaan jakopään. Itsellä ei olisi kyllä tullut ikinä mieleen katsoa jakoa koska oon just 15tkm sitten vaihtanu remmin. Mutta oli jako hypännyt 3 pykälää sivuun.. Ihmettelenpä vain että miksi? Ja kuinka voi olla mahdollista että kun aina välillä meni hiukan paremmin ja taas välillä ei kulkenu mihinkää? Mutta nyt seiska kulkee taas niinkuin sen kuuluukin! :) Eipä noiden osien vaihdosta mitään haittaakaan ollu.. Turbossakin oli jo todella reilu välys ja imusiipi oli hinkannut reunoihin ja syönyt siivet :D
-
Niin joo.. Olis kyllä yks pieni ongelma vielä. Aina 3, 4 tai 5-vaihteella vedättäessä yli 3000rpm auto töppää kerran tai kaksi kunnolla. Ilmeisesti sytytys lakkaa kokonaan hetkeksi. Tuntuu aivan fuelcutilta, mutta eikai se nyt sellanen voi olla koska paineet on vakiot 0,5? Vai onko motronicis edes ns. "fuelcuttia"?
-
Kyllä siinä fuelcutti on. Voi olla paineet niin rajoilla kun oikeen väännättää että se on tuon "töpin" syy.
Muistaakseni bensapumpun virtaa katkotaan.
Hommaa lastu niin ei tule cuttia ja sitten paineita lissää... :D
-
Missäs kohtaa se fuelcutti tulee vastaan? Itsellä paineita tasan 0,5 eikä yhtään yli. Ja vaikka väännättäisikin niin ei ahdot karkaa siltikään yli 0,5 :O
-
No, ei se kyllä anna juurikaan yli 0.6 bar ahtaa kun otsa kopahtaa tuulilasiin ellei pidä varaansa...
En tiedä onko tuo ilmiö riippuvainen pelkästään ahtopaineesta vai katsotaanko siinä myös kuormitusta jotenkin? Immun arvo?
Hetkonen, ei kai tuo motikka tiedä ahtopaineesta yhtään mitään. Se katsoo kuormaa(imm) ja vertaa varmaan suuttimien aukiolopyyntöä.
-
Hetkonen, ei kai tuo motikka tiedä ahtopaineesta yhtään mitään. Se katsoo kuormaa(imm) ja vertaa varmaan suuttimien aukiolopyyntöä.
Jep sama LH:n kanssa.
Minkä turbon sinne vaihdoit? Jos mallia isompi, pienemmillä ahdoilla ilmaa enemmän kuin vanhalla jarrulla --> pienemmillä paineilla iskee fuelcut.
-
Voisiko se ruiskun lämpöanturi oireilla noin että välillä vähä pätkis? Kone käykin tyhjäkäyntiä huonosti jos kylmä kone. Ja välillä kierrokset seilaa tyhjäkäynnillä. Turbo on samanlainen p*ska T03..
-
Voisiko se ruiskun lämpöanturi oireilla noin että välillä vähä pätkis? Kone käykin tyhjäkäyntiä huonosti jos kylmä kone. Ja välillä kierrokset seilaa tyhjäkäynnillä.
Kuulostaa aika lailla samalta kuin oma B200ET. Tyhjäkäynnin tasaamiseen voisi kokeilla tyhjäkäyntiventtiilin putsausta ja voitelua. Ei sitten läträtä vettä sinne, vaan bräkleenillä tai vastaavalla suihkutella puhtaaksi ja aseöljy lienee käypästä voiteluun. Pitäisi liikkua takertelematta pehmeästi eestaas. Samalla putsaa myös sen piuhan liittimen.
Mulla jostain syystä tyhjäkäynnillä pukkaa useamman sata ppm HC:tä putkesta ja samalla CO on luokkaa 0,2%, happi lähellä 5%. Käynti täristää ja ravistaa. Parin tonnin kierroksilla käy nätisti ja pakokaasuarvot kuten kuuluu. Imuvuotoa tai sähkömekaanisen IMM:n häiriötä tyhjäkäyntialueella epäillään. IMM:n putsaus ja voitelu myös työlistalla.
