Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: vovo-s70 - 01.02.2011, 21:42:08

Otsikko: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: vovo-s70 - 01.02.2011, 21:42:08
Noniin. S70 2.5T -98 B5254T motilla.
 
Volle hukkasi nestettä yli litran tunnissa ajossa, yön aikana seisoessa paisuntasäiliö tyhjäksi. Paisuntasäiliössä oli kova paine ja sinne ilmeentyi kuplia kaasuttaessa. Epäiltiin kansivikaa, että kansipahvi on palanut jolloin vein auton kansiremonttiin. Noniin, kansi on koeponnistettu niin kansi TÄYSIN kunnossa ja pahvi oli todella hyvässä kunnossa ajettu (20000km) ja ei näkynyt mitään vuotamisen merkkejä. Mutta, 3.sylinterin mäntä ja palotila oli "puhistunu" nesteestä, niin mikä ihme tämä on tehny!?

Ja niin paisuntasäiliön korkin vaihtoa kokeiltiin ennen kannen aukaisua.
Otsikko: Vs: S70 nesteongelma. Apuja!
Kirjoitti: HTK - 01.02.2011, 22:19:26
Hmm.. Mitä tarkoitat tuolla männän ja palotilan "puhistumisella" nesteestä?  Entä onko nestettä vielä hävinnyt kannen tarkastamisen jälkeen?
Otsikko: Vs: S70 nesteongelma. Apuja!
Kirjoitti: C70 - 01.02.2011, 22:23:41
Kansi ja kannentiiviste 100% varmuudella täysin kunnossa? Ja vettä päässyt vain yhteen sylinteriin? Jostain se vesi sinne pääsee.
Kansi särötarkatukseen. Voi olla kylmänä tiivis mutta lämpimänä laajenee ja vuotaa. Ja sitten vielä tarkistatte sen kannentiivisteen uudestaan 2x ja kannen kans 2x. Tuskin lohko halki on  :)
Otsikko: Vs: S70 nesteongelma. Apuja!
Kirjoitti: vovo-s70 - 01.02.2011, 22:27:30
Ennen kannen aukaisua 3. pytyssä ilmennyt neste ongelma. Kansi testattu huom. 10 Barilla ja ei vuoda ja tasonpinta tarkastettu. Ja pahvissa pitäisi todella näkyä se vuotokohta jos vuotaa. Taitavat ne koneistamolla lämmittää kannen kun testaavat. Ja katoaminen tapahtui kylmänä ja kuumana. Taitaa olla todella harvinaista että näissä volvon 5 koneissa lohkot halkeaa.. Itse auton omistajana, koneistamon työntekijät ja varsinkin auton korjaaja olema "äimänkäkenä" tämän asian kanssa. Kone kasataan uuden pahvin kanssa ja toivotaan että toimii..
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: vovo-s70 - 04.02.2011, 15:29:56
Noniin. Kone kasattu uuden pahvin kanssa. Kuplia tulee paisuntasäiliöön, vaikka kansi on ehjä.

Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: vollo - 04.02.2011, 21:11:17
tarkistitko ,että onko lohko suora?
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: Teutori - 04.02.2011, 21:57:33
Lohko halki.
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: C70 - 04.02.2011, 22:56:32
Noni, löytyhän se vika  ;) Ei välttämättä lompakolle mukava vika, mutta hyvä että löytyy vika. Hyvä että tutkittiin kunnolla, ettei isketty kantta kiinni ja sama vika jne.  :idiot2:
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: hevonen - 05.02.2011, 09:36:31
Noni, löytyhän se vika  ;) Ei välttämättä lompakolle mukava vika, mutta hyvä että löytyy vika. Hyvä että tutkittiin kunnolla, ettei isketty kantta kiinni ja sama vika jne.  :idiot2:
No niinhän just kävi. Teutorihan heitti vaan ehdotuksen viaksi, ei sinällään huono heitto.
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: Chili - 05.02.2011, 10:11:22
Jos yksi pytty on puhdistunut ja muut mustana, niin sinne pääsee vettä. 

Kuullostaa kaukaa haetulta, että lohko olisi rikki.

Vuotokohta voi olla mahdoton huomata.

Minulle tulisi ekaksi mieleen vaihtaa sitä korjaamoa ja koneistamoa.

Onkohan tuo kansi höylätty jo piloille ja liian matalaksi?
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: TVS - 05.02.2011, 10:15:04
Jos yksi pytty on puhdistunut ja muut mustana, niin sinne pääsee vettä. 

Kuullostaa kaukaa haetulta, että lohko olisi rikki.

Minulle tulisi ekaksi mieleen vaihtaa sitä korjaamoa ja koneistamoa.

