Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: juto - 31.07.2012, 21:39:03
-
Hei
Volvollani on ajettu 223 tkm ja Geartronic vaihteistoon on vaihdettu vaihteistoöljyt noin 10 tkm sitten (öljynä oli Mobil ATF 3309 )
Noin 150 km matkailuvaunua helteessä vedettyäni mittaristoon syttyi keltainen varoituskolmio ja ajotietokone ilmoitti: Getriebe Wart. Erforderl. Googletin Suomennokseksi, että vaihteiston huolto tarpeellinen. ( Vaihteisto toimii käytännössä kuitenkin mielestäni ihan normaalisti. ) Paikallinen kyläkorjaamo luki vikakoodeja ja joku vaihdelaatikon kommunikaatio-ongelmahan sieltä löytyä ja sitä ei saanut yleismallisella vikalukulaitteella erasoituakaan eivätkä osanneet tehdä sille mitään.
Mikäs se tuollanen vaihdelaatikon kommunikaatiovika voisi olla ? Miten teidän mielestä tällaista casea kannattaisi lähteä lähestymään ? Pitääkö tämä nyt sitten tulkita positiiviseksi asiaksi kun ajotietokone valittaa ennenkuin laitteet totaalisesti hajoaa ? Itsestäni tuntuu, että tieto lisää tuskaa ja ajotietokoneella ei ole toistaiseksi koskaan ollut mitään positiivista asiaa 8-)
-
Luulisin että oikealla volvon lukijalla sieltä löytyy vaihteistoöljyn ylilämpö, joka taas ei vaikuta mihinkään muuhun kuin tuon vikavalon sytyttämiseen.
-
Juu, todennäköisesti laatikon öljyt ovat käyneet vain hetkellisesti hieman kuumana ja siitä on aiheutunut tuo vikakoodi. Kannattaa käyttää pakkovaihteita siinä laatikossa niin ei laatikon öljyt kuumenisi niin pahasti matkailuvaunua vetäessä. Eli geartronicin puolelta vain pienempää vaihdetta silmään, niin ei laatikko luistata turbiinin puolella turhaan. Tämä etenkin ylämäissä ;)