-
Kattokaapa muuten ettei "rane" ole laittanut töpseleitä väri/ väriin...
Lämpöanturi ja tk-moottori meinaan. Ne menee oikein kun eivät mene väri väriin... :uglystupid2:
-
Kuulostaa aika lailla samalta kuin oma B200ET. Tyhjäkäynnin tasaamiseen voisi kokeilla tyhjäkäyntiventtiilin putsausta ja voitelua. Ei sitten läträtä vettä sinne, vaan bräkleenillä tai vastaavalla suihkutella puhtaaksi ja aseöljy lienee käypästä voiteluun. Pitäisi liikkua takertelematta pehmeästi eestaas. Samalla putsaa myös sen piuhan liittimen.
Mulla jostain syystä tyhjäkäynnillä pukkaa useamman sata ppm HC:tä putkesta ja samalla CO on luokkaa 0,2%, happi lähellä 5%. Käynti täristää ja ravistaa. Parin tonnin kierroksilla käy nätisti ja pakokaasuarvot kuten kuuluu. Imuvuotoa tai sähkömekaanisen IMM:n häiriötä tyhjäkäyntialueella epäillään. IMM:n putsaus ja voitelu myös työlistalla.
Juu tyhjäkäyntimoottorin olen putsannut jo monesti, mutta ei tunnu auttavan (HUOM. Käy vain kylmänä huonoa tyhjäkäyntiä). Lämpösenä käy hienosti. Mutta täytyy kokeilla toista tk-moottoria jos vaikka tyhjäkäynti paranisi silloin kun kylmä kone. Itsellä oli päästöarvot samaa luokkaa ennemmin ja tyhjäkäynti seilas 500-1500rpm. Putsasin kaasuläpän joka oli aivan täynnä p*askaa ja kyllä rupes taas arvot oleen normaalia luokkaa ja eikä enään käynti seilannut..
Kattokaapa muuten ettei "rane" ole laittanut töpseleitä väri/ väriin...
Lämpöanturi ja tk-moottori meinaan. Ne menee oikein kun eivät mene väri väriin... :uglystupid2:
Meinaatko nyt sitä ruiskun lämpöanturin töpseliä ja tyhjäkäyntimoottorin töpseliä?
-
Kyllä
-
Kyllä
Mistäs tiesit? ;)
-
Osaan lukea :P
-
Osaan lukea :P
Se on ihan hyvä mutta vastaan silti mielelläni itse minulle esitettyihin kysymyksiin, kiitos.
-
Juu tyhjäkäyntimoottorin olen putsannut jo monesti, mutta ei tunnu auttavan (HUOM. Käy vain kylmänä huonoa tyhjäkäyntiä). Lämpösenä käy hienosti.
Omasta putsasin suuttimien liittimet oxide cleanilla ja vaikutti että olis parantanut tuota kylmästä lähtemistä. Ei kyllä kokonaan poistanut huonoa kylmäkäyntiä. Lurautin sen jälkeen myös puhdistusaineen tankkiin, mutta se ei ole ehtinyt vielä kauaa vaikuttaa (parisenkymmentä km).
Pitäisikös suuttimien istua imusarjan ja bensakiskon välissä kuinka jämäkästi? Nämä heiluu huomattavan paljon sormien välissä. Ei kuitenkaan näyttänyt vaikuttavan käyntiin kun suihkin bräkleeniä kylmän koneen ontuessa tyhjäkäyntiä.
-
Kattokaapa muuten ettei "rane" ole laittanut töpseleitä väri/ väriin...
Lämpöanturi ja tk-moottori meinaan. Ne menee oikein kun eivät mene väri väriin... :uglystupid2:
Kävin tarkistamassa tuon asian, mutta eihän töpseleitä edes voi saada väärin koska tyhjäkäyntimoottorille menee kolme nastainen töpseli ja lämpöanturille menee kaksi nastainen töpseli :O Vai oonko ymmärtänyt jotain väärin?