Onkohan tuo kansi höylätty jo piloille ja liian matalaksi?
Ei minusta kuulosta kaukaa haetulta, allekironneella on ihan samalla lailla mennyt tapahtumaketju T5 koneen kanssa, ainoa että siinä lohko on (myös/ainakin?) ulospäin halki.
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: Chili - 05.02.2011, 10:16:04
Millainen halkeama oli ulkoipuolelta?

Oliko nesteet myös öljypohjassa?

(Tämä siis TVS:lle kysymyksenä tuosta T5 rempasta. )
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: C70 - 05.02.2011, 10:24:32
Ai kappas, sekoitin nimimerkit keskenään  ;D Luulin että aloittaja vastasi, että lohko halki  :-[ Eli homma jatkuu toisin sanottuna....
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: TVS - 05.02.2011, 10:31:13
Millainen halkeama oli ulkoipuolelta?

Oliko nesteet myös öljypohjassa?

(Tämä siis TVS:lle kysymyksenä tuosta T5 rempasta. )
Lähinnä hiomalla erottuva ura säteilijän alla, kampiakselin suunnassa ja helevatan pitkä. Nesteet ei sekoitu, tuo halkeama ei aiheuta muuta kun pientä vuotoa ulospäin, mutta uudella paffilla ja 95% varmasti ehjällä kannella kestää ajaa 80kmh, satasta kun ajaa niin työntää vedet mäjelle.
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: Ribbe - 05.02.2011, 11:29:20
En osaa vikaan auttaa, mutta täällähän on kyseessä tuttu auto. Oli omassa omistuksessa 2005-2009 välisenä aikana.
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: vovo-s70 - 05.02.2011, 11:39:45
paskan myivät. :D..
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: Ribbe - 05.02.2011, 11:47:23
paskan myivät. :D..
Voihan se olla noinkin, mutta iteltä lähtiessä siinä pysy nesteet sisällä :)

Edit: ei sitä olis muuten tarvinu edes myydä, mutta tarttu tuo S60 mukaan Wetteriltä :-\
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: vovo-s70 - 05.02.2011, 11:56:38
Tämä oli tälläinen "moni kakku päältä kaunis". Turbo remontin tehin 2000km sitten. 800€. Nyt kansi on käytetty poissa korjaamolla ja koeponnistuksen jälkeen kasattii uuden pahvin kanssa, turhaan..
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: Ribbe - 05.02.2011, 12:04:20
Tämä oli tälläinen "moni kakku päältä kaunis". Turbo remontin tehin 2000km sitten. 800€. Nyt kansi on käytetty poissa korjaamolla ja koeponnistuksen jälkeen kasattii uuden pahvin kanssa, turhaan..
Turbo remppa noilla kilometreillä ei ole mikään yllätys ja sen uskallan sanoa että omassa ajossa turboa "käytettiin" :). Varsinkin kun on lastutettu peli. Onko tietoa että onko joku ajanu tuolla jossain välissä 95E:llä? Se voisi selittää miksi tuon kannen menemisen tai siis sen että nesteet hukkuu johonkin.
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: vovo-s70 - 05.02.2011, 12:41:50
Mukavastihan tuo kiskoo kun on lastutettu.. Maksimi paine vain aika alhainen 0,5. Itse olen ajanut kesällä 95:lla ja talvella 98:lla.
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: vovo-s70 - 05.02.2011, 13:00:13
Mutta loppu tuo sekuvain jauhaminen.. Mietin vain että mitä helvettiä tuon vollen kanssa tekkee.. tuleeko tuosta konetta vielä..
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: HTK - 05.02.2011, 14:51:05
Voihan  siitä  tullakkin. Mutta,  ennen  koneen  palastelua  kannattaa  tutkia  korvaavan  tekniikan  hintoja.  Monesti  edullisin  vaihtaa  koko  kone,  varsinkin  jos  ostotyönä  remontin  teettää.
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: Elk - 05.02.2011, 15:00:25
Lastutettu moottori, 95E ja kesähelteet... S70 on vissiin liian hyvin äänieristetty ku ei kuule koneen tuskasta nakutusta. User error, better luck next time.
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: jaskajokunen - 05.02.2011, 15:28:12
Mitäs jos hakis ulkomailta auton verottomana ja ottais siitä tekniikan, loput myyntiin.
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: HTK - 05.02.2011, 19:20:45
Mitäs jos hakis ulkomailta auton verottomana ja ottais siitä tekniikan, loput myyntiin.

Tuo on yksi vaihtoehto, mutta mieti mitä siitä saat myytyä ja mihin hintaan. Tuota mallia on suomessakin levällään niin paljon että osien hinnat ei ole korkealla, sekä ne pitää purkaa,raatoa säilyttää jossain ja jne. Voi takuumoottori tulla halvemmaksi.

Tosin jos löytää hyvä kuntoisen pelin halvalla niin voihan siitä päivittää omaan esim. varusteita sekä sisustan,jää vielä varaosiakin, mutta silti siinä on askartelua.
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: Ribbe - 05.02.2011, 20:07:35
Tosin jos löytää hyvä kuntoisen pelin halvalla niin voihan siitä päivittää omaan esim. varusteita sekä sisustan,jää vielä varaosiakin, mutta silti siinä on askartelua.
Topicin aloittajan autossa on jo sen verran varusteita etteipä monesta autosta enempää löydy.

Tuo on yksi vaihtoehto, mutta mieti mitä siitä saat myytyä ja mihin hintaan. Tuota mallia on suomessakin levällään niin paljon että osien hinnat ei ole korkealla, sekä ne pitää purkaa,raatoa säilyttää jossain ja jne. Voi takuumoottori tulla halvemmaksi.
Takuu moottori maksaa helposti useita tonneja. Jos etsisi vaikka ruotsista vähän ajetun vaikka ihan karvalakki mallin. Siitä kone ja laatikko vaihtoon. Kyllä joitakin piste osia saisi myytyä. Jopa ihan peltiosia saisi varmasti myytyä. Keulan osat varmasti menisi jollekkin 850 mallin omistajalle faceliftin tekoa varten.

Näytti olevan varaosa haku sivuilla useampi 2.5T kone myytävänä. Hinnat oli 1500€ - 1700€
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: vovo-s70 - 06.02.2011, 18:30:45
http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1047608

Oma auto vm.98. käypiikö tämä motti volleen ilman mitään muutoksia.?
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: hevonen - 06.02.2011, 19:58:40
Mukavastihan tuo kiskoo kun on lastutettu.. Maksimi paine vain aika alhainen 0,5. Itse olen ajanut kesällä 95:lla ja talvella 98:lla.
Nojuu, just väärinpäin.
Eikös tässä isommassa motissa oo just sen takia pienemmät ahdot kun sylinterit ei kestä isompaa ahtoa?
Tästä matalapaineesta voi ottaa sen verran mitä vakiosta T5:stä, kaikki mikä menee yli on pois lompakosta.
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: hevonen - 06.02.2011, 20:03:08
http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1047608

Oma auto vm.98. käypiikö tämä motti volleen ilman mitään muutoksia.?
Ei käy.
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: vovo-s70 - 06.02.2011, 20:23:18
Jos vain kehtaatta auttaa niin linkittäkää vaihtomoottoria vain tähän topicciin.
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: vollo - 06.02.2011, 20:43:55
Autovahinkokeskuksesta kannattaa myös katsella "varaosa-autoa".
http://www.autovahinkokeskus.fi
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: vovo-s70 - 06.02.2011, 22:18:12
hmm.. tuon turbo remontin jälkeen alkoi tämä nesteongelma.. voisiko turbo aiheuttaa tuon kuplimisen ja paisuntasäiliöön ilmentyvän liiallisen paineen? Paisuntasäiliöön tuleva pieni letku ruikki välistä nestettä auton käydessä.
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: C70 - 06.02.2011, 22:43:24
Turbo on vesijäähdytetty, voipi olla halki  ::)
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: j_tapio - 07.02.2011, 06:03:41
Tuliko se lohko tarkastettua kunnolla kun kansi oli poissa? Ei näissä 83 mäntäisissä koneissa sylinterin halkeaminen ole aivan tavaton juttu. Varsinkin kun hönkää on otettu hiukan reilummin. Kuitenkin ihan vakiokoneitakin on hajonnut. Kansia ei niinkään hajoa vaikka viritystä ois tehty vähän pidemmällekin.