Omasta putsasin suuttimien liittimet oxide cleanilla ja vaikutti että olis parantanut tuota kylmästä lähtemistä. Ei kyllä kokonaan poistanut huonoa kylmäkäyntiä. Lurautin sen jälkeen myös puhdistusaineen tankkiin, mutta se ei ole ehtinyt vielä kauaa vaikuttaa (parisenkymmentä km).
Pitäisikös suuttimien istua imusarjan ja bensakiskon välissä kuinka jämäkästi? Nämä heiluu huomattavan paljon sormien välissä. Ei kuitenkaan näyttänyt vaikuttavan käyntiin kun suihkin bräkleeniä kylmän koneen ontuessa tyhjäkäyntiä.
Itse tehnyt myös saman homman että putsannut nuo suuttimien liittimet. Oli kyllä lujasti hapettuneet, mutta ei ollut huomattavaa eroa käyntiin putsauksen jälkeen. Itselle nuo suuttimet liikkuu kans aika reilusti kiskon ja imusarjan välissä, mutta ei ole ollut ongelmia niiden kanssa. Kyllähän niiden kuuluukin aina hieman siinä liikkua.
-
Ne, mitkä oikeesti sekottuu, on starttisuuttimen liitin ja lämpöanturin liitin, ne kun kytkee väri väriin ni pieleen meni, värit ristiin ja rokki soi.
-
Ne, mitkä oikeesti sekottuu, on starttisuuttimen liitin ja lämpöanturin liitin, ne kun kytkee väri väriin ni pieleen meni, värit ristiin ja rokki soi.
Kiitos tarkennuksesta, olin huolimaton. P> Vanhuus ei tuu yksin.
Eli veli Hembaland vastasi myös puolestani väärin. :kukkia:
-
Kiitos tarkennuksesta, olin huolimaton. P> Vanhuus ei tuu yksin.
Eli veli Hembaland vastasi myös puolestani väärin. :kukkia:
:hello:
-
En oo oikeen vieläkään ymmärtäny tuota "värit ristiin" juttua, koska starttisuuttimen liitin on musta ja lämpöanturin liitin on kans musta. Ainoan eron liittimissä huomasin että, starttisuuttimen liittimelle tulee kolme johtoa ja anturin liittimelle tulee kaksi johtoa. Kumminko päin niitten liittimien nyt sitten pitäis olla? Mutta anyway.. Otin lämpöanturin liittimen ja starttisuuttimen liittimen irti ja vaihdoin ne toisin päin. Laitoin auton käyntiin ja olevinaan lähti paremmin käyntiin, hetken siinä kaasuttelin jolloin tyhjäkäynti nousi n.1200rpm. Laitoin tk-moottorin liittimen takaisin kiinni (ollut jo kauan pois käytöstä, koska kierrokset seilaa sen ollessa käytössä). No nyt sitten kierrokset nousi 2500rpm ja ei laskenut sieltä enään. Sammutin auton ja yritin uudestaan käyntiin. Kävi vaivalloisesti tyhjäkäyntiä mutta ei kärsinyt antaa yhtään kaasua. Vaihdoin liittimet taas niin päin niinkuin ne on ollutkin. Auto lähti käyntiin, mutta tyhjäkäyntikierrokset seilas taas. Otin sitten tk-moottorin liittimen irti ja taas kävi normaalisti 800-900rpm, mutta välillä yrittää hieman "tukehtua". Kävin pienen testilenkin ajamassa ja annoin kunnolla kenkää koneelle. Kun tulin takaisin pihaan niin kierrokset seilas taas 500-1500rpm vaikka tk-moottori ei ollut edes käytössä. Kierrokset seilas semmosen 30sek jolloin taas rauhoittui ja kävi suhtkoht normaalia tyhjäkäyntiä :O
-