Jos turbo ois halki ja vuotais vettä niin se ei kulkeutuis koneeseenpäin...eikä varsinkaan pelkkään 3. sylinteriin.
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: vovo-s70 - 07.02.2011, 13:09:18
Nyt kun kone kasattu ja testattu perjantaina ja ilmeni ilmakuplia paisuntasäiliöön. Tänään maanantaina korjaaja tarkasti autoa, 3. sylinteriin ei enään mene nestettä, mutta sylääri oli rikki. Korjaaja alipaineisti syylärin ja paineen katosi hetkessä vaikka vuotokohta oli aika peini. Uusi syyläri paikallee ja pitäs toimia.
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: vovo-s70 - 07.02.2011, 19:38:13
Tuntuu vain hullulta että vuotava syyläri aiheuttaa kuplia paisuntasäiliöön. Onko se mahdollista?
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: C70 - 07.02.2011, 20:52:04
Joo, se päästää ilmaa järjestelmään ja tulee sitten paisariin.
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: vovo-s70 - 12.02.2011, 20:36:29
Volle saatu perjantaina korjauksesta uuden kansipahvin ja syylärin kanssa. Kuitenkin nestejärjestelmään tulee kova paine, nestepinta tippuu min. alapuolelle ja valo syttyy.. Paisuntasäiliön korkin aukaistessa netepinta nousee max..ja jää siihen, mutta vähän ajan päästä sama toistuu.. Paisuntasäiliön korkki on 1,5Bar, ajattelin laittaa 1,0Bar korkin jos ongelma loppuisi.
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: TVS - 13.02.2011, 14:09:37
Siellä on ilmatasku jossakin, ja se puristuu paineen myötä kasaan. Voisi viitata vesikierto-ongelmaan, itselläni tuo sama ilmiö toimi kun ajeli luokkaa 80-90kmh, lujempaa jos ajo niin puhaltaa kaikki tielle, syy on siinä, että jostakin palotilan paine pääsee vesitilaan koska yksi räväkkä veto 60-100 aiheuttaa konehuoneen glykolipesun.
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: vovo-s70 - 13.02.2011, 15:58:58
Valtatiellä ajattaessa nestepinta pysyy normaalina, Max ja puolivälissä. Kylä ajossa kiesiä ajatteassa ja parkittaessa merkkivalo syttyy ja paine kova. Pahalta näyttää omasta mielestä siltä että lohko elää kun kone lämpiää.
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: vovo-s70 - 13.02.2011, 19:00:43
Kun kone on lämmin ja sammuttaa niin kuuluu nesteen lorinan ääntä ja paisuntasäiliö tyhjenee melkein kokonaan.
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: hevonen - 13.02.2011, 19:21:34
Ei se vuotava syylari tee ilmaa järjestelmään.
Vaikka kuplisi ja ääntä kuuluisi, anna olla jos nestettä ei varsinaisesti häviä. Itselläni ollut toimivat autot niitä jotka porlottaa sammuttamisen jälkeen ja paisarissa ei näy mitään.
Hetki menee niin kaikki on ok... :idiot2:
Sitten on eri asia jos sitä nestettä oikeasti häipyy vaikkapa 0.5-1litra per päivä. Jatkuvasti.
Voihan se olla että se vuotaa kennolta jalkatilaan niinkuin yleensä... :2funny:
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: vovo-s70 - 13.02.2011, 19:27:21
Kylläpä tuohon saa nestettä lisätä, taitaa tuo paine pukata nestettä palotilaan paineen alla. Ja jalkatila tarkastettu aikoja sitte jos kenno vuotais..
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: vovo-s70 - 13.02.2011, 19:30:05
Ja mistä johtuu kun laittaa auton kylmänä käymään, antaa käydä pihalla n.5 min. lähtee ajamaan ja lämpömittari nousee kolmanneksen normaalista ja sitten se alkaa "seilaamaan" ja välistä ei meinaa pysyä normaalissa lämmössä eli klo. kolmessa vaan seilaa alas ja ylös.
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: C70 - 13.02.2011, 19:55:20
Mulla teki viallinen termostaatti tota. Voi olla myös sun ongelma....mulla ei lämmöt noussu ja yhtäkkiä pomppas ylös ja sitten alas....kokeilin vaihtaa anturin pistokkeen, koko anturin,sitten termostaatin ja toimii.
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: vovo-s70 - 13.02.2011, 20:17:15
Ok.. mutta tuo nyt on pieni murhe tässä tilanteessa.. Auton korjaaja käski huomena käymään sen hallilla ja katotaan viellä mistä se paine kehittyy.. kokeilaan ainakin käyttää konetta ilman turbon nestekiertoa jos se kehittää painetta. Vai voiko paine tulla siittä jos turbon nestekierto vuotaa turbon pakopesään?
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: vovo-s70 - 14.02.2011, 14:42:57
3. sylinteriin se neste menee, 3. tulppa musta ja märkä, muut kuivia ja valkosia kärjistä..
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: TVS - 15.02.2011, 11:09:37
Tervetuloa lohkovikaisten kerhoon.
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: j_tapio - 15.02.2011, 11:54:32
Sylinteriputki halki. Vaihda tilalle 81 porauksella oleva alakerta jos bulkkilastulla ja ahtopaineilla tarkoitus leikitellä.
Otsikko: Vs: 2.5T nesteongelma (mysteerinen)
Kirjoitti: vovo-s70 - 15.02.2011, 15:19:30
Kyllä. Taidan laittaa ruottista vaihtomoottorin.
http://www.bildelsbasen.se/?link=list&ggl=s16&searchmode=1&vc1=204&pc1=120&vc[0]=204123101&vcx1=5056&vcx2=5056&pc[0]=120101100