En oo oikeen vieläkään ymmärtäny tuota "värit ristiin" juttua, koska starttisuuttimen liitin on musta ja lämpöanturin liitin on kans musta. Ainoan eron liittimissä huomasin että, starttisuuttimen liittimelle tulee kolme johtoa ja anturin liittimelle tulee kaksi johtoa. Kumminko päin niitten liittimien nyt sitten pitäis olla? Mutta anyway.. Otin lämpöanturin liittimen ja starttisuuttimen liittimen irti ja vaihdoin ne toisin päin. Laitoin auton käyntiin ja olevinaan lähti paremmin käyntiin, hetken siinä kaasuttelin jolloin tyhjäkäynti nousi n.1200rpm. Laitoin tk-moottorin liittimen takaisin kiinni (ollut jo kauan pois käytöstä, koska kierrokset seilaa sen ollessa käytössä). No nyt sitten kierrokset nousi 2500rpm ja ei laskenut sieltä enään. Sammutin auton ja yritin uudestaan käyntiin. Kävi vaivalloisesti tyhjäkäyntiä mutta ei kärsinyt antaa yhtään kaasua. Vaihdoin liittimet taas niin päin niinkuin ne on ollutkin. Auto lähti käyntiin, mutta tyhjäkäyntikierrokset seilas taas. Otin sitten tk-moottorin liittimen irti ja taas kävi normaalisti 800-900rpm, mutta välillä yrittää hieman "tukehtua". Kävin pienen testilenkin ajamassa ja annoin kunnolla kenkää koneelle. Kun tulin takaisin pihaan niin kierrokset seilas taas 500-1500rpm vaikka tk-moottori ei ollut edes käytössä. Kierrokset seilas semmosen 30sek jolloin taas rauhoittui ja kävi suhtkoht normaalia tyhjäkäyntiä :O
Tuo vaikuttaa että johtosarjaa on räpelletty jollakin tasolla, koska ne liittimet on eriväriset keskenään ollut kaikissa näkemissäni vuosimalleissa (86-89 jokaista vähintään yksi), ja nimenomaan sininen mustaan ja valkoinen siniseen vai mitenkä ne lämpöanturin värit menee, lämpöantureita on useammanvärisellä liitinkannalla riippuen onko se orggis vai tarvike. Jos haluat varmuuden oikeasta liittimestä, ota molemmat liittimet ja mittaa pinneistä vastus maihin siten, että motronicin boksilta on liitinkampa irti. Molemmissa toinen pinni kuuluu olla maissa, mutta se jossa on molemmat maissa, on starttisuuttimen liitin(tähän vielä varmistukseksi se, että kun irroitat startin solenoidilta herätejohdon ja liittimen vastusarvo hyppää äärettömään, niin tämä on varmasti starttisuuttimen johto).
Sulla on tasan varmasti seokset aivan seinillä jos nuita töpsiä voi siirrellä päikseen ja kone käy about yhtä huonosti jokatapauksessa. Ja tyhjäkäyntisysteemin toimimattomuus lie johtuu pitkästä käyttämättömyydestä syntyneestä jumituksesta, sekä kenties kaasuläpän perussäädön ja kaasuläppäkytkimen säädön virheellisyydestä. Nuihin kannattaa kuitenkin perehtyä tarkemmin vasta kun saat varmasti nuo liittimet oikein, ja seokset edes sevverta tontille että kone käy pätkimättä.
-
Noniin, nyt vihdoin ja viimein pääsin mittailemaan noita vastuksia liittimistä. Mittailin vastukset TVS:än antamien ohjeiden mukaan ja tulosten mukaan liittimet ovat oikein päin. Vaihdoin siinä samalla toisen tk-moottorin ja tyhjäkäynti parani taas hieman. Aina välillä kuitenkin seilaa kierrokset, mutta taitaa johtua siitä että moottori oli hieman jumissa. Putsasin ja öljysin sen ennen asennusta. Saa sitten nähdä ajan mittaan, että paraneeko tyhjäkäynti vielä. Milläs nyt sitten saan ne seokset kohdilleen jos ne on päin peetä? Ja entäs tuo kaasuläpän perussäätö ja kaasuläppäkytkimen säätö? Mistä ohjearvot niille?